In het mail contact staat letterlijk; 25 euro bruto per uur. Ik ben alleen bang dat hij mij nu ziet als ''werkgever'' en dat ik zijn 'loon' betaal. Derhalve is het dan bruto en moet er dus nog belasting af, die hij moet betalen...quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Bruto betekent incl.
Netto excl. Bij dat laatste mag je de btw nog verwachten.
Bij dat eerste niet.
Sowieso als ie met particulieren werkt had ie wel wat duidelijker mogen zijn. Heel anders als de zakelijke markt.
Heb je ergens z/w staan dat het om een bruto bedrag zou gaan?
Zijn probleem.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:18 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
In het mail contact staat letterlijk; 25 euro bruto per uur. Ik ben alleen bang dat hij mij nu ziet als ''werkgever'' en dat ik zijn 'loon' betaal. Derhalve is het dan bruto en moet er dus nog belasting af, die hij moet betalen...
Ik zal even een net mailtje sturen waarin ik de rekening betwist. Er is vooraf gesproken over een bruto bedrag, verder is er later ook een bedrag genoemd wat het totaal zou moeten zijn (dit is dus uiteindelijk excl. btw gebleken). Wij zijn particulieren en geen bedrijf en vinden het ook gewoon zeer vreemd dat er ineens gegooid wordt met excl. btw bedragen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn probleem.
bedrag overmaken wat afgesproken is. En als hij denkt dat hij recht heeft op meer dan hem mededelen dat jij die vordering betwist en niet zult betalen. Mocht hij de vordering uit handen geven aan een incasso, dan hen hetzelfde mededelen. En laat maar voor komen, kansloos verhaal dit.
Maar betaal wel gewoon het onbetwiste deel, wel zo fair, en voorkomt dat jij verhogingen over dat deel moet gaan betalen uiteindelijk.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:29 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik zal even een net mailtje sturen waarin ik de rekening betwist. Er is vooraf gesproken over een bruto bedrag, verder is er later ook een bedrag genoemd wat het totaal zou moeten zijn (dit is dus uiteindelijk excl. btw gebleken). Wij zijn particulieren en geen bedrijf en vinden het ook gewoon zeer vreemd dat er ineens gegooid wordt met excl. btw bedragen.
Dat komt goed, ik probeer er eerst gewoon samen uit te komen. Verder hebben we nog 6 dagen om te betalen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar betaal wel gewoon het onbetwiste deel, wel zo fair, en voorkomt dat jij verhogingen over dat deel moet gaan betalen uiteindelijk.
''Bruto komt er altijd 21%bij daar kan ik niks aan veranderen. Dat is iets van de belastingdienst.Ik kan hier niks aan veranderen de bon ligt al bij de account.Ik denk dat jullie bruto voor netto hebben aangezien.Sorry voor het ongemak ,maar ik kan hier niks aan veranderen.Ps. Als jullie nog iets laten uitvoeren vraag dan het Netto bedrag.''quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar betaal wel gewoon het onbetwiste deel, wel zo fair, en voorkomt dat jij verhogingen over dat deel moet gaan betalen uiteindelijk.
Daar gezien uw door mij veronderstelde verminderde geestelijke gesteldheid en de hieruit voortvloeiende extreem gebrekkige kennis omtrent boekhoudkundige zaken het niet mogelijk blijkt om met u hierover in discussie te gaan om naar de overeengekomen afloop van deze zaak toe te werken, ben ik helaas genoodzaakt om verdere communicatie van u naar mij toe naast mij neer te leggen daar deze dusdanig afwijkend is van de overeenkomst dat dit grenst aan of zelfs opgevat moet worden als opzettelijk bedrog.quote:Op woensdag 2 maart 2016 15:44 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
''Bruto komt er altijd 21%bij daar kan ik niks aan veranderen. Dat is iets van de belastingdienst.Ik kan hier niks aan veranderen de bon ligt al bij de account.Ik denk dat jullie bruto voor netto hebben aangezien.Sorry voor het ongemak ,maar ik kan hier niks aan veranderen.Ps. Als jullie nog iets laten uitvoeren vraag dan het Netto bedrag.''
Dit krijg ik als reactie. Volgens mij snapt hij het zelf niet helemaal. Jammer.
Maar waarom zou TS zomaar even 10,5% extra willen betalen, hij zou gek zijn in mijn beleving.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:01 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Je kunt van alles. Het verschil delen bijvoorbeeld, als hij echt goed werk en service geleverd heeft.
Dat zegt hij toch niet. Bruto is prijs zonder belasting, normale denkfout.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar waarom zou TS zomaar even 10,5% extra willen betalen, hij zou gek zijn in mijn beleving.
Als die man zo goed op de hoogte is van de regels als hij zegt te zijn dan zou hij ook weten dat hij geen exclusief btw prijzen aan particulieren mag berekenen.
Als het om loon gaat wel, echter ben ik niet zijn baas of werkgever, ik ben zijn klant. In dit geval ben ik een particulier die een dienst bij hem afneemt. Volgens verscheiden wetten dient hij mij dan een bruto prijs aan te bieden, die dan wel degelijk INCLUSIEF BTW is.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:07 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat zegt hij toch niet. Bruto is prijs zonder belasting, normale denkfout.
Ja, op zich wel mee eens, maar ik vind die aannemer een behoorlijke pannenkoek dat 'ie TS de les gaat zitten lezen (fout 1) hierover terwijl hij totaal niet weet waar hij het over heeft (fout 2) en zich ook nog niet aan de wet houdt qua prijsopgave (fout 3)quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:07 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Voor die kerel is bruto zonder belasting, dus zonder btw. Hij heeft vanuit zijn eerlijkheid jou een prijs gerekend die bruto is. Waarbij hij er dus vanuit ging dat er nog btw bij zou komen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:08 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Als het om loon gaat wel, echter ben ik niet zijn baas of werkgever, ik ben zijn klant. In dit geval ben ik een particulier die een dienst bij hem afneemt. Volgens verscheiden wetten dient hij mij dan een bruto prijs aan te bieden, die dan wel degelijk INCLUSIEF BTW is.
Bruto, netto, hoe je het wil noemen is niet zo van belang. Het enige wat inderdaad van belang is, is dat hij het bedrag INCLUSIEF BTW moet noemen. Al vind ik het persoonlijk nog een iets ander verhaal wanneer hij er expliciet bij zegt dat het exclusief is, maar dat lijkt hier niet het geval.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:08 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Als het om loon gaat wel, echter ben ik niet zijn baas of werkgever, ik ben zijn klant. In dit geval ben ik een particulier die een dienst bij hem afneemt. Volgens verscheiden wetten dient hij mij dan een bruto prijs aan te bieden, die dan wel degelijk INCLUSIEF BTW is.
Puur technisch gezien heeft in dit geval de BTW niet veel te maken met bruto of netto, maar dan komt er een andere wet om de hoek kijken. En dat is indien een prijs aan een particulier niet is vermeld als zijne inclusief of exclusief dat de particulier er van uit mag gaan dat deze inclusief is.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:07 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Nja, via de mail is het niet opgelost, vanavond gaat de vrouw des huizes maar is even bellen. Die is er wat sterker in dan ik.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Puur technisch gezien heeft in dit geval de BTW niet veel te maken met bruto of netto, maar dan komt er een andere wet om de hoek kijken. En dat is indien een prijs aan een particulier niet is vermeld als zijne inclusief of exclusief dat de particulier er van uit mag gaan dat deze inclusief is.
Ik heb het idee dat TS in elk geval dacht dat de prijs inclusief BTW was. Ik zie dus dat er sprake is van een misverstand. En dan lijkt het me logisch dat diegene die zich niet aan de regels houdt opdraait voor de extra kosten.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:11 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Voor die kerel is bruto zonder belasting, dus zonder btw. Hij heeft vanuit zijn eerlijkheid jou een prijs gerekend die bruto is. Waarbij hij er dus vanuit ging dat er nog btw bij zou komen.
Dat hij fout weten we, maar het was niet opzettelijk. Dus nu aan jou de vraag of je hem op een regeltje gaat pakken of niet.
Als hij jou een bruto prijs biedt, wat denk jij dan dat bruto inhoud?
Die kerel moet gewoon leren om zaken te doen, en niet zijn fouten op de klant af gaan wentelen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:11 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Voor die kerel is bruto zonder belasting, dus zonder btw. Hij heeft vanuit zijn eerlijkheid jou een prijs gerekend die bruto is. Waarbij hij er dus vanuit ging dat er nog btw bij zou komen.
Dat hij fout weten we, maar het was niet opzettelijk. Dus nu aan jou de vraag of je hem op een regeltje gaat pakken of niet.
Als hij jou een bruto prijs biedt, wat denk jij dan dat bruto inhoud?
Ik ging uit van het volgende;quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:14 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat TS in elk geval dacht dat de prijs inclusief BTW was. Ik zie dus dat er sprake is van een misverstand. En dan lijkt het me logisch dat diegene die zich niet aan de regels houdt opdraait voor de extra kosten.
Wat dacht jij dan dat hij bedoelde met bruto prijs?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:17 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ik ging uit van het volgende;
De persoon in kwestie is al 6 jaar ZZP'er, dus die weet wel het een en ander omtrent de regelgeving hoe je een klant een richtprijs voorschotelt.
Daarnaast zijn er wetten die stellen dat je aan een particulier geen prijzen excl. btw doorgeeft.
Dat lijkt mij toch wel duidelijkquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:18 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Wat dacht jij dan dat hij bedoelde met bruto prijs?
quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:18 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Bruto betekent incl.
Bij dat eerste niet.
Waarom is dat van belang?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:18 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Dan zou het bruto 100 zijn, en netto 121. Maakt verder niet uit, aangezien de aannemer gewoon fout zit.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:50 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Beredeneerd vanuit de consument is het zo:
Netto 100
btw 21
bruto 121
Een ondernemer hoort gewoon duidelijker te communiceren om dit soort verwarringen te voorkomen
Ik zal wel een vlaag van verstandverbijstering hebben, maar het is toch precies omgekeerd?quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Bruto betekent incl.
Bij dat eerste niet.
Omgekeerd, inderdaad.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:54 schreef FransDeens het volgende:
[..]
Ben ik nou gek? Het is toch precies omgekeerd?
een consument redeneert toch altijd dat bruto inclusief de btw is en netto exclusief?quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan zou het bruto 100 zijn, en netto 121. Maakt verder niet uit, aangezien de aannemer gewoon fout zit.
Nee, niet echt. Zoals ik al schreef, "bruto" betekent "onzuiver". Dus "vóór heffingen / kortingen / whatever".quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:55 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
een consument redeneert toch altijd dat bruto inclusief de btw is en netto exclusief?
Juist.quote:Maar goed een ondernemer moet richting een particulier duidelijk vermelden dat een prijs exlusief btw als dat het geval is. Dat is hier niet gebeurt dus is de prijs inclusief btw.
Ik wat bruto betekend, alleen redeneert de gemiddelde consument zoals ik schreef merk ik over het algemeen. Wil niet zeggen dat ze juist redeneren, maar ze doen het wel.quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, niet echt. Zoals ik al schreef, "bruto" betekent "onzuiver". Dus "vóór heffingen / kortingen / whatever".
[..]
Juist.
Vreemd. Maar kennelijk zijn die mensen er inderdaad, ik zie er zo al een aantal in dit topicquote:Op woensdag 2 maart 2016 17:00 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Ik wat bruto betekend, alleen redeneert de gemiddelde consument zoals ik schreef merk ik over het algemeen. Wil niet zeggen dat ze juist redeneren, maar ze doen het wel.
Die redeneren 121 is bruto want ik moet 21 euro omzetbelasting betalen dus 100 netto.
De gewone consument redeneert zo omdat bijvoorbeeld alle winkels dit zo doen. Bij de AH zie je bruto prijzen op het schap, bij de Makro netto.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vreemd. Maar kennelijk zijn die mensen er inderdaad, ik zie er zo al een aantal in dit topic
Precies andersom.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:22 schreef hottentot het volgende:
[..]
De gewone consument redeneert zo omdat bijvoorbeeld alle winkels dit zo doen. Bij de AH zie je bruto prijzen op het schap, bij de Makro netto.
...
Nee.quote:
http://brutoofnetto.nl/quote:Bij de Makro gaat het altijd om prijzen exclusief BTW, netto dus. Maar producten moet je in de winkel altijd bruto afrekenen. Er komt bovenop de prijs die staat voor de tablet dus nog 21% BTW. Zodat het bedrag bruto is.
http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=21467&j=2004quote:Bij prijzen in de winkel zit het verschil in de BTW. I.p.v. brutoprijs spreekt men eerder van de prijs inclusief BTW (dus met BTW), de nettoprijs noemt men doorgaans de prijs exclusief BTW (dus zonder BTW). Het is de brutoprijs die je als klant steeds moet betalen, voor de winkelier is de nettoprijs meer van belang (want hij kan die BTW natuurlijk niet zelf houden).
Vreemd. Waarom zou je dat doen?quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee.
[..]
http://brutoofnetto.nl/
[..]
http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=21467&j=2004
Bruto netto heeft in verschillende omstandigheden verschillende betekenissen met wat er bedoeld word, en hierdoor word het in de volksmond veelvuldig door elkaar gebruikt, zo heeft het op een offerte aan een particulier bijvoorbeeld geen enkele betekenis omtrent de BTW maar zegt het meer iets over al dan niet verwerkte kortingen als die er zijn, maar legt men wel heel vaak een link tussen bruto of netto vermelding op een rekening en de BTW, ook de aannemer in dit verhaal snapt het niet, en heeft onterecht de benoeming van zijn loon naar de belastingdienst gebruikt voor de benoeming van zijn bedrag naar TS toe, wat erg jammer is voor hem want nu gaat hem dit geld kosten, maar dat is zijn eigen fout.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vreemd. Waarom zou je dat doen?Netto is gewoon het bedrag wat je daadwerkelijk krijgt of betaalt, zou ik denken.
Klopt, hij zal "excl. BTW" bedoeld hebben maar dat had evengoed niet gemogen naar consumenten toe.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bruto netto heeft in verschillende omstandigheden verschillende betekenissen met wat er bedoeld word, en hierdoor word het in de volksmond veelvuldig door elkaar gebruikt, zo heeft het op een offerte aan een particulier bijvoorbeeld geen enkele betekenis omtrent de BTW maar zegt het meer iets over al dan niet verwerkte kortingen als die er zijn, maar legt men wel heel vaak een link tussen bruto of netto vermelding op een rekening en de BTW, ook de aannemer in dit verhaal snapt het niet, en heeft onterecht de benoeming van zijn loon naar de belastingdienst gebruikt voor de benoeming van zijn bedrag naar TS toe, wat erg jammer is voor hem want nu gaat hem dit geld kosten, maar dat is zijn eigen fout.
Klopt.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, hij zal "excl. BTW" bedoeld hebben maar dat had evengoed niet gemogen naar consumenten toe.
Dan moet zij zich ook op deze beroepen:quote:Op woensdag 2 maart 2016 16:14 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Nja, via de mail is het niet opgelost, vanavond gaat de vrouw des huizes maar is even bellen. Die is er wat sterker in dan ik.
En als die man het dan nog niet snapt, geef hem dan even deze link:quote:Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.
Sorry kwas niet wakkerquote:Op woensdag 2 maart 2016 16:54 schreef FransDeens het volgende:
[..]
Ik zal wel een vlaag van verstandverbijstering hebben, maar het is toch precies omgekeerd?
Om wat voor bedrag gaat het ongeveer? En wat voor relatie had je met hem (heeft hij vaker klusjes gedaan bij jou in de woning)? Zijn de werkzaamheden welke hij verricht heeft redelijk conform zijn gemaakte prijs?quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:07 schreef Shadowkid053 het volgende:
Hallo,
onlangs hebben wij iemand bij ons in huis een product laten installeren/plaatsen. Het bedrag wat vooraf afgesproken is, was een bruto bedrag per uur excl. reiskosten/materiaalkosten.
Nu hebben ik en de aannemer een ander beeld van wat een bruto bedrag betekend.
Over het afgesproken bedrag kwam uiteindelijk dus 21%btw. Tijdens contact met de aannemer kwam ook op geen enkel moment naar voren dat er over het bedrag 21% btw heen ging.
Ik ben als particulier uitgegaan van art. 6:193e BW. Maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien, begrijpen etc.
Graag hoor ik jullie mening/visie hier op.
Mag wel richting bedrijven. Richting particulieren mag het niet, dus als je dat toch doet en ze houden voet bij stuk dan kan je nog wel eens de boot in gaan.quote:
Het gaat om een bedrag van rond de 60 euro, deze man heeft voor het eerst een klusje bij ons gedaan en is nota bene gekozen vanwege zijn prijs/geleverde kwaliteit verhouding. Het mooie is dus dat anderen die deze klus ook wilde doen ook spraken over een bruto bedrag, maar het dan wel over inclusief btw hadden! De werkzaamheden die hij verricht heeft zijn ook gewoon goed, dat is het punt niet.quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:47 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Om wat voor bedrag gaat het ongeveer? En wat voor relatie had je met hem (heeft hij vaker klusjes gedaan bij jou in de woning)? Zijn de werkzaamheden welke hij verricht heeft redelijk conform zijn gemaakte prijs?
Wat overigens best raar is dat bij jou bij het noemen van de term "bruto" nooit een belletje is gaan rinkelen. Als hij je een hakt probeert te zetten en louche overkomt had ik niks meer van me laten horen. Als hij vaker klusjes voor je doet en hij goede service en kwaliteit heeft geleverd was ik hem deels tegemoet gekomen.
Ik moet voor mijn werk dagelijks ook prijzen maken en doorgeven (vaak telefonisch). Voor mij is het af en toe lastig om te bepalen of het voor bedrijf of particulier is. Aangezien soms de rekening ook ergens anders heen moet. Ik noem daarom bijna altijd alleen prijzen ex. BTW. Mocht ik zeker van zijn dat het een particulier betreft dan natuurlijk incl. BTW. Mag dit dus eigenlijk niet? Prijzen ex. BTW doorgeven?
Die ¤ 60 is extra? Hij is zo'n 11 a 12 uur bij jullie aan het werk geweest, of was het een klusje van twee uur en is het totaalbedrag ¤ 60,50 ipv ¤ 50?quote:Op woensdag 2 maart 2016 20:02 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Het gaat om een bedrag van rond de 60 euro, deze man heeft voor het eerst een klusje bij ons gedaan en is nota bene gekozen vanwege zijn prijs/geleverde kwaliteit verhouding. Het mooie is dus dat anderen die deze klus ook wilde doen ook spraken over een bruto bedrag, maar het dan wel over inclusief btw hadden! De werkzaamheden die hij verricht heeft zijn ook gewoon goed, dat is het punt niet.
Bij mij is er geen belletje gaan rinkelen omdat zijn conculegas (geen idee of het bestaat maar goed) het namelijk ook zo benoemde (bruto prijs, incl. btw).
Lang verhaal kort.quote:Op woensdag 2 maart 2016 20:13 schreef HarmoniousVibe het volgende:
Uhh, normaalgesproken is een prijs tussen twee zakelijke partijen altijd ex BTW en staat dat om dit soort onzin te voorkomen ook altijd in de overeenkomst. Echter zijn er speciaal voor consumenten zoals jij wetten die jou beschermen, waardoor je mag aannemen dat een prijs incl. BTW is, tenzij expliciet anders vermeld. Een onderneming/ondernemer/ZZP'er mag ook niet met een prijs ex. BTW reclame maken als hij voornamelijk aan consumenten levert. Nu is even de vraag of hij 1) inderdaad voornamelijk aan consumenten levert en 2) het geval van "voornamelijk" ook geldt als je specifiek met één partij een contract afsluit (waarvan je weet of hij zakelijk of particulier is).
Allemachtig, ik vind het bijna uitknijpingquote:Op woensdag 2 maart 2016 20:02 schreef Shadowkid053 het volgende:
Het gaat om een bedrag van rond de 60 euro
1. Hij profileert zich op de markt voor deze prijs.quote:Op woensdag 2 maart 2016 20:47 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Allemachtig, ik vind het bijna uitknijping
Jullie laten die gast werken voor 25 euro per uur wat sowieso al belachelijk weinig is.
Ik vermoed dat die kerel niet het helderste lichtje van de kerstboom is, aan z'n spelling van z'n mail te zien. Het is gewoon een goeie klusser.
Mag ik vragen wat jij en je vrouw elke maand samen binnentrekken? 5000+ euro? Persoonlijk zou ik 'm dan het voordeel gunnen, en niet zitten zeiken om die 60 euro.
Je draait de boel om, die gast bied dit zelf aan.quote:Op woensdag 2 maart 2016 20:47 schreef Hallmark het volgende:
Jullie laten die gast werken voor 25 euro per uur wat sowieso al belachelijk weinig is.
hij wou dat je het zwart betaalt je weet toch hoe dat gaat met die bouwjongens. Die kennen geen btw :-)quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:07 schreef Shadowkid053 het volgende:
Hallo,
onlangs hebben wij iemand bij ons in huis een product laten installeren/plaatsen. Het bedrag wat vooraf afgesproken is, was een bruto bedrag per uur excl. reiskosten/materiaalkosten.
Nu hebben ik en de aannemer een ander beeld van wat een bruto bedrag betekend.
Over het afgesproken bedrag kwam uiteindelijk dus 21%btw. Tijdens contact met de aannemer kwam ook op geen enkel moment naar voren dat er over het bedrag 21% btw heen ging.
Ik ben als particulier uitgegaan van art. 6:193e BW. Maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien, begrijpen etc.
Graag hoor ik jullie mening/visie hier op.
quote:Op woensdag 2 maart 2016 20:47 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Allemachtig, ik vind het bijna uitknijping
Ik vermoed dat die kerel niet het helderste lichtje van de kerstboom is, aan z'n spelling van z'n mail te zien. Het is gewoon een goeie klusser.
Mag ik vragen wat jij en je vrouw elke maand samen binnentrekken? 5000+ euro? Persoonlijk zou ik 'm dan het voordeel gunnen, en niet zitten zeiken om die 60 euro.
Uurprijzen van ¤ 25 tot ¤ 30 zijn tegenwoordig redelijk gangbaar in de bouw (voor handige Harry's).quote:Op woensdag 2 maart 2016 19:16 schreef Leandra het volgende:
Overigens snap ik sowieso niet hoe hij van een uurloon van ¤ 25 ex BTW z'n belastingen en reserveringen kan betalen, dus als de man ergens garantie op zou moeten geven zou ik een ander kiezen, deze gaat het vast niet heel lang volhouden.
vandaar ook veel verborgen armoede in Nederland. Verwerk zelf veel administraties, je wil niet weten hoe moeilijk dat soort gasten het hebben. Geen geld voor AOV verzekering, geen geld voor pensioenopbouw, geen spaar geld om zwakke periodes qua werk op te vangen etc etc etcquote:Op woensdag 2 maart 2016 23:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Uurprijzen van ¤ 25 tot ¤ 30 zijn tegenwoordig redelijk gangbaar in de bouw (voor handige Harry's).
Man man man. De ZZP economie schiet volledig door.quote:Op donderdag 3 maart 2016 07:15 schreef ender_xenocide het volgende:
vandaar ook veel verborgen armoede in Nederland. Verwerk zelf veel administraties, je wil niet weten hoe moeilijk dat soort gasten het hebben. Geen geld voor AOV verzekering, geen geld voor pensioenopbouw, geen spaar geld om zwakke periodes qua werk op te vangen etc etc etc
Hoi, TS wat zei de ZZP'erquote:
Dit dus, van ¤ 25 ex BTW per uur kun je gewoon niet de reserveringen maken die je nodig hebt om ziekte, vakantie en slechte periodes op te vangen, laat staan dat je werkelijk ziek wordt en je eigenlijk beroep had moeten doen op de AOV (die je niet hebt omdat je die niet kunt betalen van je ¤ 25 ex BTW per uur).quote:Op donderdag 3 maart 2016 07:15 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
vandaar ook veel verborgen armoede in Nederland. Verwerk zelf veel administraties, je wil niet weten hoe moeilijk dat soort gasten het hebben. Geen geld voor AOV verzekering, geen geld voor pensioenopbouw, geen spaar geld om zwakke periodes qua werk op te vangen etc etc etc
Zwart werken word zo ook redelijk om zeep geholpen, dit was het minimum tarief voor een goede beun, en krijg je ze voor dat geld al wit en dus met garantie en bonnetjes.quote:Op donderdag 3 maart 2016 20:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit dus, van ¤ 25 ex BTW per uur kun je gewoon niet de reserveringen maken die je nodig hebt om ziekte, vakantie en slechte periodes op te vangen, laat staan dat je werkelijk ziek wordt en je eigenlijk beroep had moeten doen op de AOV (die je niet hebt omdat je die niet kunt betalen van je ¤ 25 ex BTW per uur).
Mensen zien in eerste instantie alleen maar die ¤ 25 per uur en denken "zo, das leuk verdienen, ¤ 25 bruto per uur..." en gaan daarmee compleet de bietenbrug op.
De ZZP'er nam niet op gisterenavond.quote:
quote:Op donderdag 3 maart 2016 21:20 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
De ZZP'er nam niet op gisterenavond.
Vanochtend heeft mijn vriendin hem gebeld en gewezen op de bovengenoemde regels met betrekking tot het aanbieden van een prijs excl. btw aan een particulier.
Hij was hier dus niet van op de hoogte en doet het dus al die jaren verkeerd. Zelfs zijn ''boekhouder'' wist dit niet.
Uiteindelijk bood hij zelf aan het bedrag kwijt te schelden en hebben wij hem het volgende klusje al aangeboden, waar hij over twee weken mee gaat beginnen.
Mooie gulden middenwegquote:Op donderdag 3 maart 2016 21:20 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
De ZZP'er nam niet op gisterenavond.
Vanochtend heeft mijn vriendin hem gebeld en gewezen op de bovengenoemde regels met betrekking tot het aanbieden van een prijs excl. btw aan een particulier.
Hij was hier dus niet van op de hoogte en doet het dus al die jaren verkeerd. Zelfs zijn ''boekhouder'' wist dit niet.
Uiteindelijk bood hij zelf aan het bedrag kwijt te schelden en hebben wij hem het volgende klusje al aangeboden, waar hij over twee weken mee gaat beginnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |