LoveAtFirstDrive | zondag 6 maart 2016 @ 21:35 |
Zweedse inhaalslag: Volvo XC90 (video + volledig artikel + fotogalerij) De Volvo’s die doorgaans op ons blog schitteren hebben 4, 5 of 6 ton aan kilometers achter de kiezen. Het zijn nog de karakteristieke Volvo’s met 5-cilinder motoren, het weggedrag van een boot en de ‘vierkantheid’ van een Billy boekenkast. Hoe anders is de nieuwe XC90, die na 12 jaar trouwe dienst het stokje overneemt van zijn voorganger. Maar is deze SUV nog wel typisch Zweeds? Let’s find out! Love at first drive? Absoluut! De Volvo XC90 klopt van alle kanten: imposant om te zien, maar niet zo schreeuwerig als de concurrenten uit Duitsland. En neem dat minimalistische dashboard, tot in de puntjes geperfectioneerd. Tuurlijk, we missen de ‘dikke’ motoren maar moeten ook eerlijk bekennen dat de T8 erg prettig is. En helemaal van deze tijd. Dat geldt ook voor de rijeigenschappen: onverwacht lichtvoetig. Zeker, de XC90 is ‘anders Volvo’ dan we gewend zijn, maar nog altijd 100% Zweeds. ![]() We love + Imposante looks en stijlvol dashboard + Relatief lichtvoetig om te rijden + Gebruiksvriendelijk multimediasysteem + Moderne, krachtige aandrijflijn We hate - Motorgeluid past niet bij zo’n verfijnde SUV - Tractie/doorslippen voorwielen bij volgas - Geen 5, 6 of 8-cilinder motor leverbaar ![]() Wil je het hele artikel lezen? Check het samen met de uitgebreide fotogalerij op loveatfirstdrive.nl! Uiteraard horen we ook graag wat jij van deze auto vindt! Niet alleen zijn we gek op auto's en rijden, we vinden het ook ontzettend leuk om te schrijven en video's te maken. We doen alles zelf: van filmen tot monteren en van schrijven tot de eindredactie. We hebben geen uitgebreid filmteam achter ons staan of camera's van duizenden euro's, we houden het simpel en toegankelijk. Deze review is geplaatst met toestemming van FOK! forum. Wouter & Laurens Honselaar Check ook onze andere reviews op FOK!: • BMW i3 REX • Renault Clio R.S. • Volvo V40 D2 • MINI John Cooper Works • Peugeot RCZ-R • Jaguar F-type • Jeep Renegade • Range Rover Hybrid • Renault Twingo • Jaguar XKR-S Convertible • Ford Fiësta ST • BMW M3 & M4 [ Bericht 5% gewijzigd door Anne op 06-04-2016 20:47:07 ] | |
DieselTank | zondag 6 maart 2016 @ 22:00 |
Een duur automobiel | |
DieselTank | zondag 6 maart 2016 @ 22:05 |
Bijna 100 000 euro voor dit automobiel Dat is 220 000 gulden | |
Hyperdude | zondag 6 maart 2016 @ 22:21 |
Collega van mij heeft zo'n ding. Kon 'm laatst een paar dagen niet gebruiken omdat de stekker was vastgeijzeld. ![]() Vind de oude versie beetje een vriendelijke teddybeer, dit is een Q6,9 in je achteruitkijkspiegel. Morgen even de filmpje zien. [ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 06-03-2016 22:27:43 ] | |
derLudolf | zondag 6 maart 2016 @ 22:29 |
Wat ligt dat geen 5 pitter in ? ![]() | |
Geralt | zondag 6 maart 2016 @ 22:44 |
ƒ 220 371,- om precies te zijn ![]() | |
Catch22- | zondag 6 maart 2016 @ 23:00 |
Een heel stuk meer zelfs | |
DieselTank | zondag 6 maart 2016 @ 23:22 |
![]() | |
Geralt | zondag 6 maart 2016 @ 23:28 |
¤100.000,- is toch gewoon ƒ220.371,- of ben ik nou gek? ![]() | |
Tijn | zondag 6 maart 2016 @ 23:29 |
Dat was het in 2002. Sindsdien is er wat inflatie geweest. | |
Geralt | zondag 6 maart 2016 @ 23:30 |
Ow dus als ik iets duurs wil kopen en denk fuck dat was in guldens zoveel geweest dan moet ik ook een inflatiecorrectie toepassen eigenlijk?! ![]() ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 6 maart 2016 @ 23:51 |
Jep, prijzig wagentje! Maar je krijgt er wel wat moois voor terug hoor. Z'n concurrenten (X5 en Q7) zijn ongeveer even duur. Haha ja heb het ook gelezen dat het vaker voorkwam. Toch stom dat ze niet een verwarmingselementje daar in hebben aangebracht, kun je zien dat dit compleet nieuw is (ook bij andere merken). Wel geinig ![]() Die oude is inderdaad een stuk 'vriendelijker'. Maar vind deze ook wel erg mooi, veel bekijks ook! Maar hij is wel echt huge ook hoor, in de stad kan het zelfs wat onhandig zijn (en ik rijd normaal met een maximaal verlengde MB Sprinter ![]() Dat missen wij ook wel echt! Een 5 of 6-pitter had gewoon een stuk beter gepast. Maar neemt niet weg dat deze aandrijflijk zeer soepel en sterk is hoor. Alleen het geluid.. Persoonlijk zou ik lekker voor de T6 of D5 gaan. Ook veel power maar een stuk lichter. Bovendien heb je dan 'echte' AWD. Stekkeren is leuk als je een klein stukje moet rijden (en je kunt inhouden), maar daarbuiten is het verbruik gewoon ook erg hoog. Maar 't is wel echt een beauty zeg! Hij stond bij de importeur ook nog in het rood, dat staat 'm nóg beter! ![]() | |
Catch22- | zondag 6 maart 2016 @ 23:54 |
Phev met synthol als je t mij vraagt. | |
lst128 | zondag 6 maart 2016 @ 23:56 |
Fantastische bak! Prachtig dat futuristisch design. Erg imposant als je dat front in je binnenspiegel ziet. Tot nu toe vind ik zwart de mooiste kleur ![]() | |
LoveAtFirstDrive | maandag 7 maart 2016 @ 00:00 |
Een beetje wel, maar wel liever dit dan een Outlander PHEV (ook wel hele andere klasse). Maar zoals ik al zei: zou persoonlijk lekker voor de versies zonder elektromotor gaan. Zeker imposant, erg hoog ook die motorkap! En even voor de beeldvorming, zwart: ![]() | |
derLudolf | maandag 7 maart 2016 @ 00:02 |
Tjah in het vlakke Nederland wel een vierpitter misschien wel, maar met zo'n zware bak denk ik toch dat je in de bergen wat tekort komt. Is dit dit geen awd dan? Voor zeg ¤10.000 minder heb je een zes cilinder diesel die awd is (GLE coupe, 350d) | |
LoveAtFirstDrive | maandag 7 maart 2016 @ 00:11 |
Nou kracht zul je niet te kort komen hoor, koppel hebben ze allemaal wel (deze T8 heeft 640Nm, de T5 heeft 350Nm). Maar inderdaad, hij is wel erg zwaar. Maar m'n werkbus bijvoorbeeld is nog zwaarder en heeft 440Nm koppel (190pk) en daar kom ik heel goed de berg meer op hoor. Dit is wel AWD, maar niet fysiek zeg maar. De voorwielen worden aangedreven door de brandstofmotor en de achterwielen door de elektromotor, een gescheiden systeem. Bij de normale versies is het gewoon met een aandrijfas naar achteren toe. Doordat het bij de T8 zo geregeld is, kun je bij volgas soms last van spinnende voorwielen hebben. De 100.000 euro is voor ons testmodel, welke volgehangen is met opties en het R-design pakket. De T8 is er 'al' vanaf krap 79.000 euro en de T5 voor krap 73.000 euro. Maar je moet inderdaad wel genoegen nemen met 4-cilindertjes. Een bewuste keus van Volvo, neem ik aan. | |
DieselTank | maandag 7 maart 2016 @ 16:59 |
Die is wel heul mooi ![]() Maar 100 000 euro bah bah | |
LoveAtFirstDrive | maandag 7 maart 2016 @ 20:54 |
![]() ![]() ![]() | |
DieselTank | maandag 7 maart 2016 @ 21:38 |
Het zal wel een 6de handsje voor mij worden ![]() ![]() ![]() | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 8 maart 2016 @ 19:48 |
Haha, over 10 jaar zijn ze iets van 10k, beginnen met sparen dus 😉 | |
ccs | dinsdag 8 maart 2016 @ 19:51 |
Viercilinder met zware accu's. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 11 maart 2016 @ 14:00 |
Dat klopt! Maar met 407pk en 640Nm kom je geen kracht te kort hoor! En als je een gewone benzine neemt is 'ie alweer 300kg lichter. |