Ik heb zelf geen verstand van boten. Wat kosten die qua onderhoud, met name dit soort "niet heel grote" boten? Kijken wat google zegt!quote:De onderhoudskosten van De Groene Draeck, het schip van prinses Beatrix, was de afgelopen jaren veel duurder dan aan de Tweede Kamer is gemeld. Jarenlang stonden de kosten voor zo'n 50.000 euro in de boeken. In werkelijkheid bedroegen de onderhoudskosten elk jaar meer dan het dubbele, meldt RTL Nieuws.
van: http://vaartips.nl/aankoop.htmquote:Prijsniveau 2013: Wanneer we de consumentenprijsindex op het vragenlijstje uit 2002 loslaten, zou de ¤ 2.323 van toen uikomen op zo'n 3000 euro.
In een uitzending van "EenVandaag" op 20 mei 2013 werd zelfs gesproken over een jaarlijkse kostenpost van 10% van de aanschafprijs, waarbij afschrijving, verzekering en e.v.t. financiering waren meegenomen. Nog steeds wat natte vingerwerk, want verschil tussen nieuw of occasion kwam volgens mij niet ter sprake.
Een ouder schip vergt meer onderhoud, dus meer moeite en kosten. Kortom: varen met een eigen boot kost heus wel wat.
Heel eenvoudig:quote:Op zondag 28 februari 2016 20:58 schreef ChrisCarter het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)jst-de-pan-uit.dhtml
[..]
Ik heb zelf geen verstand van boten. Wat kosten die qua onderhoud, met name dit soort "niet heel grote" boten? Kijken wat google zegt!
[..]
van: http://vaartips.nl/aankoop.htm
Hoe verklaart men die ton per jaar die door het Koningshuis daarop wordt geboekt dan steeds?
Ik wil met dit topic een aantal zaken voor elkaar spelen.
1. Wie heeft er verstand van dit soort boten en kan een schatting geven van de te verwachten onderhoudskosten per jaar? Komen ze overeen?
2. Als ze het niet allemaal aan de boot besteden, waar dan wel aan? Is er een cashflow die we als burger via de WOB kunnen volgen?
3. Als we een WOB indienen om bonnetjes op te vragen, hoeveel kans hebben we daarop dan?
En
4. Waarom komen ze, als blijkt dat de kosten inderdaad te hoog zijn, er nog steeds mee weg? Kun je het Koningshuis als burger ter verantwoording roepen? Volgens mij gaat dat alleen maar via de Minister President?
disclaimer: Dit is een serieus topic. Ik snap dat het onderwerp misschien niet zo spannend is als een wereldspannende elite maar ook dit hoort bij BNW, hoe wij als volk maar alles accepteren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Dance99Vv op 29-02-2016 00:24:09 ]-
Geweldig, says it all. Topic kan dichtquote:
Nee, er valt best wat meer over te zeggen: Rutte heeft de verkeerde cijfers gegeven en dat jaren lang. Dat zal hij moeten verantwoorden. Voor dat geld hadden er inmiddels een paar nieuwe boten gekocht kunnen worden. Waarom loog Rutte hier over en waarom blijft de belastingbetaler voor dit onderhoud betalen?quote:Op zondag 28 februari 2016 21:08 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Geweldig, says it all. Topic kan dicht
Ja, daar lijkt het wel op.quote:Op zondag 28 februari 2016 21:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Omdat onze Oranjes schone schijn zijn en wij moeten betalen voor hun speeltjes zoals voor onze Willie en zijn unieke speedboot. Rutte verantwoordt niets, hij danst naar de pijpen van en laat de bekende steen bewust onder de grond liggen.
Een lemsteraak van 15 meter, om het jaar opnieuw opschuren (ligt maar net aan wat voor materiaal je gebruikt) 5 lagen bootverf op de romp en 2 lagen antifouling op het onderschip, zelf de handjes uit de mouwen, ongeveer 3-7k per 2 jaar. Laat je het doen ben je wellicht 12k per 2 jaar kwijt. Is een schatting, ja.quote:Op zondag 28 februari 2016 20:58 schreef ChrisCarter het volgende:
1. Wie heeft er verstand van dit soort boten en kan een schatting geven van de te verwachten onderhoudskosten per jaar? Komen ze overeen?
Het zal vast dat prinses Beatrix er expliciet een dure parelmoerkleur op wil laten schilderen, want ja het ding is wit, of dat de zeilen van extra goede kwaliteit zijn, dat dat nogal wat kost. Maar 100k per jaar lijkt me wat overdreven. De kans is echter groot dat de kosten komen doordat er wellicht beveiliging of 24/7 monitoring op is ingesteld, omdat het 'de boot van ex-koningin-, prinses Beatrix' is.quote:2. Als ze het niet allemaal aan de boot besteden, waar dan wel aan? Is er een cashflow die we als burger via de WOB kunnen volgen?
Weinig kans. Dan moeten we eerst langs de minister-president, omdat het een constitutionele monarchie is. Je weet hoe Rutte in elkaar steekt.quote:3. Als we een WOB indienen om bonnetjes op te vragen, hoeveel kans hebben we daarop dan?
50k per jaar is al veel. Laat staan 100k. Ze komen ermee weg omdat ze hoog staan aangeschreven. Prinses Beatrix was ooit ons staatshoofd..quote:En
4. Waarom komen ze, als blijkt dat de kosten inderdaad te hoog zijn, er nog steeds mee weg?
Inderdaad ja. Nederland is, zoals eerder gezegd, een constitutionele monarchie. Houdt in dat alles wat de koning zegt of doet, de minister-president daarvoor garant moet staan. Dat Rutte niks gezegd heeft over de hoger uitslaande kosten van het schip, komt allemaal omdat meneer wist dat de uitrijzende kosten in een kwaad daglicht zouden komen te staan bij de burgers. En nu, onder het mom van 'het is allemaal al gebeurd' (of prinses Beatrix is klaar met de parelmoer kleur, dat kan ook) kan het nu makkelijker in de doofpot worden gestopt, ondanks dat het publiekelijk is gemaakt.quote:Kun je het Koningshuis als burger ter verantwoording roepen? Volgens mij gaat dat alleen maar via de Minister President?
Huh? Ik weet niet wat me overkomt, we zijn het eens. Dat mag in de krantquote:
Ik kan me nooit inhouden bij zoietsquote:Op zondag 28 februari 2016 21:20 schreef Metalfrost het volgende:
De TT lijkt wel de titel van een random boek uit de 19e eeuw..
Interessant, dank voor het delen van deze kennis. Lijkt inderdaad dan misschien te verklaren met beveiligingskosten? Waarom zijn ze daar dan niet open in, dat die kosten er ook in zitten? Dan heb je geen haan die ernaar kraait lijkt me.quote:Een lemsteraak van 15 meter, om het jaar opnieuw opschuren (ligt maar net aan wat voor materiaal je gebruikt) 5 lagen bootverf op de romp en 2 lagen antifouling op het onderschip, zelf de handjes uit de mouwen, ongeveer 3-7k per 2 jaar. Laat je het doen ben je wellicht 12k per 2 jaar kwijt. Is een schatting, ja.
[..]
Het zal vast dat prinses Beatrix er expliciet een dure parelmoerkleur op wil laten schilderen, want ja het ding is wit, of dat de zeilen van extra goede kwaliteit zijn, dat dat nogal wat kost. Maar 100k per jaar lijkt me wat overdreven. De kans is echter groot dat de kosten komen doordat er wellicht beveiliging of 24/7 monitoring op is ingesteld, omdat het 'de boot van ex-koningin-, prinses Beatrix' is.
Dat vrees ik inderdaad ook.quote:Weinig kans. Dan moeten we eerst langs de minister-president, omdat het een constitutionele monarchie is. Je weet hoe Rutte in elkaar steekt.
De vraag is vooral; als de kosten ook volgend jaar weer zo hoog liggen, waar trekken wij dan de grens? Sowieso; waarom betalen wij voor een cadeau dat ooit aan de Prinses is gegeven?quote:50k per jaar is al veel. Laat staan 100k. Ze komen ermee weg omdat ze hoog staan aangeschreven. Prinses Beatrix was ooit ons staatshoofd..
Inderdaad ja. Nederland is, zoals eerder gezegd, een constitutionele monarchie. Houdt in dat alles wat de koning zegt of doet, de minister-president daarvoor garant moet staan. Dat Rutte niks gezegd heeft over de hoger uitslaande kosten van het schip, komt allemaal omdat meneer wist dat de uitrijzende kosten in een kwaad daglicht zouden komen te staan bij de burgers. En nu, onder het mom van 'het is allemaal al gebeurd' (of prinses Beatrix is klaar met de parelmoer kleur, dat kan ook) kan het nu makkelijker in de doofpot worden gestopt, ondanks dat het publiekelijk is gemaakt.
Misschien ook 'n leuke boot gekregen.quote:Op zondag 28 februari 2016 21:18 schreef controlaltdelete het volgende:
Omdat onze Oranjes schone schijn zijn en wij moeten betalen voor hun speeltjes zoals voor onze Willie en zijn unieke speedboot. Rutte verantwoordt niets, hij danst naar de pijpen van en laat de bekende steen bewust onder de grond liggen.
Kan ook nog. Blijft de leugen van Rutte.quote:Op zondag 28 februari 2016 21:47 schreef dimmak het volgende:
Zodra een ondernemer een opdracht krijgt van de staat komt de hark erbij.
Geeft nietquote:Op zondag 28 februari 2016 21:41 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Ik kan me nooit inhouden bij zoiets
Het blijft altijd gissen naar wat die reden zou kunnen zijn. Wellicht houden ze rekening met de Wet van Murphy welke aangeeft dat alles mis kan gaan, ook mis zal gaan en wanneer je de burger een vinger aanreikt ze de hele arm nemen. Denk ik. Ik kan niet in het hoofd kijken van een politiek bewindvoerder, maar gezien het beleid wat ze voeren lijkt het me wel plausibel.quote:[..]
Interessant, dank voor het delen van deze kennis. Lijkt inderdaad dan misschien te verklaren met beveiligingskosten? Waarom zijn ze daar dan niet open in, dat die kosten er ook in zitten? Dan heb je geen haan die ernaar kraait lijkt me.
Die grens bestaat niet. Ieder individu in Nederland is zo vlak gemaakt qua revolutionaire gedachten dat we teveel af laten hangen van onze materiële vrijheden - tv kijken, automatisering van huishoudelijke apparatuur, smartphones, computers - en de invloed van gepropageerde media, zodat we theoretisch het schaap zowat over de dam schreeuwen, maar we het laten om fysiek de grens aan te geven. Er zijn dan zo af en toe wat mensen bij wie die vrijheid weinig toevoegt, maar over het algemeen zijn we een stel blinde schapen.quote:[..]
De vraag is vooral; als de kosten ook volgend jaar weer zo hoog liggen, waar trekken wij dan de grens?
Omdat de grootste eigenschap van een burger, belasting betalen is. Ik denk dat de erkenning van de Staat als pasgeborene, bij wijze waarop je door je ouders aangemeld wordt als burger van de Staat, je bepaalde rechten als levend mens hebt ingeleverd, waaronder het toekennen van een grotere macht dan jijzelf. Jawel, de genoemde Staat. Als staatshoofd is toegekend het hoofd de familie Oranje-Nassau, koning Willem Alexander. In zijn achterhoede de ex-koningin, nu prinses Beatrix en een aantal overige, verder niet nader te hoeven noemen leden van het koninklijk huis. Omdat haar zoon het staatshoofd is, en zij zelf ooit staatshoofd is geweest, kan er denk ik beslag worden gelegd op een deel van de belasting, om een aantal private zaken te kunnen bekostigen. Dit alles heeft te maken met het PR-gehalte wat het koningshuis uitbeeldt.quote:Sowieso; waarom betalen wij voor een cadeau dat ooit aan de Prinses is gegeven?
Zeker. Vooral als er vanuit het beleid zo weinig duidelijk wordt gemaakt..quote:Lastige vragen.
Graag gedaan. Bij wijze van tijd zou een ander zo'n reactie op kunnen stellen, me dunkt.quote:Maar ontzettend bedankt voor je inhoudelijke repliek met betrekking tot een realistische schatting van de kosten!
Ik kan daar niks van maken.quote:Op zondag 28 februari 2016 22:52 schreef Wantie het volgende:
Hoe het geld is uitgegeven staat in het verslag dat RTL heeft vrijgekregen:
http://www.rtlnieuws.nl/s(...)6/02/26/0480_001.pdf
Nee natuurlijk niet. Zelfde als met die nieuwe website voor het Koningshuis wat ruim 300.000 euro kostte.quote:Op zondag 28 februari 2016 22:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Zijn het realistische behandelingen/bedragen?
quote:Op zondag 28 februari 2016 21:47 schreef dimmak het volgende:
Zodra een ondernemer een opdracht krijgt van de staat komt de hark erbij.
Geen idee, daarvoor zou een expert er naar moeten kijkenquote:Op zondag 28 februari 2016 22:58 schreef ChrisCarter het volgende:
Zijn het realistische behandelingen/bedragen?
Maar laat Rutte dat dan gewoon zeggen en niet de helft verzwijgen.quote:Op maandag 29 februari 2016 12:11 schreef Konijntjuh het volgende:
Tsja, ik weet het niet ik vind allemaal vrij mee vallen voor een monument, als je elk jaar deze boot goed wil onderhouden om deze in een ultieme/vaarstaat te behouden dan ben je inderdaad meer dan 50.000 euro per jaar kwijt. (Daar hoef je geen genie voor te zijn)
Misschien dat er dan 5.000 euro of nog minder er van gesnoept wordt, maar de arbeidskosten en materiaal kosten vooral het materiaal wat speciaal op maat gemaakt moet worden is nu eenmaal prijzig het is niet een bootje wat gemaakt is van legoblokjes
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat Rutte alles verstopt/bedekt onder zijn onderste steen, en leeft naar de oud Nederlandse VOC spreekwoorden Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud en goud brengt meer op dan zilver volgens ons VVD "om"kooplieden.quote:Op maandag 29 februari 2016 12:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar laat Rutte dat dan gewoon zeggen en niet de helft verzwijgen.
Ja. En hij komt er nog steeds mee weg. Gierend van het lachen. Liechen en lachen.quote:Op maandag 29 februari 2016 12:23 schreef Konijntjuh het volgende:
[..]
Ik dacht dat het algemeen bekend was dat Rutte alles verstopt/bedekt onder zijn onderste steen, en leeft naar de oud Nederlandse VOC spreekwoorden Spreken is Zilver, Zwijgen is Goud en goud brengt meer op dan zilver volgens ons VVD "om"kooplieden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |