abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160149742
Ik kocht vorige week in de bonus drie pakken kipschnitzels uit de koeling bij de Appie. Twee pakken meteen in de vriezer gegooid.

Nu haal ik een van die pakken uit de vriezer en lees dat het eigenlijk niet opnieuw ingevroren mag worden en dat het al eens ingevroren is geweest voordat het bij de appie in de schappen lag.

Wat is hier het probleem van? Waarom wil de appie niet dat je het opnieuw invriest??
pi_160149826
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:41:29 #3
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_160149891
quote:
Dit dus. Google is niet zo moeilijk.

Overigens snap ik de logica van ontdooien en dan weer invriezen ook niet helemaal.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_160149970
Stel nu dat ik die kip direct in de pan gooi uit de vriezer. Dan gaat dat verhaal niet op. Maar dat schijnt ook slecht te zijn. Waarom is dat dan?

Ik begrijp weinig van google fyi..
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:45:28 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_160149974
Ach als je het goed verhit zie ik het probleem niet zo.
En kipschnitzels van de AH kunnen soberso al niet veel slechter worden, dus over de kwaliteit zou ik me ook geen zorgen maken.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:46:08 #6
343196 RingBewoner
pi_160149989
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:45 schreef thettes het volgende:
Stel nu dat ik die kip direct in de pan gooi uit de vriezer. Dan gaat dat verhaal niet op. Maar dat schijnt ook slecht te zijn. Waarom is dat dan?
Kwaliteit, smaak, vitamines en structuur.

Maar waarom?!
pi_160150019
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:46 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Kwaliteit, smaak, vitamines en structuur.

Maar waarom?!
Zonde, foodwaste, met een flinke berg mosterd maakt de smaak van de kip toch niet bar veel uit. Ik snap het bacteriële verhaal namelijk niet zo heel goed.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:48:41 #8
343196 RingBewoner
pi_160150054
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:47 schreef thettes het volgende:

[..]

Zonde, foodwaste, met een flinke berg mosterd maakt de smaak van de kip toch niet bar veel uit. Ik snap het bacteriële verhaal namelijk niet zo heel goed.
Waarom maak je iets klaar dat je vervolgens niet opeet :'). Koop je ook wel eens karnemelk terwijl je dat niet lust?
pi_160150155
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:48 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Waarom maak je iets klaar dat je vervolgens niet opeet :'). Koop je ook wel eens karnemelk terwijl je dat niet lust?
Hier is sprake van een miscommunicatie. Bedankt voor de cynische smileys, leuk gedaan, maar waarom zou ik het niet opeten? Dat is mn vraag. Is het ongezond..
pi_160150172
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:52 schreef thettes het volgende:
Hier is sprake van een miscommunicatie. Bedankt voor de cynische smileys, leuk gedaan, maar waarom zou ik het niet opeten? Dat is mn vraag. Is het ongezond..
Als er geen bacteriën op/in zitten, is het niet ongezond.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:55:32 #11
343196 RingBewoner
pi_160150214
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:52 schreef thettes het volgende:

[..]

Jij hebt in de OP over het feit dat je iets opnieuw wil invriezen. Maar ik snap niet waarom je niet gewoon bereid waar je zin in hebt. Dat scheelt een hele hoop gedoe.
pi_160150244
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:55 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Jij hebt in de OP over het feit dat je iets opnieuw wil invriezen. Maar ik snap niet waarom je niet gewoon bereid waar je zin in hebt. Dat scheelt een hele hoop gedoe.
Ik vraag me ook af waarom je usericon een smiley met sigaar heeft maar dat is ook niet per se het onderwerp hier.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:57:47 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160150263
quote:

Ik begrijp weinig van google fyi..
Nee, waarom zou invriezen van het bereide product slecht zijn?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 16:58:44 #14
343196 RingBewoner
pi_160150282
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:56 schreef thettes het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waarom je usericon een smiley met sigaar heeft maar dat is ook niet per se het onderwerp hier.
Kijk eens naar de TT. Aap.
pi_160150352
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:58 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Kijk eens naar de TT. Aap.
Je positieve insteek begint nogal vermoeiend te worden. De vraag is dus uiteindelijk 'zal ik het toch opbakken en opeten of niet?' en ook zeg ik dat een beetje kwaliteitsverlies niet meteen een criterium voor me is.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:02:42 #16
343196 RingBewoner
pi_160150355
quote:
Stel nu dat ik die kip direct in de pan gooi uit de vriezer.
Want in de pan ontdooit het niet?
pi_160150366
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:02 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Want in de pan ontdooit het niet?
Niet op kamertemperatuur. Dat staat in dat stukje waar je zelf naar linkt. Terwijl dat nu juist het gevaar is volgens die site.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:04:17 #18
343196 RingBewoner
pi_160150379
Positieve insteek? Komt ie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:02 schreef thettes het volgende:

[..]

Je positieve insteek begint nogal vermoeiend te worden. De vraag is dus uiteindelijk 'zal ik het toch opbakken en opeten of niet?'
Het word niet aangeraden. Je zal echter van een keer dit doen niet doodgaan. Ik heb laatst ook kip gegeten die zijn THT was gepasseerd. Echter, het is niet aan te raden. Je kan er behoorlijk ziek van worden.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:05:47 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160150401
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:03 schreef thettes het volgende:

[..]

Niet op kamertemperatuur. Dat staat in dat stukje waar je zelf naar linkt. Terwijl dat nu juist het gevaar is volgens die site.
Je wilt een bevroren kipschnitzel direct in de pan gooien? Dat wordt niet lekker.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:08:10 #20
343196 RingBewoner
pi_160150438
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je wilt een bevroren kipschnitzel direct in de pan gooien? Dat wordt niet lekker.
Laat hem toch lekker trollen.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:09:25 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160150469
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:08 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Laat hem toch lekker trollen.
Nee, jij bent lekker bezig.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:11:00 #22
343196 RingBewoner
pi_160150493
quote:
13s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, jij bent lekker bezig.
Ik denk niet van he. Laat ik eens kip klaarmaken om 10 minuten later te denken. Goh, eigenlijk heb ik meer zin iets anders.
pi_160150530
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:11 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ik denk niet van he. Laat ik eens kip klaarmaken om 10 minuten later te denken. Goh, eigenlijk heb ik meer zin iets anders.
Man, hou op. Het zal vast dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest maar wat jij er van maakt is helemaal niet wat ik zeg.

Thanks voor de input in het topic. In het echt ben je grappiger volgens je profiel, maar je legt de lat online dan ook niet erg hoog. Groetjes thettes.
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:14:46 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160150560
Maar zijn je vragen nou beantwoord?!
pi_160150590
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:14 schreef Lienekien het volgende:
Maar zijn je vragen nou beantwoord?!
Voldoende om de kipschnitzels die bij de appie al eens bevroren zijn maar niet op te bakken en weg te flikkeren. Thanks :)
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:16:21 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160150604
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:15 schreef thettes het volgende:

[..]

Voldoende om de kipschnitzels die bij de appie al eens bevroren zijn maar niet op te bakken en weg te flikkeren. Thanks :)
Huh?
  dinsdag 23 februari 2016 @ 17:16:59 #27
343196 RingBewoner
pi_160150619
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:13 schreef thettes het volgende:

[..]

Man, hou op. Het zal vast dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest
Dat kan gebeuren.
quote:
maar wat jij er van maakt is helemaal niet wat ik zeg.
Dat is nu dus opgehelderd.
quote:
Thanks voor de input in het topic. In het echt ben je grappiger volgens je profiel, maar je legt de lat online dan ook niet erg hoog.
Aanpassen aan het publiek.

Nogmaals. Als je dit soms eens doet dan ga je niet dood. Het word echter afgeraden vanwege bacteriën. Of je dan eerst de boel ontdooit op kamertemperatuur is daarbij niet heel erg van belang. Het gaat om het vocht dat vrijkomt en wat er met je vlees gebeurt als het bevriest en daarna weer ontdooit.

Ik hoop echt dat je hier wat meer aan hebt :).
pi_160150971
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 16:36 schreef thettes het volgende:
Ik kocht vorige week in de bonus drie pakken kipschnitzels uit de koeling bij de Appie. Twee pakken meteen in de vriezer gegooid.

Nu haal ik een van die pakken uit de vriezer en lees dat het eigenlijk niet opnieuw ingevroren mag worden en dat het al eens ingevroren is geweest voordat het bij de appie in de schappen lag.

Wat is hier het probleem van? Waarom wil de appie niet dat je het opnieuw invriest??
Ik heb dat nooit op de verpakking zien staan. Als ze in de bonus zijn koop ik er altijd meerdere en vries ik ze in. Ben er nooit ziek van geweest.
pi_160150976
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:35 schreef -Yuna- het volgende:

[..]

Ik heb dat nooit op de verpakking zien staan. Als ze in de bonus zijn koop ik er altijd meerdere en vries ik ze in. Ben er nooit ziek van geweest.
pi_160152045
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 17:35 schreef -Yuna- het volgende:
Ik vries ook regelmatig vlees in van de AH en ook wel eens die kipschnitzels. Ook nog nooit ziek van geworden. Denk dat de AH het als extra waarschuwing op de verpakking zet mocht je er ooit een keer ziek van worden dat ze dan kunnen zeggen dat ze je hadden gewaarschuwd.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 23 februari 2016 @ 19:21:39 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160153436
Gewoon niks van aantrekken. Klaar.
pi_160154166
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het komt omdat sommige aanwezige bacteriën bij bevriezing grote hoeveelheden sporen vormen. Na de eerste keer ontdooien worden deze sporen weer actieve bacteriën waardoor het aantal bacteriën drastisch toeneemt. Bij de tweede keer invriezen krijg je een soort kwadratisch effect, daardoor de toch al toegenomen hoeveelheid bacteriën weer massaal sporen gaat vormen, die na ontdooien allemaal weer actieve bacteriën worden.

Het feit dat een hoop celwanden kapot zijn na 2x bevriezen en ontdooien en dus overal makkelijk bereikbare voedingsstoffen zijn, zal de verdere groei van bacteriën vast ook niet negatief beïnvloeden.

Ik dacht dat ik het uit Harold McGee had, maar daar kan ik het niet vinden.Dus nog op zoek naar de originele bron.

Overigens eet ik regelmatig 2x ingevroren dingen ;)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_160166291
Het vlees in de kipschnitsels van de AH is voorgekookt en daarna ingevroren. Vervolgens wordt het dus ontdooid en ligt het in het schap. Dus gedoe over bacteriën en rauwe kip is niet relevant. Of je het überhaupt wilt is een ander verhaal: het is immers al twee keer uitgedroogd (met het koken en met het invriezen/ontdooien). Ze zijn dan ook niet te vreten. Maar gevaarlijk is het waarschijnlijk niet.
pi_160187761
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2016 19:46 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het komt omdat sommige aanwezige bacteriën bij bevriezing grote hoeveelheden sporen vormen. Na de eerste keer ontdooien worden deze sporen weer actieve bacteriën waardoor het aantal bacteriën drastisch toeneemt. Bij de tweede keer invriezen krijg je een soort kwadratisch effect, daardoor de toch al toegenomen hoeveelheid bacteriën weer massaal sporen gaat vormen, die na ontdooien allemaal weer actieve bacteriën worden.

Het feit dat een hoop celwanden kapot zijn na 2x bevriezen en ontdooien en dus overal makkelijk bereikbare voedingsstoffen zijn, zal de verdere groei van bacteriën vast ook niet negatief beïnvloeden.

Ik dacht dat ik het uit Harold McGee had, maar daar kan ik het niet vinden.Dus nog op zoek naar de originele bron.

Overigens eet ik regelmatig 2x ingevroren dingen ;)
Die paar eventuele sporen/bacteriën maak je bij het opbakken toch wel dood, als je het ontdooide stadium binnen redelijke perken houdt valt de bacteriepopulatie bovendien wel mee. Sowieso zijn die prefab-schnitzel "vleesproduct" dingen door alle artificiële meuk al veel langer houdbaar dan echt vlees. Zelfs bacteriën vreten die rotzooi niet.
  woensdag 24 februari 2016 @ 22:17:53 #35
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_160189221
quote:
7s.gif Op woensdag 24 februari 2016 00:46 schreef Biekuh het volgende:
Het vlees in de kipschnitsels van de AH is voorgekookt en daarna ingevroren. Vervolgens wordt het dus ontdooid en ligt het in het schap. Dus gedoe over bacteriën en rauwe kip is niet relevant. Of je het überhaupt wilt is een ander verhaal: het is immers al twee keer uitgedroogd (met het koken en met het invriezen/ontdooien). Ze zijn dan ook niet te vreten. Maar gevaarlijk is het waarschijnlijk niet.
Met beetje mayo en ketchup prima te eten. :9
pi_160189575
Ik word de laatste tijd een beetje droevig van dat supermarktvlees.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_160191785
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 21:46 schreef citywok het volgende:

[..]

Die paar eventuele sporen/bacteriën maak je bij het opbakken toch wel dood, als je het ontdooide stadium binnen redelijke perken houdt valt de bacteriepopulatie bovendien wel mee. Sowieso zijn die prefab-schnitzel "vleesproduct" dingen door alle artificiële meuk al veel langer houdbaar dan echt vlees. Zelfs bacteriën vreten die rotzooi niet.
Klopt, meestal ongevaarlijk. Zeker als je ze na ontdooien snel bakt en goed gaar laat worden. Lekker is het toch niet, dus direct in de pan kan prima, maar wel op laag vuur bakken zodat de buitenkant niet zwart is en de binnenkant koud.
Whatever...
pi_160192265
quote:
Die paar eventuele sporen/bacteriën maak je bij het opbakken toch wel dood
Dat is een misverstand.
In die zin dat je alles wat leeft wel dood maakt maar dat je wel met alles blijft zitten wat zij voor hun dood hebben aangericht.
Dat zijn diverse gifstoffen door uitscheiding en versneld bederf. Die kunnen in de meeste gevallen niet ongedaan worden gemaakt. En je moet je afvragen of je best serieuze risico's wilt lopen voor handel ter waarde van 1 euro 59... Gewoon wegknikkeren m.i.

In de horeca krijg je hier zo'n beetje de doodstraf voor maar "thuis" kan dat allemaal best blijkbaar. En dat klopt natuurlijk niet. Als degenen die beweren dat het best kan zo'n stukje vlees in de horeca moeten nuttigen waarvan ze weten wat er mee gebeurt is dan zouden ze dat ten strengste afkeuren.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 25-02-2016 00:13:04 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_160192577
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:24 schreef Spanky78 het volgende:
Klopt, meestal ongevaarlijk.
En soms dodelijk. Waarom het risico genomen voor 2 of 3 euro?
Bovendien kan jij volgens mij helemaal niet bepalen dat het "meestal ongevaarlijk" is.
Over welke kansen hebben we het dan?
pi_160192682
Gewoon zorgen dat het goed gebakken is... Misschien raak je er een keer van in de schijt maar acht die kans niet heel groot.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_160193200
quote:

[..]

Volstrekte nonsens. Alles.
pi_160195391
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 00:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Volstrekte nonsens. Alles.
Doodgaan van een prefab kipschnitzel omdat-ie twee keer onder 0°C is geweest :').Paniekzaaier.
  donderdag 25 februari 2016 @ 13:45:17 #43
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_160201939
Bij iedere bacterie soort is er 1 bepaalde temperatuur waarbij deze bacterie optimaal groeit, je zou dus kunnen stellen dat als je een product ontdooit je een hele rits aan temperaturen af gaat waarbij diverse bacterien een kans krijgen om te gaan groeien.
Als je dus vlees invriest-ontdooit en weer invriest en ontdooit doorgaat het vlees 4x dat hele temperatuur traject waarbij alle bacterien eenkans krijgen.
Het niet stabiel houden van je temperatuur is ook manier om etenswaar versneld aan zijn einde te laten komen, zo is bv een pak melk dat een 1/2 uurtje op tafel staat gelijk een paar dagen minder houdbaar ondanks dat het daarna weer de koelkast ingaat.

Het grootste gevaar daarbij is dat vlees meestal buiten de koelkast word ontdooit waarbij debuitenkant meestal veel te warm word om de klomp ijs binnenin te ontdooien, als je zo'n pakje hamlappen dat eerst een paar uur op het aanrecht heeft staan ontdooien weer opnieuw invriest vraag je om moeilijkheden.
Als je het vlees in de koelkast ontdooit hebt en weer opnieuw invriest zal het allemaal niet zo'n vaart lopen.
Het algemene advies luid simpel nooit iets 2x invriezen.

Dat je het vleess daarna bakt en de bacterien dood maakt niet zo heel veel uit, botulisme is prima te steriliseren maar dat maakt weinig uit aangezien je dood gaat van de gifstoffen van deze bacterie en niet van de bacterie zelf, de gifstoffen kook je niet weg.

[ Bericht 7% gewijzigd door robber57 op 25-02-2016 13:51:16 ]
pi_160211755
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 23:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En soms dodelijk. Waarom het risico genomen voor 2 of 3 euro?
Bovendien kan jij volgens mij helemaal niet bepalen dat het "meestal ongevaarlijk" is.
Over welke kansen hebben we het dan?
Los van het hele idee dat gepaneerd gemalen separatorvlees enorm lekker is...

Zo'n schnitzeltje invriezen en dan uit de vriezer direct bakken? Geen risico. Als er wel risico is, was de schnitzel al dodelijk voordat je hem invroor.

Dus direct vanuit de vriezer in de pan is geen risico door het invriezen. En al hij direct na het kopen in de vriezer is gegooid heeft ts dus een dodelijk bedorven stuk vlees gekocht. Het risico is als het is gegaan zoals TS het beschrijft minimaal.

Als TS het product na aankoop nog even een tijdje bewaart, lang uit de koelketen heeft gehad omdat het 32 graden was in de zomer, langzaam heeft ingevroren en rustig een dagje ontdooid... Dan is het risico op voedselinfectie wel aanwezig.

Kortom: niet overdrijven.
Whatever...
  donderdag 25 februari 2016 @ 21:47:42 #45
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_160214771
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2016 20:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Los van het hele idee dat gepaneerd gemalen separatorvlees enorm lekker is...

Zo'n schnitzeltje invriezen en dan uit de vriezer direct bakken? Geen risico. Als er wel risico is, was de schnitzel al dodelijk voordat je hem invroor.

Dus direct vanuit de vriezer in de pan is geen risico door het invriezen. En al hij direct na het kopen in de vriezer is gegooid heeft ts dus een dodelijk bedorven stuk vlees gekocht. Het risico is als het is gegaan zoals TS het beschrijft minimaal.

Als TS het product na aankoop nog even een tijdje bewaart, lang uit de koelketen heeft gehad omdat het 32 graden was in de zomer, langzaam heeft ingevroren en rustig een dagje ontdooid... Dan is het risico op voedselinfectie wel aanwezig.

Kortom: niet overdrijven.
Je realiseert je wel dat veel supermarkt vlees op de dag van aankoop vaak al bijna bedorven is? (En dus zoals jij zegt idd bijna "dodelijk bedorven is"
bederf is een lastige kreet want het hangt er van af wat je als veilig stelt, het gaat om de hoeveelheid bacterieen die aanwezig is en zoals we regelmatig in de krant kunnen lezen is dat bij de nederlandse supermarkten vaak net op of over het randje van wat nog geacht word als veilig te consumeren en dat geld iig zeker voor al dat kant-en-klaar spul als gegaarde kipsnitsels,slavinken,worstjes,boomstammetjes,hamburgers enz enz.
Als je daarmee linea recta naar huis gaat en bakt is er nog niet veel aan de hand alhoewel zelfs dat dus al vaak op het randje blijkt maar ik ben er ook wel van overtuigd dat je als gezond mens dat wel aan kan.

Anders word dat dus als jij thuis dat spul nog een keer gaat invriezen en weer ontdooien, dat je daar dood aan gaat is waarschijnlijk overdreven maar je kunt daar wel een paar heel vervelende dagen aan over houden.

Dus ja idd; vlees dat je in de super koopt is niet echt je van het, maar ik geloof dat we daar ondertussen wel achter waren....

Dat gezegd; ik koop bijna al mijn vlees en vleeswaren al 30 jaar over-de-datum behalve orgaanvlees want dat gaat echt nie goe en vries ook wel eens dubbel in en ben idd nog nooit ziek geworden en een t-bone ligt hier ook eerst twee weken op een schaaltje in de koelkast, onafgedekt zodat hij mooi kan indrogen en rijp worden :9

[ Bericht 5% gewijzigd door robber57 op 25-02-2016 21:53:07 ]
pi_160215774
Dus je koopt zelf al je vlees over de datum en je hebt nooit wat gehad, maar je denkt dat vlees op de laatste dag al ongeveer bedorven is? Bullshit.

Geen supermarkt neemt dat risico. Kwaliteitssystemen, microbiologsiche testen etcetc. Al het eten is op de laatste houdbaarheidsdag gewoon nog goed en vrijwel altijd nog wel langer ook. Als het bederft, dan wil dat nog niet zeggend at je er ziek van wordt, laat staan dodelijk ziek. Op het moment dat er in een risicoproduct ook maar iets van een pathogeen gevonden wordt doen ze een recall.

Nee, het risico is minimaal. En je geeft dat zelf al aan. De meeste producten staan ook nog eens stijf van de conserveermiddelen en zuren, bevatten amper tot geen ziektekiemen. Als je het nu heb over kippenpoten die je een dag buiten de koelkast laat liggen... maar nee, een gaar product dat waarschijnlijk ook nog eens bschermd verpakt is direct na aankoop invriezen.

De straat oversteken is een stuk gevaarlijker.
Whatever...
  vrijdag 26 februari 2016 @ 16:24:05 #47
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_160234469
Ts vraagt waarom je het niet opnieuw mag invriezen en dus probeer ik dat uit te leggen, het staat idd op sommige pakjes vlees en het staat er niet voor nix op, er is een reden waarom dat word afgeraden en als je absoluut aan de veilige kant wilt blijven dan zou je het beter op volgen.

Veel mensen weten kennelijk dit soort basiskennis van voedselniet meer, vroeger leerde je dat op de huishoudschool maar daar gaat niemand meer naar toe en dus lees je met regelmaat vragen over dingen die ik al leerde van mijn oma die zei "dat moet vandaag op want opnieuw invriezen kan niet"
Het is niet een moderniteit, mijn oma wist al dat je ingevroren dingen niet moet ontdooien en opnieuw invriezen net zoals dat je slappe groentes als spinazie en postelein niet opnieuw moet verwarmen en dan helemaal zeker niet aan kleine kinderen voeren, nu weten we dat dit is vanwege de nitraten, oma wist niets van nitraten maar wist wel dat je geopende potjes baby voeding niet de volgende dag opnieuw moet verwarmen.

Slecht geinformeerd keuzes op de gok maken met voedsel kan wel eens verkeerd uit pakken, als je weet wat de risicos zijn kun je zelf daarna wel een weloverwogen afweging maken of dat risico het waard is of niet.

Ik denk dat het idd niet zo'n vaart loopt want echt bedorven vlees waar je ziek van word stinkt een uur in de wind en is ook echt niet te nassen maar dan heb ik het over "heel" vlees , dus stukken onbewerkt vlees zoals een hamlap of biefstukje.
Bewerkt vlees zoals alle pan-klaar producten ( slavinken,hamburgers etc) hebben een extra gevaar: allereerst zijn ze gekruid of gemarineerd wat de rotte smaak kan verbergen maar bovendien is de hoeveelheid bacterieen in dergelijk vlees binnen in het slavinkje ook hoog omdat ook binnen in het slavinkje het vlees in aanraking is geweest met (vieze) machines en vieze handen, bij een stuk heel vlees weet je 1 ding bijna zeker en dat is dat niemand met zijn vingers aan de binnenkant van die biefstuk heeft gezeten, alleen de buitenkant is dus "vervuild" en dus heb je in heel vlees minder bacterie groei dan in bewerkt vlees.

Er was onlangs nog een testje met slavinken van de super, het merendeel was over de bederf grens heen en eigenlijk niet meer geschikt voor consumptie nog VOOR het aflopen van de tht.

http://www.consumentenbon(...)nken-verre-van-vers/
Uit microbiologische metingen bleek dat één derde van de onderzochte slavinken op dag van uiterste houdbaarheid zoveel bacteriën bevatte dat de kwaliteit op zijn minst bedenkelijk is. Zes waren duidelijk bedorven, waaronder slavinken van Ekoplaza en Dirk (bio). Van veel slavinken is de kwaliteit niet meer goed op de 'te gebruiken tot'-datum, en soms op de dag van aankoop al niet meer.

30% "bedenkelijk", 60% "duidelijk bedorven" dan blijft er 10% over(1 stuk) die kennelijk wel ok was, das dus totaal 90% bedorven bij aankoop.
Als je zo'n slavink thuis meteen bakt en op eet zal het niet zo'n vaart lopen maar zo'n slavink invriezen, een maand of meer in de vriezer laten en dan weer ontdooien op het warme aanrecht is vragen om drie dagen racekak.
Dat doe ik dus ook niet, maar 10 pakjes afgeprijste droge worst in de vriezer is geen probleem.
Droge worst is zoals het zegt droog, dus zeer weinig water en derhalve weinig voedingsbodem voor schimmels en bacterien,daarbovenop heeft droge worst altijd (wettelijk verplicht) kaliumnitraat er in om de botulisme te doden waardoor dat risico wegvalt.

Ook het argument dat er zoveel conserverings middelen in zitten dat het bijna niet kan bederven is onzin, er worden tegenwoordig juist minder dan ooit conserveringsmiddelen gebruikt als je vergelijkt met de jaren 70 toen ik zelf slager was, in die tijd strooide iedere slager meestal gewoon met de strooier van de bus "een handje" romea (kleurbehoudend) of sulfiet (kleur en houdbaarheid) over het gehakt uit en de kalium nitraat voor in de worst was gewoon "twee eetlepels op 25 worsten" nix wegen gewoon een ruime schatting en liever te veel dan te weinig.
Bovendien zijn veel van die middelen net zoals kruiden kostbaar en dus word er tegenwoordig uit financieel oogpunt juist zo min mogelijk gebruikt want alles wat er onnodig inzit is verspilling en kost geld op nix af.

In plaats daarvan hebben we tegenwoordig dan ook "verpakt onder beschermende atmosfeer" , dat word niet gedaan om jou beter vlees te geven maar omdat het betekent dat je minder dure toevoegingen hoeft te gebruiken plus het vlees blijft beter op kleur door het ontbreken van zuurstof, het vlees blijft er langer beter uitzien wat echter niet betekent dat er geen bacterie groei is.

[ Bericht 12% gewijzigd door robber57 op 26-02-2016 17:03:03 ]
pi_160237549
Goede post.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')