abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160412217
# 157 Loveless85 95.817

:T
pi_160412253
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:20 schreef Stofje het volgende:
Gay!
Blijdorp heet in het Engels Gayville

Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 13:13:19 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_160415235
Kansloos
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_160415274
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:13 schreef tong80 het volgende:
Kansloos
Nou die kleine 4500 posts moet toch nog wel lukken?
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 13:15:54 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_160415302
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:14 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Nou die kleine 4500 posts moet toch nog wel lukken?
Nou ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_160415318
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:15 schreef tong80 het volgende:

[..]

Nou ?

WOWWWWWW

Eddy Wally, artiestennaam van Eduard René Van De Walle (Zelzate, 12 juli 1932 – aldaar, 6 februari 2016), was een Belgische zanger die bekend was om hits als Chérie' (1966), Dans met mij die laatste tango! (1969), Ik spring uit een vliegmachien (1996) en Dans mi amor (2003).

Inhoud [verbergen]
1 Levensloop
1.1 Jeugd en opleiding
1.2 Muzikale carrière
1.3 Einde carrière
2 Media
3 Discografie
3.1 Albums
3.2 Singles
4 In de populaire cultuur
5 Publicaties
6 Externe link
Levensloop[bewerken]
Jeugd en opleiding[bewerken]
Eddy's vader, woonachtig in volkswijk De Katte in Zelzate, werkte als arbeider in een teerfabriek van Zelzate. In zijn vrije tijd trad hij in de streek regelmatig en met succes op als een begenadigd accordeonspeler. Hij leerde zoon 'Wardje' al vroeg accordeon, gitaar en mondharp spelen. Toen Eddy's vader op 49-jarige leeftijd overleed, moest de 14-jarige Eddy zelf de kost gaan verdienen als textielarbeider in een weverij in Sas van Gent. Naar het voorbeeld van zijn vader ging Eddy na zijn werkuren optreden in cafés als zanger en gitaarspeler. Tijdens een 'crochet' (een talentenjacht) leerde hij Mariëtte Roegiers kennen, met wie hij in 1956 in het huwelijk trad.[1] In 1957 kregen ze hun enige dochter, Marina Wally. Zij werd later zelf ook actief als zangeres.[2]

Muzikale carrière[bewerken]
Hij opende in de vroege jaren 60 dancing 'Paris-Las Vegas' in Ertvelde (Oost-Vlaanderen) en verkocht samen met zijn vrouw en zijn schoonmoeder jarenlang handtassen op diverse Vlaamse markten. In 1966 leerde hij de Nederlandse producer Johnny Hoes kennen. Onder diens leiding nam Eddy Wally zijn eerste nummer Chérie (1966) op, dat een grote hit werd. Wally haalde er de eerste plaats mee in de Vlaamse hitparade en een gouden plaat (goed voor 50.000 verkochte exemplaren). Tot op de dag van vandaag is dit zijn bekendste nummer.

Het succes leidde een lange carrière in, waarbij Eddy Wally meer dan 500 nummers opnam. Zeer opmerkelijk waren zijn pogingen om ook in het buitenland aan te slaan. Hij heeft een fanclub in Nederland[bron?] en is via zijn regelmatige verschijningen in het programma Eurotrash (Eurorommel) zelfs bekend in het Verenigd Koninkrijk. Hij trad ook verschillende keren op in China (waarvoor hij Chérie in het Chinees vertaalde naar Baobei), Duitsland, Australië, Zuid-Afrika en Rusland. In de jaren zeventig trad hij verschillende keren op in hotels in Las Vegas en in Canada. Bij thuiskomst uit de Verenigde Staten merkte hij op: "ze liken Eddy Wally in America, de Belgian peoples en de Amerikaanse peoples liken me"[3]. Vanwege zijn zelfverklaarde "succes" in het buitenland noemt Wally zich al jaren The Voice of Europe ('De Stem van Europa'), in navolging van Frank Sinatra, met wie hij zichzelf graag vergelijkt. De oudste zoon van Johnny Hoes, Adri-Jan Hoes, zorgde in 2005 voor een comeback met de hit Shanghai.

Medio jaren 70 tot de jaren 80 presenteerde Wally op Radio 2 Oost-Vlaanderen het programma Onvergetelijk.[4]

Wally kreeg juni 2006 in Ertvelde een standbeeld ter ere van zijn œuvre. Het heeft als opschrift "Ode aan Eddy Wally - The voice of Europe" en laat de titel van zijn grootste hit Chérie zien. Daarnaast is in het geheel een marktkramerstas opgenomen, een verwijzing naar Wally's afkomst. Dit kunstwerk is gemaakt door Adi Verbeke.[5]

Einde carrière[bewerken]
Wally werd op 6 maart 2011 in het ziekenhuis opgenomen met een hersenbloeding. Hij raakte door de hersenbloeding licht verlamd.[6] De volgende dag werd hij overgebracht naar het AZ Sint-Lucas in Gent.[7] De dag daarna, op 8 maart, werd Wally van daaruit overbracht naar het UZ in Jette.[8] Volgens zijn echtgenote was Wally aan de linkerkant verlamd en was de kans klein dat hij nog terug zou keren als zanger.[9] In juli 2011 verhuisde hij van het ziekenhuis naar een rusthuis in Zelzate.

Op 6 oktober 2012 overleed zijn echtgenote Mariëtte Roegiers op 80-jarige leeftijd.[10]

Op 14 en 15 december 2012 maakte Eddy Wally een comeback tijdens de Nacht van de Schlagers in Kortrijk, die zijn definitieve afscheid van het podium betekende.[11]

Op 6 februari 2016 overleed Eddy Wally in het rusthuis van Zelzate ten gevolge van een nieuwe hersenbloeding.[12] Op 13 februari vond de uitvaartplechtigheid van Wally plaats in de Sint-Laurentiuskerk in Zelzate.

Media[bewerken]
Eddy Wally.jpg
Eddy Wally had zijn bekendheid niet zozeer aan zijn muzikale talenten te danken, dan wel aan zijn excentrieke gedrag en uitspraken. Wally kleedde zich graag in glitterkostuums zoals Liberace en gedroeg zich als een naïeve, onverstoorbare optimist. Zijn typische stopwoorden ("gewéldig", "wauw", "onvoorstelbaar", "oh my god") en zijn vreemde manier van praten werden door komieken vaak geïmiteerd. Vanwege zijn faam en komische imago was hij vaak te gast in verschillende amusementsprogramma's. Zo had hij een gastrol in FC De Kampioenen in de aflevering Chérie.

Een vraag die velen zich stelden, is of Eddy Wally een typetje was of niet. Jan Van Rompaey heeft Eddy Wally in het verleden meermaals geïnterviewd voor diverse programma's waaronder Echo. Volgens hem had Eddy een beperkte woordenschat en speelde hij geen typetje, hoewel hij er mogelijk wel een schepje bovenop deed. Kamagurka had ongeveer eenzelfde mening hierover, maar insinueerde dat Eddy Wally zich ook excentriek gedroeg "omdat men dat verwachtte van een beroemdheid". Uit de diverse samenwerkingen tussen Kamagurka en Eddy Wally concludeerde Kamagurka dat Wally een soort dyslexie had: hij schreef veel zaken fonetisch op en had het enorm moeilijk met het onthouden van de tekst van eenvoudige scenario's.[13]

Zijn bekendste televisieoptreden was zijn rol als Kapitein Wally in Kamagurka en Herr Seeles comedyreeks Lava (1989). In de rubriek Wally in space (een parodie op Star Trek) speelde Wally de rol van ruimtekapitein. Een running gag in Wally in space was dat Kapitein Wally telkens begon te zingen wanneer de bemanning bedreigd werd, want "als de kapitein zingt wijkt het gevaar." Later presenteerde Wally ook samen met Kamagurka en Herr Seele het radioprogramma Studio Kafka op Studio Brussel.

Wally presenteerde vanaf de tweede helft van de jaren 70 tot de jaren 80 zijn eigen radioshow Onvergetelijk bij Omroep Oost-Vlaanderen. In de jaren 2000 had hij ook een wekelijks rubriekje in het programma van Erwin Deckers en Sven Ornelis op radiozender Q-music.

In 2014 werd hij door Eric Goens geïnterviewd voor de documentairereeks Kroost.

Discografie[bewerken]
Albums[bewerken]
Album met hitnotering(en)
in de Vlaamse Ultratop 200 albums Datum van
verschijnen Datum van
binnenkomst Hoogste
positie Aantal
weken Opmerkingen
Mijn allergrootste successen 1995 15-04-1995 44 4
50 jaar hits 2002 14-12-2002 31 5
Eddy 80 - Het allerbeste van Eddy Wally 2012 14-07-2012 6 15
Singles[bewerken]
Single met hitnotering(en)
in de Vlaamse Ultratop 50 Datum van
verschijnen Datum van
binnenkomst Hoogste
positie Aantal
weken Opmerkingen
Chérie 1966 03-09-1966 1(3wk) 19 Goud
Rode rozen 1967 11-03-1967 17 8
Rood is je mond 1967 09-09-1967 10 9
Dans met mij de laatste tango! 1969 06-12-1969 16 1
Chérie (Is In Da House) 1995 15-04-1995 3 19
Als housekramer ben ik geboren 1995 02-09-1995 4 9
Ik spring uit 'n vliegmachien 1996 03-02-1996 26 6
Dans mi amor 2003 29-03-2003 42 4
In de populaire cultuur[bewerken]
In de vroege nummers van de Urbanusstrip door Willy Linthout en Urbanus kwam hij vaak voor als personage. Hij werd dan voorgesteld als een klein mannetje met een grote hoge hoed en veel kapsones zoals in het album Radio Salami.
Urbanus vermeldt hem in het lied Gladde Iolen (als Eddy de Wallyvis)
Wally heeft een cameo in het Suske en Wiske-album De Krimson-crisis (1988) waar hij samen met andere Bekende Vlamingen vecht tegen Krimson. Aan het einde van het album smijt Jerom hem een schoen tegen het gezicht omdat hij niet wil zwijgen. Wally besluit met blauw oog: "En mijn sympathieke helper was Ssssjerom." Dit is een verwijzing naar Wally's lied Chérie.
Een foto van Wally is tot twee keer toe (in strook 26 en 48) op de achtergrond van een belangrijk Amerikaans muziekbedrijf te zien in het Neroalbum Doe de Petoe (1994).
In 2003 won hij in het Nederlandse televisieprogramma Kopspijkers de gouden Ezel voor een fragment waarin hij beweerde live te zingen, maar wel heel duidelijk te zien leek dat het niet live was. Bij de uitreiking stond de presentator naast Wally en vroeg hem live te zingen. Hij was verbaasd hoe goed Eddy Wally live zong terwijl het niet live leek.[14]
Planetoïde (9205) Eddywally, ontdekt in 1994 door Eric Elst als 1994 PO9, werd naar hem genoemd.
Eddy had een gastrol in F.C. De Kampioenen afl. Chérie.
In 2008 werd in Zelzate, de geboorteplaats en huidige woonplaats van de zanger, een Eddy Wally-museum geopend.
In Ertvelde had hij zijn eigen feestzaal: Paris-Las Vegas. In België kreeg deze feestzaal ook wel de naam 'Eddy Wallybi' mee, verwijzend naar het toen populaire pretpark Walibi Waver. De zaal werd in 2004 gesloopt om plaats te maken voor luxe-appartementen.[15]
Eddy werd op de Gentse Feesten van 2013 gehuldigd als eerste ereburger van het evenement. Het was hier dat hij twee jaar eerder met uitdrogingsverschijnselen zijn show moest stopzetten.
Publicaties[bewerken]
Eind 2007 stelde Wally in het Gentse stadhuis het eerste boek voor dat aan hem is gewijd: Eddy Wally. The voice of Europe. Het boekwerk, van de hand van Katleen Haentjens en Ivan Saerens schetst de carrière van de zanger. Het bevat een 500-tal foto's van fotograaf Patrick Dekeyser en put uit het privé-archief van Wally.[16]

Externe link[bewerken]
Officiële website
Bronnen, noten en/of referenties
Omhoog ↑ Biografie Eddy Wally; Officiële website
Omhoog ↑ Fiche Marina Wally; Zangtalent.be
Omhoog ↑ Eddy Wally vond de term 'liken' uit; Het Laatste Nieuws; 7 februari 2016
Omhoog ↑ De Standaard Avond, 8 februari 2016
Omhoog ↑ Ode aan Eddy Wally - The voice of Europe; Standbeelden.be
Omhoog ↑ Hersenbloeding treft Eddy Wally; De Standaard; 8 maart 2011
Omhoog ↑ Hersenbloeding treft Eddy Wally; Het Nieuwsblad; 8 maart 2011
Omhoog ↑ Eddy Wally overbracht naar het UZ in Jette; Metro
Omhoog ↑ Eddy Wally stopt. Showbizzsite.be (3 juni 2011) Geraadpleegd op 5 juni 2011
Omhoog ↑ Echtgenote Eddy Wally is overleden. De Standaard (06 oktober 2012) Geraadpleegd op 06 oktober 2012
Omhoog ↑ Eddy Wally zingt zijn laatste 'Chérie'. Gazet van Antwerpen (14 december 2012) Geraadpleegd op 15 december 2012
Omhoog ↑ Eddy Wally (83) is overleden. Het Laatste Nieuws (2016-02-7) Geraadpleegd op 2016-02-10
Omhoog ↑ Van Gils & gasten - aflevering maandag 8 februari 2016
Omhoog ↑ Kopspijkers - Uitreiking Gouden Ezel Eddy Wally, op Youtube, uitzending juni 2003
Omhoog ↑ Ertvelde verliest "Eddy Walibi", De Standaard, 24 augustus 2004
Omhoog ↑ Eddy Wally stelt boek voor; De Morgen; 12 december 2007
Op andere Wikimedia-projecten:
Commons Media op Wikimedia Commons
Categorieën: Vlaams zangerBelgisch volkszangerPseudoniem
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 13:27:08 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_160415574
Gruwelijk niet grappig. :{

:{
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:27:29 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160415584
Echte mannen halen dat zonder afteltopic.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:28:03 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160415603
aantal posts: 98.193

Ik moet het wel in de gaten blijven houden, straks mis ik mijn mijlpaal :P
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 13:33:24 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_160415742
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:28 schreef kanovinnie het volgende:

Zelfrukker

vrijdag 4 maart 2016 @ 13:34:26 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160415763
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:33 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zelfrukker

Postcount is niet belangrijk voor mij hoor :)
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:34:52 #13
444350 broccoli.
Here stops reality
pi_160415773
Waarom in 40+? :T
Giechelend van de pret reed de bus volgeladen met meiden de afgrond in.
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 13:36:23 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_160415801
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Postcount is niet belangrijk voor mij hoor :)
Ik luister. Bij mij ook niet. Anders zou ik vaker slow chatten.

Maar 600.000 leek me wel de moeite waard uit de Bommelerwaard.

pi_160415941
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:27 schreef tong80 het volgende:

Jank eens niet zo :D Als jij het doet moet iedereen met open mond toekijken, maar als iemand een zelfde topic opent is het ineens vreselijk?

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:28 schreef kanovinnie het volgende:

Geen enkele ochtend mis ik een mijlpaal

Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 13:59:38 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_160416410
Zoek ironie op in het woordenboek.

:*

pi_160416910
Ironie

"Situational irony", een rookverbod op een bord met een rokende Sherlock Holmes, in het Baker Street metrostation
Ironie (uit het Grieks: εἰρωνεία (eirooneia) = geveinsde onwetendheid) is een stijlfiguur waarbij dat wat klaarblijkelijk gezegd of getoond wordt, afwijkt van dat wat bedoeld wordt. Zodoende is ironie veelal alleen herkenbaar voor de geoefende of ingewijde verstaander. Ironie ontleent haar effect aan een bepaalde ambiguïteit in taalgebruik (verbale ironie) of situatie (situationele ironie) of een combinatie van beide. Om het verschil tussen het gezegde en het bedoelde uit te drukken, kan de ironie gebruikmaken van verschillende andere stijlfiguren, zoals sarcasme en understatement. Met gezichtsuitdrukkingen en intonatie kan de gebruiker van ironie aan de verstaander extra hints geven dat zijn uitspraak niet letterlijk bedoeld is.

In het Frans noemt men ironie wel eens "l'arme du faible" (het wapen van de zwakke), omdat het de zwakke daarmee mogelijk is om zijn mening te geven zonder dat het voor iedereen overduidelijk en daarmee gevaarlijk is.

Inhoud [verbergen]
1 Etymologie
2 Uitingsvormen in de taal
3 Andere vormen van ironie
4 Ironie in de literatuur
5 Ironie in de filosofie
6 Misverstanden
7 Literatuur
8 Zie ook
9 Externe link
Etymologie[bewerken]
'Ironie' is in vroegnieuwnederlands "schimp-reeden" [1]; in nieuwnederlands "spotternij door juist iets anders te zeggen dan wat men bedoelt, of zelfs het tegenstelde"[2]
Via het Franse 'ironie' fijne spot [13e eeuw; Rey], maar pas gebruikelijk vanaf de 16e eeuw. Het Latijnse 'īrōnīa', eveneens fijne spot, ontleend aan Grieks eirōneíā 'geveinsde onwetendheid', afleiding van eírōn 'veinzer, huichelaar', dat misschien verwant is met het werkwoord eírein 'spreken'.
De Griekse term εἰρωνεία (eirōneíā) is vooral bekend van Socrates, die door zich als onwetend voor te doen de verwaandheid van zijn gesprekspartners aan de kaak stelde en hun eigen onwetendheid aantoonde.[3]

Uitingsvormen in de taal[bewerken]
Ironie gebruikt verschillende uitingsvormen:

De omkering, de vorm waarbij precies het tegengestelde gezegd wordt van wat men bedoelt.
Dat is me een lieve jongen.
Nou, het is me wat moois.
De overdrijving, ook wel hyperbool genaamd, het met opzet vergroten van dingen waardoor het in het bespottelijke wordt gedreven.
Over dat klusje deed hij een eeuwigheid.
Het duurt jaren om dat op te lossen!
Het understatement, het tegenovergestelde van de overdrijving, het verzwakken van een mededeling. Echter, door de verzachting wordt de mededeling juist kracht bijgezet, dankzij de ironie.
Ik heb niet helemaal begrepen wat u zegt.
We komen maar een klein beetje geld tekort.
Niet-passend woordgebruik, het maken van een onverwachte verschuiving in het woordgebruik. Bijvoorbeeld ineens deftige woorden gebruiken, of juist platvloerse woorden.
Wij ontvingen daar een missive over.
Andere vormen van ironie[bewerken]
Behalve in de gesproken en geschreven taal, kunnen ook gebeurtenissen als ironisch worden bestempeld. Dit is met name van toepassing bij scherpe contrasten tussen het feitelijk gebeurde en de verwachting:

Een dokter die succesvol kanker geneest, maar zelf sterft aan diezelfde kanker.
Uitvinders die sterven door hun eigen uitvindingen.
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog zei generaal John Sedgwick dat de Confederatie nog geen olifant zou kunnen neerschieten, meteen hierna werd hijzelf neergeschoten.
Brandweerkazerne afgebrand.
In de Engelse taal wordt deze vorm van irony, gekenmerkt door de spottende humoristische ondertoon, veel gebruikt bij satire.

Ironie in de literatuur[bewerken]
Ironie is niet tijds- of stromingsgebonden. Een klassiek-Griekse toneelschrijver als Aristophanes bediende zich uitbundig van diverse vormen van spot, waaronder ironie; het middeleeuwse spotdicht Reynaert de Vos bedient zich eveneens van alle gradaties. Het 19e-eeuwse Realisme is over het algemeen geen goede voedingsbodem voor ironie, maar er zijn uitmuntende voorbeelden, zoals het werk van de Engelse romanschrijfster Jane Austen en de Russische toneelschrijver Anton Tsjechov. Toch is vooral de 20ste eeuw het domein van de ironie; in de Nederlandstalige literatuur moet dan met name gedacht worden aan Multatuli, Willem Elsschot, Godfried Bomans, Simon Carmiggelt en Gerard Reve.

De romans van Elsschot, met name Kaas en Lijmen/Het been laten in humoristisch perspectief een beeld zien van de zakenwereld, dat in alle opzichten iets uitvergroot, een tikje schrijnend en net niet realistisch is. Lijmen en Het Been tonen een geweldenaar, Boorman, die een stuk minder groot lijkt als hij door Laarmans wordt opgevolgd; zijn bedrijf bestaat uit een kantoor vol lege zalen. In Kaas koopt de hoofdpersoon een enorme portie kazen op die hij onmogelijk meer kwijtraakt. In beide boeken wordt de handelswereld op een subtiele manier doorgeprikt.

Ironie in de filosofie[bewerken]
Op het particuliere vlak staat filosofie in het teken van ironie, het besef van de onophefbare contingentie (toevalligheid) van het eigen bestaan. De contingentiegedachte - het had ook anders kunnen zijn - komt van de Amerikaanse filosoof Richard Rorty. Het individuele besef dat ons bestaan door en door contingent is, noemt hij ironie. Ironici gaan ervan uit dat hun bestaan geen harde kern heeft, maar een product is van vele omstandigheden die zij zelf niet in de hand hebben. Volgens Rorty neigen ironici, zoals Proust en Nabokov, en de filosofen Nietzsche, Heidegger en Foucault, ertoe te worstelen met dit probleem.
Op het andere vlak, het publieke vlak, staat de filosofie in het teken van solidariteit. Als leden van een gemeenschap moeten wij ons ten opzichte van elkáár rechtvaardigen, en niet ten opzichte van God, de Natuur, de Mens of de Werkelijkheid.[4]

Misverstanden[bewerken]

Ironieteken
Ironie veroorzaakt nogal eens misverstanden. Met name in geschreven teksten. Zuivere geschreven tekst kent immers intonatie noch lichaamstaal, net díe signalen die bij persoonlijke communicatie (irl) duidelijk maken of een opmerking al dan niet ironisch is. Wanneer niet overduidelijk het tegengestelde waar is, kan het zodoende heel lastig zijn in te schatten of iets al dan niet ironisch bedoeld is. Dit kan vermeden worden door een :-) (smiley) bij het ironische te plaatsen. Dit is vooral gebruikelijk op teksten op het internet, maar niet in de literatuur.

Verschillende auteurs - in Nederland bijvoorbeeld Hugo Brandt Corstius en Willem Frederik Hermans - hebben voorgesteld een ironieteken in te voeren. Op deze manier zou men lezers duidelijk kunnen maken wanneer ironie in een tekst gebruikt wordt; anderen meenden dat op die manier de bedoelde ambiguïteit verloren zou gaan. In 2007 kwam de CPNB zogenaamd met een voorstel, dat bij nader inzien een advertentie voor de Boekenweek was. De ironie van de advertentie is niet iedereen opgevallen.

Maar ook bij televisieboodschappen kunnen ironische boodschappen verkeerd begrepen worden. Ze kunnen zelfs een averechts effect hebben. De comedyserie All in the Family draait om de sterk bevooroordeelde en racistische Archie Bunker. Hij geeft voortdurend af op zijn linkse schoonzoon en zijn zwarte buurman. De ironie zit hem in het feit dat hij als dom, koppig en kortzichtig wordt neergezet, en dat juist zijn schoonzoon en zijn buurman hem af en toe uit de penarie helpen. Maar uit onderzoek bleek dat mensen die uit zichzelf al bevooroordeeld waren juist sympathiseerden met Archie Bunker, in wie ze hun vooroordelen bevestigd zagen. Mensen die niet die vooroordelen hadden, sympathiseerden juist met zijn schoonzoon.[5]

Literatuur[bewerken]
Henri Bergson, Le Rire (1901)
Søren Kierkegaard, Ironie. Amsterdam, Boom (2011)
Richard Rorty, Contingency, Irony and Solidarity. Cambridge, Cambridge University Press (1991)
Zie ook[bewerken]
Filosofie in dienst van ironie en liberalisme
Glos, in de betekenis van ironische opmerking.
Ironieteken
Ironische lofrede
Pejoratief
Roast, ceremonieën waar de gast met een knipoog wordt beledigd aan de hand van grappen
Zelfspot
Externe link[bewerken]
Voorbeeld ironie
Icoontje WikiWoordenboek Zoek ironie op in het WikiWoordenboek.
Wikimedia Commons Zie de categorie Irony van Wikimedia Commons voor mediabestanden over dit onderwerp.
Bronnen, noten en/of referenties
Omhoog ↑ Hofman, J. (1650), Nederlandtsche WoordenSchat, Haarlem
Omhoog ↑ WNT, (1719), Woordenboek der Nederlandsche Taal
Omhoog ↑ Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. etymologie.nl
Omhoog ↑ Rorty, Richard,(1989), Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge University Press.
Omhoog ↑ Vidmar, N. and Rokeach, M. (1974), Archie Bunker's Bigotry: A Study in Selective Perception and Exposure. Journal of Communication, 24: 36–47
Categorieën: StijlfiguurHumor

pi_160416924
Ik ben meer een GeenStijlfiguur.

:T :T
  vrijdag 4 maart 2016 @ 14:41:09 #19
356891 Abed
hooggeleid
pi_160417447
Goed topic, beter dan die van tong.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160420998
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 14:41 schreef Abed het volgende:
Goed topic, beter dan die van tong.
Het is Tong, vrienden zeggen Herman, dus meneer van Tongerlo voor jou

pi_160421058
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 17:22 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Noem me geen jou!! :(

FF pissen

Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 4 maart 2016 @ 17:33:27 #22
356891 Abed
hooggeleid
pi_160421172
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 17:22 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

:D
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 maart 2016 @ 17:45:23 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_160421419
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 17:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Noem me geen jou!! :(

FF pissen

Moet jouw zijn idd.

Inzoverre ik jou idd mag noemen.

pi_160433889
# 157 Loveless85 95.838

Goedemorgen

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2016 08:10:59 ]
pi_160433900
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:27 schreef tong80 het volgende:

Jawel. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo