Ach gutquote:
Het is vast heel erg, een miskraam. Maar het is toch te zot dat een bureaucratisch gereedschap zou moeten worden vervuild om de persoonlijke emotionele problemen van mensen op te lossen? Laat die mensen in therapie gaan, geef ze een beeldje en een zoen. Maar gebruik de basisadministratie voor levende mensen, waar die voor is.quote:"Ons doodgeboren dochtertje hoort er voor ons gewoon bij", zegt Natasja Geyteman. Haar kind overleed acht jaar geleden voor de geboorte. Zij ontving echter nooit een geboorteakte. "We gaan vaak naar haar graf en vieren ieder jaar haar verjaardag. Dan is het heel pijnlijk dat ze niet in de registers te vinden is."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal super.
Tadaaquote:Haar kind overleed acht jaar geleden voor de geboorte. Zij ontving echter nooit een geboorteakte
Mensen die hun verdriet niet binnenshuis houden, maar elk jaar op facebook zetten hoe erg het is.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Mens moet niet zo janken, als je 8 jaar na een miskraam daar af en toe mee zit dan is dat normaal en prima. Als je daar een papieren erkenning voor wil hebben en ieder jaar de *verjaardag* viert dan ben je niet goed snik.
Het is een persoonlijk emotioneel probleem. Dat los je niet op een bureaucratische manier op.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Mens moet niet zo janken, als je 8 jaar na een miskraam daar af en toe mee zit dan is dat normaal en prima. Als je daar een papieren erkenning voor wil hebben en ieder jaar de *verjaardag* viert dan ben je niet goed snik.
Dus volgens Geytemans hebben die 2 papiertjes meer gewicht dan je eigen herinnering.quote:Geyteman is het daar mee eens. Zij vindt dat haar doodgeboren kind zowel een geboorte- als een overlijdensakte verdient. "Als moeder weet je wie er bij je gezin hoort. Ons dochtertje is niet meer bij ons. Toch wil ik mijn twee andere kinderen graag meegeven dat ze nog een zusje hebben gehad."
Dank u!quote:
Is geen miskraam.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:26 schreef Proximo het volgende:
[..]
Tadaa
Ze willen een officiele vastlegging (met filmpjes) van de conceptie.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Willen ze dan ook dat bij een abortus een geboorte-akte wordt verstrekt?
Nee, als je het kind naar het ziekenhuis/dokter wilt brengen. Daar begint je eerste dossier.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eigenlijk is je kind pas echt erkent als er een tafeltje en stoeltje voor is gereserveerd op een school.
Eigenlijk zou je moeten wachten tot de nabestaanden zijn overleden.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Ze krijgen sowieso al een overlijdensakte begreep ik.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Maar ze willen dus een geboorte- en overlijdensakte? Waarbij dan het overlijden eerder is dan de geboorte?
Verder heel naar voor ze natuurlijk, je gaat je echt wel hechten aan zo'n ongeboren kind,maar ik zie geen enkele reden om die akte af te gwvwn.
Dat gaat de ambetnaar van de burgerlijke stand een hoop werk schelenquote:Op maandag 29 februari 2016 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk ook dat overlijdensaktes moeten uitblijven totdat iedereen het overlijden goed en wel verwerkt heeft.
Maar de geboorteakte zou dan een tijdstip moeten krijgen van na het overlijden. Beetje vreemd.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:49 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ze krijgen sowieso al een overlijdensakte begreep ik.
Na 24weken zwangerschap moet je het kind ook verplicht een naam geven en begraven/cremeren.
Als de zwangerschap verder is dan 24 weken ben je echter wel verplicht aangifte te doen, en te voldoen aan de eisen in de wet op de lijkbezorging.quote:Op maandag 29 februari 2016 14:48 schreef Stompzinnig het volgende:
Maar ze willen dus een geboorte- en overlijdensakte? Waarbij dan het overlijden eerder is dan de geboorte?
Verder heel naar voor ze natuurlijk, je gaat je echt wel hechten aan zo'n ongeboren kind,maar ik zie geen enkele reden om die akte af te geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |