abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:30:14 #101
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_160227940
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 11:52 schreef Vermon het volgende:

[..]

Omdat jij nou voor allochtonen een oninteressante vrouw bent en toevallig een aardige Marokkaanse buurman hebt betekent nog niet dat de rest van Nederland geen last kan hebben van allochtonen. Als je naar de website van het CBS (Statline) gaat dan kan je de cijfers zelf inzien.

Sorry maar je klinkt echt als een naïef persoon. "Het zijn Nederlanders die het uitdagen." "Ze zijn nou eenmaal agressief daar kunnen ze niks aan doen." :') Misschien zou jij eens wat minder naar de staatstelevisie NPO en NU.nl moeten kijken, dan kom je nog tot andere inzichten.

Ik heb GEEN respect voor personen die mij ook niet respecteren ("Kankertatta's"). Ik heb LAST van allochtonen en vooral Marokkanen, ik ben een man van 19 jaar oud die ook in een grote stad woont. Ik word dagelijks geïntimideerd door Marokkanen net zoals familieleden en vrienden van mij.

Mijn zussen worden betast door allochtonen tijdens het uitgaan, mijn scooter is door een groepje Marokkanen gestolen net zoals 2 fietsen. Zelfs in andere steden word ik lastig gevallen door dat tuig. Ik heb één keer zo'n snotaap een klap gegeven en 5 minuten later staan 2 ooms en 1 neef van die snotaap op mijn stoep.

Ik ben het gewoon helemaal ZAT. :r :(
Nu denk je gelijk in zwart en wit. Denk je dat ik een perfect leven heb?

Ik ben zelf ook regelmatig lastiggevallen door Marokkanen. Ik ben getint en ze scholden mij regelmatig uit voor pakoe en dat soort woorden. Ik ben ook regelmatig gediscrimineerd geweest. Zowel door Marokkanen, als Nederlanders als andere mensen. Onze fietsen en scooters van mijn ouders zijn ook meerdere malen (pas geleden nog!) gestolen.

Ik zie dagelijks ook een Marokkaanse jongen in elkaar geslagen worden door andere Marokkaanse jongens. Ik zie dagelijks dat een Indonesiër of een hindoe ook hatelijk discrimineert en rot opmerkingen maakt tegenover een neger. Ik zie, meemaak en beleef het mee. En jij ziet, meemaakt en beleeft het mee.

Maar nu komt het verschil tussen ons twee. Ik heb van iedere groep mensen altijd wel aardige personen gezien. Ik heb aardige moslims, christenen, joden, hindoestanen, boeddhisten gezien. Daarom is waarschijnlijk mijn beeld ook verandert op de mens. In iedere groep heb je mensen die minder zitten. Daarom besete ik dat je geen enkele geloof of groep over één kam kan scheren.Omdat er in de randstad waar jij en ik vandaan komen meer Marokkanen zitten zitten er dus ook automatisch meer criminele Marokkanen tussen. Maar ook genoeg niet-criminele Marokkanen.

Jouw beeld en mijn beeld zijn allemaal gebasseerd op onze eigen ervaringen en op de verhalen van de ander. Ik vind het zelf heel spijtig dat jij geen enkele aardige/ niet geweldadige allochtoon hebt ontmoet. Maar als je ervoor openstelt en het de kans geeft dan zul je uiteindelijk zelf ook het positieve in die mensen zien. Net als ik heb gedaan. En aan jou houding te zien over hoe jij ertegenover staat denk ik absoluut niet dat jij zin hebt om je ervoor open te stellen. En volgens mij ben jij gewoon ook nog eens een pechvogel dat jij geen enkele aardige allochtoon hebt ontmoet maar dan ontmoet je haar dan maar bij deze (hopelijk :p)
Maar dat wil toch niet zeggen dat er geen aardige allochtonen bestaan...of dacht je dat Nederlanders de enige aardige mensen op de wereld zijn?

Jij noemt het misschien naïef maar zo zie ik het niet. Vanuit mijn zicht bekijk ik het objectief. Ik durf nooit meer te zeggen dat een Marokkaan zo en zo is of dat een Nederlander zo en zo is. Simpelweg omdat het helemaal niet zo zwart en wit in elkaar zit. Dan ben je gewoon heel kortzichtig bezig.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:40:09 #102
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_160228212
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:05 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

90% is een persoonlijke inschatting gebaseerd op wat ik dagelijks mee krijg in het nieuws.
Dit is niet heel erg accuraat, dat klopt, maar wat ik aan wil geven is dat het een substantieel percentage is.
Verder haat of klaag ik niet. Ik probeer alleen aan te geven waar in mijn optiek de problemen zitten.
En dat je zegt dat er altijd wel een groep is die ellende zal zaaien zal ongetwijfeld kloppen. Laten we dit echter niet als normaal gaan beschouwen en deze groepen zo klein mogelijk houden.
Je kunt het klein houden door bij jezelf eens te beginnen. Als iedereen bij zichzelf zou beginnen en zijn eigen fouten zou toegeven... moet je nagaan hoe klein de groep dan was geweest. Het probleem is juist dat iedereen denkt dat hij/zij gelijk heeft en dat ze voet bij stuk willen houden. Dat geld voor zowel voor de Marokkanen, Nederlanders, Turken noem maar op.

Verder kun je dat niet baseren op het nieuws... trouwens waarom bestaat het nieuws? Mijn tante heeft een kindje erbij gekregen... dat komt niet in het nieuws. Vandaag heb ik mijn buurvrouw geholpen met de afwas.. dat komt niet op het nieuws. Iemand is opgekomen tegen pesten...komt niet in het nieuws. En waarom niet? Omdat het normaal is...... deze dingen zijn normaal en niet afwijken. De positieve dingen overheersen dus de negatieve dingen. Er zijn genoeg positieve dingen op de wereld daarom worden ze toch ook niet laten zien/ of heel weinig op het nieuws. De afwijkende dingen met name de negatieve dingen... die komen veel op het nieuws. En waarom? Omdat ze afwijkend zijn en dus niet veel voorkomen!
Maar sommige mensen vergeten waar het nieuws voor staat namelijk negatieve dingen laten zien wat niet gebeurt in het dagelijks leven. Omdat mensen dit vergeten en dus ook het nieuws op een verkeerde manier opvatten zoals jij denken deze mensen heel pessimistisch over het leven. En dat is heel erg jammer. Dan ben je dus ook net zo bezig als een persoon die het Koran/ Islam op een verkeerde manier interpreteerd. En inderdaad daar heb je genoeg van. Net zoals mensen die een vertekend beeld hebben gekregen van het nieuws. Maar vergeet niet... de positieve dingen overheersen. Als het allemaal zo negatief was dan kwamen de positieve dingen op het nieuws en niet de negatieve.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:45:03 #103
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_160228350
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

En wat is "religie op een heel verkeerde manier aanhangen"? Daar verschillen de meningen nogal over. Er zijn vele oorlogen gevoerd over wat de goede manier zou zijn. Op dit moment hebben we te maken met IS waar de mensen denken dat de goede manier betekent dat je iedereen die het niet met jou eens is dood maakt of seksslaaf maakt.
Vele oorlogen over wat de goede manier zou zijn? Noem eens even een voorbeeld van een oorlog van waar de ene land zei 'het geloof hoor je op sus manier te aanschouwen' en het andere manier zei 'het geloof hoor je op zo manier te aanschouwen'

Op een verkeerde manier aanhangen beschouw ik als jij met jouw geloof anderen lastig valt. Iemand in elkaar slaat vermoord, pest, noem maar op.
pi_160228403
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 00:42 schreef wenfer2 het volgende:

[..]

Dan moet je er maar niet zo bijlopen als een toerist.
gewoon monks rocken ja toch
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:52:15 #105
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_160228540
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Heb jij de boeken wel gelezen vraag ik me af. Wat jij schrijft over het straffen van ongelovigen klopt voor het christendom, straffen is aan god. Bij de islam is dat fundamenteel anders, daar worden gelovigen opgeroepen actief ongelovigen te straffen en te vervolgen. Dat is fundamenteel anders. Binnen de islam staat de doodstraf op afvalligheid, het straffen is dus niet voorbehouden aan God. Gelukkig geeft niet iedere moslim daar gehoor aan maar net doen alsof de koran in essentie hetzelfde is als de bijbel is wegkijken van de realiteit.
Ja ik heb de boeken gelezen van jongs af aan (de kinderversies. Dat hebben ze zo gemaakt met niet al te moeilijke woorden :p) en ben regelmatig naar Musea geweest zoals het Tropenmuseum. Ook ben ik zelfs een keer bij het moskee wezen kijken. In het Koran staat dat het niet de taak is van de mens om iemand te straffen dat is de taak van god. Ik begrijp dan niet waar jij deze zin van haalt ' Binnen de islam staat de doodstraf op afvalligheid, het straffen is dus niet voorbehouden aan God.'

Het internet zegt duizend dingen.. dat je dat even weet voor de zekerheid.
pi_160228552
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:30 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Nu denk je gelijk in zwart en wit. Denk je dat ik een perfect leven heb?

Ik ben zelf ook regelmatig lastiggevallen door Marokkanen. Ik ben getint en ze scholden mij regelmatig uit voor pakoe en dat soort woorden. Ik ben ook regelmatig gediscrimineerd geweest. Zowel door Marokkanen, als Nederlanders als andere mensen. Onze fietsen en scooters van mijn ouders zijn ook meerdere malen (pas geleden nog!) gestolen.

Ik zie dagelijks ook een Marokkaanse jongen in elkaar geslagen worden door andere Marokkaanse jongens. Ik zie dagelijks dat een Indonesiër of een hindoe ook hatelijk discrimineert en rot opmerkingen maakt tegenover een neger. Ik zie, meemaak en beleef het mee. En jij ziet, meemaakt en beleeft het mee.

Maar nu komt het verschil tussen ons twee. Ik heb van iedere groep mensen altijd wel aardige personen gezien. Ik heb aardige moslims, christenen, joden, hindoestanen, boeddhisten gezien. Daarom is waarschijnlijk mijn beeld ook verandert op de mens. In iedere groep heb je mensen die minder zitten. Daarom besete ik dat je geen enkele geloof of groep over één kam kan scheren.Omdat er in de randstad waar jij en ik vandaan komen meer Marokkanen zitten zitten er dus ook automatisch meer criminele Marokkanen tussen. Maar ook genoeg niet-criminele Marokkanen.

Jouw beeld en mijn beeld zijn allemaal gebasseerd op onze eigen ervaringen en op de verhalen van de ander. Ik vind het zelf heel spijtig dat jij geen enkele aardige/ niet geweldadige allochtoon hebt ontmoet. Maar als je ervoor openstelt en het de kans geeft dan zul je uiteindelijk zelf ook het positieve in die mensen zien. Net als ik heb gedaan. En aan jou houding te zien over hoe jij ertegenover staat denk ik absoluut niet dat jij zin hebt om je ervoor open te stellen. En volgens mij ben jij gewoon ook nog eens een pechvogel dat jij geen enkele aardige allochtoon hebt ontmoet maar dan ontmoet je haar dan maar bij deze (hopelijk :p)
Maar dat wil toch niet zeggen dat er geen aardige allochtonen bestaan...of dacht je dat Nederlanders de enige aardige mensen op de wereld zijn?

Jij noemt het misschien naïef maar zo zie ik het niet. Vanuit mijn zicht bekijk ik het objectief. Ik durf nooit meer te zeggen dat een Marokkaan zo en zo is of dat een Nederlander zo en zo is. Simpelweg omdat het helemaal niet zo zwart en wit in elkaar zit. Dan ben je gewoon heel kortzichtig bezig.
Ten eerste woon ik niet in de randstad (er zijn ook steden buiten de randstad ;)). Ten tweede je ontwijkt de criminaliteitscijfers. Ten derde, die tijd van 'een paar rotte appels' zijn voorbij, allochtonen en vooral Marokkanen zijn bewezen oververtegenwoordigd in de misdaad.

Ik heb niks tegen niet-islamitische allochtonen, Chinezen zijn bijvoorbeeld heel lief O+. Jij denkt blijkbaar dat ik nog nooit aardige Marokkanen ben tegengekomen? Ik heb aardige Marokkaanse klasgenoten en collega's gehad alleen dat weegt niet op tegen het tuig dat ik dagelijks tegenkom.

Er zijn vast ook een paar lieve IS-strijders maar dat betekent nog niet dat het geheel onschuldig is. Als meer dan de helft van de misdaden in Marokko wordt gepleegd door Nederlanders dan zijn die Marokkanen in Marokko ons ook liever kwijt dan rijk.

Als Nederlanders de straten terroriseren in Turkije dan gaan de Turken zich ook achter de oren krabben.

En dan zal ik nu maar niet beginnen over de gigantische segregatie en het feit dat bijna alle islamitische allochtonen een enorm gebrek aan respect hebben voor onze normen en waarden.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:54:33 #107
138448 PeZu
Suspended animation
pi_160228612
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:52 schreef Vermon het volgende:

[..]

Ten eerste woon ik niet in de randstad (er zijn ook steden buiten de randstad ;)). Ten tweede je ontwijkt de criminaliteitscijfers. Ten derde, die tijd van 'een paar rotte appels' zijn voorbij, allochtonen en vooral Marokkanen zijn bewezen oververtegenwoordigd in de misdaad.

Ik heb niks tegen niet-islamitische allochtonen, Chinezen zijn bijvoorbeeld heel lief O+. Jij denkt blijkbaar dat ik nog nooit aardige Marokkanen ben tegengekomen? Ik heb aardige Marokkaanse klasgenoten en collega's gehad alleen dat weegt niet op tegen het tuig dat ik dagelijks tegenkom.

Er zijn vast ook een paar lieve IS-strijders maar dat betekent nog niet dat het geheel onschuldig is. Als meer dan de helft van de misdaden in Marokko wordt gepleegd door Nederlanders dan zijn die Marokkanen in Marokko ons ook liever kwijt dan rijk.

Als Nederlanders de straten terroriseren in Turkije dan gaan de Turken zich ook achter de oren krabben.

En dan zal ik nu maar niet beginnen over de gigantische segregatie en het feit dat bijna alle islamitische allochtonen een enorm gebrek aan respect hebben voor onze normen en waarden.
een feit... :D

leer eens wat en feit is man
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:55:22 #108
356891 Abed
hooggeleid
pi_160228631
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:52 schreef Vermon het volgende:

[..]

_O-
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 26 februari 2016 @ 12:56:57 #109
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_160228677
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 00:34 schreef vaduz het volgende:

[..]

Dus daarom moet je Marrokanen die wel de dialoog opzoeken beledigen en ze verder niet serieus nemen?
dit land is het zat
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_160228790
[quote]0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:55 schreef Abed het volgende:

[..]

_O-

Ontken jij dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit?
  vrijdag 26 februari 2016 @ 13:05:20 #111
356891 Abed
hooggeleid
pi_160228908
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:01 schreef Vermon het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 26 februari 2016 12:55 schreef Abed het volgende:

[..]

_O-

Ontken jij dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit?
Maak jezelf niet verder belachelijk :')
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160229188
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:11 schreef PeZu het volgende:

[..]

stoer hoor
Nee hoor, valt mee. Is toch algemeen bekend dat ze geen reet toevoegen behalve de criminaliteit verhogen. Nergens goed voor die gasten. Misschien kijk je er ooit anders tegenaan als bekenden van je in elkaar getikt en bedreigd worden door die gasten. Verrot volk, en als ze dan nog 1 tegen 1 komen maar dan nemen ze half Marroko mee
  vrijdag 26 februari 2016 @ 13:14:54 #113
138448 PeZu
Suspended animation
pi_160229226
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:14 schreef La_Moustache het volgende:

[..]

Nee hoor, valt mee. Is toch algemeen bekend dat ze geen reet toevoegen behalve de criminaliteit verhogen. Nergens goed voor die gasten. Misschien kijk je er ooit anders tegenaan als bekenden van je in elkaar getikt en bedreigd worden door die gasten. Verrot volk, en als ze dan 1 tegen 1 komen maar dan nemen ze half Marroko mee
misschien moet jij eens gaan leren nadenken ipv domme aannames te doen
pi_160229307
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:14 schreef PeZu het volgende:

[..]

misschien moet jij eens gaan leren nadenken ipv domme aannames te doen
Ff eerlijk, ik ben nog nooit een behulpzame, goede Marrokaan tegengekomen. Het is allemaal maar pure armoe met hun nektasjes en petjes, als je ze een seconde te lang aankijkt willen ze ruzie en ga zo maar door. Niks een domme aanname, kijk opsporing verzocht. Pure feiten.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 13:19:13 #115
138448 PeZu
Suspended animation
pi_160229378
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:17 schreef La_Moustache het volgende:

[..]

Ff eerlijk, ik ben nog nooit een behulpzame, goede Marrokaan tegengekomen.Het is allemaal maar pure armoe met hun nektasjes en petjes, als je ze een seconde lang aankijkt willen ze ruzie en ga zo maar door. Niks een domme aanname, kijk opsporing vezocht. Pure feiten.
pure domheid dit meer niet, treurig als je alleen zo kan denken
  vrijdag 26 februari 2016 @ 13:26:50 #116
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160229614
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 00:28 schreef vaduz het volgende:

[..]

Ik bescherm zeker geen volk. Er zijn best problemen en het is goed dat er daarover gesproken wordt. Het is echter stekend dat op fok! persoonlijk op de man wordt gespeeld aan de hand van afkomst. Ik vraag niet of er zaken onder het vloerkleed geschoven kunnen worden, ik vraag enkel of we elkaar in discussies kunnen respecteren.
Wat voor problemen zijn er dan?
pi_160229687
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:19 schreef PeZu het volgende:

[..]

pure domheid dit meer niet, treurig als je alleen zo kan denken
Ok. De eerste goeie Marrokaan moet door mij nog gevonden worden, maar fijn om te horen dat ze er wel zijn. Wordt wel goed zoeken dan.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 13:30:44 #118
138448 PeZu
Suspended animation
pi_160229729
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:28 schreef La_Moustache het volgende:

[..]

Ok. De eerste goeie Marrokaan moet door mij nog gevonden worden, maar fijn om te horen dat ze er wel zijn. Wordt wel goed zoeken dan.
er zijn meer goede marokkanen dan dappere nederlanders
  vrijdag 26 februari 2016 @ 14:02:03 #119
177161 MhZero
Oet de Melderse
pi_160230635
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 13:52 schreef Abed het volgende:

[..]

Zulke teksten hoor je niet te bezigen.
Waarom niet? Dit is wat zo onderhand de meerderheid over dit volk denkt. Ik kan het woord Marokkaan gewoon niet met iets positiefs associëren. Gewoon omdat er niets positiefs over valt te vertellen.
Morge, hedde geej ouk kalde schottel?
  vrijdag 26 februari 2016 @ 14:05:26 #120
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_160230713
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 01:44 schreef Makeso het volgende:
Ik ben zelf geen Marokkaan, maar stoor mij hier ook aan. Zijn vooral van die autistjes die daadwerkelijk bang voor een geheel volk zijn en hun frustratie op het internet uiten. Je moest eens weten wat voor een kut volk wij Nederlanders eigenlijk zijn. Vraag een willekeurige buitenlander (of het nou een Belg, een Algerijn of een Amerikaan is) wat zij van de Nederlanders vinden en het antwoord is geheid negatief.
ben je nou alle Nederlanders over 1 kam aan het scheren?
  vrijdag 26 februari 2016 @ 14:06:30 #121
138448 PeZu
Suspended animation
pi_160230743
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 14:02 schreef MhZero het volgende:

[..]

Waarom niet? Dit is wat zo onderhand de meerderheid over dit volk denkt. Ik kan het woord Marokkaan gewoon niet met iets positiefs associëren. Gewoon omdat er niets positiefs over valt te vertellen.
dat zegt meer over jouw uiterst beperkte vermogens
pi_160231044
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 00:38 schreef Sonaa88 het volgende:

[..]

Omdat veel mensen met ''linkse'' standpunten (sorry ik plaats je even aan de linkerkant van het politieke spectrum ) in blanke buurten wonen en daardoor niet volledig reële argumenten geven. Daarom lijkt mij het relevant om te weten als je met iemand in discussie gaat over Islam, vluchtelingen, Marokkanen, tolerantie etc, waar die gene woont
:')__________________!

pi_160232619
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 12:16 schreef Plompzakker het volgende:
De hele tijd angstvallig stil houden als er op niveau gepraat wordt om vervolgens tevoorschijn te komen als er een oneliner te halen valt :')
Niveau:

Ik roep vanuit mijn onderbuik een percentage aan en daarmee staaf ik mijn bewering.

Niveau zegt hij dan. :')
  Moderator vrijdag 26 februari 2016 @ 15:21:58 #124
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_160232805
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:12 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Niveau:

Ik roep vanuit mijn onderbuik een percentage aan en daarmee staaf ik mijn bewering.

Niveau zegt hij dan. :')
Niveau:

Het plaatsen van posts van meer dan 1 zin.
Het beargumenteren van meningen.
Het reageren op een volledige post ipv een selectief stuk.
Het niet direct op de man spelen wanneer er klaarblijkelijk inhoudelijk niks te halen valt.

Probeer het eens.
Succes
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:45:43 #125
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_160233432
Onterechte klacht , gevalletje oorzaak - gevolg.
Wil niet zeggen dat alle Marokkanen kut of crimineel zijn.
Feit is wel dat ze oververtegenwoordigd in de criminaliteit zijn.
Of Opsporing verzocht zendt steeds herhalingen uit , dat kan natuurlijk ook
Ik ben inmiddels overleden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')