abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160618242
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 17:02 schreef RobbieRonald het volgende:

Waarom niet een vrucht scheppen met met alle benodigde voedingsstoffen voor die beestjes? Waarom moet een krokodil zijn prooi levend verscheuren om te overleven terwijl een lekkere onderwatermeloen (met benodigde voedingsstoffen) ook een oplossing kan zijn?
Duidelijk, dit heeft niks te maken met een creatie, maar met evolutie.
pi_160619171
quote:

[..]

Lijkt mij ook. Waarom niet een vrucht scheppen met met alle benodigde voedingsstoffen voor die beestjes? Waarom moet een krokodil zijn prooi levend verscheuren om te overleven terwijl een lekkere onderwatermeloen (met benodigde voedingsstoffen) ook een oplossing kan zijn?
Yep.. Dawkins verwoordt het ook goed in The God delusion:

quote:
Our consciousness is also raised by the cruelty and wastefulness of natural selection. Predators seem beautifully ‘designed’ to catch prey animals, while the prey animals seem equally beautifully ‘designed’ to escape them. Whose side is God on?
Alpha kenny one
  zaterdag 12 maart 2016 @ 20:38:11 #103
224960 highender
Travellin' Light
pi_160620330
quote:
In het huidige ecosysteem zeker maar volgens mij kon hij wel een systeem bedenken waarin dieren niet massaal onnodig hoeven te lijden. Evolutie kun je daar de schuld niet van geven want dat is de natuur maar een eventuele ontwerper wel.

[..]

Lijkt mij ook. Waarom niet een vrucht scheppen met met alle benodigde voedingsstoffen voor die beestjes? Waarom moet een krokodil zijn prooi levend verscheuren om te overleven terwijl een lekkere onderwatermeloen (met benodigde voedingsstoffen) ook een oplossing kan zijn?
Uiteraard kan een triple A god een systeem zonder leed bedenken, sterker, dit systeem (dat o.a. leed als stuwende kracht gebruikt) is het bewijs dat een dergelijke god niet kan bestaan. Gelovigen kunnen niet anders dan claimen dat hun god immaterieel van aard is, en als we dat dan - for the sake of argument - aannemen dan had het ook immateriële vriendjes kunnen scheppen, zelfs ik kan dat bedenken :s) .
pi_160621911
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:38 schreef highender het volgende:

[..]

Uiteraard kan een triple A god een systeem zonder leed bedenken, sterker, dit systeem (dat o.a. leed als stuwende kracht gebruikt) is het bewijs dat een dergelijke god niet kan bestaan. Gelovigen kunnen niet anders dan claimen dat hun god immaterieel van aard is, en als we dat dan - for the sake of argument - aannemen dan had het ook immateriële vriendjes kunnen scheppen, zelfs ik kan dat bedenken :s) .
^O^
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_160637179
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 20:38 schreef highender het volgende:

[..]

Het is wel een geloof waarbij de grote man zelf aan een kruis is genageld. Ik zou kunnen beargumenteren dat als er geen leed was, er ook geen benodigheid voor God nodig was noch zou de kruisdood dan nog begrepen kunnen worden.

En als iedereen zo'n hekel aan lijden heeft, waarom wel films met geweld etc kijken. Waarom tegen God strijden waarom niet tegen Hollywood waarom niet tegen computerspelletjes wat overigens wel mensen doen.

Ik zit hier enkel wat waaroms en nuances. Zelf heb ik nog geen specifieke standpunten. Je zou wel kunnen zeggen dat als er geen lijden was God zelf ook niet hoefde te lijden, maar er was dan ook geen noodzaak voor God. Net zoals er geen noodzaak voor werk of denken zou zijn als we alles gepresenteerd kregen op een blaadje.

Als God dan een product is van evolutie dat mensen gebruikte wat is dan dat dat de functie van religie gaat vervangen wat mensen ook helpt? Khaballah? Of hoe het heet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2016 15:42:27 ]
pi_160639565
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_160640883
quote:
Interessant ga ik zeker even kijken. Bedankt voor de tip.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2016 17:55:20 ]
  zondag 13 maart 2016 @ 19:50:02 #108
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160644293
De bijbel spreekt over het grote verval (the great apostasy) voor het einde.
  zondag 13 maart 2016 @ 19:52:55 #109
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160644350
Daniel is rond 165bc gedateerd omdat het enkel after the fact kan worden geplaatst volgens de seculiere wetenschap, als het daarvoor werd gedateerd, dan zaten ze met een probleem, omdat de profetieën blijkbaar uit zijn gekomen.
pi_160644444
Nou! Welk een probleem zou dat zijn!
Conscience do cost.
  zondag 13 maart 2016 @ 19:59:28 #111
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160644503
Only time will tell. Zal wel weer meevallen.
pi_160645648
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 19:52 schreef Manke het volgende:
Daniel is rond 165bc gedateerd omdat het enkel after the fact kan worden geplaatst volgens de seculiere wetenschap, als het daarvoor werd gedateerd, dan zaten ze met een probleem, omdat de profetieën blijkbaar uit zijn gekomen.
Mja, bijgeloof. Ook nog zo'n overblijfsel uit een simpele tijd.
  zondag 13 maart 2016 @ 21:02:20 #113
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160646462
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:41 schreef laforest het volgende:

[..]

Mja, bijgeloof. Ook nog zo'n overblijfsel uit een simpele tijd.
ze hadden het zelfde intellect als mensen tegenwoordig.
pi_160647095
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:02 schreef Manke het volgende:

[..]

ze hadden het zelfde intellect als mensen tegenwoordig.
Intellect en geloof hadden toen niets en nu niets met elkaar te doen.
pi_160647677
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 19:52 schreef Manke het volgende:
Waarom die fixatie op dat hele eindtijd gebeuren?

Ik haal het nog maar eens aan:

In Daniel, as in this last book of the Bible, one is in presence of contents whose general purpose is undoubtedly to comfort God's people under the ordeal of a cruel persecution, chiefly by means of symbolical visions bearing on "the time of the end". This is the obvious purpose of the four visions recorded in the second part of the Book of Daniel (chaps. vii-xii), and also of Nebuchadnezzer's dream as given and explained in the second chapter of the first part of that inspired writing: the persecution therein in view is that of Antiochus Epiphanes, and the Jews are to be comforted by the assured prospect both of the fate that awaits their oppressor and of the setting up of God's universal and eternal kingdom. Nor have the narratives in chapters iii-vi a different general purpose: in each and in all of them the generous and constant servants of the true God -- Daniel and his fellow captives -- triumph in the end, while their oppressors, however mighty or numerous, are ultimately punished or made to acknowledge and promote the glory of the God of Israel. This apocalyptic object of the Book of Daniel is admitted by most scholars of the present day, and is in harmony with the place assigned to that sacred writing in the Hebrew Bible, where it appears not among "the Prophets", or second great division of the original text, but among "the Writings", or third main division of that text.

Waarom kun je het niet zo zien?

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2016 21:32:57 ]
  zondag 13 maart 2016 @ 21:54:46 #116
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160648618
quote:
11s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:30 schreef Argo het volgende:

[..]

Waarom die fixatie op dat hele eindtijd gebeuren?

Ik haal het nog maar eens aan:

In Daniel, as in this last book of the Bible, one is in presence of contents whose general purpose is undoubtedly to comfort God's people under the ordeal of a cruel persecution, chiefly by means of symbolical visions bearing on "the time of the end". This is the obvious purpose of the four visions recorded in the second part of the Book of Daniel (chaps. vii-xii), and also of Nebuchadnezzer's dream as given and explained in the second chapter of the first part of that inspired writing: the persecution therein in view is that of Antiochus Epiphanes, and the Jews are to be comforted by the assured prospect both of the fate that awaits their oppressor and of the setting up of God's universal and eternal kingdom. Nor have the narratives in chapters iii-vi a different general purpose: in each and in all of them the generous and constant servants of the true God -- Daniel and his fellow captives -- triumph in the end, while their oppressors, however mighty or numerous, are ultimately punished or made to acknowledge and promote the glory of the God of Israel. This apocalyptic object of the Book of Daniel is admitted by most scholars of the present day, and is in harmony with the place assigned to that sacred writing in the Hebrew Bible, where it appears not among "the Prophets", or second great division of the original text, but among "the Writings", or third main division of that text.

Waarom kun je het niet zo zien?
ik weet het niet, maar die eindtijd bs is een belangrijk thema in alle abrahamistische geloven.

Vind het enkel kort door de bocht om het te dateren adhv wat er voorspeld is, het kan niet werkelijk voorspeld zijn, dus plaatsen ze het maar na de gebeurtenissen, die wel plaatsgevonden hebben.
pi_160648751
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:54 schreef Manke het volgende:

[..]

ik weet het niet, maar die eindtijd bs is een belangrijk thema in alle abrahamistische geloven.

Vind het enkel kort door de bocht om het te dateren adhv wat er voorspeld is, het kan niet werkelijk voorspeld zijn, dus plaatsen ze het maar na de gebeurtenissen, die wel plaatsgevonden hebben.
Kun je de eindtijd niet gewoon als je eigen dood zien? Waarom moet hij universeel zijn, en als hij universeel is, tja we hebben een potentiële eindtijd opgeslagen als mensen, denk aan kernwapens. Kernwapens veroorzaken ook veel ellende en de gevolgen kunnen de mensheid best uitroeien.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2016 21:59:28 ]
pi_160649802
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 21:54 schreef Manke het volgende:
Dat is dan wel door jou een zeer naïeve zienswijze van dateren. Zo eenvoudig is dit niet, maar dat kan jij natuurlijk niet weten.
  maandag 14 maart 2016 @ 02:13:50 #119
224960 highender
Travellin' Light
pi_160653326
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:42 schreef Argo het volgende:
Het is wel een geloof waarbij de grote man zelf aan een kruis is genageld.
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen.
quote:
Ik zou kunnen beargumenteren dat als er geen leed was, er ook geen benodigheid voor God nodig was noch zou de kruisdood dan nog begrepen kunnen worden.

En als iedereen zo'n hekel aan lijden heeft, waarom wel films met geweld etc kijken. Waarom tegen God strijden waarom niet tegen Hollywood waarom niet tegen computerspelletjes wat overigens wel mensen doen.[quote]

Ik zit hier enkel wat waaroms en nuances. Zelf heb ik nog geen specifieke standpunten. Je zou wel kunnen zeggen dat als er geen lijden was God zelf ook niet hoefde te lijden, maar er was dan ook geen noodzaak voor God. Net zoals er geen noodzaak voor werk of denken zou zijn als we alles gepresenteerd kregen op een blaadje.
Als ik jouw argument zou volgen kom ik op de volgende vraag:
Is het paradijs een plek zonder leed of een plek zonder god?

Maar goed, indien god de schepper is van alles, dus ook van leed, dan bestond god dus ook voordat er leed was, god kon dus bestaan zonder leed. En als god almachtig is, dan had hij ook zonder leed kunnen blijven bestaan.
quote:
Als God dan een product is van evolutie dat mensen gebruikte wat is dan dat dat de functie van religie gaat vervangen wat mensen ook helpt? Khaballah? Of hoe het heet.
Geen flauw idee, religies evolueren ook, al gaat het nogal traag. Ik begrijp sowieso niet dat religie mensen zou helpen, het geeft geen enkel overtuigend antwoord op wat voor vraagstuk dan ook.
pi_160655012
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 02:13 schreef highender het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen.

[..]

Als ik jouw argument zou volgen kom ik op de volgende vraag:
Is het paradijs een plek zonder leed of een plek zonder god?

Maar goed, indien god de schepper is van alles, dus ook van leed, dan bestond god dus ook voordat er leed was, god kon dus bestaan zonder leed. En als god almachtig is, dan had hij ook zonder leed kunnen blijven bestaan.

[..]

Geen flauw idee, religies evolueren ook, al gaat het nogal traag. Ik begrijp sowieso niet dat religie mensen zou helpen, het geeft geen enkel overtuigend antwoord op wat voor vraagstuk dan ook.
Wat ik wilde zeggen is: als Jezus zijn verhaal waar is en hij God is. Kwam God zelf mee in de wereld om te lijden.

Het paradijs zoals het christendom het omschrijft betekend dat je opgaat in de geest van God. Of daar leed is geen idee. Gelovige gaan uit van niet.

Religies evolueren niet door middel van natuurlijke selectie. Religies veranderen betreft nieuwe kennis en het lijkt momenteel zelfs een reducerende wetenschap (theologie). Echter heeft het blijkbaar wel een nut. Anders zou het niet zo'n grip hebben, dat jij het nut niet kan zien kan. Maar je kan niet gewoon zeggen religie is onzin en niets teruggeven in de plek.

Mensen gaan altijd een vorm van spiritualiteit zoeken. Niet iedereen maar veel mensen ook.
pi_160655321
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 09:55 schreef Argo het volgende:
Wat ik wilde zeggen is: als Jezus zijn verhaal waar is en hij God is. Kwam God zelf mee in de wereld om te lijden.
Foute uitgang en daarom is de rest van je veronderstelling ook fout.
pi_160655396
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 10:20 schreef ATON het volgende:

[..]

Foute uitgang en daarom is de rest van je veronderstelling ook fout.
Lees nog eens ik stel: als het waar is.

Ik zeg niet het is waar dus.
pi_160655504
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 10:24 schreef Argo het volgende:

[..]

Lees nog eens ik stel: als het waar is.

Ik zeg niet het is waar dus.
Waardeloze veronderstelling dus. Wat moet ik hier dan mee ? Jezus heeft nooit beweerd dat hij de ( biologische ) zoon van God was. Hij meende wel recht te hebben op de TITEL bar Abbas, wat zo goed wil zeggen als ' zoon van de Vader '. Dit hield in dat hij zich had toegewijd en verdienstelijk gemaakt had als trouw volgeling van JHWH. En dit is geen veronderstelling.
pi_160655634
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 10:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Waardeloze veronderstelling dus. Wat moet ik hier dan mee ? Jezus heeft nooit beweerd dat hij de ( biologische ) zoon van God was. Hij meende wel recht te hebben op de TITEL bar Abbas, wat zo goed wil zeggen als ' zoon van de Vader '. Dit hield in dat hij zich had toegewijd en verdienstelijk gemaakt had als trouw volgeling van JHWH. En dit is geen veronderstelling.
Nogmaals: hoe weet jij dit allemaal was je erbij kende je Jezus? We weten ook niet precies wat Caesar allemaal gezegd heeft.

Maar ik ga niet meer in discussie met jou, omdat jij hier enkel komt voor je gelijk en niet om gewoon te filosoferen. Iets dat je zelf hebt toegegeven.

Dit is mijn positie en hier laat ik het bij.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2016 10:40:03 ]
pi_160656097
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 10:39 schreef Argo het volgende:
Nogmaals: hoe weet jij dit allemaal was je erbij kende je Jezus?
Ik was daar niet bij. Jij wel ? Ik weet dit door boeken te lezen die jij niet leest. :D
Verder is dit van jou een zeer flauw antwoord. Bar Abbas was een titel en dat weet iedereen die een beetje op de hoogte is van het jodendom.
quote:
We weten ook niet precies wat Caesar allemaal gezegd heeft.
Hoeft ook niet. Men kan door de documenten waar we over beschikken een duidelijk beeld van deze figuur maken.

quote:
Maar ik ga niet meer in discussie met jou, omdat jij hier enkel komt voor je gelijk en niet om gewoon te filosoferen.
Filosoferen doe je niet op foute veronderstellingen. En als ik ongelijk heb mag je dit aantonen met harde argumenten. En baaidewee, ik ga ook niet in discussie met iemand die nog niet eens de basiskennis heeft over dit onderwerp.
quote:
Dit is mijn positie en hier laat ik het bij.
Dit toont dan duidelijk aan dat je hier niet komt om te discussiëren en je eigen gelijk wil verkopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')