abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 08:59:17 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160111371
Hoi,

Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht, met inbouwkoelkast. Ik heb hierop "verlengde garantie" aangevraagd door mij te registreren bij Etna ( wat een kutmerk).
5 jaar garantie.

Ik heb een monteur van Etna laten komen en moest 70 euro voorrijkosten betalen (omdat het buiten de eerste 2 jaar valt is dat kennelijk standaard). Tevens waren ze mijn registratie kwijt en moet 40 euro betalen voor opnieuw registreren. Ik ben hiermee akkoord gegaan, omdat het goedkoper is dan een nieuwe koelkast.

Nu blijkt mijn koelkast niet te repareren aldus de monteur. Er is teveel vloeistof/gas weggelekt.

Er wordt momenteel gebeld met het hoofdkantoor om te kijken wat de kosten zijn voor een nieuwe koelkast. Mij werd medegedeeld dat ik afschrijfkosten moet betalen voor de koelkast. Dit zou ongeveer 10% per jaar zijn. Dus bovenop de 110 euro, moet ik 30% betalen voor een nieuwe koelkast.

Is dit wettelijk toegestaan? Mogen ze mij wel kosten in rekening brengen voor het vervangen van een koelkast die binnen de garantie al na 3 jaar afgeschreven is?

Alvast bedankt.
pi_160111394
Nee. Je hebt recht op kosteloze herstel of vervanging. Maar heb je je tot Etna gewend of tot de verkoper? Bij die laatste moet je zijn namelijk.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 09:17:42 #3
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160111523
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 09:03 schreef r_one het volgende:
Nee. Je hebt recht op kosteloze herstel of vervanging. Maar heb je je tot Etna gewend of tot de verkoper? Bij die laatste moet je zijn namelijk.
Eerst de verkoper. Toen rechtstreeks naar Etna, ivm garantie die rechtstreek gaat.
  maandag 22 februari 2016 @ 09:21:09 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160111558
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 09:17 schreef Kreator het volgende:
Eerst de verkoper. Toen rechtstreeks naar Etna, ivm garantie die rechtstreek gaat.
Slim gedaan van de verkoper.
In Nederland is de verkoper verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie.

Had je zelf geen bewijs meer van de registratie?
So we just called him Fred
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 09:25:26 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160111615
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 09:21 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Slim gedaan van de verkoper.
In Nederland is de verkoper verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie.

Had je zelf geen bewijs meer van de registratie?
Nee, dom genoeg niet. Dus ik doe ook niet moeilijk over de 70 euro voorrijkosten en de 40 euro registratie.

Wel ga ik moeilijk doen over het feit dat mijn koelkast na 3 jaar stuk is. Ik zal zo de verkoper ook weer gaan bellen. (-edit- verkoper is vandaag gesloten... :'( )

Ik lees hier al tig jaar mee en ben er nu zelf ook ingetrapt om mij af te laten schepen door de verkoper.
pi_160111638
Er is teveel vloeistof / gas weggelekt ? En dan kunnen ze het niet meer repareren ? Klinkt voor mij als een vrij onlogische constatering.
U MAD?
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 09:29:13 #7
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160111654
quote:
3s.gif Op maandag 22 februari 2016 09:27 schreef de_boswachter het volgende:
Er is teveel vloeistof / gas weggelekt ? En dan kunnen ze het niet meer repareren ? Klinkt voor mij als een vrij onlogische constatering.
Ik vond het ook een raar verhaal. Monteur was kortaf en kwam weinig uit. De achterwand schijnt ook te zijn gaan bobbelen door dit lek en daardoor onrepareerbaar.

Maar goed, ik ga er wel een strijd van maken. We gaan het zien... ik ga in elk geval geen 110 euro 'servicekosten' & 130 euro afschrijvingskosten betalen voor vervanging.
pi_160112069
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 09:29 schreef Kreator het volgende:

Ik vond het ook een raar verhaal. Monteur was kortaf en kwam weinig uit. De achterwand schijnt ook te zijn gaan bobbelen door dit lek en daardoor onrepareerbaar.

Maar goed, ik ga er wel een strijd van maken. We gaan het zien... ik ga in elk geval geen 110 euro 'servicekosten' & 130 euro afschrijvingskosten betalen voor vervanging.
Dat van die achterwand klinkt dan nog wel logisch, maar dat je de koelkast moet afschrijven omdat er te veel gas is gelekt :?
Daarnaast is Etna wel een B-merk, maar toch met een gigantische afzetmarkt in Nederland. Prijs/kwaliteit is best ok.

Maar met die registratie snap ik niet helemaal ? ik heb nog nooit een koelkast of iets dergelijks geregistreerd? Of heeft dat te maken met die verlengde garantie ? Dan heb je toch een bevestiging of iets dergelijks ? Sowieso voorrij kosten moeten betalen terwijl het nog binnen de normale garantie valt :').!!!!
U MAD?
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:12:02 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112228
quote:
3s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:01 schreef de_boswachter het volgende:

Maar met die registratie snap ik niet helemaal ? ik heb nog nooit een koelkast of iets dergelijks geregistreerd? Of heeft dat te maken met die verlengde garantie ? Dan heb je toch een bevestiging of iets dergelijks ? Sowieso voorrij kosten moeten betalen terwijl het nog binnen de normale garantie valt :').!!!!
Ik had destijds direct geregistreerd. Kan echter nergens meer een mail vinden (waarschijnlijk op oud mail adres) en bij Etna/Atag zeggen ze dat ik nooit geregistreerd heb. Die registratie is voor '3 jaar extra garantie' bovenop de standaard 2 jaar.
Zij zeggen dat de eerste 2 jaar volledig garantie geeft en de 3 jaar 'extra' garantie is wel op onderdelen, maar dan moet je wel voorrijkosten betalen. Bovendien moest ik bij het bezoek 'registratiekosten' betalen à 10 euro per apparaat (heb er 4) om de verlengde garantie alsnog te activeren.
Ik begrijp wel dat het allemaal een beetje shady is, maar daar ben ik mee akkoord gegaan.

Nu heb ik echter alsnog niks, want de koelkast is niet gerepareerd en heb wel die kosten gemaakt.
pi_160112271
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik had destijds direct geregistreerd. Kan echter nergens meer een mail vinden (waarschijnlijk op oud mail adres) en bij Etna/Atag zeggen ze dat ik nooit geregistreerd heb. Die registratie is voor '3 jaar extra garantie' bovenop de standaard 2 jaar.
Zij zeggen dat de eerste 2 jaar volledig garantie geeft en de 3 jaar 'extra' garantie is wel op onderdelen, maar dan moet je wel voorrijkosten betalen. Bovendien moest ik bij het bezoek 'registratiekosten' betalen à 10 euro per apparaat (heb er 4) om de verlengde garantie alsnog te activeren.
Ik begrijp wel dat het allemaal een beetje shady is, maar daar ben ik mee akkoord gegaan.

Nu heb ik echter alsnog niks, want de koelkast is niet gerepareerd en heb wel die kosten gemaakt.
Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je uberhaupt nog als consument extra garantie bij Etna wil bij kopen. Als ik garantie bij koop wil ik van (bijna) alle kosten af zijn als er iets stuk gaat. Maar zoiets als voorrij kosten is gewoon geldklopperij, maar als dit in de voorwaarden staat kun je weinig.
U MAD?
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:16:38 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112295
quote:
3s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:14 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je uberhaupt nog als consument extra garantie bij Etna wil bij kopen. Als ik garantie bij koop wil ik van (bijna) alle kosten af zijn als er iets stuk gaat. Maar zoiets als voorrij kosten is gewoon geldklopperij, maar als dit in de voorwaarden staat kun je weinig.
Die extra garantie is gratis als je 4 apparaten hebt. Dus heb er niet extra voor betaald. Etna doet het voorkomen alsof het een fantastische extra service is, maar volgens het Europees recht heb ik gewoon recht op vervanging, want een koelkast mag na 3 jaar niet kapot zijn. (denk ik; vandaar mijn vraag hier.)
pi_160112301
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:12 schreef Kreator het volgende:

[..]

Etna mag dat, in feite heb je de fabrieksgarantie verlengd. Dat is wat anders dan de wettelijke garantie die de verkoper je moet geven.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:19:26 #13
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112343
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:17 schreef r_one het volgende:

[..]

Etna mag dat, in feite heb je de fabrieksgarantie verlengd. Dat is wat anders dan de wettelijke garantie die de verkoper je moet geven.
Maar jij zegt dus dat ik gewoon bij Bruynzeel aan moet kloppen voor de garantie en Etna links moet laten liggen?
pi_160112384
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:19 schreef Kreator het volgende:

[..]

Maar jij zegt dus dat ik gewoon bij Bruynzeel aan moet kloppen voor de garantie en Etna links moet laten liggen?
Ja, idd.
.
pi_160112480
Je hebt geen overeenkomst met Etna, je hebt een overeenkomst met Bruynzeel.

Je hebt vanuit Europese wetgeving 2 jaar garantie op een product. De Nederlandse wetgeving gaat echter verder dan dat.

Je mag van een product verwachten dat deze een zekere levensduur behaalt. Deze levensduur is bij koelkasten wel afhankelijk van de prijsklasse. Een duur A-merk als miele heeft een verwachte levensduur van 15 jaar. De A-merken als bosch/siemens etc zitten op zo'n 8-10 jaar, de b-merken zitten op zo'n 7 jaar, dus al zou je laag inzetten, dan nog mag zo'n koelkast niet na drie jaar al kapot gaan.

Het is dus een ondeugdelijk product en daarmee moet je naar de bruynzeel gaan. Je moet bruynzeel in de gelegenheid stellen om de koelkast te repareren (gratis, geen voorrijkosten of ander geneuzel). Als reparatie geen soelaas biedt, wat in de lijn der verwachting ligt, kunnen ze het apparaat vervangen. Zo niet, dan sta jij in je recht om de koop te ontbinden.

Dan geef je hun de koelkast terug, en krijg jij je geld terug. Daarbij komt dan wel een beetje afschrijving, omdat je wel 3 jaar plezier hebt gehad van de koelkast, maar dan moet je dus nog 70 procent van de kosten vergoed krijgen.

Doen ze daar lastig over, dan dreig je met de geschillencommissie.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jordy-B op 22-02-2016 10:34:37 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_160112647
Eerste 2 jaar zijn voor de verkoper, daarna moet je toch echt bij de fabrikant zijn, zeker als je bij die fabrikant meer garantie koopt.
pi_160112708
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:38 schreef Artbij2 het volgende:
Eerste 2 jaar zijn voor de verkoper, daarna moet je toch echt bij de fabrikant zijn, zeker als je bij die fabrikant meer garantie koopt.
Flauwekul.
.
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:45:37 #18
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112775
Zojuist contact gezocht met hoofdkantoor van Bruynzeel.

Die zijn ook zo flexibel als een baksteen. Ze vond het heel normaal dat ik voorrijkosten moest betalen en ook nog moet meebetalen aan vervanging, maar ze wilde niet op de zaken vooruit lopen en wacht reactie Etna af met voorstel. Ze gaat hun contactpersoon bij Etna bellen om de zaak te bespoedigen (aangezien ik met een defecte koelkast zit).

Ik ben tot nu toe heel vriendelijk gebleven; ik wacht ook even af wat ze gaan voorstellen. Als Etna en met name Bruynzeel geen water bij de wijn doet, ga ik wel op mijn strepen staan. Dan ga ik vertellen dat ik door de Bruynzeel verkoper verkeerd ben voorgelicht, door zijn toedoen die kosten heb gemaakt en ik verwacht dat de koelkast kosteloos wordt vervangen en ik anders op papier wil hebben dat het normaal is dat een Etna koelkast na 3 jaar stuk is. Dat is ook prima, dan ga ik daar het internet mee op.
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:46:03 #19
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112781
quote:
zeker als je bij die fabrikant meer garantie koopt.
Ik heb geen extra garantie gekocht.
pi_160112810
quote:
Dat is Europese wetgeving. Vanuit Europa krijg je sowieso 2 jaar garantie.

Nederlandse wetgeving gaat verder en stelt dat een product ondeugdelijk is als het product niet voldoet aan de verwachtingen die de consument ervan mag hebben.

Dus als een product:

• niet (goed) werkt
• niet compleet is
• beschadigd is
• niet werkt zoals door de verkoper of de fabrikant in bijvoorbeeld reclame is toegezegd
• niet voldoet aan de opgegeven specificaties

Maar daarbij komt dus ook de levensduur, en daarop is de Nederlandse wetgeving dus ruimer dan de Europese wetgeving. Een koelkast gaat minimaal zo'n 8 jaar mee. Dan kan de consument dus ook 8 jaar bij de winkel aankloppen als de koelkast het niet meer doet.

quote:
De garantietermijn is afgelopen. Houden de verplichtingen van de verkoper nu op?

De verplichtingen van verkopers houden niet op als de garantietermijn is afgelopen. De wettelijke rechten van de consument blijven bestaan. Ook na de garantieperiode heeft hij recht op een goed product. Zijn er gebreken aan het product die de consument bij normaal gebruik nog niet hoefde te verwachten? Dan kan hij de verkoper daarop aanspreken.
Van: https://www.acm.nl/nl/ond(...)nformiteit/garantie/
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_160112816
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:45 schreef Kreator het volgende:
Zojuist contact gezocht met hoofdkantoor van Bruynzeel.

Die zijn ook zo flexibel als een baksteen. Ze vond het heel normaal dat ik voorrijkosten moest betalen en ook nog moet meebetalen aan vervanging, maar ze wilde niet op de zaken vooruit lopen en wacht reactie Etna af met voorstel. Ze gaat hun contactpersoon bij Etna bellen om de zaak te bespoedigen (aangezien ik met een defecte koelkast zit).

Ik ben tot nu toe heel vriendelijk gebleven; ik wacht ook even af wat ze gaan voorstellen. Als Etna en met name Bruynzeel geen water bij de wijn doet, ga ik wel op mijn strepen staan.
Ah, ze gaan zich nu al achter Etna verschuilen. Jammer maar dat mag dus niet. Heb jij geen boodschap aan.
.
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:49:00 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112832
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:47 schreef r_one het volgende:

[..]

Ah, ze gaan zich nu al achter Etna verschuilen. Jammer maar dat mag dus niet. Heb jij geen boodschap aan.
Klopt. Heb ik ook gezegd. "maar meneer, wij doen dit in nauwe samenwerking met Etna, dus u moet even afwachten wat het voorstel van Etna is."
pi_160112862
Ook van de Authoriteit Consument & Markt:

quote:
Wat is de rol van de fabrikant?
Verkopers mogen consumenten niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper heeft de koopovereenkomst gesloten en niet de fabrikant. Verkopers moeten zelf een oplossing bieden. Of de fabrikant inschakelen voor de consument.

De verkoper kan achteraf wel proberen de kosten te verhalen op de fabrikant. Dat is in de wet geregeld. Heeft een verkoper een consument schadeloos gesteld? Dan kan hij zijn schade verhalen op degene bij wie hij het ondeugdelijke product heeft ingekocht.
pi_160112878
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:49 schreef Kreator het volgende:

[..]

Klopt. Heb ik ook gezegd. "maar meneer, wij doen dit in nauwe samenwerking met Etna, dus u moet even afwachten wat het voorstel van Etna is."
"Fijn dat u dat doet, maar wat Etna vindt, heb ik geen boodschap aan. En de wetgever ook niet."
.
  Official ESF Kreviewer maandag 22 februari 2016 @ 10:53:21 #25
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_160112908
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 10:51 schreef r_one het volgende:

[..]

"Fijn dat u dat doet, maar wat Etna vindt, heb ik geen boodschap aan. En de wetgever ook niet."
Dit heb ik in iets andere bewoording ook gezegd. Maar het is natuurlijk wel fair om even te wachten wat Bruynzeel nu voor me kan doen. Moet ze ook de tijd geven om even te reageren/met Etna te overleggen.
(alhoewel ik haast heb, omdat mijn koelkast stuk is)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')