abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160337346
quote:
Langdurige armoede is een veel groter probleem dan vaak wordt aangenomen. Bijna 600.000 Nederlanders verkeren drie jaar of langer in armoede, staat in een nieuw rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Dat is bijna twee keer zoveel als aan het licht kwam bij eerdere tellingen.

''Eenmaal arm betekent vaak blijvend arm'', constateren de onderzoekers. Ze hebben verspreid over een langere periode gekeken of mensen drie jaar op rij onder de armoedegrens verkeerden. Het blijkt dat het aantal armen in Nederland eigenlijk al jaren voor ruwweg de helft bestaat uit mensen die langdurig arm zijn.
Meer bij Nu.nl

Dat is een redelijk groot deel van Nederland, maar toch is er geen efficiënte aanpak. Wordt deze armoede gezien als een probleem, of voornamelijk als gegeven?

De Nederlandse bevolking lijkt te neigen naar dat tweede. Nog nooit werd er bij een Kamerverkiezing een linkse meerderheid gehaald tenslotte. En zo lijkt ook armoede, na mensenrechten en dierenwelzijn, op de stapel 'hartstikke belangrijk, maar het mag niks kosten' te belanden.
pi_160337357
Wat is de definitie van armoede volgens hun?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_160337394
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:

quote:
Het SCP legt de armoedegrens voor een alleenstaande bij een besteedbaar inkomen van net iets meer dan 1.000 euro per maand.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 12:54:33 #4
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_160337764
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:

[..]

Tja, als ze nou gewoon gaan werken is er niks aan het handje.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 12:58:34 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160337875
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Tja, als ze nou gewoon gaan werken is er niks aan het handje.
En wat als ze dat nou niet kunnen? Er zitten nogal wat mensen in de bijstand die helemaal niet in staat zijn te werken, maar tussen wal (Wajong) en schip (WIA/WAO) vallen.

En dan heb je nog de mensen die wel werken maar door hun beperkingen niet fulltime kunnen werken maar wel meer verdienen dan bijstand voor iemand in hun situatie.
Idem voor alleenstaande ouders die niet fulltime werken omdat dat nagenoeg niet te combineren is met een jong gezin, en daarmee net meer dan bijstand verdienen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160337937
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:40 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[..]

Dan ben ik ook arm als student. :') Ik overleef prima hoor. _O-
pi_160338010
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dan ben ik ook armals student. :') Ik overleef prima hoor. _O-
Been there.

Nog een week moeten eten en nog vijf gulden over hebben. Elke dag de goedkoopste soepgroenten uit de diepvries van de Dirk van den Broek. En die dan bakken. Zonder olie, want olie paste niet meer in het budget.

Ik moet zeggen dat ik het wel tof vind om tegenwoordig wél een normaal inkomen te hebben.
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2016 @ 13:04:35 #8
137949 Disana
pi_160338032
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dan ben ik ook arm als student. :') Ik overleef prima hoor. _O-
De Volkskrant spreekt van minimaal 3 jaar in armoede

http://www.volkskrant.nl/(...)ge-armoede~a4254243/
pi_160338044
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
Voor een alleenstaande was een laag inkomen in 2014 in de definitie van het CBS 1020 euro, voor een twee-oudergezin met drie kinderen 2100 euro en voor een een-oudergezin met twee kinderen 1540 euro.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:06:48 #10
358523 IkStampOpTacos
pi_160338082
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

En wat als ze dat nou niet kunnen? Er zitten nogal wat mensen in de bijstand die helemaal niet in staat zijn te werken, maar tussen wal (Wajong) en schip (WIA/WAO) vallen.
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.

quote:
En dan heb je nog de mensen die wel werken maar door hun beperkingen niet fulltime kunnen werken maar wel meer verdienen dan bijstand voor iemand in hun situatie.
Idem voor alleenstaande ouders die niet fulltime werken omdat dat nagenoeg niet te combineren is met een jong gezin, en daarmee net meer dan bijstand verdienen.
Ja, wat is het probleem hier dan?
-
pi_160338091
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Been there.

Nog een week moeten eten en nog vijf gulden over hebben. Elke dag de goedkoopste soepgroenten uit de diepvries van de Dirk van den Broek. En die dan bakken. Zonder olie, want olie paste niet meer in het budget.

Ik moet zeggen dat ik het wel tof vind om tegenwoordig wél een normaal inkomen te hebben.
Ik heb een studio voor mezelf, spaar 200 per maand, let een beetje op boodschappen en zo en kom prima rond. Als je als student aan het einde van de maand nog maar 5 euro hebt doe je wat fout.
pi_160338098
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:04 schreef Disana het volgende:

[..]

De Volkskrant spreekt van minimaal 3 jaar in armoede

http://www.volkskrant.nl/(...)ge-armoede~a4254243/
Ik ben derdejaars.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:09:26 #13
358523 IkStampOpTacos
pi_160338122
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Been there.

Soepgroenten? De meesten die ik ken deden het vaak met van die 10 kilo zakken rijst of pasta. Heb je ook voor nog geen 5 euro.
-
pi_160338128
Vind je het gek met zulke exorbitant hoge belastingen en premies in dit land.
pi_160338135
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:07 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik heb een studio voor mezelf, spaar 200 per maand, let een beetje op boodschappen en zo en kom prima rond. Als je als student aan het einde van de maand nog maar 5 euro hebt doe je wat fout.
Gulden hè.

En ja, ik deed ook wel wat fout. Geen bijbaan hebben bijvoorbeeld.
pi_160338139
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.
Je drukt je lekker respectvol uit.

Maar vorige maand stond er een artikel in de Volkskrant over de Bijstandspopulatie, conclusie; 75% tot 80% van de Bijstandsgerechtigden heeft een vorm van een arbeidsbeperking en zijn in feite niet in staat zelfstandig het minimumloon te verdienen.

Linkje naar het artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)-uitkering~a4236502/

quote:
Wie verder inzoomt, belandt op een grote verzamelplaats van narigheid en onrendabelen, mensen die niet in staat zijn op eigen benen het minimumloon te verdienen. Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2016 @ 13:10:38 #17
137949 Disana
pi_160338142
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:07 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik ben derdejaars.
Ai, nog even volhouden dus.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:10:57 #18
321876 Cherna
Fuck the System
pi_160338147
Waardeloos weer. In dit soort topics scheert men elke situatie over een kam. As je een student gaat vergelijken met een allenstaande of een gezin of een oudere die plots werkloos word al heeft die mogelijk 35 jaar belasting betaald om een soicaal systeem mogelijk te maken. Dat maakt in dit soort topics niets uit. De lijstjes met budgetten zullen nog wel volgen. Ik ben benieuwd :)

Het unieke is dat hier veel topics gaan over vluctelingen. Maar je zult merken dat de tegenstanders van vluchtelingen het plots ook niet zo interessant vinden hoe het hun roomblanke NLer vergaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 01-03-2016 13:16:40 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_160338156
Juist een periode van armoede heeft mij goed met geld om leren gaan. Niks mis mee. Van tegenslag word je sterker.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:14:20 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160338242
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)-uitkering~a4236502/
quote:
[..]

Ja, wat is het probleem hier dan?
Dat die mensen wel maximaal naar hun kunnen aan het werk zijn en nog steeds op of onder de armoedegrens leven.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:15:39 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160338276
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:11 schreef Toefjes het volgende:
Juist een periode van armoede heeft mij goed met geld om leren gaan. Niks mis mee. Van tegenslag word je sterker.
Moet je wel de mogelijkheid hebben er weer uit te komen, als het uitzichtloos is wordt het een ander verhaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160338283
Het helpt ook niet dat de sociale diensten mensen enkel in de armoede willen houden, in plaats van hun de gelegenheid te geven om een buffer op te bouwen om hun schulden af te lossen, of wat geld op te sparen voor incidentele uitgave(zoals een wasmachine of laptop die kapot gaat) of voor een omscholing.

Het armoedebeleid is vrij bruut in dit land.
-He who makes peacefull revolution impossible, makes violent revolution inevitable-<br />John F Kennedy
<a href="http://www.harpersbazaar.nl/cultuur-reizen/news/a2125/onderzoek-taalpuristen-zijn-vreselijke-mensen/" rel="nofollow" target="_blank">http://www.harpersbazaar.(...)n-vreselijke-mensen/</a>
pi_160338432
  dinsdag 1 maart 2016 @ 13:25:33 #24
358523 IkStampOpTacos
pi_160338542
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:10 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Je drukt je lekker respectvol uit.

Maar vorige maand stond er een artikel in de Volkskrant over de Bijstandspopulatie, conclusie; 75% tot 80% van de Bijstandsgerechtigden heeft een vorm van een arbeidsbeperking en zijn in feite niet in staat zelfstandig het minimumloon te verdienen.

Linkje naar het artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)-uitkering~a4236502/

[..]

Een beetje hetzelfde als dat ze zeiden over al die mensen in de wajong dus. Heeft ook zo uitgepakt. :')
-
pi_160338583
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Moet je wel de mogelijkheid hebben er weer uit te komen, als het uitzichtloos is wordt het een ander verhaal.
Mensen die niet onder het opleidingsniveau werk wensen te accepteren of op bepaalde zaken niet bereid zijn te bezuinigen, of andere bewuste, maar foute keuzes maken zijn er zelf debet aan. Al zullen er natuurlijk vrij veel gevallen tussen zitten waar sprake is van overmacht, zoals ziekte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')