Eigenlijk moet je DA er nadenken en jij inderdaad de aanwijzingen volgen.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 11:23 schreef Hello_Kitty het volgende:
Even update over Ozzy en de blaasontsteking.
het was dus vooral ongerustheid in paniek van mijn kant. tegen donderdag avond was hij weer op zijn vertrouwde poep en plas ritme. Goed punt DDA ivm de onnodige anti-biotica, As ik volgende keer niet te veel in een "omg mijn baby gaat dood door verstopping"-modus bij de analoge dierenarts zit zal ik wat kritischer proberen te zijnmaar voor deze keer braaf de aanwijzingen gevolgd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat fijn dat hij het lekker vindt! Katten zijn in het algemeen zeer kieskeurig!quote:Meloxidyl is trouwens cocaïne voor katten denk ik. Ozzy stond echt te dansen als ik de siroop aan het afmeten was. hij zou het direct uit de fles gedronken hebben als hij kon
Ik dacht juist dat er een aanlokkelijk middeltje voor katten doorheen zat, alle drie de medicijnen die onze kater had voor z'n pootjes was hij gek op (rammelen met het doosje en hij zat al op schoot).quote:Op dinsdag 8 maart 2016 12:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Wat fijn dat hij het lekker vindt! Katten zijn in het algemeen zeer kieskeurig!
Oke nevermind, ze is ondertussen flink aan het 'kikkeren' geslagen. Even een date plannen met de analoge dierenarts dan maarquote:Op dinsdag 8 maart 2016 15:30 schreef Franknfurter het volgende:
Hallo DDA! Ons poezenkind van een maandje of 9 is sinds een paar dagen zeer luidkeels aan het jammeren, super gezellig natuurlijk, maar mijn eerste ingeving ging uit naar krolsheid. Ze is ook veel aanhankelijker dan eerst en volgt ons nu echt op de voet. Ze steekt alleen niet d'r kont in de lucht met de bijhorende richtingaangevende staart, dus kan ik er nou wel van uitgaan dat dit krolsheid is of niet? Verder lijkt ze nergens last van te hebben, ze eet gewoon en ook de kattenbakgang is normaal.
quote:Op dinsdag 8 maart 2016 22:25 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Oke nevermind, ze is ondertussen flink aan het 'kikkeren' geslagen. Even een date plannen met de analoge dierenarts dan maar
quote:Op dinsdag 8 maart 2016 15:33 schreef StampertjeX het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, maar ik ken geen enkel middel die echt 100% van alle katten lusten. Katten zijn nogal kieskeurig.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 13:11 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat er een aanlokkelijk middeltje voor katten doorheen zat,
Heb jij heb al geprobeerd te mengen met Beluga kaviaar?quote:alle drie de medicijnen die onze kater had voor z'n pootjes was hij gek op (rammelen met het doosje en hij zat al op schoot).
Terwijl hij voor konijn in gelei z'n neus nog ophaalt
Dat vind ik dus heel lastig, want toen ik met het poezeltje naar de analoge DA ging om inderdaad voor de eerste krolsheid een castratie te doen, zei ze dat ze liever de eerste krolsheid afwachtte. Ik dacht dus ook dat het beter was om het zo vroeg mogelijk te doen, maar zij zei dat ze bij een nascholing in Utrecht weer had geleerd dat het beter was om te wachten. Dus toen heb ik een beetje met een dubbel gevoel de dierenarts d'r zin gegeven, maar ik weet niet of ik daar goed aan heb gedaanquote:Op woensdag 9 maart 2016 10:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Advies is dan idd zo snel mogelijk laten steriliseren.
Het is trouwens aan te raden om eerder te steriliseren en niet de eerste krolsheid af te wachten. Dat om ongewenste tienerzwangerschappen en Dolly Parton syndroom te voorkomen. En borstkanker op latere leeftijd.
Dolly Parton syndroom is de zeer pijnlijke zwelling van de borstklieren. Hier wat info: http://www.dierenziekenhu(...)mID/368/Default.aspx
Adviesleeftijd sterilisatie poes/ castratie kater is 6 maanden. Soms zelf jonger dan de poes als eerder krols wordt. Of samenwoont met een ongecastreerde kater.
quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:45 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Dat vind ik dus heel lastig, want toen ik met het poezeltje naar de analoge DA ging om inderdaad voor de eerste krolsheid een castratie te doen, zei ze dat ze liever de eerste krolsheid afwachtte. Ik dacht dus ook dat het beter was om het zo vroeg mogelijk te doen, maar zij zei dat ze bij een nascholing in Utrecht weer had geleerd dat het beter was om te wachten. Dus toen heb ik een beetje met een dubbel gevoel de dierenarts d'r zin gegeven, maar ik weet niet of ik daar goed aan heb gedaan
Vervelend voor je chiquote:Op woensdag 9 maart 2016 12:59 schreef _Joy_ het volgende:
Ik weet niet of mijn vraag hier hoort of in wgr maar ik probeer het hier maar even:
Vanmorgen liet ik mijn 2 chihuahua's uit. Ze liepen aan de lijn. Er liep een kat los, 1 van mijn honden blafte ertegen en de kat viel mijn andere hond aan.
Bij thuiskomst bleek hij te zijn gebeten, een diepe, akelige wond. Ik kom net terug van de dierenarts, die heeft de wond schoongemaakt en er zitten 3 krammetjes in. Ook heeft hij voor 5 dagen antibiotica mee gekregen.
Voor zover ik weet heeft niemand het zien gebeuren. Ik weet waar de kat woont. Kan ik de eigenaren aansprakelijk stellen en heeft dat überhaupt zin?
Misschien heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn andere hond blafte tegen de kat, wij liepen gewoon door, de kat kon alle kanten op maar sprong bovenop de andere hond. Geen idee waarom, het gebeurde gewoon in een woonwijk. Hij kwam ons echt achterna gelopen.quote:Op woensdag 9 maart 2016 13:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Vervelend voor je chiKattenbeten kunnen soms heel naar zijn, hou de wond dus goed in de gaten.
Wat er allemaal civiel rechtelijk kan, durf ik niet te zeggen. Als een hond een andere hond bijt, dan heb je op zijn minst de andere eigenaar als getuige (ook niet altijd, als de andere hond losloopt en de eigenaar ver weg is). In principe valt het dier onder de WA verzekering van de eigenaar (mits dat een clausule is in zijn WA verzekering, niet alle WA verzekeringen hebben dat). Dus je kan proberen de dierenartskosten en de eventuele waardevermindering van je chi op de eigenaar van de kat te verhalen. Misschien betalen zij het of zij willen hun verzekering inschakelen.
Waarom viel de kat je chi aan? Was de kat in een hoek gedreven? Waarom rende het niet gewoon weg?
Hier nog wat info over http://www.licg.nl/5dt/ni(...)n-aansprakelijk.html
Misschien is het handig om alvast foto's te maken van die kat terwijl hij buiten rondloopt. Dat heb je in ieder geval bewijs dat het een loslopend dier betreft.quote:Op woensdag 9 maart 2016 13:22 schreef _Joy_ het volgende:
[..]
Mijn andere hond blafte tegen de kat, wij liepen gewoon door, de kat kon alle kanten op maar sprong bovenop de andere hond. Geen idee waarom, het gebeurde gewoon in een woonwijk. Hij kwam ons echt achterna gelopen.
Het was een flinke kat en de chihuahua weegt net 2 kilo, misschien zag hij hem als prooi of zo?
Voor zover bedankt voor de informatie!
Dat ben ik ook gelijk gaan doen, meerdere foto's van de kat die voor de voordeur zit te mauwen. We wachten af, bedanktquote:Op woensdag 9 maart 2016 13:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Misschien is het handig om alvast foto's te maken van die kat terwijl hij buiten rondloopt. Dat heb je in ieder geval bewijs dat het een loslopend dier betreft.
En maak ook foto's van de wond, mocht het toch een verzekeringskwestie worden.
Succes!
De afspraak staat nu in ieder geval dus een tweede keer gaat er sowieso niet komen haha, word echt compleet gestoord van dat geschreeuwquote:Op woensdag 9 maart 2016 11:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Nou, als dat de recente nascholing was, dan heeft je analoge DA gelijk, en ik ongelijk.
Bij honden is het wel zo dat je het beste 1 loopsheid moet laten doormaken. Krolsheid bij poezen heb ik nog nooit gehoordAls je DA spreekt, wil je even vragen welke nascholing het was? DiDa wil daar ook heen
P.S. De meeste katten zijn al sowieso krols met 6-7 maanden. Die van jou heeft blijkbaar besloten om toch de lente af te wachten.![]()
Valt toch mee qua ht tegenspreken? Ik zeg met 6 maanden en je DA zegt na de eerste krolsheid. Gezien de eerste krolsheid bij meeste poezen rond 6 maanden is, zie ik er geen grote tegenspraak.quote:Op woensdag 9 maart 2016 14:34 schreef Franknfurter het volgende:
Lijkt me echt vervelend voor jullie, om zo heen en weer te worden gesmeten met informatie die elkaar zo tegenspreekt
quote:Op donderdag 10 maart 2016 10:05 schreef _Joy_ het volgende:
DDA de gebeten hond was heel snel opgelost! De wond is schoongemaakt, drie krammen erin en voor 5 dagen antibiotica mee.
S avonds naar de eigenaren gegaan, het bleek een logekat te zijn. De man deed helemaal niet moeilijk en zou ervoor zorgen dat het geregeld wordt. We blijken hem te kennen en ik heb er wel vertrouwen in, en anders maar niet. Het gaat goed met de chi en daar gaat het uiteindelijk om!
Ja blijkbaar, hij zat voor de deur. Ik vond het niet zo'n knappe kat, eerder een klotebeestquote:Op donderdag 10 maart 2016 10:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Wacht even, die kat woont dus ergens anders? En de oppas laat hem gewoon naar buiten? Knappe kat die dan terug komt
Dus dat gaan ze sowieso aanraden. Kent iemand dit? Heeft het zin? Ik ben, zonder echte reden volgens mij, niet zo'n RC fan maar goed, als het werkt. Ben benieuuwdquote:CH 1 juni 2015
Overgewicht is ook bij honden en katten een veel voorkomend probleem. Heeft u kat of hond een paar kilootjes te veel? De komende maanden kunt u in onze praktijk deelnemen aan de Satiety Challenge van Royal Canin.
Als u mee wilt doen kunt u telefonisch een afspraak met ons maken. Bij iedere afspraak ontvangt u een leuke attentie. En ontvang op de eerste maand voeding 50% korting!
Vervelendquote:Op vrijdag 11 maart 2016 19:50 schreef NijntjesUk het volgende:
Hoi DiDa, ik heb net op t nippertje nog sulfatrim opgehaald bij de dierenartsassistente voor Saartje (cavia).
Op de sticker staat 2 x daags 0.8ml.
In de bijsluiter staat dat de dosering voor een konijn 0.3ml is per kg lichaamsgewicht. Ze weegt 1.2kg.
Daar zit nogal veel verschil tussen.
Helaas is de praktijk nu dicht.
Wat nu te doen?
Ach poezeltje tochquote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:14 schreef Koettie het volgende:
Hoi Dida! En andere die mij kunnen helpen misschien.![]()
Ik heb een Dikke Dame hier. Ze was vroeger heel slank, tot ze geholpen werd. Toen werd ze een beetje cubby maar geen wereldramp. Inmiddels wonen we in een flat en is ze echt dik. Tijd op 'dieet' geweest en beetje afgevallen maar lager gaat ze niet en vind het lastig in te schatten hoe ik verder moet. Ik wil sowieso binnenkort langs de dierenarts voor advies en zag net dit staan:
[..]
Dus dat gaan ze sowieso aanraden. Kent iemand dit? Heeft het zin? Ik ben, zonder echte reden volgens mij, niet zo'n RC fan maar goed, als het werkt. Ben benieuuwd
Ze krijgt nu trouwens Carnilove, zo'n 30/35 gram per dag. Of 20 + zakje goedkope AH zakje want ander natvoer eet ze niet.
Bolle kant naar boven.
[ afbeelding ]
Geen idee wat ze hier doet.![]()
[ afbeelding ]
Doe vanavond maar 0,3-0,35 ml zou ik zeggen. Ik heb eigenlijk altijd 0,25 ml/kg konijn/cavia voorgeschreven. Maar nogmaals, misschien heeft je DA daar toch een reden voor. But then again: hij kan ook een fout hebben gemaakt... DA's zijn soms net mensen.quote:
Ja, die tips heb ik ook toegepast inderdaad. Ze is wel wat afgevallen maar inmiddels zit het er gewoon weer aan. Terwijl ze dus minder krijgt dan ze zou moeten voor haar eigenlijke gewicht, zou gewoon niet moeten kunnen. Verder krijgt ze geen snacks en kan ze niet in de prullenbak ofzo. Is nu een binnenkat dus van de buren jatten is er ook niet meer bij. Juist door de tips ben ik idd natvoer gaan proberen, en daarvoor nog vers voer. Dat vreet ze gewoon nietquote:Op vrijdag 11 maart 2016 23:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach poezeltje toch![]()
Ik heb ergens in het vorige deel (of het deel ervoor?) uitgebreid de afslanktips voor een kat besproken.
Even kort samengevat: niet te snel laten afvallen, maar max. 10% minder voer/ calorien per week. En het verlies van max. 2% lichaamsgewicht per week. De katten zijn gevoelig voor leververvetting als zij vasten of te veel gewicht snel verliezen.
Natvoer is beter dan droogvoer in de zin dat het beter "vult". Natvoer bevat in het algemeen 80% vocht en ongeveer 90 kcal energie per 100 gram. Terwijl een gemiddelde brokken al gauw rond 400 kcal/ 100 gram zitten. Dus een poezel kan ongeveer 4x meer natvoer eten vergelijkend met droge brokken. Meer eten (qua volume, niet qua calorieën) = vol gevoel = geen zeurende kat.
"Dieet" brokken: bevatten in het algemeen minder kcal/100 gram. Idealiter richting 300 kcal/100 gram voer.
RC Satiety brokken zit rond 292 kcal/100 gram (RC Obesity iets meer), dus prima "afval"dieet. Dat hebben zij bereikt door onverteerbare vezels in het voer te stoppen. Dat geeft de kat een verzadigd gevoel. Een voordeel: ervaring leert dat zij er ook mooie drollen van krijgenJe moet wel kijken of je kat het lust. RC geeft in principe "smaak-garantie", dus als je kat het niet eet, kan je, volgens mij, het geld terug krijgen. Maar dat moet je vragen aan degene die je dit voer verkoopt (je DA of online).
Bepaal wat het streefgewicht van je kat is en voer de kat ook niet meer dan naar zijn streefgewicht. Een streefgewicht van een gemiddelde kat moet eigenlijk nooit meer zijn dan 4,5-5 kg. Tenzij je een of andere mega Maine coon oid heb. Of een poema. Een poema moet meer eten.![]()
Natvoer: maakt imho echt geen verschil wat voor merk. Maar let ook op calorien. Je heb van die maaltijdzakjes in gelei, volgens mij bevatten zij meer als 90- kcal/100 gram.
Als de kat snoepjes en lekkers krijgt, dan moet het afgetrokken worden van zijn dagelijkse portie voer. Een stukje kaas voor een kat = Big Mac voor een mens.![]()
Succes!
ik heb rc obesity en dit is het eerste voer waarbij mijn katten afvallen zonder honger te hebben, ze melden zich natuurlijk wel als t etenstijd is maar niet meer midden in de nacht omdat ze eten willen. Bijkomstigheid ook dat mijn katdie wat ruwer haar en droge huidvlokjes in vacht had nu een zachte hlanzende vacht heeft. Imho is dit voer het geld dubbel en dwars waardquote:Op vrijdag 11 maart 2016 23:26 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ja, die tips heb ik ook toegepast inderdaad. Ze is wel wat afgevallen maar inmiddels zit het er gewoon weer aan. Terwijl ze dus minder krijgt dan ze zou moeten voor haar eigenlijke gewicht, zou gewoon niet moeten kunnen. Verder krijgt ze geen snacks en kan ze niet in de prullenbak ofzo. Is nu een binnenkat dus van de buren jatten is er ook niet meer bij. Juist door de tips ben ik idd natvoer gaan proberen, en daarvoor nog vers voer. Dat vreet ze gewoon nietKuikens niet, vis van de visboer niet, 100% bio barf en andere merken niet. Alleen huismerk AH, fijne brokjes in saus en soms opeens blik.
Staat niet op hoeveel kcal het is zie ik nu, alleen aanbevolen hoeveelheid is 3-4 zakjes per dag. En ze krijgt er dus gewoon maar een. Maar goed, dit is ook beetje lastig via computer natuurlijk. Als jij denkt dat dat RC wsl wel werkt ga ik er maar eens een poging aan wagen. Het staat me alleen tegen dat de DA samenwerkt met RC, dus logisch dat ze het aanbieden. en dat vind ik irritant, niet echt objectief dan.
quote:Op vrijdag 11 maart 2016 23:26 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ja, die tips heb ik ook toegepast inderdaad. Ze is wel wat afgevallen maar inmiddels zit het er gewoon weer aan. Terwijl ze dus minder krijgt dan ze zou moeten voor haar eigenlijke gewicht, zou gewoon niet moeten kunnen. Verder krijgt ze geen snacks en kan ze niet in de prullenbak ofzo. Is nu een binnenkat dus van de buren jatten is er ook niet meer bij. Juist door de tips ben ik idd natvoer gaan proberen, en daarvoor nog vers voer. Dat vreet ze gewoon nietKuikens niet, vis van de visboer niet, 100% bio barf en andere merken niet. Alleen huismerk AH, fijne brokjes in saus en soms opeens blik.
Staat niet op hoeveel kcal het is zie ik nu, alleen aanbevolen hoeveelheid is 3-4 zakjes per dag. En ze krijgt er dus gewoon maar een. Maar goed, dit is ook beetje lastig via computer natuurlijk. Als jij denkt dat dat RC wsl wel werkt ga ik er maar eens een poging aan wagen. Het staat me alleen tegen dat de DA samenwerkt met RC, dus logisch dat ze het aanbieden. en dat vind ik irritant, niet echt objectief dan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Qua natvoer hoeft de poezel niet per se een "obesity" merk, mag ook elke andere willekeurige merk. Natvoer is 80% en zoals ik al gezegd heb, bevat relatief weinig calorien.
Hallo DDAquote:
Als ik het goed begrijp, ga je je inzetten voor een al bestaande hondenopvang in je stad? Hebben zij ook een website of zo? Wat is hun doel? Ik neem aan dat het een "non-kill shelter is"? (Bulgarije heeft sinds 2015 een strengere dierenwelzijnswetten en het vangen + doden van straathonden is nu officieel verboden). Is hun doel om de dieren te laten adopteren?quote:Op maandag 14 maart 2016 11:38 schreef Dven het volgende:
[..]
Hallo DDA
Ik ga mijzelf inzetten voor een hondenopvang hier buiten de stad. In F&F / [Dven's hondenavonturen] #Biggy gekidnapped kan je alvast een paar foto's zien. Wat zijn volgens jou gemakkelijke dingen om daar aan te passen en te doen die ik mogelijk zelf over het hoofd zou kunnen zien?
Kijgt ie extra kalk binnen (als parkietenpoep net als kippenpoep is) goed voor groeiende bottenquote:Op maandag 14 maart 2016 12:28 schreef oh-oh het volgende:
DDA, kan het kwaad dat mijn pup parkietenpoep van de grond likt hier?
Ik vind het zelf best een handige feature eigenlijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
Als de vogel verder gezond is en geen uitscheider is van een of andere ziekte (bijv. papegaaienziekte), dan kan het niet zo veel kwaad.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:28 schreef oh-oh het volgende:
DDA, kan het kwaad dat mijn pup parkietenpoep van de grond likt hier?
Ik vind het zelf best een handige feature eigenlijk
quote:Op maandag 14 maart 2016 18:21 schreef NijntjesUk het volgende:
DiDa, ik heb vanavond de dierenarts gesproken, hij had de verkeerde informatie qua concentratie werkzame stoffen in de computer staan.. oftewel, de dosering moet door de helft. (Ik weet, dierenartsen zijn mensen en maken fouten, maar vind dit nogal wat.)
quote:Op dinsdag 15 maart 2016 20:57 schreef MoChe het volgende:
Hallo DiDa,
Wellicht herinner je je Félicette Leopold en Balthasar nog? Twee jonge kittens die maar niet goed wilden eten en waarvan er eentje (Leopold) nogal zachte ontlasting had.
Hier een reminder
[ link | afbeelding ]The Balthasar by Balthasar Leopold, on Flickr
[ link | afbeelding ]The Leopold by Balthasar Leopold, on Flickr
Balthasar en Leopold zijn inmiddels goed gegroeid en wegen respectievelijk 2,7 en 2 kg. Balthasar heeft inmiddels een leuke bolle toet gekregen en Leopold ziet er gezond en 'gespierd' uit. Helaas is Leopold nogal zachte ontlasting blijven houden. We hebben eerder een proefzakje Royal Canin Gastro Intestinal van de DA gekregen toen ze een paar weken oud waren maar dat hielp toen niet. De analoge DA had toen aangeraden om het nog een tijdje aan te kijken daar ze ontwormd worden en geen giarda hadden. Desondanks blijf het nogal nat bij Leopold.
We hebben daarom vorige week besloten om ze dan toch maar een tijdje lang alleen maar Royal Canin Gastro Intestinal te geven (beiden, want ze eten van elkaars bakje) om te kijken of het wellicht op langere termijn wel helpt. Daar zijn we afgelopen week mee begonnen en gelijk na twee dagen werd de ontlasting van Leopold wat harder. Op aanraden van de analoge DA geven we ze nu ook geen natvoer meer.
Maar vandaag zie ik weer dat hij is terug gevallen naar natte vormloze poep ipv stevige drolletjes. Ik blijf ze nog voorlopig Royal Canin Gastro Intestinal geven in de hoop dat het uiteindelijk wel gaat helpen maar begin me toch weer beetje zorgen te maken. Heb jij wellicht nog ideeën waar het aan zou kunnen liggen?
Ze hebben gisteren overigens wel een mattensnoepje (in de stijl van Whiskas Temptations) gekregen om ze op de weegschaal te lokken. Zou dat de terugval naar nat poep bij Leopold kunnen verklaren denk je? Afgelopen week hebben ze in ieder geval geen snoepjes gekregen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste dagen heeft Pai de neiging de vloer boven de kattenbak te verkiezen om zijn plasje te doen. Als in: meneer komt voor mij staan, doet z'n plasje, krabt er wat denkbeeldige kattenbak korrels over, gaat ernaast zitten en kijkt naar mij.Nu zijn er al een paar dagen redelijk veel mensen over de vloer geweest, die mij frutsels nog niet kenden en dan ook nog eens met meubels gingen schuiven en lawaai maakten en de kattenbak verplaatsten en op hun stoel en in hun zetel zaten. Zonder overleg met de frutsels, hoe durven ze! Ook al is Poi op de dag zelf meestal het meest onder de indruk, Pai is degene die nogal gevoelig is voor stress achteraf en dat slaat dan meestal op zijn maag en darmen.
(Ja, ik loop er soms avonden mee rond met hem op mijn arm en mijn hand op zijn buik, zoals je doet met baby's die krampjes hebben. Hij lokt het soms ook uit door demonstratief op mijn arm te komen hangen en dan te beginnen jengelen.)
Zou dit ook zoiets kunnen zijn, of lijkt dit een niet-gedragsprobleem? Een blaasontsteking ofzo? Maar hij heeft geen pijn, drinkt goed en gaat als ik er niet ben blijkbaar wel gewoon in de kattenbak.
[ Bericht 9% gewijzigd door MarieAlice op 16-03-2016 10:09:50 (Foto toegevoegd) ]
quote:Op woensdag 16 maart 2016 09:26 schreef HyrulePrincess het volgende:
Nieuwe tussenstand!
Ukkie is inmiddels van 6,7 kilo naar 6 en de dikzak is van 7,5 naar 6,9!Dit is in een periode van bijna 2 maanden, ik was 27 januari begonnen.
Ze kunnen nu dus hun eerste stapje omlaag
quote:Op woensdag 16 maart 2016 10:06 schreef MarieAlice het volgende:
Hoi DiDA!
Sorry dat ik je nog eens virtueel kom lastig vallen, maar ik zit weer met een vraagje over de poezels, over Pai deze keer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De eerste stap is de blaasontsteking uit te sluiten. Nou hebben poezels itt mensen en honden in 99,9999% van gevallen geen bacteriele blaasonsteking. De meest voorkomende blaasonstekingen kat zijn of veroorzaakt door blaasgruis of zogenaamde "idiopatisch", dus zonder aanwijsbare oorzaak. Nou hoewel is er vaak geen lichamelijke oorzaak aan te wijzen, is het wel inmiddels bekend dat de stress een zeer grote rol speelt bij het ontstaan van blaasontstekingen bij katten. Net zoals te weinig drinken.quote:De laatste dagen heeft Pai de neiging de vloer boven de kattenbak te verkiezen om zijn plasje te doen. Als in: meneer komt voor mij staan, doet z'n plasje, krabt er wat denkbeeldige kattenbak korrels over, gaat ernaast zitten en kijkt naar mij.Nu zijn er al een paar dagen redelijk veel mensen over de vloer geweest, die mij frutsels nog niet kenden en dan ook nog eens met meubels gingen schuiven en lawaai maakten en de kattenbak verplaatsten en op hun stoel en in hun zetel zaten. Zonder overleg met de frutsels, hoe durven ze! Ook al is Poi op de dag zelf meestal het meest onder de indruk, Pai is degene die nogal gevoelig is voor stress achteraf en dat slaat dan meestal op zijn maag en darmen.
(Ja, ik loop er soms avonden mee rond met hem op mijn arm en mijn hand op zijn buik, zoals je doet met baby's die krampjes hebben. Hij lokt het soms ook uit door demonstratief op mijn arm te komen hangen en dan te beginnen jengelen.)
Zou dit ook zoiets kunnen zijn, of lijkt dit een niet-gedragsprobleem? Een blaasontsteking ofzo? Maar hij heeft geen pijn, drinkt goed en gaat als ik er niet ben blijkbaar wel gewoon in de kattenbak.
Jij ben een arts in de opleiding of zo? In principe kan je dan ook zelf urine onderzoeken, gezien het feit dat je katten zo'n stresskatten zijn en een bezoek aan een DA niet moeten waarderen. Je moet het wel zo snel mogelijk onderzoeken en niet in de koelkast bewaren. Liefst binnen 30 min onderzoeken. Urine moet worden verzameld vanaf een schone plek zonder kattenbakkorrels. Dus de badkamervloer (opzuigen met een spuitje) of lege kattenbak. Je kan er gewoon een humane urinestrip in doen, soortelijk gewicht bepalen met een refractometer. En daarna urine wel goed afdraaien voor sediment en sediment onder de microscoop bekijken. Dan kan je zien of er gruis zit en welke gruis. Nou, zit ik mij te bedenken dat urinekristallen bij mensen misschien helemaal anders uitzien dan bij een kat... Misschien toch verstandiger door een DA urine te laten nakijken dan.
Anyway, als de urine in de koelkast bewaard is, dan kan het uitkristalliseren dat zie je dus gruis terwijl het pas na het opvangen van de urine ontstaan is.
Bij elke soort blaasontsteking is het belangrijkste: drinken, drinken, drinken. Natvoer is veel beter ter preventie/ behandeling van blaasproblemen dan brokjes, want natvoer is 80% water. Waterfonteintje is ook zeer aan te raden.
Verder moet de poezel chill en relax doen. Mindfullnessen dus en zo.
Geen idee waar je dat arts in opleiding vandaan hebt...quote:Op woensdag 16 maart 2016 15:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
[..]
De eerste stap is de blaasontsteking uit te sluiten. Nou hebben poezels itt mensen en honden in 99,9999% van gevallen geen bacteriele blaasonsteking. De meest voorkomende blaasonstekingen kat zijn of veroorzaakt door blaasgruis of zogenaamde "idiopatisch", dus zonder aanwijsbare oorzaak. Nou hoewel is er vaak geen lichamelijke oorzaak aan te wijzen, is het wel inmiddels bekend dat de stress een zeer grote rol speelt bij het ontstaan van blaasontstekingen bij katten. Net zoals te weinig drinken.
Jij ben een arts in de opleiding of zo? In principe kan je dan ook zelf urine onderzoeken, gezien het feit dat je katten zo'n stresskatten zijn en een bezoek aan een DA niet moeten waarderen. Je moet het wel zo snel mogelijk onderzoeken en niet in de koelkast bewaren. Liefst binnen 30 min onderzoeken. Urine moet worden verzameld vanaf een schone plek zonder kattenbakkorrels. Dus de badkamervloer (opzuigen met een spuitje) of lege kattenbak. Je kan er gewoon een humane urinestrip in doen, soortelijk gewicht bepalen met een refractometer. En daarna urine wel goed afdraaien voor sediment en sediment onder de microscoop bekijken. Dan kan je zien of er gruis zit en welke gruis. Nou, zit ik mij te bedenken dat urinekristallen bij mensen misschien helemaal anders uitzien dan bij een kat... Misschien toch verstandiger door een DA urine te laten nakijken dan.
Anyway, als de urine in de koelkast bewaard is, dan kan het uitkristalliseren dat zie je dus gruis terwijl het pas na het opvangen van de urine ontstaan is.
Bij elke soort blaasontsteking is het belangrijkste: drinken, drinken, drinken. Natvoer is veel beter ter preventie/ behandeling van blaasproblemen dan brokjes, want natvoer is 80% water. Waterfonteintje is ook zeer aan te raden.
Verder moet de poezel chill en relax doen. Mindfullnessen dus en zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Natvoer eet dat tijgewijgje niet echt graag, maar ik ben hem wel al twee dagen zijn brokjes aan het overgieten met water, zodat ie eerst dat water moet drinken, voor hij aan de brokjes kan. Fonteintje hebben ze er al twee van kapot gekregen op zes maanden tijd, dus dat gaan we financie-technisch even niet meer doen.
Ik zal eens naar de da bellen om te zien hoe we dat best regelen. Thanks!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoi DDA! Dankje voor je reactie en expertisequote:Op woensdag 16 maart 2016 09:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
![]()
Schattige poezels!
En worden goed verzorgd door hun personeel zo te zien![]()
Snoep, iets anders geven dan RC GI, kan inderdaad de oorzaak zijn geweest. Wellicht heeft de poezel toch voedselovergevoeligheid. Probeer maar alweer minimaal 2 weken op alleen maar dat voer. Als het goed gaat, dan eventueel "provoceren" met bijv. die snoepjes. Als dat slecht gaat, dan is de poezel toch verdacht op voedselovergevoeligheid. Dan moet je met je DA even kijken of hij dan levenslang op RC GI moet (en wat hij dan wel of niet mag hebben qua snoepjes).
Als het niet beter gaat ondanks strikt op RC GI, dan is het wellicht verstandig om toch de ontlasting te hertesten op wormeieren, en Giardia. En bijvoorkeur ook op Trichomonas foetus (daarvoor moet de ontlasting meestal naar een lab opgestuurd worden).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |