quote:Op vrijdag 11 maart 2016 15:37 schreef oompaloompa het volgende:
Wat meer on topic (alhoewel niet Monsanto), ze gaan proberen gemodificeerde muggen in te zetten tegen het Zika virus: http://abcnews.go.com/Pol(...)sed-florida-37571123
quote:Op vrijdag 11 maart 2016 15:55 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ik ben niet zo bang voor et ontsnappen van genen in het wild met deze methode, maar ik vraag me wel af hoe groot de kans is op resistentie binnen de populatie, Het is een vrij simpel mechanisme, een enkele mutatie zou het volgens mij moeten kunnen doorbreken.
En doen muggen eigenlijk aan competitie voor resources? Met andere woorden, kan de Aedes populatie, wanneer het een flinke klap krijgt, verdrongen worden door een andere mug, of leven die populaties gewoon langs elkaar heen? Mensen om te steken zat, ik denk dat peoletjes voor de eitjes niet ook altijd stikvol muggelarven zitten, en nectar zal ook niet opraken doordat een andere mug het opeet.
Ik vraag me af hoe lang dit gaat werken.
quote:Op vrijdag 11 maart 2016 16:08 schreef oompaloompa het volgende:
Mijn grootste negatieve vrees is dat deciminatie van de ene soort het veld open gooit voor een nieuwe soort die andere, misschien wel grotere, problemen op kan leveren. Daarnaast is de vraag hoe lang het werkt, als je 90% uitroeit dan is er vrijwel geen competitie voor de overgebleven 10% die dan weeer snel groot kan worden.
Doet me denken aan een radiolab aflevering over zo'n zelfde soort probleem met een andere diersoort, kijken of ik het terug kan vinden.
quote:Op vrijdag 11 maart 2016 16:15 schreef Broomer het volgende:
[..]
Ja maar verdringen muggesoorten elkaar? Ik heb geen idee op welk niveau dat zou gebeuren.
Persoonlijk vind ik dit een zeer interessant onderwerp, en ik denk dat het hier beter past dan in BNW. Ik ben ook zeer benieuwd hoe de situatie zich in Colombia ontwikkelt.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 17:20 schreef Broomer het volgende:
[..]
Maard dat geldt toch voor elke succesvolle Aedes strategie? Het alternatief is dan toch niets doen tegen deze muggen?
Ze hebben het in Brazilie al lokaal gebruikt tegen het Dengue virus, die resultaten lijken tot nu toe enorm positief te zijn (95% reductie in een jaar).quote:Op vrijdag 11 maart 2016 18:07 schreef Broomer het volgende:
Het laatste nieuws over Aedes bestrijding, met een copy van een discussie uit BNW:
Persoonlijk vind ik dit een zeer interessant onderwerp, en ik denk dat het hier beter past dan in BNW. Ik ben ook zeer benieuwd hoe de situatie zich in Colombia ontwikkelt.
Goed punt.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:53 schreef Repelsteeltju het volgende:
Die verscheidenheid aan soorten suggereert toch zeker dat ze allemaal een verscheidenheid aan ecologische niches bezetten?
Niet helemaal hetzelfde als bij mensen hoor. Homo Sapiens Sapiens jaagde op dezelfde beesten als de neanderthaler, en die kan je maar een keer opeten. Verder hadden ze waarschijnlijk ook competitie om vestigingsplaatsen, en misschien ook een gevecht zo hier en daar. En ook nog eens competitie om de vrouwtjes (maar dat is een heel ander verhaal).quote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:34 schreef Molurus het volgende:
Natuurlijk verdringen muggensoorten elkaar. Dat is altijd wanneer twee diersoorten exact dezelfde niche in de habitat innemen.
Dat is ook de reden dat de mens de enige overgebleven soort in het geslacht homo is. En de soorten die nog een beetje dicht bij ons staan hebben marginale populaties.
PS:
Hmmm... overigens komen er, in Nederland alleen al, 36 verschillende soorten steekmuggen voor:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_steekmuggen_in_Nederland
Had ik niet gedacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |