Meer bij Nu.nlquote:Langdurige armoede is een veel groter probleem dan vaak wordt aangenomen. Bijna 600.000 Nederlanders verkeren drie jaar of langer in armoede, staat in een nieuw rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Dat is bijna twee keer zoveel als aan het licht kwam bij eerdere tellingen.
''Eenmaal arm betekent vaak blijvend arm'', constateren de onderzoekers. Ze hebben verspreid over een langere periode gekeken of mensen drie jaar op rij onder de armoedegrens verkeerden. Het blijkt dat het aantal armen in Nederland eigenlijk al jaren voor ruwweg de helft bestaat uit mensen die langdurig arm zijn.
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
Wat is de definitie van armoede volgens hun?
quote:Het SCP legt de armoedegrens voor een alleenstaande bij een besteedbaar inkomen van net iets meer dan 1.000 euro per maand.
Tja, als ze nou gewoon gaan werken is er niks aan het handje.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:
[..]
En wat als ze dat nou niet kunnen? Er zitten nogal wat mensen in de bijstand die helemaal niet in staat zijn te werken, maar tussen wal (Wajong) en schip (WIA/WAO) vallen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tja, als ze nou gewoon gaan werken is er niks aan het handje.
Dan ben ik ook arm als student.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Staat in het bronartikel, maar ik wilde niet teveel quoten om gezeik te voorkomen:
[..]
Been there.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dan ben ik ook armals student.Ik overleef prima hoor.
De Volkskrant spreekt van minimaal 3 jaar in armoedequote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dan ben ik ook arm als student.Ik overleef prima hoor.
Voor een alleenstaande was een laag inkomen in 2014 in de definitie van het CBS 1020 euro, voor een twee-oudergezin met drie kinderen 2100 euro en voor een een-oudergezin met twee kinderen 1540 euro.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:38 schreef Rezania het volgende:
Wat is de definitie van armoede volgens hun?
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 12:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat als ze dat nou niet kunnen? Er zitten nogal wat mensen in de bijstand die helemaal niet in staat zijn te werken, maar tussen wal (Wajong) en schip (WIA/WAO) vallen.
Ja, wat is het probleem hier dan?quote:En dan heb je nog de mensen die wel werken maar door hun beperkingen niet fulltime kunnen werken maar wel meer verdienen dan bijstand voor iemand in hun situatie.
Idem voor alleenstaande ouders die niet fulltime werken omdat dat nagenoeg niet te combineren is met een jong gezin, en daarmee net meer dan bijstand verdienen.
Ik heb een studio voor mezelf, spaar 200 per maand, let een beetje op boodschappen en zo en kom prima rond. Als je als student aan het einde van de maand nog maar 5 euro hebt doe je wat fout.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Been there.
Nog een week moeten eten en nog vijf gulden over hebben. Elke dag de goedkoopste soepgroenten uit de diepvries van de Dirk van den Broek. En die dan bakken. Zonder olie, want olie paste niet meer in het budget.
Ik moet zeggen dat ik het wel tof vind om tegenwoordig wél een normaal inkomen te hebben.
Ik ben derdejaars.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:04 schreef Disana het volgende:
[..]
De Volkskrant spreekt van minimaal 3 jaar in armoede
http://www.volkskrant.nl/(...)ge-armoede~a4254243/
Soepgroenten? De meesten die ik ken deden het vaak met van die 10 kilo zakken rijst of pasta. Heb je ook voor nog geen 5 euro.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Been there.
Nog een week moeten eten en nog vijf gulden over hebben. Elke dag de goedkoopste soepgroenten uit de diepvries van de Dirk van den Broek. En die dan bakken. Zonder olie, want olie paste niet meer in het budget.
Ik moet zeggen dat ik het wel tof vind om tegenwoordig wél een normaal inkomen te hebben.
Gulden hè.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:07 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik heb een studio voor mezelf, spaar 200 per maand, let een beetje op boodschappen en zo en kom prima rond. Als je als student aan het einde van de maand nog maar 5 euro hebt doe je wat fout.
Je drukt je lekker respectvol uit.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.
quote:Wie verder inzoomt, belandt op een grote verzamelplaats van narigheid en onrendabelen, mensen die niet in staat zijn op eigen benen het minimumloon te verdienen. Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).
Een kwart tot een vijfde van de mensen in de bijstand heeft geen beperking. De rest heeft problemen: fysiek (de helft) of psychische problemen (vier op de tien).quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Heb je van dit soort dingen ook cijfers of zijn dat alleen aannames? Ik hoor mensen die werkloos thuis zitten wel vaker janken dat ze niet aan de bak kunnen namelijk. Nou heeft niemand wat aan mijn anecdote, maar dit zegt net zoveel als wat jij stelt.
Dat die mensen wel maximaal naar hun kunnen aan het werk zijn en nog steeds op of onder de armoedegrens leven.quote:[..]
Ja, wat is het probleem hier dan?
Moet je wel de mogelijkheid hebben er weer uit te komen, als het uitzichtloos is wordt het een ander verhaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:11 schreef Toefjes het volgende:
Juist een periode van armoede heeft mij goed met geld om leren gaan. Niks mis mee. Van tegenslag word je sterker.
Een beetje hetzelfde als dat ze zeiden over al die mensen in de wajong dus. Heeft ook zo uitgepakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je drukt je lekker respectvol uit.
Maar vorige maand stond er een artikel in de Volkskrant over de Bijstandspopulatie, conclusie; 75% tot 80% van de Bijstandsgerechtigden heeft een vorm van een arbeidsbeperking en zijn in feite niet in staat zelfstandig het minimumloon te verdienen.
Linkje naar het artikel: http://www.volkskrant.nl/(...)-uitkering~a4236502/
[..]
Mensen die niet onder het opleidingsniveau werk wensen te accepteren of op bepaalde zaken niet bereid zijn te bezuinigen, of andere bewuste, maar foute keuzes maken zijn er zelf debet aan. Al zullen er natuurlijk vrij veel gevallen tussen zitten waar sprake is van overmacht, zoals ziekte.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Moet je wel de mogelijkheid hebben er weer uit te komen, als het uitzichtloos is wordt het een ander verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |