abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160408475
Naar Irak sturen die kut boot.
pi_160409013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 03:31 schreef Dance99Vv het volgende:
De Volkskrant haalde cijfers boven water over het onderhoud van koninklijk jacht De Groene Draeck.

Prinses Beatrix kreeg De Groene Draeck in 1957 van het Nederlandse volk voor haar 18de verjaardag. Het is een forse, stalen lemsteraak van 15 meter; een iconisch model van de Nederlandse jachtbouw. Gespecialiseerde werven bouwen ze nog steeds; voor anderhalf miljoen euro koop je er tegenwoordig twee. Het jacht wordt elke winter onderhouden op de marinewerf in Den Helder, door personeel dat normaliter gewend is aan landingsvaartuigen en havenslepers.
Het Marinebedrijf pakt de klus aan als een militaire operatie, blijkt uit de projectplannen die elk jaar worden opgesteld. Tien managers zien toe op de uitvoering van het winteronderhoud 2014-2015: een senior projectleider, een projectmanager, een scheepscoördinator, een engineer/coördinator, een projectplanner, drie productiegroepmanagers, een werkvoorbereider en een KAM-coördinator. Ze vergaderen eens in de drie weken een paar uur in Den Helder. De managers werken ook aan andere projecten, laat Defensie weten. Toch kost het 'projectmanagement' alleen al negenduizend euro dat seizoen.

De reparatielijsten zijn eindeloos, maar bevatten geen verwijzingen naar extreme luxe. De grootste kostenpost is het jaarlijkse schilderwerk van de romp en de opbouw: in 2014 meer dan 70 duizend euro.
In 2007 laat Defensie een vertrouwelijk rapport over het onderhoud opstellen door Kersten Experts uit Enkhuizen. De conclusies zijn niet mals: er worden wel erg veel uren gedeclareerd, en het onderhoud is inefficiënt. 'Grosso modo' is het schip te onderhouden voor 30 duizend euro.
Dan al concludeert Kersten dat het om een 'bijzonder vaartuig' gaat, dat het recht heeft 'met alle egards' te worden behandeld. Maar dat is niet de reden van de hoge rekeningen. Dat is de 'onnodig zware technische overhead'.
'Deze technische staf maakt onvoldoende onderscheid tussen een lemsteraak en een fregat welke onder alle omstandigheden en continu inzetbaar dient te zijn.'
Oorlogsschip
Kortom: De Groene Draeck wordt onderhouden als een oorlogsschip, terwijl het een niet al te vaak gebruikte plezierboot is. In acht jaar zijn er veertienduizend gewerkte uren aan besteed, à 60 euro exclusief btw.

Conclusie: 'Het onderhoud is prima verzorgd maar is niet in verhouding met de opgevoerde kosten.' En: het onderhoud 'vergt geen hoogstaand vakmanschap en zeker niet het aantal uren dat wordt opgegeven'.
Vanwege de 'dagelijkse aanwezigheid van de schipper en van de bootsman' is het aantal uren nog hoger.

In 2011 is 'groot onderhoud' nodig, dat na politiek gekrakeel door Beatrix zelf wordt betaald. Begrote kosten: 326 duizend euro. Het betreft inderdaad een stevig ingrijpen: het interieur moet grotendeels uit de boot, het scheepsvlak kaal gemaakt, vloeren vernieuwd, nieuwe drinkwatertanks gemonteerd, spanten hersteld of vernieuwd. In datzelfde jaar vindt trouwens ook weer regulier onderhoud plaats: 85 duizend euro.

Dit geeft wel wat inzicht in de kosten :P
Niet het hele artikel uit de volkskrant staat hier, alleen de meest belangrijke m.b.t. de kosten
Toch wel een draak van een boot , onderhoud in handen van defensie dus
kort gezegd defensie drukt gewoon overbudgettaire kosten op de groene draeck om zo inefficiënte onderdelen efficiënt te laten lijken...
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_160441395
Hier speelt inderdaad gewoon schrijven met een vork. Ik las ergens dat er 10 project Managers opzitten.

Ik zit zelf in de scheepsbouw wereld en bootjes zijn niet goedkoop. Maar bij gratis onbeperkt belasting geld speelt er natuurlijk geen enkele economsiche motivatie om iets te doen aan kosten besparen. Ik zie ergens in dat lijstje van rlt staan dat het vervangen van de leertjes op de kranen in de kombuis al iets van 400 euro heeft gekost.

Geen mens in de wereld die een aannemer laat komen om voor 400 euro een paar kraanleertjes te laten vervangen. En zo zal die hele lijst wel zijn.

Er wordt vast niet onderhandelt over de prijs en welke werkzaamheden daar tegenover staan.

Bij het minste krasje direct het hele dek overschilderen ipv even bijplekken.

En dan permanent een schipper en bootsman erop. Waarom dat in godsnaam? Ze varen er een weekje per jaar mee.

Waarom vervangt die bootsman die kraanleertjes dan niet? De bootsman is er juist voor onderhoud.
Niet enkel om aan te wijzen welke bewuste kraan lek is.
  Moderator zaterdag 5 maart 2016 @ 16:12:09 #29
249559 crew  Lavenderr
pi_160441461
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 16:09 schreef Glider76 het volgende:
Hier speelt inderdaad gewoon schrijven met een vork. Ik las ergens dat er 10 project Managers opzitten.

Ik zit zelf in de scheepsbouw wereld en bootjes zijn niet goedkoop. Maar bij gratis onbeperkt belasting geld speelt er natuurlijk geen enkele economsiche motivatie om iets te doen aan kosten besparen. Ik zie ergens in dat lijstje van rlt staan dat het vervangen van de leertjes op de kranen in de kombuis al iets van 400 euro heeft gekost.

Geen mens in de wereld die een aannemer laat komen om voor 400 euro een paar kraanleertjes te laten vervangen. En zo zal die hele lijst wel zijn.

Er wordt vast niet onderhandelt over de prijs en welke werkzaamheden daar tegenover staan.

Bij het minste krasje direct het hele dek overschilderen ipv even bijplekken.

En dan permanent een schipper en bootsman erop. Waarom dat in godsnaam? Ze varen er een weekje per jaar mee.

Waarom vervangt die bootsman die kraanleertjes dan niet? De bootsman is er juist voor onderhoud.
Niet enkel om aan te wijzen welke bewuste kraan lek is.
Ik denk dat als het voor eigen rekening was deze onzin snel over zou zijn.
Dit is krankjorem.
pi_160442284
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 16:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik denk dat als het voor eigen rekening was deze onzin snel over zou zijn.
Dit is krankjorem.
Als je als bedrijf dit soort prijzen rekent aan je consument heb je geen lang bestaan. Als je als PM bij een bedrijf dit soort rekeningen van de onderaannemers klakkeloos betaalt sta je gauw op straat. En de onderaannemers komen de poort ook niet meer in. Maar in het ongelimiteerde belastinggeld paradijs speelt dit totaal niet.

Het bedrijf wat het onderhoudt uitvoert heeft waarschijnlijk zelfs een automatisch incasso lopen. Kunnen ongelimiteerd klusjes invoeren en daar een ongefundeerd bedrag aan koppelen. Geen hond die er naar kraait.

Dit is hoe de overheid werkt. En we hebben het hier nog maar over een bootje met een ton per jaar aan kosten. Ongeveer een micromilli procent aan wat de overheid jaarlijks uitgeeft.
  Moderator zaterdag 5 maart 2016 @ 16:46:56 #31
249559 crew  Lavenderr
pi_160442367
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 16:43 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Als je als bedrijf dit soort prijzen rekent aan je consument heb je geen lang bestaan. Als je als PM bij een bedrijf dit soort rekeningen van de onderaannemers klakkeloos betaalt sta je gauw op straat. En de onderaannemers komen de poort ook niet meer in. Maar in het ongelimiteerde belastinggeld paradijs speelt dit totaal niet.

Het bedrijf wat het onderhoudt uitvoert heeft waarschijnlijk zelfs een automatisch incasso lopen. Kunnen ongelimiteerd klusjes invoeren en daar een ongefundeerd bedrag aan koppelen. Geen hond die er naar kraait.

Dit is hoe de overheid werkt. En we hebben het hier nog maar over een bootje met een ton per jaar aan kosten. Ongeveer een micromilli procent aan wat de overheid jaarlijks uitgeeft.
Topje van de ijsberg dus. Als je daarover nadenkt ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')