Leuk om over na te denken.quote:Zweden
In Nederland zijn vrouwen baas in eigen buik. Zij bepalen –met dank aan anticonceptie- of ze zwanger willen worden. En als ze desondanks ongewenst zwanger raken, dan hebben ze de mogelijkheid om abortus te plegen. Volledig legaal, niet in schimmige achterkamertjes onder onveilige omstandigheden. Een verworven recht om trots op te zijn. Sterker nog, er vaart een Nederlandse boot over de wereld om dit recht in andere landen te bepleiten. Er zit echter een fundamentele ongelijkheid in onze abortuswetgeving.
Als een man zich geconfronteerd ziet met een hem ongewenste zwangerschap die de vrouw in kwestie van plan is door te zetten, dan zit hij vast aan 18 jaar alimentatieplicht. Hij kan zich daar niet aan onttrekken.
Keuzes maken verplichtingen
‘Maak het mannen mogelijk om vast te laten leggen dat voor hen een zwangerschap ongewenst is’
Niemand wil tornen aan het recht van vrouwen om baas te zijn over hun eigen lichaam. En terecht. Een ‘echte’ abortus is dus nooit af te dwingen tegen de wil van de vrouw in, net zo goed als het voortzetten van een ongewenste zwangerschap niet verplicht kan worden. Maar dan moet je niet vervolgens wel je hand op gaan houden voor alimentatie. Bij volwassen keuzes horen ook volwassen verplichtingen.
Een vrouw heeft het recht er voor te kiezen een zwangerschap door te zetten (of af te breken) ongeacht de wens van de betrokken man. Laat die keuze dan ook daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van die vrouw zijn. Maak het mannen mogelijk om vast te laten leggen dat voor hen een zwangerschap ongewenst is: een papieren abortus.
Wettelijke abortus voor mannen
Dit manco in de wet is ook herkend door de jongerenafdeling van de Zweedse Liberale Partij, (LUF Väst) en zij bepleiten een soortgelijke reparatie waarbij mannen tot de 18e week een ‘wettelijke abortus’ zouden moeten kunnen plegen. Een grens die samenvalt met de Zweedse termijn waarop een zwangerschap in Zweden afgebroken mag worden.
Een gedetailleerde uitwerking zal nader bekeken moeten worden door juristen en andere deskundigen. Welke termijn zou je hiervoor in Nederland moeten aanhouden? De levensvatbaarheidsgrens van 24 weken of eerder? Waar moet je dit precies moet laten vastleggen? Bij de notaris? De rechtbank? En wat doe je met vrouwen die een man niet op de hoogte stellen van een zwangerschap, tot deze termijn voorbij is?
Mij gaat het om het échte gelijkheid tussen mannen en vrouwen in plaats van salonfeminisme, waarbij vrouwen wel het récht eisen om baas in eigen buik te mogen zijn, maar niet de verantwoordelijkheid willen die bij dergelijke keuzes hoort.
http://cult.tpo.nl/2016/03/08/papieren-abortus-voor-mannen/
Twee mensen, twee mensen die hun hoofd moeten gebruikenquote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
bruiken als het om seks gaat. Zo gauw ze een blote tiet zien staat dat ding al omhoog. En altijd een condoom gebruiken als je nog g
quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
Mannen moeten hun hersens eens gebruiken als het om seks gaat. Zo gauw ze een blote tiet zien staat dat ding al omhoog. En altijd een condoom gebruiken als je nog geen kinderwens hebt
Een man moet altijd een condoom gebruiken als hij geen kinderwens heeft. En het is voor een man honderden jaren goed gegaan om te neuken zonder voorbehoedsmiddel en een vrouw met een kind te laten zitten maar gelukkig voor de vrouw is er nu DNA. En nu janken de mannenquote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:43 schreef HarryP het volgende:
[..]
Twee mensen, twee mensen die hun hoofd moeten gebruiken
De hersens zorgen er juist voor dat dat ding omhoog gaat staanquote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
Mannen moeten hun hersens eens gebruiken als het om seks gaat. Zo gauw ze een blote tiet zien staat dat ding al omhoog. En altijd een condoom gebruiken als je nog geen kinderwens hebt
Een condoom geeft niet 100% bescherming.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:46 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Een man moet altijd een condoom gebruiken als hij geen kinderwens heeft. En het is voor een man honderden jaren goed gegaan om te neuken zonder voorbehoedsmiddel en een vrouw met een kind te laten zitten maar gelukkig voor de vrouw is er nu DNA. En nu janken de mannen
Zon vrouw heeft toch ook de keuze om het wel of niet te houden.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:46 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Een man moet altijd een condoom gebruiken als hij geen kinderwens heeft. En het is voor een man honderden jaren goed gegaan om te neuken zonder voorbehoedsmiddel en een vrouw met een kind te laten zitten maar gelukkig voor de vrouw is er nu DNA. En nu janken de mannen
quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
Zo gauw ze een blote tiet zien staat dat ding al omhoog.
Maar exact ditzelfde argument mag dan weer niet gebruikt worden om een abortus voor vrouwen te verbieden.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
Ik ben het met je eens dat je nooit je vrouwelijke partner moet geloven wanneer zij aangeeft anticonceptie te gebruiken.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:46 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Kan je abortus in z'n geheel dus wel verbieden of niet? Hadden ze maar hun verstand moeten gebruiken die vrouwtjes, uitzonderingen als verkrachting daargelaten natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
Vrouwen kunnen ook op andere manieren de man "naaien". Bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:01 schreef Physsic het volgende:
[..]
Leuk om over na te denken.
Aan de ene kant kan ik inderdaad wel begrijpen dat het oneerlijk is voor mannen dat ze eigenlijk niks meer te zeggen hebben zodra een vrouw zwanger is. De vrouw heeft uiteindelijk de beslissing of het kind op de wereld gezet gaat worden. Als de man ontkent dat de vrouw zwanger is van hem en hij bovendien toch niks met het kind te maken wil hebben, dan kan de vrouw via de rechter een DNA-test afdwingen en vervolgens kan de man worden verplicht alimentatie te betalen.
Dat geldt dus ook wanneer de vrouw liegt over anticonceptiegebruik en zwanger raakt, terwijl ze wist dat de man geen kinderwens had. Ik vind het echt een naaistreek om dan alimentatie te claimen.
Maar mannen kunnen zelf ook enigszins maatregelen nemen om te zorgen dat ze een vrouw niet zwanger maken, toch? Ze kunnen een condoom gebruiken, misschien zelfs laten steriliseren maar wat zaad laten invriezen voor wanneer ze wel kinderen willen (ik weet niet of dat zo makkelijk kan?) of gewoon niet -onveilig- neuken met vrouwen die ze niet kunnen vertrouwen op dat ze anticonceptie gebruiken.
Daarnaast denk ik ook wel dat het een probleem is dat de 'papieren abortus' vóór de 18e week van de zwangerschap moet gebeuren. Ik denk namelijk juist dat mannen die niks van de zwangerschap of het kind willen weten, meestal pas ná de 18e week te horen krijgen van de zwangerschap. Denk bijvoorbeeld aan een one-night-stand.
Ook wanneer de vrouw opzettelijk (en tegen de wil van de man in) zwanger is geworden, dan kan ze dat gewoon zo lang mogelijk verzwijgen (of zelfs gewoon ontkennen) en heeft de man uiteindelijk nog niks aan deze wet.
Het verlengen van die termijn is dan ook weer niet de oplossing. Dat zou betekenen dat de man -na samen te hebben besloten zwanger te raken- op een later tijdstip toch nog afstand kan nemen van het kind.
Ik ben voor abortus en als een vrouw geen kinderwens heeft moet ze ook voor goede anticonceptie zorgen. Maar jammer voor de man is het de vrouw tegenwoordig "Baas in eigen buik" en beslist de vrouw of ze abortus wil of nietquote:Op woensdag 9 maart 2016 00:01 schreef Grems het volgende:
[..]
Maar exact ditzelfde argument mag dan weer niet gebruikt worden om een abortus voor vrouwen te verbieden.
Mannen moeten uiteraard dezelfde mogelijkheden als vrouwen hebben om volledig van het ouderschap af te zien. Dat vrouwen dat niet leuk vinden is vanzelfsprekend maar geheel niet relevant.
Ik kan je vertellen dat dat onjuist is. Ik raak niet opgewonden van een borst. Voor mij doet het complete plaatje het.quote:
quote:Op woensdag 9 maart 2016 00:05 schreef Atak het volgende:
[..]
Vrouwen kunnen ook op andere manieren de man "naaien". Bijvoorbeeld:
-Gaatjes prikken in de condoom
-Nadat de man weg is of aan het slapen is, condoom uit de prullenbak halen en masturberen met het zaad
-Etc
Seksistisch much? Condooms zijn niet full-proof. Zelfs als je een condoom gebruikt kan je een HIV krijgen of het meisje zwanger maken.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:41 schreef maryen65 het volgende:
Ik vind dat de wetgeving moet veranderen. De man moet evenveel recht krijgen als de man als het om zwangerschap gaat.quote:
Geen condoom geeft 100% geen bescherming.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 23:50 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Een condoom geeft niet 100% bescherming.
Zo hé, gewaagde uitspraak.quote:Op woensdag 9 maart 2016 00:08 schreef Atak het volgende:
De man moet evenveel recht krijgen als de man als het om zwangerschap gaat.
Ja, want ik zeg dat mannen vooral geen condoom moeten gebruiken?quote:Op woensdag 9 maart 2016 01:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen condoom geeft 100% geen bescherming.
De man heeft evenveel rechten als de man....quote:Op woensdag 9 maart 2016 00:08 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik vind dat de wetgeving moet veranderen. De man moet evenveel recht krijgen als de man als het om zwangerschap gaat.
Nee, ik zeg alleen dat geen condoom 100% geen bescherming geeft.quote:Op woensdag 9 maart 2016 01:02 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Ja, want ik zeg dat mannen vooral geen condoom moeten gebruiken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |