abonnement Unibet Coolblue
pi_160549645
Vorige deel: [Bèta overig] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

• Natuurkunde
• Informatica
• Scheikunde
• Biologie
• Algemene Natuurwetenschappen
• ... en alles wat verder in de richting komt.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen.

Opmaak: met de [tex]-tag kun je Latexcode in je post opnemen om formules er mooier uit te laten zien (uitleg).
pi_160549875
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:47 schreef Discombobulate het volgende:
Ik moet even weer opfrissen. Iemand die me kan vertellen hoe ik de pH bereken van een 0,1 M fosfaatbufferoplossing? Fosfaatbuffer bestaat in 1,32g NaH2PO4 monohydraat en 0,111g Na2HPO4 heptahydraat beide opgelost in 100mL demiwater.
Gebruik de volgende formule: pH = pKz + log( [HPO42-] / [H2PO4-] )

Verder:
• Zoek de pKz op
• Bereken hoeveel HPO42- er aanwezig is (denk aan het kristalwater)
• Bereken hoeveel HPO4- er aanwezig is (denk aan het kristalwater)

Vul dan de formule in.
Bereken beide stoffen hoeveel mol er aanwezig is in de buffer en vul dan de formule in.
pi_160561736
Handig om te bewaren voor Natuurkunde:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
🐱
pi_160757927
Vraag:

Drooglucht wordt eerst teruggekoeld naar 17 graden Celcius,
hierna wordt het verwarmd naar 140 graden Celcius.
Hoeveel vocht kan de opgewarmde droogllucht opnemen?
pi_160759314
quote:
3s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 11:40 schreef Smint123 het volgende:
Vraag:

Drooglucht wordt eerst teruggekoeld naar 17 graden Celcius,
hierna wordt het verwarmd naar 140 graden Celcius.
Hoeveel vocht kan de opgewarmde droogllucht opnemen?
Er bestaan tabellen waarin staat welke fractie waterdamp lucht kan bevatten bij een bepaalde temperatuur. Zoek dat op voor beide temperaturen, dan weet je het verschil.
pi_160850044
Ik kan alleen geen tabel vinden die verder gaat als 100 graden Celcius?
pi_160850079
Hoe zou dat toch komen?
pi_160994953
Smint123, heb je al een antwoord gevonden? Bij 1 atmosfeer kan de waterdampdruk 1 atmosfeer zijn, en daarboven heb je dus een probleem, omdat de druk niet verder op kan lopen (of je moet een snelkookpan of iets dergelijks hebben). Zo is de druk bij 150 graden Celsius 4.7 atmosfeer, maar dan moet er wel een mogelijkheid zijn om die druk te halen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_161900676
Hm ,uit een natuurkunde examen;

Opgave:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe komen ze in godsnaam op T = 1,53? Ik had zelf 1,26 - 0,59 = 0,67sec.

Dan kom je uiteindelijk uit op 7,0 * 10^-1 meter
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
  dinsdag 3 mei 2016 @ 17:58:31 #10
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_161900761
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 17:53 schreef Nelvalhil het volgende:
Hoe komen ze in godsnaam op T = 1,53? Ik had zelf 1,26 - 0,59 = 0,67sec.
Om de slingertijd te bepalen nemen ze hier de tijd tussen twee momenten van passeren van de sensor.

Het moment op iets na 2 seconden en het moment op ongeveer 0.5 seconden.

Slingertijd kan je ook als periode zien, en op dat moment heeft de slinger precies 1 periode doorlopen.
pi_161900855
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 17:58 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Om de slingertijd te bepalen nemen ze hier de tijd tussen twee momenten van passeren van de sensor.

Het moment op iets na 2 seconden en het moment op ongeveer 0.5 seconden.

Slingertijd kan je ook als periode zien, en op dat moment heeft de slinger precies 1 periode doorlopen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 17:58 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Om de slingertijd te bepalen nemen ze hier de tijd tussen twee momenten van passeren van de sensor.

Het moment op iets na 2 seconden en het moment op ongeveer 0.5 seconden.

Slingertijd kan je ook als periode zien, en op dat moment heeft de slinger precies 1 periode doorlopen.
Hm, ohja. Dat klopt wel, dom van me :P

EDIT: Vergeten te bedanken, dus bij deze. Bedankt! ;)
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_162042328
EDIT: gevonden :P
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_162583468
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 17:53 schreef Nelvalhil het volgende:
Hm ,uit een natuurkunde examen;

Opgave:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Antwoord:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe komen ze in godsnaam op T = 1,53? Ik had zelf 1,26 - 0,59 = 0,67sec.

Dan kom je uiteindelijk uit op 7,0 * 10^-1 meter
Sec is niet correct, dit moet s zijn. Is een fout die je overal tegenkomt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_163140854
Ik heb wat moeite om feedbackremming bij glycolyse te begrijpen. De enige uitleg die ik hier heb is 'producten remmen de enzymen van eerdere stappen in de route'. Van google word ik niet veel wijzer (ligt ongetwijfeld aan mijzelf). Interpreteer ik het goed als ik bijvoorbeeld stel dat hexokinase de pyrodruivenzuurcyclus in gang zet, maar dat als er teveel glucose-6-fosfaat gevormd wordt, dat er juist voor gaat zorgen dat hexokinase stopt?

Héééél veel dank voor het antwoord :-)
  vrijdag 29 juli 2016 @ 15:30:18 #15
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_164090953
Ik vroeg mij af waarom onderstaande structuur als volgt is uitgewerkt?

Waarom staan die koolstoffen met een triple bond als één rechte lijn uitgewerkt, inplaats van zigzag?



Bedankt. :)
  vrijdag 29 juli 2016 @ 15:50:07 #16
410413 RRuben
Kwaliteitsuser
pi_164091388
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 15:30 schreef NaturalScience het volgende:
Ik vroeg mij af waarom onderstaande structuur als volgt is uitgewerkt?

Waarom staan die koolstoffen met een triple bond als één rechte lijn uitgewerkt, inplaats van zigzag?

[ afbeelding ]

Bedankt. :)
Dat ligt aan hoeveel bindingen zo'n C-atoom aan kan gaan. Hij kan er 4, dan is het een tetraëder. Maar deze 3-voudige binding kan je zien als 1 sterke binding. Dus eigenlijk gaat dit C-atoom 2 bindingen aan. Die staan altijd zo in een rechte lijn.
leef de leven
  vrijdag 29 juli 2016 @ 23:46:47 #17
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_164101268
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 15:50 schreef RRuben het volgende:

[..]

Dat ligt aan hoeveel bindingen zo'n C-atoom aan kan gaan. Hij kan er 4, dan is het een tetraëder. Maar deze 3-voudige binding kan je zien als 1 sterke binding. Dus eigenlijk gaat dit C-atoom 2 bindingen aan. Die staan altijd zo in een rechte lijn.
Het C-atoom gaat nog steeds 4 bindingen aan.

Maar als je het over het tekenen van molecuulstructuren hebt dan is het wel gebruikelijk op deze manier.

Enfin. Zigzag suggereert dat die ook nog een H-atoom heeft. Die laten ze achterwege.

[ Bericht 6% gewijzigd door Scuidward op 29-07-2016 23:54:11 ]
pi_164108448
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 15:30 schreef NaturalScience het volgende:
Ik vroeg mij af waarom onderstaande structuur als volgt is uitgewerkt?

Waarom staan die koolstoffen met een triple bond als één rechte lijn uitgewerkt, inplaats van zigzag?

[ afbeelding ]

Bedankt. :)
Simpel: de verbinding is lineair. Vergelijk het maar met de molecuulstructuur van acetyleen: https://en.wikipedia.org/wiki/Acetylene, waar de hoek tussen de C-H-binding en de drievoudige C-C-binding 180° bedraagt.
  maandag 17 oktober 2016 @ 12:58:45 #19
413672 Munchlax
De pokémon van FOK!
pi_166010375
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over scheikunde, wat best grappig is, want ~twee jaar geleden plaatste ik hier ook een vraag over scheikunde (4havo). Ben intussen opgestroomd naar 5vwo en scheikunde gaat best goed, ik heb alleen even een korte vraag over het gene hieronder:

Waarom zou mijn zuur-base reactie niet kloppen? (de bovenste). De reactie daaronder is degene hoe die zou moeten volgens het antwoordmodel.

Foto: http://imgur.com/a/emtXM

De vraag is letterlijk: "Geef de reactievergelijking tussen kalksteen en een overmaat zoutzuur"

Alvast bedankt! :)
Ik haat het als Snorlax me nakt.
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 17 oktober 2016 @ 13:54:33 #20
176766 crew  zoem
zoemt
pi_166011511
De sleutel tot het antwoord zit in het woordje 'overmaat'. De geconjugeerde base HCO3- reageert verder met de (overmaat aan) H3O+ tot H2O en CO2. Oftewel het antwoord wat je zelf had bedacht was slechts de eerste reactie, maar er volgt dus nog een tweede reactie wat het eindantwoord oplevert.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 20:29:23 #21
368331 Miraculously
A chi vuole, non mancano modi.
pi_166226656
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom:

In een multi-stage droger wordt nat papier gedroogd in 4 aparte kamers. De lucht heeft een absolute vochtigheid H=0.005 kg/kg en wordt opgewarmd tot 52 graden C. De lucht uit de voorverwarmer gaat eerst door kamer 1. Daar koelt hij af en wordt, alvorens naar kamer 2 doorgevoerd te worden, opnieuw opgewarmd tot 52 graden C. Dit herhaalt zich voor alle vier kamers.
Veronderstel dat de uit de kamers komende lucht steeds verzadigd is

Bereken de temperatuur van de uitgaande lucht in alle kamers.

Wat ik weet is dat de uitgaande lucht verzadigd is en dat de relatieve vochtigheid dus 100% is.

Ik denk dat ik onderstaande formule moet gebruiken:
T2=T1-(Qv,2/cp,1)*(H2-H1)

Echter, ik weet niet wat Qv,2 en H2 zijn en heb ook niet echt een idee van hoe ik erachter kan komen welke waarde zij moeten hebben.

Iemand die mij een stapje de goede richting in kan sturen?
pi_166243918
Thermodynamica, Toegepaste natuurkunde? Zo'n 20 jaar geleden was dat mijn favoriete vak, maar ik ben dat ondertussen niet meer meester.

Toch een poging. Het is belangrijk om het onderliggende proces te snappen, voordat je met formules gaat strooien. Heb je tabellen?

In kamer 1 heb je lucht met T = 52 graden C en een absolute LV van 0.005. Dat vochtige papier geeft vocht af, totdat de RV gelijk is aan 100%. Wat is de RV bij 52 graden? Hoe veel vocht kan er bij?Ik neem aan dat de formule die je geeft helpt om te berekenen hoe veel energie de lucht van 52 graden af moet geven om dat vocht op te nemen? Wat is de temperatuur bij het verlaten van de kamer?

Als deze lucht wordt opgewarmd tot 52 graden, wat is dan de RV? Voor kamer 2 ga je door hetzelfde proces. Hoe veel vocht kan er nog bij, en hoe ver zakt T. Etc.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 12 februari 2017 @ 16:06:55 #23
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_168854333
Ik studeer Dierenverzorging via Laudius.nl en mijn vraag is de volgende:

Lees de volgende situatieschets:

Een gezin met huis en tuin, bestaande uit twee volwassenen (Peter en Inèz) en twee kinderen van 8 en 10 jaar, overweegt een huisdier op aandringen van de kinderen. Peter werkt 4,5 dag en Inèz 2,5 buitenshuis, hun inkomem is modaal. In het verleden had Peter een allergie voor katten, dus de vraag is of een dier binnenshuis een optie is. De kinderen willen het liefst een dier met een hoge aaibaarheidsfactor.

Welk huisdier zou u adviseren? Motiveer uw advies aan de hand van het lesmateriaal en de geschetste situatie en gebruik minstens 3 argumenten.

Het is dat ik de vraag wel begrijp maar niet goed weet hoe het advies te formuleren.

Alvast bedankt.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_168857403
"Ik raad u aan een konijn te nemen".
  zondag 12 februari 2017 @ 18:34:28 #25
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_168857804
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 18:14 schreef thabit het volgende:
"Ik raad u aan een konijn te nemen".
:) en ik brei er wel wat aan.

Dank je.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')