ps heb je haar nog steeds of kan je haar nog bereiken?quote:Op woensdag 2 maart 2016 02:53 schreef BredeBroeder het volgende:
maar ik had m'n eerste echte date met een meisje die ik toen heel leuk vond,
ik kan haar nog bereiken ja hoezo?quote:Op woensdag 2 maart 2016 03:11 schreef possetje het volgende:
[..]
ps heb je haar nog steeds of kan je haar nog bereiken?
Dat eerste heb ik al gedaan, tijdens mijn sessies met de psycholoog werd me namelijk exact hetzelfde aangeraden, ik ben toen in gesprek gegaan met mijn moeder (waar de meeste problemen vanaf komen), maar dat heeft op lange termijn weinig opgelost. Ik heb een brief klaarliggen, ik durf alleen niet de confrontatie aan te gaan om dat nu voor te leggen, wellicht als ik uit huis ga ja.quote:Op woensdag 2 maart 2016 03:20 schreef Metalfrost het volgende:
Ten eerste
Schrijf een brief aan je ouders waarin je uitlegt waarom je je zo kut voelt, daarmee ook gelijk de oorzaak vertellen zodat je ze als het ware terecht stelt in hetgeen ze jouw gevoel vroeger opzij hebben geplaatst in de ruzies die zij hadden en hoe jij daarover en in hebt gevoeld. Spaar niemand. De waarheid heeft lang genoeg op zich laten wachten. Wellicht volgt een goed gesprek. Vind je dat er nogal een negatief gevolg aan dat besluit vastzit - houd dan de brief in eigen bezit en als je voldoende fundament hebt om op eigen benen te kunnen staan, geef hem dan aan je ouders. Schrijven helpt - je kunt je denkwijze in ander vaarwater begeven omdat je dat deel, wat je opgeschreven hebt, een plek gegeven hebt; op papier.
Ten tweede
Word ervan bewust wie je bent en waar je naartoe wil in het leven. Maak een soort opstel over jezelf met een aantal verschillende hoofdstukken: persoonlijke informatie, wat wil ik, wat wil ik niet, interesses, dromen en wensen. Uit de dromen en wensen haal je drie realistische uit, zet dit in een tijdsplan dat strekt tussen nu en vijf jaar. Wees ook hier realistisch in; Rome was niet in één dag gebouwd. Volg het tijdsplan. Verder kun je uit je interesses een aantal hobby's halen.
Ten derde
Zoek hulp in de vorm van een psycholoog met verwijsopties. Vanwege je ervaringen met je ouders, je kunt de ervaringen in deze staat van dienst gerust een trauma noemen en aangezien je er zoveel last van hebt, ben je er nu niet psychologisch op berekend om de lasten van de toekomst te kunnen dragen. Met andere woorden, je zult met je psychologische rugzak wat extreme lastenverlichtingen moeten toepassen. Dat kán gewoonweg niet zonder professionele hulp.
Denk je voor dit alles niet genoeg motivatie op te kunnen brengen, denk dan aan het meisje wat over een aantal jaar, wanneer ze kan praten, je de betiteling 'oom' mag geven. Een menselijk leven verandert wanneer iets kleins en daarmee hulpbehoevend in het midden komt, en met jouw huidige psychologische lasten komt die verandering als een donderslag in een hagelbui. Oom worden is geen wonder, het is extra verantwoordelijkheid. Hoewel de ouders in de eerste instantie het kind groot zullen brengen, zal de rest van de familie (indien zij actief de rol van familie willen vervullen) ook hun steentje bij moeten dragen.
Financiele situatie denk ik, ik weet het verhaal eigenlijk niet en dat willen ze ook niet vertellen. Ik ben de laatste tijd wel achter veel dingen gekomen waar ik niet blij mee ben om te horen, de afkeer tegen m'n moeder is groter geworden, soms vraag ik waarom schreeuw je nou zo? En dan altijd: "zo ben ik opgevoed", en dan kom ik erin van dus omdat jij slecht bent opgevoed reageer je 't af op de rest van je fam? En dan is het stil of word ik compleet genegeerd.quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Waarom - in hemelsnaam - gaan je ouders dan niet uit elkaar?!
Ik begrijp het ergens wel wanneer je heel vaak ruzie hebt, je desondanks toch niet uit elkaar wil gaan omdat je heel veel van elkaar houdt, soms doet scheiden dan toch meer pijn dan dat je elke dag ruzie hebt maar nog wel samen. Het is misschien niet beter maar kan het wel begrijpen. Vind het alleen jammer voor TS dat hij dit allemaal zo heeft moeten meemaken en dat je ouders geen rekening met je hebben gehouden. Vind het altijd jammer wanneer kinderen de dupe worden van zulke situaties en bij jou is het behoorlijk uit de hand gelopen als ik het zo lees. Je kunt het in ieder geval goed verwoorden en goed reflecteren.quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:10 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Waarom - in hemelsnaam - gaan je ouders dan niet uit elkaar?!
Dit is exact de reactie die ik van jou had verwacht. De Ouder1 die zich verheven voelt boven alles en iedereen toch? Altijd het laatste woord hebben. Ik vond het inderdaad onzin dat ze mij niet aan hadden genomen, gezien ik prima cijfers haalde, maar jij houdt er zo van om mij de grond in te trappen en alles wat ik zeg is gelogen toch? Ja ik heb fouten gemaakt, met die ouders van m'n ex, met hoe ik me heb opgesteld alles. Maar toch ff natrappen toch? Zielig ding dat je bent.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
Ik herken je eigenlijk helemaal niet in hoe jij jezelf hier omschrijft; als iemand die de fout altijd bij zichzelf zoekt en onzeker is en ik volg je al wat jaren hier op Fok!
Ik heb je hier leren kennen als iemand met een behoorlijk hoge dunk van zichzelf, die het als snotneus beter dacht te weten dan oudgedienden. Je havo verkloot (schuld van de school) en toen VeVa grondoptreden niveau 3 gaan doen. Belerende toon in je jubeltopic daarover; jij was geweldig, super, vooral het sporten, klappen krijgen, commando's halleluja.. maar je klasgenoten waren ruk en niet veel later was eigenlijk de opleiding ook ruk.. en de docenten en de stages.. Nu ja.. alles eigenlijk. Dus gooide je het bijltje weer neer en wilde terug naar de havo.. waar ze je maar niet zomaar toelieten.. met weer veel verwijten richting die school en geen zelfreflexie waar die afwijzing eigenlijk vandaan kwam. En ja.. je had een vriendinnetje, jong ding nog met ouders en zo. En die ouders waren ruk want jij mocht niet alles met haar doen waar jij zin in had.. Tsjonge zeg.. die randdebielen hadden zelfs huisregels en ze moest op bepaalde tijden thuis zijn en ze werden nog boos ook als jullie te laat waren 'omdat jullie langzamer gefietst hadden'.. Pffff...
Actief was je ook in fitnesstopics want jij was een halve bodybuilder met babyvet.
Nu ja, goed. Nu ben je dus terug op de havo en je cijfers zijn (weer) niet zo best. Nu ligt het dus aan jouw ouders (waar je eerder zo over te spreken was want van hen mocht jij alles) want je bent er door je verleden met hen, je opvoeding, niet met je gedachten bij...
Je hele leven heb je de fout bij jezelf gezocht () en nu, eindelijk, zie je dan in dat het helemaal niet aan jou ligt maar aan de school, de opleiding, de klasgenoten, de ouders van de vriendin, de vriendin en je ouders dus.
Yeah right.
En daar heb ik niet eens voor naar je PoHi hoeven kijken.
Ach... erm. Maar hoe verhoudt je verhaal zich nu met je eerdere verhalen? Ik lees van hetzelfde laken een pak... maar volgens jou is het nu juist heel anders. Kan je daar op in gaan ipv te gaan tieren?quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:23 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Dit is exact de reactie die ik van jou had verwacht. De Ouder1 die zich verheven voelt boven alles en iedereen toch? Altijd het laatste woord hebben. Ik vond het inderdaad onzin dat ze mij niet aan hadden genomen, gezien ik prima cijfers haalde, maar jij houdt er zo van om mij de grond in te trappen en alles wat ik zeg is gelogen toch? Ja ik heb fouten gemaakt, met die ouders van m'n ex, met hoe ik me heb opgesteld alles. Maar toch ff natrappen toch? Zielig ding dat je bent.
Slechts wat bijgevoegd, niks aangepast als je de oude OP nog herinnert.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ach... erm. Maar hoe verhoudt je verhaal zich nu met je eerdere verhalen? Ik lees van hetzelfde laken een pak... maar volgens jou is het nu juist heel anders. Kan je daar op in gaan ipv te gaan tieren?
Ik zie trouwens dat je de OP na mijn bericht toch maar hebt aangepast?
Dat ze van elkaar houden geloof ik trouwens echt helemaal niks van. 90% van de tijd negeren ze elkaar, er wordt niet eens naar elkaar gevraagd, helemaal niks, behalve soms dat dit niet goed is of dat dat niet goed is blabla, gewoon onzin.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:47 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
[..]
Ik begrijp het ergens wel wanneer je heel vaak ruzie hebt, je desondanks toch niet uit elkaar wil gaan omdat je heel veel van elkaar houdt, soms doet scheiden dan toch meer pijn dan dat je elke dag ruzie hebt maar nog wel samen. Het is misschien niet beter maar kan het wel begrijpen. Vind het alleen jammer voor TS dat hij dit allemaal zo heeft moeten meemaken en dat je ouders geen rekening met je hebben gehouden. Vind het altijd jammer wanneer kinderen de dupe worden van zulke situaties en bij jou is het behoorlijk uit de hand gelopen als ik het zo lees. Je kunt het in ieder geval goed verwoorden en goed reflecteren.
quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
Ik herken je eigenlijk helemaal niet in hoe jij jezelf hier omschrijft; als iemand die de fout altijd bij zichzelf zoekt en onzeker is en ik volg je al wat jaren hier op Fok!
Ik heb je hier leren kennen als iemand met een behoorlijk hoge dunk van zichzelf, die het als snotneus beter dacht te weten dan oudgedienden. Je havo verkloot (schuld van de school) en toen VeVa grondoptreden niveau 3 gaan doen. Belerende toon in je jubeltopic daarover; jij was geweldig, super, vooral het sporten, klappen krijgen, commando's halleluja.. maar je klasgenoten waren ruk en niet veel later was eigenlijk de opleiding ook ruk.. en de docenten en de stages.. Nu ja.. alles eigenlijk. Dus gooide je het bijltje weer neer en wilde terug naar de havo.. waar ze je maar niet zomaar toelieten.. met weer veel verwijten richting die school en geen zelfreflexie waar die afwijzing eigenlijk vandaan kwam. En ja.. je had een vriendinnetje, jong ding nog met ouders en zo. En die ouders waren ruk want jij mocht niet alles met haar doen waar jij zin in had.. Tsjonge zeg.. die randdebielen hadden zelfs huisregels en ze moest op bepaalde tijden thuis zijn en ze werden nog boos ook als jullie te laat waren 'omdat jullie langzamer gefietst hadden'.. Pffff...
Actief was je ook in fitnesstopics want jij was een halve bodybuilder met babyvet.
Nu ja, goed. Nu ben je dus terug op de havo en je cijfers zijn (weer) niet zo best. Nu ligt het dus aan jouw ouders (waar je eerder zo over te spreken was want van hen mocht jij alles) want je bent er door je verleden met hen, je opvoeding, niet met je gedachten bij...
Je hele leven heb je de fout bij jezelf gezocht () en nu, eindelijk, zie je dan in dat het helemaal niet aan jou ligt maar aan de school, de opleiding, de klasgenoten, de ouders van de vriendin, de vriendin en je ouders dus.
Yeah right.
Niet met maar ook niet zonder elkaar kunnen. Lijkt me heel lastig.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:47 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
[..]
Ik begrijp het ergens wel wanneer je heel vaak ruzie hebt, je desondanks toch niet uit elkaar wil gaan omdat je heel veel van elkaar houdt, soms doet scheiden dan toch meer pijn dan dat je elke dag ruzie hebt maar nog wel samen. Het is misschien niet beter maar kan het wel begrijpen. Vind het alleen jammer voor TS dat hij dit allemaal zo heeft moeten meemaken en dat je ouders geen rekening met je hebben gehouden. Vind het altijd jammer wanneer kinderen de dupe worden van zulke situaties en bij jou is het behoorlijk uit de hand gelopen als ik het zo lees. Je kunt het in ieder geval goed verwoorden en goed reflecteren.
Dit klopt best aardig volgensmij, maar wat verwacht je dan van een puber.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
Yeah right.
Je bent 19 en krijgt stufi. Zoek een kamer. Weglopen van huis doen 12 jarigen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:42 schreef BredeBroeder het volgende:
Ben weg, zoveelste keer dit word er hememaal gek van
Domme trutquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent 19 en krijgt stufi. Zoek een kamer. Weglopen van huis doen 12 jarigen.
Stufi op de havo?quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent 19 en krijgt stufi. Zoek een kamer. Weglopen van huis doen 12 jarigen.
Oké, het heet geen stufi en is geen lening maar een gift:quote:
Ja, inderdaad.quote:Op woensdag 2 maart 2016 18:27 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
Niet met maar ook niet zonder elkaar kunnen. Lijkt me heel lastig.
Tja.. Hij hád natuurlijk die VeVa af kunnen maken, dan was hij deze week geslaagd.. Solliciteren en AMO doen als binnenslaper.quote:
Ben je iets opgeschoten met het gesprek; heeft je moeder door wat de impact van haar gedrag en dat van je vader is op jou?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 13:56 schreef BredeBroeder het volgende:
Thuis geslapen, wilde de laatste trein naar Amsterdam pakken om daar bij een maat te slapen maar ben omgepraat, heftig gesprek gehad met m'n ma
Ja ze heeft 't door, maar 't gaat toch niet veranderen. Ze schuift de schuld af op dr eigen ouders, en de helft van de vragen kreeg ik geen logisch antwoord op. Iig, ik zie wel, slaap vandaag iig niet thuisquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:13 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ben je iets opgeschoten met het gesprek; heeft je moeder door wat de impact van haar gedrag en dat van je vader is op jou?
En nu? Wat ga je doen om je situatie te verbeteren? Wat ga je doen om je cijfers te verbeteren?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:44 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Ja ze heeft 't door, maar 't gaat toch niet veranderen. Ze schuift de schuld af op dr eigen ouders, en de helft van de vragen kreeg ik geen logisch antwoord op. Iig, ik zie wel, slaap vandaag iig niet thuis
Al die topics en verhalen ook gelezen idd. Mooie samenvatting over BB op Fok.quote:Op woensdag 2 maart 2016 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
Yeah right.
Tweetalig vwo - vmbo tl - veva hele jaar afgemaakt - havo 4 - havo 5, goede cijfers waren h4, ben 18 jaar oud. h5 blijf ik niet zitten, probleem is eerder dat m'n cijfers niet goed genoeg zijn voor overstap naar v5, wil geen hbo doenquote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:48 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En nu? Wat ga je doen om je situatie te verbeteren? Wat ga je doen om je cijfers te verbeteren?
Ik ben een beetje de tijdlijn kwijt, dus help me even; Het staat me bij dat je in de eerste maanden van 2015 ergens met de VeVa was gestopt? En toen heb je niets gedaan of gewerkt tot september 2015? Zit je nu in havo 4 of 5?
Welke opleiding deed je ook al weer voor de VeVa? Er staat me bij dat je iets riep over vwo en toen door slechte cijfers naar havo?
Maar nu heb je het over goede cijfers vorig jaar (was dat havo of VeVa?) en heb je het over mijn zoon die volgens jou al op de KMA zou zitten? Jouw (en mijn zoons) lichting VeVa heeft deze week eindexamen gedaan en met een havodiploma schijn je niet meer op de KMA te komen; daar heb je hbo voor nodig.
En hoe oud ben je nu. 19 toch? Geen 18 volgens mij. Hoelang moet je nu nog de havo doen als je dit jaar blijft zitten? En welke hbo opleiding wil je daarna gaan doen? Ik had tenminste begrepen dat je nog steeds naar de KMA wil...
Is het probleem echt de sfeer in huis? Of heb je moeite om je inzet en motivatie langer hoog te houden? In de zin dat je enthousiast aan dingen begint maar vrij snel gedemotiveerd raakt waardoor je niets afmaakt?
Ik weet dat je gefrustreerd raakt als ik je op je zwakke punten wijs, maar ik wil je alleen maar helpen want zo wordt het ook niets. Als het echt de sfeer in huis is dan helpt alleen op jezelf gaan wonen.
Edit: Ff zelf nagekeken; je bent in 2014 gestopt met de VeVa. Eén jaartje volgehouden dus. En je bent idd 19.
Tweetalig vwo - vmbo tl dat is een behoorlijk dropout..quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Tweetalig vwo - vmbo tl - veva hele één jaar afgemaakt van de 2,5 jaar- havo 4 - havo 5, goede cijfers waren h4, ben 18 jaar oud. h5 blijf ik niet zitten, probleem is eerder dat m'n cijfers niet goed genoeg zijn voor overstap naar v5, wil geen hbo doen
defensie is niet m'n eerste keuze meer, en zeker geen kma, aangezien ik geen interesse heb in de KL. Ik wil een opleiding afronden, niet alleen een P halen. Defensie is leuk, een jongensdroom maar nu ik er realistischer naar kijk (de toekomst) lijkt het me misschien leuk voor een paar jaar maar daarna wil ik ook gewoon wat anders doen. Wil misschien ook backpacken, naja dat wil ik sowieso maar ik bedoel op korte termijn, denk dat dat wel goed voor me is om ff een jaartje van huis te zijn en een beetje rondtrekken en mezelf ontwikkelen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tweetalig vwo - vmbo tl dat is een behoorlijk dropout..
Tja.. je kunt wel niet willen.... maar als je het niet haalt blijft er weinig anders over. In 1 jaar je hbo propedeuse halen en je kan solliciteren voor de KMA..
Op zich geen slechte leerweg als je nog steeds defensie voor ogen hebt; je kan dan volwaardige stufi krijgen en daarmee en een bijbaantje een kamer gaan huren. Als je aangenomen wordt voor de KMA kan je dan juli/september 2017 binnenslaper worden. Bouw je ook minder studieschuld op.
Waren er vorig jaar minder ruzies in huis dat het toen wél goed ging?
Nadeel is dat je kansen om aangenomen te worden iets kleiner zijn.
Het is klote dat je ouders altijd ruzie hebben gemaakt, en ik vind ook best dat je ze daar mee mag confronteren door middel van een brief of iets dergelijks.quote:Op donderdag 3 maart 2016 10:42 schreef BredeBroeder het volgende:
Ben weg, zoveelste keer dit word er hememaal gek van
quote:Op zaterdag 5 maart 2016 17:26 schreef snakelady het volgende:
Weglopen heeft geen nut, dat is inderdaad iets wat kleine kinderen doen, ik ben ook van huis weggelopen toen ik 6 was maar ik mocht de weg niet oversteken dus bleef maar in rondjes om het huis lopen.
Schattigste post 2016.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 17:26 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het is klote dat je ouders altijd ruzie hebben gemaakt, en ik vind ook best dat je ze daar mee mag confronteren door middel van een brief of iets dergelijks.
Maar je kan niet al je problemen in je leven afschuiven op een ander, en je posthistorie laat toch echt wel zien dat dat iets is wat je standaard doet, het is nooit jouw schuld maar door anderen of omstandigheden.
En ik denk dat je dat moet veranderen, ook eigenlijk gewoon stoppen met zoeken wie schuldig is, soms gebeuren dingen,en dat is klote, maar daar deal je mee en je gaat verder.
Weglopen heeft geen nut, dat is inderdaad iets wat kleine kinderen doen, ik ben ook van huis weggelopen toen ik 6 was maar ik mocht de weg niet oversteken dus bleef maar in rondjes om het huis lopen.![]()
Of je gaat gewoon op jezelf wonen, of je blijft waar je zit en probeert de situatie beter te maken.
Dan moet er een positief advies liggen van je docenten/decaan:quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:23 schreef BredeBroeder het volgende:
h5 blijf ik niet zitten, probleem is eerder dat m'n cijfers niet goed genoeg zijn voor overstap naar v5,
quote:Overstappen van 5 HAVO naar 5 VWO
Aan leerlingen, die overstappen van 5 HAVO naar 5 VWO worden toelatingseisen gesteld met betrekking tot:
1.het behaalde HAVO-diploma;
2.de behaalde resultaten in 4 en 5 HAVO en/of advisering vanuit de school;
3.het gevolgde profiel en de gekozen vakken op de HAVO in relatie met de profielkeuze binnen het VWO.
Ad 1: Een HAVO-leerling is toelaatbaar tot 5 VWO als hij een HAVO-diploma heeft behaald.
Ad 2: Als het gemiddelde van de eindcijfers van alle gevolgde vakken op de HAVO een 7,0 of hoger is, dan is de leerling zonder meer toelaatbaar tot 5 VWO. Is dit gemiddelde lager is dan 7,0, dan is de leerling alleen toelaatbaar tot 5 VWO als het advies met betrekking tot de overstap van 5 HAVO naar 5 VWO positief is. Het advies dat wordt uitgebracht is het gevolg van het afstemmingsoverleg tussen de decaan HAVO en de decaan VWO van de betrokken locatie(s). Het wordt uitgebracht aan de adjunct-directeur(en) van de ontvangende Vwo-locatie en is gebaseerd op:
1.het oordeel van de huidige HAVO-leraren met betrekking tot de overstap 5 HAVO – 5 VWO op grond van cijfers en door de leerling verworven competenties;
2.de resultaten van het intakegesprek dat het decanaat van de beoogde VWO-afdeling voert met de leerling die wil overstappen.
Uitgangspunt bij advisering is dat de leerling capabel is om in twee jaren het Vwo-diploma te halen, dus: de leerling weet eventuele achterstanden in te lopen, kan zich de manier van werken op de VWO eigen maken en is in staat het gekozen Vwo-programma met een diploma af te sluiten in die twee jaren.
Wordt nog een uitdagingquote:Op zondag 6 maart 2016 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan moet er een positief advies liggen van je docenten/decaan:
[..]
Dunno, soms kap ik ergens mee als ik uit m'n ritme raak, is nu ook een paar x gebeurd toen ik begon met cutten maar ben niet van plan om op te geven. Ik heb vaste structuur nodig, maar dat ontbreekt nog wel eens, meestal is het 100% van dit en 0% van dat en ik vind het lastig om dan voor een tussenweg te kiezen. Ben ook maandenlang gestopt met liften toen ik een vriendin kreeg terwijl ik daarvoor gewoon standaard 3x pw ging voor een lange tijd. Vond haar toen belangrijker, en had het makkelijk kunnen combineren maar was eigenwijs. Ben ook gestopt een keer toen ik een week ziek was, 1 week uit m'n ritme, ja dan boeit 't allemaal niet meer kan ik net zo goed deze keer ook niet gaan (en zo herhaalt het dan zich).quote:Op zondag 6 maart 2016 16:21 schreef Atemno het volgende:
[..]
Waarom haak je steeds af in het leven, zowel met school als in het bodybuildingdraadje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |