Eerst de verkoper. Toen rechtstreeks naar Etna, ivm garantie die rechtstreek gaat.quote:Op maandag 22 februari 2016 09:03 schreef r_one het volgende:
Nee. Je hebt recht op kosteloze herstel of vervanging. Maar heb je je tot Etna gewend of tot de verkoper? Bij die laatste moet je zijn namelijk.
Slim gedaan van de verkoper.quote:Op maandag 22 februari 2016 09:17 schreef Kreator het volgende:
Eerst de verkoper. Toen rechtstreeks naar Etna, ivm garantie die rechtstreek gaat.
Nee, dom genoeg niet. Dus ik doe ook niet moeilijk over de 70 euro voorrijkosten en de 40 euro registratie.quote:Op maandag 22 februari 2016 09:21 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Slim gedaan van de verkoper.
In Nederland is de verkoper verantwoordelijk voor de afhandeling van garantie.
Had je zelf geen bewijs meer van de registratie?
Ik vond het ook een raar verhaal. Monteur was kortaf en kwam weinig uit. De achterwand schijnt ook te zijn gaan bobbelen door dit lek en daardoor onrepareerbaar.quote:Op maandag 22 februari 2016 09:27 schreef de_boswachter het volgende:
Er is teveel vloeistof / gas weggelekt ? En dan kunnen ze het niet meer repareren ? Klinkt voor mij als een vrij onlogische constatering.
Dat van die achterwand klinkt dan nog wel logisch, maar dat je de koelkast moet afschrijven omdat er te veel gas is gelektquote:Op maandag 22 februari 2016 09:29 schreef Kreator het volgende:
Ik vond het ook een raar verhaal. Monteur was kortaf en kwam weinig uit. De achterwand schijnt ook te zijn gaan bobbelen door dit lek en daardoor onrepareerbaar.
Maar goed, ik ga er wel een strijd van maken. We gaan het zien... ik ga in elk geval geen 110 euro 'servicekosten' & 130 euro afschrijvingskosten betalen voor vervanging.
Ik had destijds direct geregistreerd. Kan echter nergens meer een mail vinden (waarschijnlijk op oud mail adres) en bij Etna/Atag zeggen ze dat ik nooit geregistreerd heb. Die registratie is voor '3 jaar extra garantie' bovenop de standaard 2 jaar.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:01 schreef de_boswachter het volgende:
Maar met die registratie snap ik niet helemaal ? ik heb nog nooit een koelkast of iets dergelijks geregistreerd? Of heeft dat te maken met die verlengde garantie ? Dan heb je toch een bevestiging of iets dergelijks ? Sowieso voorrij kosten moeten betalen terwijl het nog binnen de normale garantie valt.!!!!
Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je uberhaupt nog als consument extra garantie bij Etna wil bij kopen. Als ik garantie bij koop wil ik van (bijna) alle kosten af zijn als er iets stuk gaat. Maar zoiets als voorrij kosten is gewoon geldklopperij, maar als dit in de voorwaarden staat kun je weinig.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:12 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik had destijds direct geregistreerd. Kan echter nergens meer een mail vinden (waarschijnlijk op oud mail adres) en bij Etna/Atag zeggen ze dat ik nooit geregistreerd heb. Die registratie is voor '3 jaar extra garantie' bovenop de standaard 2 jaar.
Zij zeggen dat de eerste 2 jaar volledig garantie geeft en de 3 jaar 'extra' garantie is wel op onderdelen, maar dan moet je wel voorrijkosten betalen. Bovendien moest ik bij het bezoek 'registratiekosten' betalen à 10 euro per apparaat (heb er 4) om de verlengde garantie alsnog te activeren.
Ik begrijp wel dat het allemaal een beetje shady is, maar daar ben ik mee akkoord gegaan.
Nu heb ik echter alsnog niks, want de koelkast is niet gerepareerd en heb wel die kosten gemaakt.
Die extra garantie is gratis als je 4 apparaten hebt. Dus heb er niet extra voor betaald. Etna doet het voorkomen alsof het een fantastische extra service is, maar volgens het Europees recht heb ik gewoon recht op vervanging, want een koelkast mag na 3 jaar niet kapot zijn. (denk ik; vandaar mijn vraag hier.)quote:Op maandag 22 februari 2016 10:14 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je uberhaupt nog als consument extra garantie bij Etna wil bij kopen. Als ik garantie bij koop wil ik van (bijna) alle kosten af zijn als er iets stuk gaat. Maar zoiets als voorrij kosten is gewoon geldklopperij, maar als dit in de voorwaarden staat kun je weinig.
Etna mag dat, in feite heb je de fabrieksgarantie verlengd. Dat is wat anders dan de wettelijke garantie die de verkoper je moet geven.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:12 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik had destijds direct geregistreerd. Kan echter nergens meer een mail vinden (waarschijnlijk op oud mail adres) en bij Etna/Atag zeggen ze dat ik nooit geregistreerd heb. Die registratie is voor '3 jaar extra garantie' bovenop de standaard 2 jaar.
Zij zeggen dat de eerste 2 jaar volledig garantie geeft en de 3 jaar 'extra' garantie is wel op onderdelen, maar dan moet je wel voorrijkosten betalen. Bovendien moest ik bij het bezoek 'registratiekosten' betalen à 10 euro per apparaat (heb er 4) om de verlengde garantie alsnog te activeren.
Ik begrijp wel dat het allemaal een beetje shady is, maar daar ben ik mee akkoord gegaan.
Nu heb ik echter alsnog niks, want de koelkast is niet gerepareerd en heb wel die kosten gemaakt.
Maar jij zegt dus dat ik gewoon bij Bruynzeel aan moet kloppen voor de garantie en Etna links moet laten liggen?quote:Op maandag 22 februari 2016 10:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Etna mag dat, in feite heb je de fabrieksgarantie verlengd. Dat is wat anders dan de wettelijke garantie die de verkoper je moet geven.
Ja, idd.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:19 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar jij zegt dus dat ik gewoon bij Bruynzeel aan moet kloppen voor de garantie en Etna links moet laten liggen?
Flauwekul.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:38 schreef Artbij2 het volgende:
Eerste 2 jaar zijn voor de verkoper, daarna moet je toch echt bij de fabrikant zijn, zeker als je bij die fabrikant meer garantie koopt.
Ik heb geen extra garantie gekocht.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:38 schreef Artbij2 het volgende:
zeker als je bij die fabrikant meer garantie koopt.
Dat is Europese wetgeving. Vanuit Europa krijg je sowieso 2 jaar garantie.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:38 schreef Artbij2 het volgende:
Eerste 2 jaar zijn voor de verkoper, daarna moet je toch echt bij de fabrikant zijn, zeker als je bij die fabrikant meer garantie koopt.
Van: https://www.acm.nl/nl/ond(...)nformiteit/garantie/quote:De garantietermijn is afgelopen. Houden de verplichtingen van de verkoper nu op?
De verplichtingen van verkopers houden niet op als de garantietermijn is afgelopen. De wettelijke rechten van de consument blijven bestaan. Ook na de garantieperiode heeft hij recht op een goed product. Zijn er gebreken aan het product die de consument bij normaal gebruik nog niet hoefde te verwachten? Dan kan hij de verkoper daarop aanspreken.
Ah, ze gaan zich nu al achter Etna verschuilen. Jammer maar dat mag dus niet. Heb jij geen boodschap aan.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:45 schreef Kreator het volgende:
Zojuist contact gezocht met hoofdkantoor van Bruynzeel.
Die zijn ook zo flexibel als een baksteen. Ze vond het heel normaal dat ik voorrijkosten moest betalen en ook nog moet meebetalen aan vervanging, maar ze wilde niet op de zaken vooruit lopen en wacht reactie Etna af met voorstel. Ze gaat hun contactpersoon bij Etna bellen om de zaak te bespoedigen (aangezien ik met een defecte koelkast zit).
Ik ben tot nu toe heel vriendelijk gebleven; ik wacht ook even af wat ze gaan voorstellen. Als Etna en met name Bruynzeel geen water bij de wijn doet, ga ik wel op mijn strepen staan.
Klopt. Heb ik ook gezegd. "maar meneer, wij doen dit in nauwe samenwerking met Etna, dus u moet even afwachten wat het voorstel van Etna is."quote:Op maandag 22 februari 2016 10:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Ah, ze gaan zich nu al achter Etna verschuilen. Jammer maar dat mag dus niet. Heb jij geen boodschap aan.
quote:Wat is de rol van de fabrikant?
Verkopers mogen consumenten niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper heeft de koopovereenkomst gesloten en niet de fabrikant. Verkopers moeten zelf een oplossing bieden. Of de fabrikant inschakelen voor de consument.
De verkoper kan achteraf wel proberen de kosten te verhalen op de fabrikant. Dat is in de wet geregeld. Heeft een verkoper een consument schadeloos gesteld? Dan kan hij zijn schade verhalen op degene bij wie hij het ondeugdelijke product heeft ingekocht.
"Fijn dat u dat doet, maar wat Etna vindt, heb ik geen boodschap aan. En de wetgever ook niet."quote:Op maandag 22 februari 2016 10:49 schreef Kreator het volgende:
[..]
Klopt. Heb ik ook gezegd. "maar meneer, wij doen dit in nauwe samenwerking met Etna, dus u moet even afwachten wat het voorstel van Etna is."
Dit heb ik in iets andere bewoording ook gezegd. Maar het is natuurlijk wel fair om even te wachten wat Bruynzeel nu voor me kan doen. Moet ze ook de tijd geven om even te reageren/met Etna te overleggen.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:51 schreef r_one het volgende:
[..]
"Fijn dat u dat doet, maar wat Etna vindt, heb ik geen boodschap aan. En de wetgever ook niet."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |