abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160524661
Ieder deel een stapje vooruit ;)

Ik wil wel melden dat ik niet manisch depressief ben als in hele dagen op bed blijven liggen en niet meer naar buiten durven. Ik voel mij gewoon niet meer zo verbonden met mijn leeftijdsgenoten en daar baal ik van, soort buitengesloten. Deels zelf in de hand door locaties te bezoeken waar dat sociale contact niet altijd handig/vanzelfsprekend is, maar dat zijn voor mij wel de locaties nu.

Ik ga dus een cursus voor mijn angsten (faalangst, zelfbeeld, zelfvertrouwen) volgen en ik ga waarschijnlijk meer en betere hulp inschakelen.

Om nog maar eens een psychologische tekst erin te gooien: als je een fles Dreft koopt denk je 'wat, die krijg ik noooooit leeg!!''. Maar als je gewoon iedere dag een beetje gebruikt gaat ie vanzelf een keer op... ;)

En niet dat ik meteen een psycholoog of wat afschudt, maar ik heb nog wel degelijk goede dagen en inzichten. Als ik gewoon meer zelfvertrouwen heb en meer durf zonder na te denken (dus gewoon doen) is een deel van die problemen opgelost. En mijn rijbewijs proberen te halen kan dat zetje al zijn, en daar meld ik mij volgende week voor aan denk ik.

Oftewel: ik ben niet dom en heb wel wat zelfinzicht hoor. ASS'ers zijn vaak slimmer dan de rest of zien in ieder geval 'bijzondere' verbanden of manieren hoe dingen beter of logischer kunnen :)
  dinsdag 8 maart 2016 @ 19:49:44 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160524777
En wat heb je nu geleerd in 4 topics?
pi_160524814
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 19:49 schreef Cue_ het volgende:
En wat heb je nu geleerd in 4 topics?
Stappen (durven) nemen.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 19:51:27 #4
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160524829
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 19:50 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Stappen (durven) nemen.
Wat gedetailleerde kan ook wel
pi_160524851
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 19:51 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Wat gedetailleerde kan ook wel
Openstaan voor hulp, zelf aanmelden en gesprekken aangaan.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 19:53:17 #6
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160524890
Heb je dat geleerd of ook wat mee gedaan?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 19:53:32 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160524901
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 19:51 schreef Deezertje het volgende:

Openstaan voor hulp, zelf aanmelden en gesprekken aangaan.
En hopelijk stoppen met zo'n enorme krent te zijn. Help je jezelf niet mee en is enorm onaantrekkelijk.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_160525018
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 19:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

En hopelijk stoppen met zo'n enorme krent te zijn. Help je jezelf niet mee en is enorm onaantrekkelijk.
Dat is ook een punt waar ik aan moet werken, want ik heb het wel. Ik geef mijn geld graag uit aan zichtbare, tastbare dingen. Sporten, bioscoop, voedsel is heel duidelijk wat je er voor krijgt. Hulp tja, ik denk dan meteen is dat 60 euro per uur waard?? Tegenwoordig kan je alles zelf opzoeken op internet toch? ;) Behalve medicijnen, want die dingen zijn ook tastbaar en merk je wat van in het dagelijkse leven zoals mijn huid die na maanden slikken opknapt. Als ik niet was begonnen zou het waarschijnlijk niet zo mooi zijn nu als nu.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:00:40 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160525101
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 19:57 schreef Deezertje het volgende:

Hulp tja, ik denk dan meteen is dat 60 euro per uur waard?? Tegenwoordig kan je alles zelf opzoeken op internet toch? ;)
En dat is dus een bijzonder domme gedachte. Ja, je kunt dingen opzoeken, maar de specifieke, persoonlijke details en van daaruit ook oplossingen zitten toch vooral in de menselijke interactie met je hulpverlener/groep. Niet in een boek met dode letters.
En ja, dat is die investering van 60 euro per uur meer dan waard. Tenzij je de rest van je leven een beetje in de zijlijn van het leven wil blijven figureren.
pi_160525172
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:00 schreef Copycat het volgende:

[..]

En dat is dus een bijzonder domme gedachte. Ja, je kunt dingen opzoeken, maar de specifieke, persoonlijke details en van daaruit ook oplossingen zitten toch vooral in de menselijke interactie met je hulpverlener/groep. Niet in een boek met dode letters.
En ja, dat is die investering van 60 euro per uur meer dan waard. Tenzij je de rest van je leven een beetje in de zijlijn van het leven wil blijven figureren.
Ik wacht het gesprek met de huisarts en de gemeente af en de cursus start eind april, en dat is al zo. Daarna als het goed is ook bijna klaar met studie en rijbewijs proberen... dus dat externe hulp zoeken puntje stel ik nog even uit.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:04:41 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160525209
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:02 schreef Deezertje het volgende:

Ik wacht het gesprek met de huisarts en de gemeente af en de cursus start eind april, en dat is al zo. Daarna als het goed is ook bijna klaar met studie en rijbewijs proberen... dus dat externe hulp zoeken puntje stel ik nog even uit.
Uiteraard. Waarom alles aangrijpen als je ook halfslachtig kunt blijven aanmodderen.
pi_160525235
Luister...

Je kunt zoveel aan jezelf veranderen dat zelfs jij een leven kan krijgen dat je eigenlijk voor onmogelijk houd.

Ik heb ook ASS, en sta erg stevig in mn schoenen en heb een onvernietigbare wil.

En door de jaren heen, bij Karakter en Dr. Leo kannerhuis gezeten, ben ik nu na 11 jaar met het stempeltje rond te hebben gelopen zo veel veranderd en beter geworden dat ik volgende maand het stempeltje niet meer krijg.

Ik heb vanaf mn 14e tot heden zoveel in de knoop gezeten met mezelf dat ik alles vanuit pure emotie en boosheid om wie ik was mezelf veranderd heb.

En nu...

Heb ik een sociaal leven, opleiding, relatie en voel me gelukkig.

Althans ik soms wel nog is beetje vloek heb ik geen problemen meer met wie ik nu ben.

En geloof me als autist zijnde kun je veel meer aan jezelf veranderen dan je denkt, kijk bij andere autisten hoe die met hun probs omgaan en leer van jezelf en anderen.

Want waar een wil is, is een weg.

Alleen het bewandelen van de weg kan zo hard knagen aan je.

Als ik terug denk aan alles hoe wanhoopig ik was krijg ik nu nog de tranen in mn ogen.

En een schouderklopje van het kannerhuis voor wat ik er van gebrouwt heb.

Als je een babbeltje wilt maken mag je me gerust een pm sturen.
Wie stevig in zijn schoenen staat heeft zware tijden gehad!
pi_160525236
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:04 schreef Copycat het volgende:

[..]

Uiteraard. Waarom alles aangrijpen als je ook halfslachtig kunt blijven aanmodderen.
Die cursus is vanuit RET-principe, anders overlapt 't misschien weer..
pi_160525337
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:05 schreef Motocross_is_my_heart het volgende:
Luister...

Je kunt zoveel aan jezelf veranderen dat zelfs jij een leven kan krijgen dat je eigenlijk voor onmogelijk houd.

Ik heb ook ASS, en sta erg stevig in mn schoenen en heb een onvernietigbare wil.

En door de jaren heen, bij Karakter en Dr. Leo kannerhuis gezeten, ben ik nu na 11 jaar met het stempeltje rond te hebben gelopen zo veel veranderd en beter geworden dat ik volgende maand het stempeltje niet meer krijg.

Ik heb vanaf mn 14e tot heden zoveel in de knoop gezeten met mezelf dat ik alles vanuit pure emotie en boosheid om wie ik was mezelf veranderd heb.

En nu...

Heb ik een sociaal leven, opleiding, relatie en voel me gelukkig.

Althans ik soms wel nog is beetje vloek heb ik geen problemen meer met wie ik nu ben.

En geloof me als autist zijnde kun je veel meer aan jezelf veranderen dan je denkt, kijk bij andere autisten hoe die met hun probs omgaan en leer van jezelf en anderen.

Want waar een wil is, is een weg.

Alleen het bewandelen van de weg kan zo hard knagen aan je.

Als ik terug denk aan alles hoe wanhoopig ik was krijg ik nu nog de tranen in mn ogen.

En een schouderklopje van het kannerhuis voor wat ik er van gebrouwt heb.

Als je een babbeltje wilt maken mag je me gerust een pm sturen.
Thanks. Kannerhuis bekend mee, maar ik vind al die trainingen zo kinderlijk overkomen. Alsof je nog moet ontdekken hoe de wereld in elkaar zit rond je 17e, ze gooien je jaren terug in de tijd, bij het handje nemen.. Misschien voor mensen met 'klassiek' autisme is daar behoefte aan, maar ik heb gewoon normaal niveau qua denken (en op sommige punten denk ik hoger). Dus ik zit (en zat) absoluut niet te wachten op hoe je gesprekjes moet voeren, activiteiten plannen etc. Nu komt mijn professionele karakter misschien niet goed over, maar ik hoor van iedereen in mijn omgeving en op de opleiding dat ik goed kan schrijven en een stijl heb van dingen goed op papier kunnen uitleggen. Dus ik kan goed mijn gedachten verwoorden. Als ik een brief stuur weet je exact wat ik bedoel, waarom ik die brief stuur. :)
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:12:01 #15
47102 Elvi
miemkwien
pi_160525395
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:09 schreef Deezertje het volgende:
Dus ik zit (en zat) absoluut niet te wachten op hoe je gesprekjes moet voeren, activiteiten plannen etc.
Wie kopt m in? Want ik kan niet meer _O-
  Moderator dinsdag 8 maart 2016 @ 20:13:02 #16
5428 crew  miss_sly
pi_160525434
quote:

[..]

Thanks. Kannerhuis bekend mee, maar ik vind al die trainingen zo kinderlijk overkomen. Alsof je nog moet ontdekken hoe de wereld in elkaar zit rond je 17e, ze gooien je jaren terug in de tijd, bij het handje nemen.. Misschien voor mensen met 'klassiek' autisme is daar behoefte aan, maar ik heb gewoon normaal niveau qua denken (en op sommige punten denk ik hoger). Dus ik zit (en zat) absoluut niet te wachten op hoe je gesprekjes moet voeren, activiteiten plannen etc.
Je overschat jezelf nogal. Je zit daar dus wel op te wachten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160525441
quote:

[..]

Thanks. Kannerhuis bekend mee, maar ik vind al die trainingen zo kinderlijk overkomen. Alsof je nog moet ontdekken hoe de wereld in elkaar zit rond je 17e, ze gooien je jaren terug in de tijd, bij het handje nemen.. Misschien voor mensen met 'klassiek' autisme is daar behoefte aan, maar ik heb gewoon normaal niveau qua denken (en op sommige punten denk ik hoger). Dus ik zit (en zat) absoluut niet te wachten op hoe je gesprekjes moet voeren, activiteiten plannen etc.
Zie je zelf de ironie van wat je hier zegt...?

Je hebt in je topics al de vreemdste pogingen om gesprekken aan te knopen gedemonstreerd, voor elke activiteit haak je af of heb je praktische of financiële bezwaren,...
pi_160525450
Als ik me niet vergis ga je een cursus persoonlijke effectiviteit volgen? Bij mijn weten gaat zoiets voornamelijk over timemanagement en overtuigen? Er zal iets van gedragpatronen in zitten maar ik betwijfel ten zeerste of het specifiek genoeg is tegen faalangst en zelfbeeld issues?

Waarom heb je voor die cursus gekozen?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_160525456
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:12 schreef Elvi het volgende:

[..]

Wie kopt m in? Want ik kan niet meer _O-
Ja duh, maar nu zit ik op een leeftijd waar het sociaal (!!) maatschappelijk niet normaal is als je geen vrienden hebt etc. Daarom spreek ik mensen ook niet zo snel aan, want ik heb qua sociaal contact behalve mezelf niks te bieden.. daar schaam ik mij een beetje voor. Maar ik weet prima hoe je een gesprek moet voeren en ik kan mezelf overal naar toe krijgen als ik wil. Ben vaak in het buitenland geweest in mijn uppie dus zelfredzaam.
pi_160525509
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:13 schreef Koral het volgende:
Als ik me niet vergis ga je een cursus persoonlijke effectiviteit volgen? Bij mijn weten gaat zoiets voornamelijk over timemanagement en overtuigen? Er zal iets van gedragpatronen in zitten maar ik betwijfel ten zeerste of het specifiek genoeg is tegen faalangst en zelfbeeld issues?

Waarom heb je voor die cursus gekozen?
De training ‘Persoonlijke Effectiviteit’ is bedoeld voor mensen die belemmerd worden door zaken als bijvoorbeeld faalangst, onzekerheid, sub-assertiviteit (niet durven zeggen wat je denkt en voelt), perfectionisme en dergelijke.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn: denken, voelen, willen, doen, zelfbeeld, beslissen, omgaan met kritiek, (sub)assertiviteit.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:15:35 #21
47102 Elvi
miemkwien
pi_160525515
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:13 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Ja duh, maar nu zit ik op een leeftijd waar het sociaal (!!) maatschappelijk niet normaal is als je geen vrienden hebt etc. Daarom spreek ik mensen ook niet zo snel aan, want ik heb qua sociaal contact behalve mezelf niks te bieden..
Nee precies en daarom heb je die cursus bij hen dus wel nodig want je kan niet eens een gesprekje op gang houden. Of een activiteit plannen. Want je had alang in dat meeting-topic zelf iets kunnen organiseren wat je WEL leuk vind maar dat doe je dan ook weer niet.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:15:44 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160525523
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:13 schreef miss_sly het volgende:

Je overschat jezelf nogal. Je zit daar dus wel op te wachten.
Dat.

Ook vanuit mijn professionalisme.
pi_160525619
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:15 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat.

Ook vanuit mijn professionalisme.
Ik kan beeldend schrijven :) Spelling is hier niet altijd goed want ik schrijf letterlijk van mij af zonder om te kijken.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 20:23:32 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160525786
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:18 schreef Deezertje het volgende:

Ik kan beeldend schrijven :) Spelling is hier niet altijd goed want ik schrijf letterlijk van mij af zonder om te kijken.
Er zijn wel meer taalpuntjes mis dan enkel de spelling. Die sowieso niet zó slecht zou moeten zijn, ook zonder na te denken.
Maar laten we die kant maar niet opgaan, want ook jouw al dan niet overschatte schrijfvaardigheid helpt je niet een fatsoenlijk gesprek te starten of te onderhouden.
pi_160525819
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:23 schreef Copycat het volgende:

[..]

Er zijn wel meer taalpuntjes mis dan enkel de spelling. Die sowieso niet zó slecht zou moeten zijn, ook zonder na te denken.
Maar laten we die kant maar niet opgaan, want ook jouw al dan niet overschatte schrijfvaardigheid helpt je niet een fatsoenlijk gesprek te starten of te onderhouden.
Nou lekker dan.. kan dat papiertje straks meteen bij 't oud papier... ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')