FOK!forum / Brave New World / De Groene Draeck; of hoe ons Koningshuis de draak met ons steekt
ChrisCarterzondag 28 februari 2016 @ 20:58
Groene%20Draeck%20-%20Koningin%20Beatrix-5.jpg?m=1432772742

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)jst-de-pan-uit.dhtml

quote:
De onderhoudskosten van De Groene Draeck, het schip van prinses Beatrix, was de afgelopen jaren veel duurder dan aan de Tweede Kamer is gemeld. Jarenlang stonden de kosten voor zo'n 50.000 euro in de boeken. In werkelijkheid bedroegen de onderhoudskosten elk jaar meer dan het dubbele, meldt RTL Nieuws.
Ik heb zelf geen verstand van boten. Wat kosten die qua onderhoud, met name dit soort "niet heel grote" boten? Kijken wat google zegt!

quote:
Prijsniveau 2013: Wanneer we de consumentenprijsindex op het vragenlijstje uit 2002 loslaten, zou de ¤ 2.323 van toen uikomen op zo'n 3000 euro.
In een uitzending van "EenVandaag" op 20 mei 2013 werd zelfs gesproken over een jaarlijkse kostenpost van 10% van de aanschafprijs, waarbij afschrijving, verzekering en e.v.t. financiering waren meegenomen. Nog steeds wat natte vingerwerk, want verschil tussen nieuw of occasion kwam volgens mij niet ter sprake.
Een ouder schip vergt meer onderhoud, dus meer moeite en kosten. Kortom: varen met een eigen boot kost heus wel wat.
van: http://vaartips.nl/aankoop.htm

Hoe verklaart men die ton per jaar die door het Koningshuis daarop wordt geboekt dan steeds?

Ik wil met dit topic een aantal zaken voor elkaar spelen.

1. Wie heeft er verstand van dit soort boten en kan een schatting geven van de te verwachten onderhoudskosten per jaar? Komen ze overeen?
2. Als ze het niet allemaal aan de boot besteden, waar dan wel aan? Is er een cashflow die we als burger via de WOB kunnen volgen?
3. Als we een WOB indienen om bonnetjes op te vragen, hoeveel kans hebben we daarop dan?

En
4. Waarom komen ze, als blijkt dat de kosten inderdaad te hoog zijn, er nog steeds mee weg? Kun je het Koningshuis als burger ter verantwoording roepen? Volgens mij gaat dat alleen maar via de Minister President?

disclaimer: Dit is een serieus topic. Ik snap dat het onderwerp misschien niet zo spannend is als een wereldspannende elite maar ook dit hoort bij BNW, hoe wij als volk maar alles accepteren

[ Bericht 3% gewijzigd door ChrisCarter op 28-02-2016 21:04:26 ]
Lichtkogelzondag 28 februari 2016 @ 21:06
quote:
4s.gif Op zondag 28 februari 2016 20:58 schreef ChrisCarter het volgende:
[ afbeelding ]

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)jst-de-pan-uit.dhtml

[..]

Ik heb zelf geen verstand van boten. Wat kosten die qua onderhoud, met name dit soort "niet heel grote" boten? Kijken wat google zegt!

[..]

van: http://vaartips.nl/aankoop.htm

Hoe verklaart men die ton per jaar die door het Koningshuis daarop wordt geboekt dan steeds?

Ik wil met dit topic een aantal zaken voor elkaar spelen.

1. Wie heeft er verstand van dit soort boten en kan een schatting geven van de te verwachten onderhoudskosten per jaar? Komen ze overeen?
2. Als ze het niet allemaal aan de boot besteden, waar dan wel aan? Is er een cashflow die we als burger via de WOB kunnen volgen?
3. Als we een WOB indienen om bonnetjes op te vragen, hoeveel kans hebben we daarop dan?

En
4. Waarom komen ze, als blijkt dat de kosten inderdaad te hoog zijn, er nog steeds mee weg? Kun je het Koningshuis als burger ter verantwoording roepen? Volgens mij gaat dat alleen maar via de Minister President?

disclaimer: Dit is een serieus topic. Ik snap dat het onderwerp misschien niet zo spannend is als een wereldspannende elite maar ook dit hoort bij BNW, hoe wij als volk maar alles accepteren
Heel eenvoudig:

SPOILER
Bea-bilderberg-Trix.png


[ Bericht 3% gewijzigd door Dance99Vv op 29-02-2016 00:24:09 ]
ChrisCarterzondag 28 februari 2016 @ 21:07
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:06 schreef Lichtkogel het volgende:

[..]

Heel eenvoudig:

[ afbeelding ]
Ok en nu inhoudelijk qua dit topic? Leuke plaatjes horen in het plaatjes topic :)
controlaltdeletezondag 28 februari 2016 @ 21:08
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:06 schreef Lichtkogel het volgende:

[..]

Heel eenvoudig:

[ afbeelding ]
Geweldig, says it all. Topic kan dicht _O_
Lavenderrzondag 28 februari 2016 @ 21:15
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:08 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Geweldig, says it all. Topic kan dicht _O_
Nee, er valt best wat meer over te zeggen: Rutte heeft de verkeerde cijfers gegeven en dat jaren lang. Dat zal hij moeten verantwoorden. Voor dat geld hadden er inmiddels een paar nieuwe boten gekocht kunnen worden. Waarom loog Rutte hier over en waarom blijft de belastingbetaler voor dit onderhoud betalen?
Lichtkogelzondag 28 februari 2016 @ 21:17
[Even wat direct inhoudelijker er op in graag en minderen met de plaatjes-spam. Dit is een plaatje van het kaliber 'water is nat' ]

[ Bericht 86% gewijzigd door jogy op 29-02-2016 09:36:32 ]
controlaltdeletezondag 28 februari 2016 @ 21:18
Omdat onze Oranjes schone schijn zijn en wij moeten betalen voor hun speeltjes zoals voor onze Willie en zijn unieke speedboot. Rutte verantwoordt niets, hij danst naar de pijpen van en laat de bekende steen bewust onder de grond liggen.
Lavenderrzondag 28 februari 2016 @ 21:19
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Omdat onze Oranjes schone schijn zijn en wij moeten betalen voor hun speeltjes zoals voor onze Willie en zijn unieke speedboot. Rutte verantwoordt niets, hij danst naar de pijpen van en laat de bekende steen bewust onder de grond liggen.
Ja, daar lijkt het wel op.
ChrisCarterzondag 28 februari 2016 @ 21:19
Maar schone schijn voor wat? En waarom zulke relatief lage bedragen? Als je de boel besodemietert, waarom dan zo en plein public? Is dat echt het idee van ermee weg kunnen komen want afgeschermde data?

Er zijn nog vrij veel vragen over in elk geval.
Metalfrostzondag 28 februari 2016 @ 21:20
De TT lijkt wel de titel van een random boek uit de 19e eeuw..

quote:
4s.gif Op zondag 28 februari 2016 20:58 schreef ChrisCarter het volgende:

1. Wie heeft er verstand van dit soort boten en kan een schatting geven van de te verwachten onderhoudskosten per jaar? Komen ze overeen?
Een lemsteraak van 15 meter, om het jaar opnieuw opschuren (ligt maar net aan wat voor materiaal je gebruikt) 5 lagen bootverf op de romp en 2 lagen antifouling op het onderschip, zelf de handjes uit de mouwen, ongeveer 3-7k per 2 jaar. Laat je het doen ben je wellicht 12k per 2 jaar kwijt. Is een schatting, ja.
quote:
2. Als ze het niet allemaal aan de boot besteden, waar dan wel aan? Is er een cashflow die we als burger via de WOB kunnen volgen?
Het zal vast dat prinses Beatrix er expliciet een dure parelmoerkleur op wil laten schilderen, want ja het ding is wit, of dat de zeilen van extra goede kwaliteit zijn, dat dat nogal wat kost. Maar 100k per jaar lijkt me wat overdreven. De kans is echter groot dat de kosten komen doordat er wellicht beveiliging of 24/7 monitoring op is ingesteld, omdat het 'de boot van ex-koningin-, prinses Beatrix' is.
quote:
3. Als we een WOB indienen om bonnetjes op te vragen, hoeveel kans hebben we daarop dan?
Weinig kans. Dan moeten we eerst langs de minister-president, omdat het een constitutionele monarchie is. Je weet hoe Rutte in elkaar steekt.

quote:
En
4. Waarom komen ze, als blijkt dat de kosten inderdaad te hoog zijn, er nog steeds mee weg?
50k per jaar is al veel. Laat staan 100k. Ze komen ermee weg omdat ze hoog staan aangeschreven. Prinses Beatrix was ooit ons staatshoofd..
quote:
Kun je het Koningshuis als burger ter verantwoording roepen? Volgens mij gaat dat alleen maar via de Minister President?
Inderdaad ja. Nederland is, zoals eerder gezegd, een constitutionele monarchie. Houdt in dat alles wat de koning zegt of doet, de minister-president daarvoor garant moet staan. Dat Rutte niks gezegd heeft over de hoger uitslaande kosten van het schip, komt allemaal omdat meneer wist dat de uitrijzende kosten in een kwaad daglicht zouden komen te staan bij de burgers. En nu, onder het mom van 'het is allemaal al gebeurd' (of prinses Beatrix is klaar met de parelmoer kleur, dat kan ook) kan het nu makkelijker in de doofpot worden gestopt, ondanks dat het publiekelijk is gemaakt.
controlaltdeletezondag 28 februari 2016 @ 21:22
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, daar lijkt het wel op.
Huh? Ik weet niet wat me overkomt, we zijn het eens. Dat mag in de krant :) Beetje een raar gevoel maar wel fijn voor een keer :*
ChrisCarterzondag 28 februari 2016 @ 21:41
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:20 schreef Metalfrost het volgende:
De TT lijkt wel de titel van een random boek uit de 19e eeuw..

Ik kan me nooit inhouden bij zoiets :@

quote:
Een lemsteraak van 15 meter, om het jaar opnieuw opschuren (ligt maar net aan wat voor materiaal je gebruikt) 5 lagen bootverf op de romp en 2 lagen antifouling op het onderschip, zelf de handjes uit de mouwen, ongeveer 3-7k per 2 jaar. Laat je het doen ben je wellicht 12k per 2 jaar kwijt. Is een schatting, ja.

[..]

Het zal vast dat prinses Beatrix er expliciet een dure parelmoerkleur op wil laten schilderen, want ja het ding is wit, of dat de zeilen van extra goede kwaliteit zijn, dat dat nogal wat kost. Maar 100k per jaar lijkt me wat overdreven. De kans is echter groot dat de kosten komen doordat er wellicht beveiliging of 24/7 monitoring op is ingesteld, omdat het 'de boot van ex-koningin-, prinses Beatrix' is.

Interessant, dank voor het delen van deze kennis. Lijkt inderdaad dan misschien te verklaren met beveiligingskosten? Waarom zijn ze daar dan niet open in, dat die kosten er ook in zitten? Dan heb je geen haan die ernaar kraait lijkt me.
quote:
Weinig kans. Dan moeten we eerst langs de minister-president, omdat het een constitutionele monarchie is. Je weet hoe Rutte in elkaar steekt.
Dat vrees ik inderdaad ook.

quote:
50k per jaar is al veel. Laat staan 100k. Ze komen ermee weg omdat ze hoog staan aangeschreven. Prinses Beatrix was ooit ons staatshoofd..

Inderdaad ja. Nederland is, zoals eerder gezegd, een constitutionele monarchie. Houdt in dat alles wat de koning zegt of doet, de minister-president daarvoor garant moet staan. Dat Rutte niks gezegd heeft over de hoger uitslaande kosten van het schip, komt allemaal omdat meneer wist dat de uitrijzende kosten in een kwaad daglicht zouden komen te staan bij de burgers. En nu, onder het mom van 'het is allemaal al gebeurd' (of prinses Beatrix is klaar met de parelmoer kleur, dat kan ook) kan het nu makkelijker in de doofpot worden gestopt, ondanks dat het publiekelijk is gemaakt.
De vraag is vooral; als de kosten ook volgend jaar weer zo hoog liggen, waar trekken wij dan de grens? Sowieso; waarom betalen wij voor een cadeau dat ooit aan de Prinses is gegeven?

Lastige vragen. Maar ontzettend bedankt voor je inhoudelijke repliek met betrekking tot een realistische schatting van de kosten!
dimmakzondag 28 februari 2016 @ 21:47
Zodra een ondernemer een opdracht krijgt van de staat komt de hark erbij.
Tingozondag 28 februari 2016 @ 21:48
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Omdat onze Oranjes schone schijn zijn en wij moeten betalen voor hun speeltjes zoals voor onze Willie en zijn unieke speedboot. Rutte verantwoordt niets, hij danst naar de pijpen van en laat de bekende steen bewust onder de grond liggen.
Misschien ook 'n leuke boot gekregen.
Lavenderrzondag 28 februari 2016 @ 22:10
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:47 schreef dimmak het volgende:
Zodra een ondernemer een opdracht krijgt van de staat komt de hark erbij.
Kan ook nog. Blijft de leugen van Rutte.
Metalfrostzondag 28 februari 2016 @ 22:17
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:41 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ik kan me nooit inhouden bij zoiets :@
Geeft niet :+

quote:
[..]

Interessant, dank voor het delen van deze kennis. Lijkt inderdaad dan misschien te verklaren met beveiligingskosten? Waarom zijn ze daar dan niet open in, dat die kosten er ook in zitten? Dan heb je geen haan die ernaar kraait lijkt me.
Het blijft altijd gissen naar wat die reden zou kunnen zijn. Wellicht houden ze rekening met de Wet van Murphy welke aangeeft dat alles mis kan gaan, ook mis zal gaan en wanneer je de burger een vinger aanreikt ze de hele arm nemen. Denk ik. Ik kan niet in het hoofd kijken van een politiek bewindvoerder, maar gezien het beleid wat ze voeren lijkt het me wel plausibel.

quote:
[..]

De vraag is vooral; als de kosten ook volgend jaar weer zo hoog liggen, waar trekken wij dan de grens?
Die grens bestaat niet. Ieder individu in Nederland is zo vlak gemaakt qua revolutionaire gedachten dat we teveel af laten hangen van onze materiële vrijheden - tv kijken, automatisering van huishoudelijke apparatuur, smartphones, computers - en de invloed van gepropageerde media, zodat we theoretisch het schaap zowat over de dam schreeuwen, maar we het laten om fysiek de grens aan te geven. Er zijn dan zo af en toe wat mensen bij wie die vrijheid weinig toevoegt, maar over het algemeen zijn we een stel blinde schapen.
quote:
Sowieso; waarom betalen wij voor een cadeau dat ooit aan de Prinses is gegeven?
Omdat de grootste eigenschap van een burger, belasting betalen is. Ik denk dat de erkenning van de Staat als pasgeborene, bij wijze waarop je door je ouders aangemeld wordt als burger van de Staat, je bepaalde rechten als levend mens hebt ingeleverd, waaronder het toekennen van een grotere macht dan jijzelf. Jawel, de genoemde Staat. Als staatshoofd is toegekend het hoofd de familie Oranje-Nassau, koning Willem Alexander. In zijn achterhoede de ex-koningin, nu prinses Beatrix en een aantal overige, verder niet nader te hoeven noemen leden van het koninklijk huis. Omdat haar zoon het staatshoofd is, en zij zelf ooit staatshoofd is geweest, kan er denk ik beslag worden gelegd op een deel van de belasting, om een aantal private zaken te kunnen bekostigen. Dit alles heeft te maken met het PR-gehalte wat het koningshuis uitbeeldt.
Natuurlijk is bovenstaande een theorie, en wellicht niet de waarheid. Misschien iets voor een nieuw topic (niet van mijn hand)

quote:
Lastige vragen.
Zeker. Vooral als er vanuit het beleid zo weinig duidelijk wordt gemaakt..
quote:
Maar ontzettend bedankt voor je inhoudelijke repliek met betrekking tot een realistische schatting van de kosten!
Graag gedaan. Bij wijze van tijd zou een ander zo'n reactie op kunnen stellen, me dunkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 28-02-2016 22:31:22 ]
Wantiezondag 28 februari 2016 @ 22:52
Hoe het geld is uitgegeven staat in het verslag dat RTL heeft vrijgekregen:

http://www.rtlnieuws.nl/s(...)6/02/26/0480_001.pdf
ChrisCarterzondag 28 februari 2016 @ 22:58
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 22:52 schreef Wantie het volgende:
Hoe het geld is uitgegeven staat in het verslag dat RTL heeft vrijgekregen:

http://www.rtlnieuws.nl/s(...)6/02/26/0480_001.pdf
Ik kan daar niks van maken.

5829934+_65c2d60d8ffe8b457c9f0203d75285ed.jpg

Zijn het realistische behandelingen/bedragen?
Geraltzondag 28 februari 2016 @ 23:18
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 22:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Zijn het realistische behandelingen/bedragen?
Nee natuurlijk niet. Zelfde als met die nieuwe website voor het Koningshuis wat ruim 300.000 euro kostte.

En dat komt hierom:
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 21:47 schreef dimmak het volgende:
Zodra een ondernemer een opdracht krijgt van de staat komt de hark erbij.
Wantiezondag 28 februari 2016 @ 23:54
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 22:58 schreef ChrisCarter het volgende:

Zijn het realistische behandelingen/bedragen?
Geen idee, daarvoor zou een expert er naar moeten kijken ;)
Wat ik wel begreep uit de berichtgeving is dat de marine op een overdreven wijze onderhoud heeft gepleegd aan het schip.

Verder sluit ik me bij Geralt aan.
Konijntjuhmaandag 29 februari 2016 @ 12:11
Tsja, ik weet het niet ik vind allemaal vrij mee vallen voor een monument, als je elk jaar deze boot goed wil onderhouden om deze in een ultieme/vaarstaat te behouden dan ben je inderdaad meer dan 50.000 euro per jaar kwijt. (Daar hoef je geen genie voor te zijn)

Misschien dat er dan 5.000 euro of nog minder er van gesnoept wordt, maar de arbeidskosten en materiaal kosten vooral het materiaal wat speciaal op maat gemaakt moet worden is nu eenmaal prijzig het is niet een bootje wat gemaakt is van legoblokjes
Lavenderrmaandag 29 februari 2016 @ 12:19
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:11 schreef Konijntjuh het volgende:
Tsja, ik weet het niet ik vind allemaal vrij mee vallen voor een monument, als je elk jaar deze boot goed wil onderhouden om deze in een ultieme/vaarstaat te behouden dan ben je inderdaad meer dan 50.000 euro per jaar kwijt. (Daar hoef je geen genie voor te zijn)

Misschien dat er dan 5.000 euro of nog minder er van gesnoept wordt, maar de arbeidskosten en materiaal kosten vooral het materiaal wat speciaal op maat gemaakt moet worden is nu eenmaal prijzig het is niet een bootje wat gemaakt is van legoblokjes
Maar laat Rutte dat dan gewoon zeggen en niet de helft verzwijgen.
Konijntjuhmaandag 29 februari 2016 @ 12:23
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar laat Rutte dat dan gewoon zeggen en niet de helft verzwijgen.
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat Rutte alles verstopt/bedekt onder zijn onderste steen, en leeft naar de oud Nederlandse VOC spreekwoorden Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud en goud brengt meer op dan zilver volgens ons VVD "om"kooplieden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Konijntjuh op 29-02-2016 12:33:36 ]
Lavenderrmaandag 29 februari 2016 @ 13:10
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 12:23 schreef Konijntjuh het volgende:

[..]

Ik dacht dat het algemeen bekend was dat Rutte alles verstopt/bedekt onder zijn onderste steen, en leeft naar de oud Nederlandse VOC spreekwoorden Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud en goud brengt meer op dan zilver volgens ons VVD "om"kooplieden.

Ja. En hij komt er nog steeds mee weg. Gierend van het lachen. Liechen en lachen.
Dance99Vvvrijdag 4 maart 2016 @ 03:31
De Volkskrant haalde cijfers boven water over het onderhoud van koninklijk jacht De Groene Draeck.

Prinses Beatrix kreeg De Groene Draeck in 1957 van het Nederlandse volk voor haar 18de verjaardag. Het is een forse, stalen lemsteraak van 15 meter; een iconisch model van de Nederlandse jachtbouw. Gespecialiseerde werven bouwen ze nog steeds; voor anderhalf miljoen euro koop je er tegenwoordig twee. Het jacht wordt elke winter onderhouden op de marinewerf in Den Helder, door personeel dat normaliter gewend is aan landingsvaartuigen en havenslepers.
Het Marinebedrijf pakt de klus aan als een militaire operatie, blijkt uit de projectplannen die elk jaar worden opgesteld. Tien managers zien toe op de uitvoering van het winteronderhoud 2014-2015: een senior projectleider, een projectmanager, een scheepscoördinator, een engineer/coördinator, een projectplanner, drie productiegroepmanagers, een werkvoorbereider en een KAM-coördinator. Ze vergaderen eens in de drie weken een paar uur in Den Helder. De managers werken ook aan andere projecten, laat Defensie weten. Toch kost het 'projectmanagement' alleen al negenduizend euro dat seizoen.

De reparatielijsten zijn eindeloos, maar bevatten geen verwijzingen naar extreme luxe. De grootste kostenpost is het jaarlijkse schilderwerk van de romp en de opbouw: in 2014 meer dan 70 duizend euro.
In 2007 laat Defensie een vertrouwelijk rapport over het onderhoud opstellen door Kersten Experts uit Enkhuizen. De conclusies zijn niet mals: er worden wel erg veel uren gedeclareerd, en het onderhoud is inefficiënt. 'Grosso modo' is het schip te onderhouden voor 30 duizend euro.
Dan al concludeert Kersten dat het om een 'bijzonder vaartuig' gaat, dat het recht heeft 'met alle egards' te worden behandeld. Maar dat is niet de reden van de hoge rekeningen. Dat is de 'onnodig zware technische overhead'.
'Deze technische staf maakt onvoldoende onderscheid tussen een lemsteraak en een fregat welke onder alle omstandigheden en continu inzetbaar dient te zijn.'
Oorlogsschip
Kortom: De Groene Draeck wordt onderhouden als een oorlogsschip, terwijl het een niet al te vaak gebruikte plezierboot is. In acht jaar zijn er veertienduizend gewerkte uren aan besteed, à 60 euro exclusief btw.

Conclusie: 'Het onderhoud is prima verzorgd maar is niet in verhouding met de opgevoerde kosten.' En: het onderhoud 'vergt geen hoogstaand vakmanschap en zeker niet het aantal uren dat wordt opgegeven'.
Vanwege de 'dagelijkse aanwezigheid van de schipper en van de bootsman' is het aantal uren nog hoger.

In 2011 is 'groot onderhoud' nodig, dat na politiek gekrakeel door Beatrix zelf wordt betaald. Begrote kosten: 326 duizend euro. Het betreft inderdaad een stevig ingrijpen: het interieur moet grotendeels uit de boot, het scheepsvlak kaal gemaakt, vloeren vernieuwd, nieuwe drinkwatertanks gemonteerd, spanten hersteld of vernieuwd. In datzelfde jaar vindt trouwens ook weer regulier onderhoud plaats: 85 duizend euro.

Dit geeft wel wat inzicht in de kosten :P
Niet het hele artikel uit de volkskrant staat hier, alleen de meest belangrijke m.b.t. de kosten
Toch wel een draak van een boot , onderhoud in handen van defensie dus
#ANONIEMvrijdag 4 maart 2016 @ 03:37
Naar Irak sturen die kut boot.
ender_xenocidevrijdag 4 maart 2016 @ 08:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 03:31 schreef Dance99Vv het volgende:
De Volkskrant haalde cijfers boven water over het onderhoud van koninklijk jacht De Groene Draeck.

Prinses Beatrix kreeg De Groene Draeck in 1957 van het Nederlandse volk voor haar 18de verjaardag. Het is een forse, stalen lemsteraak van 15 meter; een iconisch model van de Nederlandse jachtbouw. Gespecialiseerde werven bouwen ze nog steeds; voor anderhalf miljoen euro koop je er tegenwoordig twee. Het jacht wordt elke winter onderhouden op de marinewerf in Den Helder, door personeel dat normaliter gewend is aan landingsvaartuigen en havenslepers.
Het Marinebedrijf pakt de klus aan als een militaire operatie, blijkt uit de projectplannen die elk jaar worden opgesteld. Tien managers zien toe op de uitvoering van het winteronderhoud 2014-2015: een senior projectleider, een projectmanager, een scheepscoördinator, een engineer/coördinator, een projectplanner, drie productiegroepmanagers, een werkvoorbereider en een KAM-coördinator. Ze vergaderen eens in de drie weken een paar uur in Den Helder. De managers werken ook aan andere projecten, laat Defensie weten. Toch kost het 'projectmanagement' alleen al negenduizend euro dat seizoen.

De reparatielijsten zijn eindeloos, maar bevatten geen verwijzingen naar extreme luxe. De grootste kostenpost is het jaarlijkse schilderwerk van de romp en de opbouw: in 2014 meer dan 70 duizend euro.
In 2007 laat Defensie een vertrouwelijk rapport over het onderhoud opstellen door Kersten Experts uit Enkhuizen. De conclusies zijn niet mals: er worden wel erg veel uren gedeclareerd, en het onderhoud is inefficiënt. 'Grosso modo' is het schip te onderhouden voor 30 duizend euro.
Dan al concludeert Kersten dat het om een 'bijzonder vaartuig' gaat, dat het recht heeft 'met alle egards' te worden behandeld. Maar dat is niet de reden van de hoge rekeningen. Dat is de 'onnodig zware technische overhead'.
'Deze technische staf maakt onvoldoende onderscheid tussen een lemsteraak en een fregat welke onder alle omstandigheden en continu inzetbaar dient te zijn.'
Oorlogsschip
Kortom: De Groene Draeck wordt onderhouden als een oorlogsschip, terwijl het een niet al te vaak gebruikte plezierboot is. In acht jaar zijn er veertienduizend gewerkte uren aan besteed, à 60 euro exclusief btw.

Conclusie: 'Het onderhoud is prima verzorgd maar is niet in verhouding met de opgevoerde kosten.' En: het onderhoud 'vergt geen hoogstaand vakmanschap en zeker niet het aantal uren dat wordt opgegeven'.
Vanwege de 'dagelijkse aanwezigheid van de schipper en van de bootsman' is het aantal uren nog hoger.

In 2011 is 'groot onderhoud' nodig, dat na politiek gekrakeel door Beatrix zelf wordt betaald. Begrote kosten: 326 duizend euro. Het betreft inderdaad een stevig ingrijpen: het interieur moet grotendeels uit de boot, het scheepsvlak kaal gemaakt, vloeren vernieuwd, nieuwe drinkwatertanks gemonteerd, spanten hersteld of vernieuwd. In datzelfde jaar vindt trouwens ook weer regulier onderhoud plaats: 85 duizend euro.

Dit geeft wel wat inzicht in de kosten :P
Niet het hele artikel uit de volkskrant staat hier, alleen de meest belangrijke m.b.t. de kosten
Toch wel een draak van een boot , onderhoud in handen van defensie dus
kort gezegd defensie drukt gewoon overbudgettaire kosten op de groene draeck om zo inefficiënte onderdelen efficiënt te laten lijken...
Glider76zaterdag 5 maart 2016 @ 16:09
Hier speelt inderdaad gewoon schrijven met een vork. Ik las ergens dat er 10 project Managers opzitten.

Ik zit zelf in de scheepsbouw wereld en bootjes zijn niet goedkoop. Maar bij gratis onbeperkt belasting geld speelt er natuurlijk geen enkele economsiche motivatie om iets te doen aan kosten besparen. Ik zie ergens in dat lijstje van rlt staan dat het vervangen van de leertjes op de kranen in de kombuis al iets van 400 euro heeft gekost.

Geen mens in de wereld die een aannemer laat komen om voor 400 euro een paar kraanleertjes te laten vervangen. En zo zal die hele lijst wel zijn.

Er wordt vast niet onderhandelt over de prijs en welke werkzaamheden daar tegenover staan.

Bij het minste krasje direct het hele dek overschilderen ipv even bijplekken.

En dan permanent een schipper en bootsman erop. Waarom dat in godsnaam? Ze varen er een weekje per jaar mee.

Waarom vervangt die bootsman die kraanleertjes dan niet? De bootsman is er juist voor onderhoud.
Niet enkel om aan te wijzen welke bewuste kraan lek is.
Lavenderrzaterdag 5 maart 2016 @ 16:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 16:09 schreef Glider76 het volgende:
Hier speelt inderdaad gewoon schrijven met een vork. Ik las ergens dat er 10 project Managers opzitten.

Ik zit zelf in de scheepsbouw wereld en bootjes zijn niet goedkoop. Maar bij gratis onbeperkt belasting geld speelt er natuurlijk geen enkele economsiche motivatie om iets te doen aan kosten besparen. Ik zie ergens in dat lijstje van rlt staan dat het vervangen van de leertjes op de kranen in de kombuis al iets van 400 euro heeft gekost.

Geen mens in de wereld die een aannemer laat komen om voor 400 euro een paar kraanleertjes te laten vervangen. En zo zal die hele lijst wel zijn.

Er wordt vast niet onderhandelt over de prijs en welke werkzaamheden daar tegenover staan.

Bij het minste krasje direct het hele dek overschilderen ipv even bijplekken.

En dan permanent een schipper en bootsman erop. Waarom dat in godsnaam? Ze varen er een weekje per jaar mee.

Waarom vervangt die bootsman die kraanleertjes dan niet? De bootsman is er juist voor onderhoud.
Niet enkel om aan te wijzen welke bewuste kraan lek is.
Ik denk dat als het voor eigen rekening was deze onzin snel over zou zijn.
Dit is krankjorem.
Glider76zaterdag 5 maart 2016 @ 16:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 16:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik denk dat als het voor eigen rekening was deze onzin snel over zou zijn.
Dit is krankjorem.
Als je als bedrijf dit soort prijzen rekent aan je consument heb je geen lang bestaan. Als je als PM bij een bedrijf dit soort rekeningen van de onderaannemers klakkeloos betaalt sta je gauw op straat. En de onderaannemers komen de poort ook niet meer in. Maar in het ongelimiteerde belastinggeld paradijs speelt dit totaal niet.

Het bedrijf wat het onderhoudt uitvoert heeft waarschijnlijk zelfs een automatisch incasso lopen. Kunnen ongelimiteerd klusjes invoeren en daar een ongefundeerd bedrag aan koppelen. Geen hond die er naar kraait.

Dit is hoe de overheid werkt. En we hebben het hier nog maar over een bootje met een ton per jaar aan kosten. Ongeveer een micromilli procent aan wat de overheid jaarlijks uitgeeft.
Lavenderrzaterdag 5 maart 2016 @ 16:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 16:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Als je als bedrijf dit soort prijzen rekent aan je consument heb je geen lang bestaan. Als je als PM bij een bedrijf dit soort rekeningen van de onderaannemers klakkeloos betaalt sta je gauw op straat. En de onderaannemers komen de poort ook niet meer in. Maar in het ongelimiteerde belastinggeld paradijs speelt dit totaal niet.

Het bedrijf wat het onderhoudt uitvoert heeft waarschijnlijk zelfs een automatisch incasso lopen. Kunnen ongelimiteerd klusjes invoeren en daar een ongefundeerd bedrag aan koppelen. Geen hond die er naar kraait.

Dit is hoe de overheid werkt. En we hebben het hier nog maar over een bootje met een ton per jaar aan kosten. Ongeveer een micromilli procent aan wat de overheid jaarlijks uitgeeft.
Topje van de ijsberg dus. Als je daarover nadenkt ...