Lees even verder dan je neus lang is.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:46 schreef nikao het volgende:
[..]
Maar het gaat hier helemaal niet om het kind, maar om de ouders..
Ik begrijp je niet helemaal. Je kan inderdaad een kind onterven, maar het kind kan nog altijd op zijn legitieme portie beroepen. Dan krijgt het kind de helft van wat hij/zij normaal zou krijgen. Als er geen vermogen is, dan krijgt het kind inderdaad niks.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:45 schreef icloud het volgende:
[..]
Als er geen legitiem portie is kan hij het ook niet krijgen......
Een testament is niet zo ingewikkeld, hoor. Ook niet om te laten wijzigen als je weer on speaking terms met je kinderen zou komen.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:45 schreef icloud het volgende:
[..]
Om twee redenen:
1.Ik heb er geen
2. Ik wil de mogelijkheid open houden dat mijn kinderen zich bedenken en alsnog de erfenis accepteren, misschien komt er ooit nog moment dat we wat beter met elkaar omgaan.
Dit gaat niet over mijn vraag, kapt-ruigbaard starte dit zij spoor.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Lees even verder dan je neus lang is.
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Je kan inderdaad een kind onterven, maar het kind kan nog altijd op zijn legitieme portie beroepen. Dan krijgt het kind de helft van wat hij/zij normaal zou krijgen. Als er geen vermogen is, dan krijgt het kind inderdaad niks.
quote:Op maandag 14 maart 2016 13:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Je kan inderdaad een kind onterven, maar het kind kan nog altijd op zijn legitieme portie beroepen. Dan krijgt het kind de helft van wat hij/zij normaal zou krijgen. Als er geen vermogen is, dan krijgt het kind inderdaad niks.
quote:Op maandag 14 maart 2016 13:48 schreef nikao het volgende:
[..]nogmaals; TS heeft het helemaal niet over kinderen onterven..
Waarom we het nu over het kindsdeel hebben is me dan ook totaal onduidelijk. Lijkt erop dat je zelf even verder moet lezen.....
quote:
quote:
Alsjeblieft.quote:
M.a.w. een kind kun je dus niet geheel onterven. (Wel niks nalaten).quote:Op maandag 14 maart 2016 13:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
[..]
Kapt-ruigbaard verbeterde mij toen ik zei dat je een kind kan onterven, meer niet.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:48 schreef nikao het volgende:
[..]nogmaals; TS heeft het helemaal niet over kinderen onterven..
Waarom we het nu over het kindsdeel hebben is me dan ook totaal onduidelijk. Lijkt erop dat je zelf even verder moet lezen.....
Dat doe je door bij de notaris vast te laten leggen naar wie (of wat, kan ook een goed doel zijn) je wilt dat je nalatenschap gaat.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:48 schreef icloud het volgende:
[..]
Dit gaat niet over mijn vraag, kapt-ruigbaard starte dit zij spoor.
Ik wil alleen mijn ouders onterven.
Wat praktisch hetzelfde is.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
M.a.w. een kind kun je dus niet geheel onterven. (Wel niks nalaten).
Heb je iemand die executeur testamentair kan zijn? dan kan je gewoon die aanwijzen en op een los papier vervolgens je wensen bijvoegen. Die moet hij dan respecteren, maar die kan je dan dus wijzigen zonder dat je je hele testament moet wijzigen..quote:Op maandag 14 maart 2016 13:36 schreef icloud het volgende:
[..]
Ben enigskind, nu weet ik dat het mogelijk is om als ouders je kind te onterven.
Maar kun je als kind ook je ouders onterven? en moet ik dan een specifieke begunstigde vermelden? of kan ik gewoon bij de notaris vastleggen dat x en y niks mogen erven en dat hij het voor de rest maar uitzoekt?
Dat is dus juist het probleem, wie?quote:Op maandag 14 maart 2016 13:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat doe je door bij de notaris vast te laten leggen naar wie (of wat, kan ook een goed doel zijn) je wilt dat je nalatenschap gaat.
Dit inderdaad. Alleen wilt TS dus dat ze het allemaal maar uitzoeken als ze dood is. Of dat mogelijk is, weet ik niet. Ik heb tot nu toe alleen maar erfstellingen met specifieke begunstigden gezien.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat doe je door bij de notaris vast te laten leggen naar wie (of wat, kan ook een goed doel zijn) je wilt dat je nalatenschap gaat.
Ja dat begrijp ik maar qua familie is de lijst erg kortquote:
Je zou ook gewoon je kinderen kunnen benoemen, en dan kunnen ze tegen die tijd als jij dood bent, zelf beslissen of ze het aanvaarden, beneficiair aanvaarden of weigeren. Is dat een optie?quote:Op maandag 14 maart 2016 13:52 schreef icloud het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik maar qua familie is de lijst erg kort![]()
![]()
en vrienden van nu kunnen misschien de vijanden van de toekomst zijn.
Trouwens bedankt voor het meedenken.
geen enkele persoon in je leven die je dicht genoeg bij staat maar toch ver genoeg af om er geen ruzie mee te krijgen?quote:Op maandag 14 maart 2016 13:52 schreef icloud het volgende:
[..]
![]()
daarom dus een executeur testamentair aanwijzen (indien je die wel hebt), je wensen kan je dan altijd aanpassenquote:Op maandag 14 maart 2016 13:52 schreef icloud het volgende:
[..]
![]()
Wat is de juridische basis van mijn wensen? Kan een schriftelijke verklaring nietig worden verklaardquote:Op maandag 14 maart 2016 13:54 schreef nikao het volgende:
[..]
daarom dus een executeur testamentair aanwijzen (indien je die wel hebt), je wensen kan je dan altijd aanpassen
Je moet natuurlijk sowieso een ET hebben die je vertrouwd, anders kan je inderdaad altijd krijgen dat er geclaimed wordt dat er geen document is..quote:Op maandag 14 maart 2016 13:57 schreef icloud het volgende:
[..]
Wat is de juridische basis van mijn wensen? Kan een schriftelijke verklaring nietig worden verklaard![]()
En kan E.T knoeien met het document/laten verdwijnen ten voordele van mijn ouders?
Ik zou er toch voor kiezen om het gewoon in het testament op te nemen, heb je dit soort gedoe ook niet.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:59 schreef nikao het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk sowieso een ET hebben die je vertrouwd, anders kan je inderdaad altijd krijgen dat er geclaimed wordt dat er geen document is..
Je partner?quote:Op maandag 14 maart 2016 13:52 schreef icloud het volgende:
[..]
![]()
Dit is inderdaad een dingetje. Ik vind het raar dat TS wel een partner heeft, maar niet zelf bedenkt dat hij een logische keuze zou zijn (al ben je dan veel erfbelasting aan kwijt, maar dat terzijde).quote:
Dan moet ik er toch maar eens over nadenken.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:59 schreef nikao het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk sowieso een ET hebben die je vertrouwd, anders kan je inderdaad altijd krijgen dat er geclaimed wordt dat er geen document is..
Kan, maar zoals TS zelf al zegt kan je situatie snel veranderen.. dan hoef je tenminste niet steeds je testament aan te passenquote:Op maandag 14 maart 2016 13:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou er toch voor kiezen om het gewoon in het testament op te nemen, heb je dit soort gedoe ook niet.
Ik heb 3 keer ja gezegd en nu zeer gelukkig met deze man, maar ik ben me er zeer van bewust dat geluk van vandaag op morgen weg kan zijn.quote:Op maandag 14 maart 2016 14:02 schreef Etsu het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een dingetje. Ik vind het raar dat TS wel een partner heeft, maar niet zelf bedenkt dat hij een logische keuze zou zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |