Van mijn ouders, waarvan er ook al eentje dood is. Van wie is jouw leven dan?quote:Op zondag 21 februari 2016 10:04 schreef vaduz het volgende:
Jouw leven? Van wie heb je dat dan gekregen, dat het van jouw is?
Van mijn ouders. Zoals iedereen eigenlijk.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:04 schreef vaduz het volgende:
[..]
Eh....? Zeg jij weleens: "Ik heb pijn in mijn hoofd"? Of heb je dan pijn in het hoofd van iemand anders?quote:[..]
Jezelf toegeigend dus
Het gaat hier ook om niet-natuurlijk(e) plastic tassen, schrijven, vliegtuigen, weekend of internet. Of ben je daar ook allemaal tegen?quote:[..]
Een natuurlijke dood ja. Hier draait het om niet natuurlijke doden.
De mens is onderdeel van de natuur, dus alles wat we uitvinden en bedenken is natuurlijk. En zolang niemand mijn leven afpakt is het van mij.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:04 schreef vaduz het volgende:
[..]
[..]
Jezelf toegeigend dus
[..]
Een natuurlijke dood ja. Hier draait het om niet natuurlijke doden.
En van wie hebben hun het? Of wilde je beweren dat jouw directe ouders de eerste mensen zijn en dat ze uit het niets zijn ontstaan.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Van mijn ouders. Zoals iedereen eigenlijk.
Net als met veel andere zaken in bruikleen: Het is om het simpel te houden gemakkelijker om te zeggen mijn, bijvoorbeeld als je een huis huurt zullen de meeste mensen het als 'hun' huis zien. Maar je moet je natuurlijk wel netjes aan de bijbehorende verplichtingen houden. Al heb je natuurlijk een persoonlijkheid en kun je dus kiezen om dat niet te doen en de consequenties daarvan te dragen.quote:[..]
Eh....? Zeg jij weleens: "Ik heb pijn in mijn hoofd"? Of heb je dan pijn in het hoofd van iemand anders?
Toch maar weer even terug gaan naar de bron en antwoord vinden op de vraag, waar dat leven toch vandaan komt.quote:Ja, natuurlijk is het mijn leven. Van wie anders?
Tegennatuurlijk en niet-natuurlijk zijn verschillende begrippen. Ik denk inderdaad dat je kritisch moet zijn richting zaken die een negatieve invloed hebben op het menselijk leven.quote:[..]
Het gaat hier ook om niet-natuurlijk(e) plastic tassen, schrijven, vliegtuigen, weekend of internet. Of ben je daar ook allemaal tegen?
Leuk allemaal, maar als je niet de vrijheid hebt om te beslissen over je eigen sterven, dan heb je ook niks aan de vrijheid om te mogen leven.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:20 schreef vaduz het volgende:
[..]
En van wie hebben hun het? Of wilde je beweren dat jouw directe ouders de eerste mensen zijn en dat ze uit het niets zijn ontstaan.
[..]
Net als met veel andere zaken in bruikleen: Het is om het simpel te houden gemakkelijker om te zeggen mijn, bijvoorbeeld als je een huis huurt zullen de meeste mensen het als 'hun' huis zien. Maar je moet je natuurlijk wel netjes aan de bijbehorende verplichtingen houden. Al heb je natuurlijk een persoonlijkheid en kun je dus kiezen om dat niet te doen en de consequenties daarvan te dragen.
[..]
Toch maar weer even terug gaan naar de bron en antwoord vinden op de vraag, waar dat leven toch vandaan komt.
[..]
Tegennatuurlijk en niet-natuurlijk zijn verschillende begrippen. Ik denk inderdaad dat je kritisch moet zijn richting zaken die een negatieve invloed hebben op het menselijk leven.
Zolang je leeft, kun je zelf een invulling geven hoe je dat doet. Die mogelijkheid vervalt als je je leven beeindigd. De consequenties daarvan zul je dan zelf moeten dragen.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:21 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar als je niet de vrijheid hebt om te beslissen over je eigen sterven, dan heb je ook niks aan de vrijheid om te mogen leven.
Dan ben je dood.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:23 schreef vaduz het volgende:
Zolang je leeft, kun je zelf een invulling geven hoe je dat doet. Die mogelijkheid vervalt als je je leven beeindigd. De consequenties daarvan zul je dan zelf moeten dragen.
De consequentie daarvan is dat je dood bent. Klaar.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:23 schreef vaduz het volgende:
[..]
Zolang je leeft, kun je zelf een invulling geven hoe je dat doet. Die mogelijkheid vervalt als je je leven beeindigd. De consequenties daarvan zul je dan zelf moeten dragen.
quote:
Inderdaad dan ben je dood. Dat het dan klaar is, is weer een ander verhaal.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:23 schreef Voxs het volgende:
[..]
De consequentie daarvan is dat je dood bent. Klaar.
Nee. Mijn ouders hadden ook ouders.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:20 schreef vaduz het volgende:
[..]
En van wie hebben hun het? Of wilde je beweren dat jouw directe ouders de eerste mensen zijn en dat ze uit het niets zijn ontstaan.
Hier hetzelfde. Waar wil je naartoe?quote:[..]
Net als met veel andere zaken in bruikleen: Het is om het simpel te houden gemakkelijker om te zeggen mijn, bijvoorbeeld als je een huis huurt zullen de meeste mensen het als 'hun' huis zien. Maar je moet je natuurlijk wel netjes aan de bijbehorende verplichtingen houden. Al heb je natuurlijk een persoonlijkheid en kun je dus kiezen om dat niet te doen en de consequenties daarvan te dragen.
[..]
Toch maar weer even terug gaan naar de bron en antwoord vinden op de vraag, waar dat leven toch vandaan komt.
[..]
Ongeluk heeft een negatieve invloed, dus euthanasie is een mooie oplossing.quote:Tegennatuurlijk en niet-natuurlijk zijn verschillende begrippen. Ik denk inderdaad dat je kritisch moet zijn richting zaken die een negatieve invloed hebben op het menselijk leven.
Nee hoor.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:25 schreef vaduz het volgende:
Inderdaad dan ben je dood. Dat het dan klaar is, is weer een ander verhaal.
je leven? Nu is het wel opeens mijn leven?quote:Op zondag 21 februari 2016 10:23 schreef vaduz het volgende:
[..]
Naar het begin.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Mijn ouders hadden ook ouders.
Dit wordt wel een beetje flauw zo. Waar wil je heen?
Herstel is een mooie oplossing. Euthanasie is eenrichtingsverkeer naar de permanente dood, derhalve geen oplossing, maar een wanhopige poging om van het probleem weg te lopen.quote:[..]
Ongeluk heeft een negatieve invloed, dus euthanasie is een mooie oplossing.
Dat is een kwestie van geloof. Ik geloof niet. Jij wel. Dat is dan moeilijk discussiëren, want werelden van verschil. Dan wordt het een eindeloos verhaal van ja/nee/ja nee.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:25 schreef vaduz het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad dan ben je dood. Dat het dan klaar is, is weer een ander verhaal.
Zie het "mijn huis" voorbeeld.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:27 schreef Toefjes het volgende:
[..]
je leven? Nu is het wel opeens mijn leven?
Het begin van wat? Van leven? Moet ik nou eencelligen toestemming gaan vragen voor euthanasie?quote:
Jij gelooft ook. Alleen in iets anders dan ik. Dat is het verschil.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:28 schreef Voxs het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van geloof. Ik geloof niet. Jij wel. Dat is dan moeilijk discussiëren, want werelden van verschil. Dan wordt het een eindeloos verhaal van ja/nee/ja nee.
Dat is blijkbaar jouw geloof dat eencelligen jouw het leven hebben gegeven. Ik geloof daar niet in, dus daar kan ik je niet mee helpen.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het begin van wat? Van leven? Moet ik nou eencelligen toestemming gaan vragen voor euthanasie?
Ik denk dat we deze non-discussie lekker moeten laten.quote:
Nee. Mijn ouders hebben mij gebouwd. Mijn moeder vooral.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:31 schreef vaduz het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar jouw geloof dat eencelligen jouw het leven hebben gegeven.
Ik hoef ook niet geholpen te worden hoor.quote:Ik geloof daar niet in, dus daar kan ik je niet mee helpen.
En wat als alle wegen van mogelijk herstel bewandeld zijn én degene nog steeds aangeeft niet te willen leven? Wie zijn wij onze wil op te leggen?quote:Op zondag 21 februari 2016 10:28 schreef vaduz het volgende:
[..]
Naar het begin.
[..]
Herstel is een mooie oplossing. Euthanasie is eenrichtingsverkeer naar de permanente dood, derhalve geen oplossing, maar een wanhopige poging om van het probleem weg te lopen.
Religie is ook maar een drug. Gelovigen zijn junks.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:20 schreef Copycat het volgende:
Oh, een gelovige. Dat discussieert niet lekker.
Als je dood bent zijn er geen consequenties.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:23 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ja. Als je een huis gekocht hebt, dan ben je er de baas over. Als je het gehuurd hebt, dan moet je het uiteindelijk in de oorspronkelijke staat weer opleveren.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:32 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik denk dat het voorbeeld wel duidelijk is.
Lol, nee.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:30 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jij gelooft ook. Alleen in iets anders dan ik. Dat is het verschil.
Wanneer zijn alle wegen dan bewandeldquote:Op zondag 21 februari 2016 10:33 schreef Voxs het volgende:
[..]
En wat als alle wegen van mogelijk herstel bewandeld zijn?
De wil om te overleven is belangrijk in het herstelprocess. Je zou mensen moeten helpen om de wil weer terug te krijgen.quote:én degene nog steeds aangeeft niet te willen leven?
Daar gaat dit topic toch over, dat wij willen bepalen wie mag leven en wie niet? Van mij mag iedereen leven.quote:Wie zijn wij onze wil op te leggen?
Voor velen een functionele waan.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religie is ook maar een drug. Gelovigen zijn junks.
Maar jij hebt jouw lichaam niet gekocht.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Als je een huis gekocht hebt, dan ben je er de baas over. Als je het gehuurd hebt, dan moet je het uiteindelijk in de oorspronkelijke staat weer opleveren.
Nee, dat zou wat zijn. Betalen voor je eigen lichaam.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:37 schreef vaduz het volgende:
[..]
Maar jij hebt jouw lichaam niet gekocht.
Ieder (volwassen) mens gelooft. Dit is immers nodig om antwoorden te krijgen op vragen, die op een andere manier onbereikbaar zijn.quote:
Wanneer degene die dood wil dat aangeeft, in woorden en als dat niet meer mogelijk is, in gedrag.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:36 schreef vaduz het volgende:
[..]
Wanneer zijn alle wegen dan bewandeld
[..]
De wil om te overleven is belangrijk in het herstelprocess. Je zou mensen moeten helpen om de wil weer terug te krijgen.
[..]
Daar gaat dit topic toch over, dat wij willen bepalen wie mag leven en wie niet? Van mij mag iedereen leven.
Nee hoor.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:38 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ieder (volwassen) mens gelooft. Dit is immers nodig om antwoorden te krijgen op vragen, die op een andere manier onbereikbaar zijn.
Omdat we diegene het beste gunnen, omdat we willen dat de persoon het minste lijdt.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:43 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: ik snap mensen die tegen euthanasie zijn niet. Niemand stelt voor om het verplicht te maken. Het is een keuze die je voor jezelf kunt maken. Wil je geen euthanasie? Dan doe je het niet. Waarom moet je dat per se voor een ander beslissen?
Ja, euthanasie is er inderdaad om lijden te voorkomen.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:45 schreef vaduz het volgende:
[..]
Omdat we diegene het beste gunnen, omdat we willen dat de persoon het minste lijdt.
Natuurlijk gunnen wij mensen het beste in dit leven. Hoop daarop is mooi, streven daarnaar goed. Is dat niet mogelijk, geeft diegene zélf aan niet te kunnen, dan lijdt de mens het minste door dood te gaan..quote:Op zondag 21 februari 2016 10:45 schreef vaduz het volgende:
[..]
Omdat we diegene het beste gunnen, omdat we willen dat de persoon het minste lijdt.
Ik ben fysiek niet in staat om dat tegen te houden. Wel raad ik je af om jezelf te pijnigen. Dat is het minimale wat ik kan doen.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hé, gedachte-experimentje. Ik ga zo even met een hamer op mijn duim rossen. Kom je al in opstand?
Oké, ik zal het niet doen.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ik ben fysiek niet in staat om dat tegen te houden. Wel raad ik je af om jezelf te pijnigen. Dat is het minimale wat ik kan doen.
Wanneer is dat niet mogelijk? Wie zijn wij dat om dat te bepalen?quote:
Is dat wel zo?quote:dan lijdt de mens het minste door dood te gaan..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |