Op vrijdag 4 maart 2016 03:31 schreef Dance99Vv het volgende:De Volkskrant haalde cijfers boven water over het onderhoud van koninklijk jacht De Groene Draeck.
Prinses Beatrix kreeg De Groene Draeck in 1957 van het Nederlandse volk voor haar 18de verjaardag. Het is een forse, stalen lemsteraak van 15 meter; een iconisch model van de Nederlandse jachtbouw. Gespecialiseerde werven bouwen ze nog steeds; voor anderhalf miljoen euro koop je er tegenwoordig twee. Het jacht wordt elke winter onderhouden op de marinewerf in Den Helder, door personeel dat normaliter gewend is aan landingsvaartuigen en havenslepers.
Het Marinebedrijf pakt de klus aan als een militaire operatie, blijkt uit de projectplannen die elk jaar worden opgesteld. Tien managers zien toe op de uitvoering van het winteronderhoud 2014-2015: een senior projectleider, een projectmanager, een scheepscoördinator, een engineer/coördinator, een projectplanner, drie productiegroepmanagers, een werkvoorbereider en een KAM-coördinator. Ze vergaderen eens in de drie weken een paar uur in Den Helder. De managers werken ook aan andere projecten, laat Defensie weten. Toch kost het 'projectmanagement' alleen al negenduizend euro dat seizoen.
De reparatielijsten zijn eindeloos, maar bevatten geen verwijzingen naar extreme luxe. De grootste kostenpost is het jaarlijkse schilderwerk van de romp en de opbouw: in 2014 meer dan 70 duizend euro.
In 2007 laat Defensie een vertrouwelijk rapport over het onderhoud opstellen door Kersten Experts uit Enkhuizen. De conclusies zijn niet mals: er worden wel erg veel uren gedeclareerd, en het onderhoud is inefficiënt. 'Grosso modo' is het schip te onderhouden voor 30 duizend euro.
Dan al concludeert Kersten dat het om een 'bijzonder vaartuig' gaat, dat het recht heeft 'met alle egards' te worden behandeld. Maar dat is niet de reden van de hoge rekeningen. Dat is de 'onnodig zware technische overhead'.
'Deze technische staf maakt onvoldoende onderscheid tussen een lemsteraak en een fregat welke onder alle omstandigheden en continu inzetbaar dient te zijn.'
Oorlogsschip
Kortom: De Groene Draeck wordt onderhouden als een oorlogsschip, terwijl het een niet al te vaak gebruikte plezierboot is. In acht jaar zijn er veertienduizend gewerkte uren aan besteed, à 60 euro exclusief btw.
Conclusie: 'Het onderhoud is prima verzorgd maar is niet in verhouding met de opgevoerde kosten.' En: het onderhoud 'vergt geen hoogstaand vakmanschap en zeker niet het aantal uren dat wordt opgegeven'.
Vanwege de 'dagelijkse aanwezigheid van de schipper en van de bootsman' is het aantal uren nog hoger.
In 2011 is 'groot onderhoud' nodig, dat na politiek gekrakeel door Beatrix zelf wordt betaald. Begrote kosten: 326 duizend euro. Het betreft inderdaad een stevig ingrijpen: het interieur moet grotendeels uit de boot, het scheepsvlak kaal gemaakt, vloeren vernieuwd, nieuwe drinkwatertanks gemonteerd, spanten hersteld of vernieuwd. In datzelfde jaar vindt trouwens ook weer regulier onderhoud plaats: 85 duizend euro.
Dit geeft wel wat inzicht in de kosten
Niet het hele artikel uit de volkskrant staat hier, alleen de meest belangrijke m.b.t. de kosten
Toch wel een draak van een boot , onderhoud in handen van defensie dus