ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen.
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 20-02-2016 19:28:09 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Vandaag is er een trein van DB Schenker op de Kijfhoek ontspoort tijdens een rangeerbeweging. De dienstdoende rangeerder en machinist hadden het stootjuk over het hoofd gezien, en waren er met circa 30km/h doorheen geknald.
Bij Voith in Zutphen zijn ze tegenwoordig ook wat lokken aan het verzamelen... Ee ERS-G1206, een Locon V100 en twee G2000... (waarvan er 1 al een tijdje staat dacht ik.)
In Apeldoorn stonden ook een 4tal locon-1600'den stil.
De werkplaats in Zutphen is van Strukton en Arriva, Voith heeft daar nooit wat mee te maken gehad. De Voith-werkplaatsen in Leeuwarden en Blerick zijn al een tijd geleden overgenomen door Stadler.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 20 februari 2016 19:50 schreef dennistd het volgende: De werkplaats in Zutphen is van Strukton en Arriva, Voith heeft daar nooit wat mee te maken gehad. De Voith-werkplaatsen in Leeuwarden en Blerick zijn al een tijd geleden overgenomen door Stadler.
Ondanks dat het Mat '64 sinds de dienstregelingswijziging in december 2015 niet meer planmatig zou worden ingezet zijn ze ook diep in februari 2016 nog her en der in Nederland in de actieve rijdienst aan te treffen. Na een lange cursusdag bij ProRail in Amersfoort zakte ik via het voormalige Kippenlijntje, waar het Mat '64 ooit planmatig werd ingezet, af naar mijn geboortestad Arnhem. Tijdens de overstap op station Ede-Wageningen had ik het geluk dat in een fijn zongat de stellen 455 en 456 als trein 7558 binnenliepen op spoor 1.
[Zoals ieder jaar in de voorjaarsvakantie reden er ook in 2016 weer enkele extra Ski- en Sneeuw Express treinen naar Oostenrijk. Naast de Railpromo Alpen-Express die al een kleine twee maanden op vrijdagavond vertrekt reed Railexperts gisteravond de eerste van twee Krokus-Express-treinen. Op 20 februari 2016 vertrok de derde trein richting de sneeuw, ditmaal de Railpromo Sneeuw Express bestaande uit een lange sleep I6 zitrijtuigen en een I10-restauratierijtuig. De NMBS/B-LOG 2825 mocht op deze nog donkere en druilerige zaterdagochtend trein 13493 voorbij Zevenaar trekken op weg naar Bludenz en Schladming.
Nog dit jaar zal de Citynightline tussen München/Zürich en Amsterdam in de huidige vorm verdwijnen. DB Autozug stopt in zijn geheel met de nachttreinen in en door Duitsland. Mogelijk dat de ÖBB in dit gat zal stappen maar dat is nog allerminst zeker. Voor de reiziger die anno 2016 nog met de nachttrein reist zal het vermoedelijk niet een al te grote stap zijn naar het de nacht-ICE of het vliegtuig, maar echt leuk nieuws is het natuurlijk niet. Door hoogspanningsproblemen bij Zevenaar liep de CNL 418 naar Amsterdam Centraal op zaterdag 20 februari 2016 ook nog eens meer dan 2,5 uur vertraging op. De 186 238 van NS Internationaal wilde niet meer en dus werd vanuit Emmerich de hulp worden ingeroepen van de 189 069 van DB Cargo. Omdat een NSR 1700 blijkbaar niet meer in Zevenaar mag komen kwam DB Cargo de helpende hand bieden en sleepte de trein naar Arnhem. Om iets voor 11 uur vertrok het geheel uit Zevenaar en passeert het hier de in 1850 gebouwde kolenmolen De Hoop, die enkele minuten voor doorkomst in werking werd gezet.
Op zaterdag 20 februari 2016 strandde CNL 418 uit München en Zürich in Zevenaar Oost door hoogspanningsproblemen. Nadat de 189 069 van DB Cargo de trein na ruim 2,5 uur van Zevenaar in Arnhem gebracht had duurde het vervolgens nog bijna een uur voordat NS-loc 1753 met het ledig mat naar de Watergraafsmeer vertrok. Ter hoogte van Driebergen-Zeist werd deze combi onder fraaie lichtomstandigheden op de foto gezet.
Niet echt wetende wat in de middag te doen besloot ik richting Twente af te reizen voor wellicht nog wat leuks uit Bentheim. Niet veel later kwam de melding dat er vandaag weer eens Plan V-stellen in de 7000-serie tussen Enschede en Apeldoorn ingezet werden. Omdat deze treinserie op zaterdag slechts één keer per uur rijdt besloot ik niet naar Holten te gaan maar op de IJsselbrug bij Deventer mijn geluk te beproeven. Een uur eerder kruiste de DDAR+1700 nog met een VIRM maar om 15:25 ging het wel goed toen stellen 466 en 452 als trein 7054 zojuist de IJssel hebben overgestoken en nu op weg zijn naar station Twello. Links is oa een uit 1893 stammende karakteristieke bakstenen watertoren te zien.
Sinds enkele weken rijdt DB Schenker sinds een jaar of 8 à 9 weer een Unit Cargo van Seelze naar Kijfhoek via Bad Bentheim. Nadat ik de trein gisteren zon-uit zag gaan vanuit het cursuslokaal in Amersfoort was ik vandaag wel in de gelegenheid om er een plaat van te maken en wel met de fraaie 1615 voorop. Samen met de 189 080 in opzending en een fraaie voornamelijk uit ketelwagens bestaande gemengde trein 45752 wordt onder heerlijk bewolkte lichtomstandigheden Deventer gepasseerd op zaterdag 20 februari 2016. Links staat ICMm 4078 en VIRM 9404 te wachten op de volgende inzet.
Zal me al af te vragen waar je nou precies woonde, kon het complex niet meer vinden. Voor ik bedacht dat ik dat ook wel via de app kon vragen zat ik al weer in de trein ri Zwolle... Volgende x?
Op zaterdag 20 februari 2016 21:19 schreef Zug-Chef het volgende: Zal me al af te vragen waar je nou precies woonde, kon het complex niet meer vinden. Voor ik bedacht dat ik dat ook wel via de app kon vragen zat ik al weer in de trein ri Zwolle... Volgende x?
Op zaterdag 20 februari 2016 17:26 schreef Mr_Klaasje het volgende: De grap is natuurlijk dat je op een stukje van 15 á 20 km je niet zoveel wint t.o.v. 160 km/h maar als het veel meer wordt dan gaat de teller snel tikken omdat je dan ook echt kilometers op snelheid kan maken in plaats van dat je alleen maar aan het optrekken of afremmen bent. Je kunt er onder 1,5 kv zomaar vanuit gaan dat je 15 á 20 kilometer aan het optrekken bent met een lange IC. Met een kortere trein of een hogere bovenleidingsspanning gaat het wel weer iets makkelijker.
Tsja, ik ga er vooral van uit dat de trein Leiden overslaat en dat Leiden - Den Haag wat lastig is qua verwijderen perrons..
Het is voor mij trouwens echt een openbaring om te lezen/horen/zien dat mensen pas 'zo laat' met 'de hobby' begonnen zijn maar misschien is dat omdat het bij mij sinds 1952 in de familie zit.
Ik lees net op Duitse media dat Der Schnellzug, de private onderneming die een 'Fernzug' wilde rijden tussen Stuttgart, Aken en Hamburg vanaf maart 2016, voorlopig de activiteiten niet door laat gaan. De grootste investeerder heeft zijn investering van 1,25 miljoen euro per direct teruggetrokken. Het verliep allemaal wat stroef met het materieel toegelaten en inzetbaar te krijgen, maar ook problemen om een goede dienstregeling te krijgen. Zie oa: Klikje naar persbericht Der Schnellzug
De andere private aanbieder Locomore die september dit jaar met een Fernzug wilde beginnen tussen Stuttgart, Frankfurt, Hannover en Berlijn rijden. Dit is via een crowdfunding gefinancierd, en de dienstregelingen hiervoor zijn inmiddels al rond, en men begint met 1x/dag. Zie hiervoor https://locomore.com/de/fahrplan.html
[ Bericht 9% gewijzigd door greavy op 20-02-2016 23:38:50 ]
De tweede foto van deze loc in drie dagen. Vanmiddag zag ik bij vertrek uit Oldenzaal de Captrain 1619 al staan. Bij terugkomst vanavond zag ik dat ie er nog steeds stond, en dat het licht er mooi op scheen. Ondanks het slechte weer (wind en regen) toch maar een foto gemaakt, en dit is het resultaat.
[ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 21-02-2016 08:51:35 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 20 februari 2016 23:38 schreef dennistd het volgende: [ afbeelding ] De tweede foto van deze loc in drie dagen. Vanmiddag zag ik bij vertrek uit Oldenzaal de Captrain 1619 al staan. Bij terugkomst vanavond zag ik dat ie er nog steeds stond, en dat het licht er mooi op scheen. Ondanks het slechte weer (wind en regen) toch maar een foto gemaakt, en dit is het resultaat.
Voor de liefhebber: ik zit maandagmorgen op lijn 5, om 7:30 en 8:30 vanaf het station richting Zwering.
8.48 vanaf wkc Stadsveld ga ik proberen
Vorig weekend waren er werkzaamheden tussen Deventer en Hengelo(!). Tussen Apeldoorn en Deventer reed 2x per uur (ipv 1x) een sprinter met twee treinstellen: De ene was een SLT6 de andere een SLT4. Hier staat de 2413 klaar voor de 7065 (18.51 uit Apeldoorn richting Deventer)
Op zaterdag 20 februari 2016 23:53 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik zit tegenwoordig vaak in de Uni-express tussen Hengelo en Enschede (alleen die richting op) draai je daar wel eens een dienst op, Dennis?
Ik zit op alle lijnen in Twente, alleen op sommige wat meer dan op andere, hangt ervan af op welke stalling ik een dienst heb. Woensdag kom ik daar wel, maar dan met lijn 8. Die gaat 's middags vanaf Enschede eerst heel Hengelo noord door.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zicht op de cabine van de DE2-164 vanuit m'n bed. Ik vind die muizeneus zo mooi vormgegeven, zowel van binnen als buiten. Alleen geen aanrijding krijgen...