Mooi bericht .quote:Op vrijdag 11 maart 2016 21:04 schreef Vanyel het volgende:
Lastig zeg.
En een positieve noot, eerste gesprek met de juffen van school gehad en ze zijn heel enthousiast. Dot pikt alles snel op, is al gewend aan de structuur en dagindeling en ze gaan alert zijn op de vraag of ze niet wordt ondergestimuleerd.
Na een gesprek op het mkd in september waar ze nog zeiden als t zo doorgaat gaat ze niet of nooit naar school kunnen, is dit wel heel fijn om te horen.
Alweer een hobbel minder!!!quote:Op zaterdag 12 maart 2016 13:25 schreef livelink het volgende:
Ik krijg net de brief binnen dat mijn jongste is toegelaten tot de school waar we hem op hebben ingeschreven
Nu gaat die school een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij het samenwerkingsverband en als die ook toegekend wordt is het defintief. Pffff, pak van mijn hart. Weer een hobbel genomen.
Het samenwerkingsverband moet het uiteindelijk goedkeuren. Dat is de toelaatbaarheidsverklaring. Maar daar maak ik me niet meer zoveel zorgen over. Het samenwerkingsverband gaat af op het oordeel van de school. Ouders mogen het ook niet aanvragen, alleen de school zelf.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 11:23 schreef trui het volgende:
Hoera Livelink! Wat houdt nou weer een toelaatbaarheidsverklaring in?
Vanyel, fijn dat je dochter zo goed gaat op school!
Ja, N heeft ook een sensorische integratiestoornis. Het hoeft niet samen te gaan met ASS hoor, het is een op zichzelf staande stoornis die vaak samen voorkomt met ASS.quote:Op zaterdag 9 april 2016 15:45 schreef Kyara het volgende:
Ik kom even binnenvallen met een vraag: iemand hier ervaring met het opstellen van een sensomotorische integratieprofiel? Ik begreep dat deze problematiek vaak voorkomt in combinatie met ass dus vandaar mijn vraag even hier.
Ja, ik. We zijn er (weer) mee bezig.quote:Op zaterdag 9 april 2016 15:45 schreef Kyara het volgende:
Ik kom even binnenvallen met een vraag: iemand hier ervaring met het opstellen van een sensomotorische integratieprofiel? Ik begreep dat deze problematiek vaak voorkomt in combinatie met ass dus vandaar mijn vraag even hier.
Ik weet het niet meer precies. We zaten toen in zo'n molen van extra hulp en begeleiding, zowel op school als er buiten... Hij heeft iig een jaar of twee ergotherapie gehad gericht op de verstoring van de SI en dyspraxie-gerelateerde oefeningen. Veel balansoefeningen, lichaamsbewustwording, oversteken van de middellijn (voor mensen die dit niets zegt: bv met je rechterhand iets links voor je pakken, kinderen met bv dyslexie hebben hier vaak erg veel moeite mee).quote:
Fijn. Heel fijn!quote:Wij merkten daarmee echt groot verschil. En nog steeds, na bijna 2 jaar.
Dat laatste boek heb ik net binnen. Superboek! Maar niet genoemd in dit topic omdat het echt voor de klas is.quote:Op zondag 10 april 2016 20:15 schreef Twinkly het volgende:
Ja, "Uit de Pas" is een aanrader en mijn ergotherapeute raadde het boek "Wiebelen en Friemelen in de Klas" aan, maar dat heb ik zelf nog niet gelezen.
Yep, wel problemen. Maar niet door te denken aan enge dingen. Door de dyspraxie kost het hem erg veel moeite bewegingen te coördineren en te automatiseren. Wij hebben een gespecialiseerde zwemschool gevonden. Dat was heel fijn. Binnen 2,5 jaar geloof ik A en B (met slechts een half uurtje per week les, wel instructrice + assistent in water voor 3 á 4 kinderen).quote:Moonah, dat klinkt precies als N. Heeft jouw zoon ook problemen gehad met leren zwemmen? Het gaat hier heel moeizaam, ook omdat hij veel te veel nadenkt over wat er voor enge dingen kunnen gebeuren.
Nog niet echt. Ze gaf ons een paar titels van boeken en wilde dit jaar ook even afwachten omdat hij natuurlijk ook pas 5 mnd op school zit. Ikzelf vind echt doortesten pas nodig als hij slecht zou functioneren, sociaal gezien, dat we m beter zouden kunnen begeleiden, maar dat vind ik nu niet het gevalquote:Op woensdag 13 april 2016 13:47 schreef Ticootje het volgende:
Hmz. Heb je zelf het idee dat je er iets mee moet?
Stuurt school je de richting op dat er onderzoeken nodig zijn?
Lastig dat je niets herkent in wat de juf ziet. Hoewel dat ook niet vreemd is, want op school verkeert Lex natuurlijk in een compleet andere situatie dan buiten school. Maar je ziet zelf ook 'ander' gedrag. Hij hoeft natuurlijk helemaal niet binnen een hokje te vallen/passen. Als hij goed functioneert en er is geen handelingsverlegenheid, waarom zou je dan onderzoek plegen? Iedereen heeft recht op zijn eigen-aardigheden.quote:Op woensdag 13 april 2016 14:03 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Nog niet echt. Ze gaf ons een paar titels van boeken en wilde dit jaar ook even afwachten omdat hij natuurlijk ook pas 5 mnd op school zit. Ikzelf vind echt doortesten pas nodig als hij slecht zou functioneren, sociaal gezien, dat we m beter zouden kunnen begeleiden, maar dat vind ik nu niet het geval
Ik maak me geen zorgen, ik maak me alleen zorgen on het hokje waar juf hem in probeert te drukken. Eenrichtingsverkeer bijv. Als iemand graag contact maakt is hij het wel. Ik weet wel dat hij haar niet heel erg aardig vindt. Hij is idd offi getest voor zover mogelijk (flink ++) , tweemaal. Hij lijkt geen voorsprong te hebben qua schoolwerk. Hij steekt liever zijn energie in dingen die hem wel boeien ( planeten, dino's, mickey mouse clubhuis 😛 ) ik ben benieuwd naar zijn ontwikkelingen en wil hier meelezen, wellicht dat ik wat meer herken ookquote:Op woensdag 13 april 2016 14:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Lastig dat je niets herkent in wat de juf ziet. Hoewel dat ook niet vreemd is, want op school verkeert Lex natuurlijk in een compleet andere situatie dan buiten school. Maar je ziet zelf ook 'ander' gedrag. Hij hoeft natuurlijk helemaal niet binnen een hokje te vallen/passen. Als hij goed functioneert en er is geen handelingsverlegenheid, waarom zou je dan onderzoek plegen? Iedereen heeft recht op zijn eigen-aardigheden.
Ik begrijp uit je bericht dat je je ook geen zorgen maakt. Klopt dat?
Is Lex wel getest op IQ? Of merk je aan alles dat hij een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong heeft? Want ook dát kan 'ander gedrag' in de hand werken als daar niet goed genoeg op wordt ingespeeld...
Is het een ervaren juf? Of net van de opleiding? Ik weet van mezelf dat ik in mijn beginjaren ook wel eens zoiets heb besproken terwijl ik dat nu zeker niet zo en op die manier zou aankaarten.quote:Op woensdag 13 april 2016 15:24 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
Ik maak me geen zorgen, ik maak me alleen zorgen on het hokje waar juf hem in probeert te drukken.
Dat zou haar professionele blik op Lex niet mogen vertroebelen.quote:Eenrichtingsverkeer bijv. Als iemand graag contact maakt is hij het wel. Ik weet wel dat hij haar niet heel erg aardig vindt.
En gelijk heeft hij!! Je mag daar best een beetje achteraan zitten hoor, dat hij uitdaging nodig heeft. Evt bij de IB'er langsgaan. Het is zo zonde als zijn leergierigheid in de kiem wordt gesmoord door 'het systeem' (hoewel je natuurlijk niet helemaal om dat systeem heen kunt, maar zéker in de groepen 1 en 2 zijn daar best wat dingen mogelijk...).quote:Hij is idd offi getest voor zover mogelijk (flink ++) , tweemaal. Hij lijkt geen voorsprong te hebben qua schoolwerk. Hij steekt liever zijn energie in dingen die hem wel boeien ( planeten, dino's, mickey mouse clubhuis 😛 )
Dat precies.quote:Op woensdag 13 april 2016 20:35 schreef Twinkly het volgende:
Dat hij haar niet mag kan heel goed de oorzaak zijn van zijn gedrag, hij voelt mensen en hun intenties onbewust misschien heel goed aan? Ik merk bij N dat hij "oneerlijke" mensen: mensen die zichzelf niet zijn, negeert of zich kinderachtig/ clownesk opstelt. Het is voor hem heel belangrijk om serieus genomen te worden.
Als alle profielen er niet op aansluiten lijkt het mij erop dat het gewoon normaal is. Opstaan en het drink verhaal wat je zei vind ik meer schattig overkomen dan een bepaald symptoom.quote:Op woensdag 13 april 2016 13:14 schreef Kleurdoos het volgende:
Ik lees even mee, ook al zijn wij het niet zo eens met juf. Ze denkt dat Lex ook autistische trekken heeft, geen idee in welke mate. We weten al dat Lex hoogbegaafd is en dat het makkelijk zou kunnen samenvallen.. Ik herken alleen niets wat ze opnoemt. Nouja, hij staat vaak op van zijn stoel en als hij een vraag wil stellen loopt hij naar het kindje toe, gaat er recht voor staan en stelt dat zijn vraag. Of hij vraagt ( terwijl iedereen al drinkt ) of hij zijn drinken op mag drinken. Verder geeft zij aan dat het contact voornamelijk eenrichtingsverkeer is, dat zijn verhalen onsamenhangend zijn en dat ze gelooft dat ' hij best slim is, het komt er alleen niet uit' ze biedt hem ook echt niets aan wat hem fascineert en Lex denkt dan ' bekijk het lekker' ik weer dat er iets is, dat het een apart mannetje is, kan er alleen mijn vinger niet echt op leggen. Alle ' profielen' sluiten zooo niet aan. Elin wordt binnenkort ook getest maar dan inderdaad ook weer IQ. Vorig jaar liep ze 6 mnd achter in ontwikkeling, nu met de Cito's ( die ze foutloos maakte ) 25 maanden voor. Maar haar gedrag is erg anders dan dat van Lexus , ' normaal' Lex is gevoelig, intens lief, superlevendige fantasie en is ontzettend goed in niet luisteren 😛
quote:Op zondag 17 april 2016 20:47 schreef Ticootje het volgende:
Het leven is ook te kort om te zoeken naar gelijke sokken.
Ik vind het ook heel moeilijk antwoord geven op een forum.quote:Op zondag 17 april 2016 20:50 schreef Moonah het volgende:
Ik reageer morgen even verder. Mijn hoofd zit te vol merk ik. Ik ben alleen maar aan het lezen lezen lezen. Ga voor het slapen gaan nog maar even wat anders doen.
😊quote:Op zondag 17 april 2016 20:47 schreef Ticootje het volgende:
Het leven is ook te kort om te zoeken naar gelijke sokken.
Oh dubbelcheck!quote:Op zondag 17 april 2016 20:55 schreef Pavement het volgende:
[..]
😊
Yup, veel makkelijker. Net als een ongesorteerde bestekbak.
Vrijheid blijheid,
mijn ervaring met het hebben van een diagnose is dat er dan wel ineens mogelijkheden zijn die anders niet zouden kunnen.quote:Op zondag 17 april 2016 19:52 schreef Moonah het volgende:
Boh, even van me afschrijven.
Ik heb écht altijd al geweten dat onze zoon 'anders' is. Heb ook een hele poos aan ASS gedacht. Maar toen kwam de TOS in beeld (taalontwikkelingsstoornis). Speciaal onderwijs, van daaruit werd SI (sensorische informatieverwerkingsproblemen) en dyspraxie (motorische ontwikkelingsstoornis) geconstateerd. Veel van het opvallende gedrag viel hieruit te verklaren. Mijn man en ik hebben altijd heel goed kunnen anticiperen op gedrag van Thies (we hebben ook maar één kind, dat scheelt denk ik wel in de hoeveelheid aandacht die we aan hem kunnen besteden). Wij ervaren dus totaal geen problemen met zijn gedrag.
Bij de overstap naar regulier onderwijs is hij een poosje gepest ("Ze vinden me raar mama..." ). Het pesten is aangepakt, maar echte vrienden heeft hij niet op deze school. Hij wordt meer getolereerd. Gelukkig heeft hij buiten school wél twee heel erg goede vrienden (van wie eentje met autisme... zo grappig, dat klikte meteen bij de eerste ontmoeting).
De laatste tijd maak ik af en toe forse paniekaanvallen bij hem mee en ook de juf zegt dat ze regelmatig paniek in zijn ogen ziet. Dat doet me verdriet en zet me ook weer aan het denken. Mijn zus is kinderpsycholoog en zei dat ze met gediagnosticeerde kinderen werkt die soms minder opvallend gedrag vertonen dan Thies.
Mijn man is klaar met onderzoeken en behandelingen, "Thies is goed zoals hij is". En dat is ook zeker zo.
Wat zou een evt diagnose kunnen toevoegen? Ik denk zelf aan voortgezet onderwijs, dat hij ihkv passend onderwijs meer begeleiding kan krijgen. Maar verder.... Wij als ouders voelen ons niet handelingsverlegen. Maar ik zou het zo fijn vinden als mijn menneke het wat makkelijker zou kunnen krijgen mbv behandeling ofzo...
Iemand?
Zoals jij het omschrijft/beleeft Lady, zo denkt mijn man er ook over. Gisteravond hebben we nog gepraat, en hij vindt dus dat een label zou betekenen dat Thies fout zou zijn. Mijn man kijkt heel puur naar mensen, zonder (voor)oordeel . Heel mooi en knap. Maar hij gaat er dus vanuit dat iedereen dat zou moeten doen. Hij vindt het een gebrek aan respect van 'de maatschappij' dat mensen die 'anders' zijn zich zouden moeten verantwoorden. Ik ben het daar wel mee eens, maar de maatschappij verander je nu eenmaal niet zo maar.quote:Op zondag 17 april 2016 23:10 schreef lady-wrb het volgende:
maar diep van binnen haat ik die stempels, de hokjes. ik vond het een nederlaag om met ouders van kinderen te moeten praten om te verklaren waarom mijn kind was zoals hij was, want hij was maar vreemd in hun ogen. ik heb nooit een vreemd kind gezien, alleen een kind die de dingen anders zag en deed dan anderen. gewoon zijn eigen mooie zelf.
Ja, dat klopt.quote:Op maandag 18 april 2016 19:15 schreef Ticootje het volgende:
Maar jij en je man maken een ideale wereld voor hem. De rest van de maatschappij verlangt dat hij maar gewoon mee moet doen. Dan is het wel handig als hij leert hoe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |