Dat die dochter van jou gewoon had moeten opletten afgelopen jaar en de stof even moet opfrissen/leren voordat ze het examen in gaat en dat jij je er verder niet mee moet bemoeien.quote:
Die laten het gewoon aan hun kinderen over.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:20 schreef annaliza892 het volgende:
dus ik ben benieuwd hoe andere ouders dit hebben aangepakt.
je er vooral niet mee bemoeienquote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:20 schreef annaliza892 het volgende:
Hallo iedereen,
Mijn dochter doet dit jaar eindexamen, en ik wil als ouder niet tekort schieten in de voorbereiding ervan. Nu is het natuurlijk niet altijd gratis, dus ik ben benieuwd hoe andere ouders dit hebben aangepakt.
Ik heb examenbundels op bol.com gevonden voor niet al te veel, alleen ik vraag me af... hoeveel werkt het nou echt, en is het wel motiverend om uit zo'n "saai" boek te lezen?
Iets anders wat ik vond is "training software" (www.exado.nl), niet duur en lijkt me meer motiverend maar aan de andere kant... als ze op de computer of de mobiel zitten, lijdt dat ook weer af lijkt me...
Waar ik ook van gehoord heb is speciale examentrainingen in Leiden. Ik begrijp dat de motivatie hier hoog is (je kan geen andere kant op), maar er zit wel een enorm prijskaartje aan... dus dan zou ik weer liever voor de software kiezen, als dat werkelijk het gewenste effect heeft.
Wat vinden jullie? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen en mening!
Dankjewel
Welke vakken en welk eindexamen?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:26 schreef annaliza892 het volgende:
Wat een reacties allemaal...
Ik ken genoeg ouders die hun kind bijvoorbeeld naar Leiden hebben gestuurd...
Dochter geeft zelf ook aan moeite te hebben met bepaalde vakken, nu wil ik niet tekort schieten in het helpen daarn als daar goede middelen voor bestaan.
dat is deels een falen op de scholen, deels een steeds harder wordende maatschappij. ik geef sinds 1992 bijlessen trouwensquote:Op zaterdag 20 februari 2016 13:53 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Wat ia dat toch met al die ouders die hun kinderen naar buitenschoolse instanties sturen om hun middelbare school af te ronden, de laatste tijd. Hoor en zie het steeds vaker.
Heb het gevoel dat je te veel druk op haar legt. Op school maken ze oefenexames etc, ik zou me er niet teveel mee bemoeien. De school heeft haar immers het hele jaar voorbereidquote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:26 schreef annaliza892 het volgende:
Dochter geeft zelf ook aan moeite te hebben met bepaalde vakken, nu wil ik niet tekort schieten in het helpen daarn als daar goede middelen voor bestaan.
Omdat de leraren kut zijn. Dochter stond een krappe 4 voor scheik in havo 4. Leraar had er geen vertrouwen meer in. Vorige toets 10 uur met haar geoefend met oefenproefwerken en ze haalt een 9.7quote:Op zaterdag 20 februari 2016 13:53 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Wat ia dat toch met al die ouders die hun kinderen naar buitenschoolse instanties sturen om hun middelbare school af te ronden, de laatste tijd. Hoor en zie het steeds vaker.
Als je na 10 uur leren ook geen voldoende haalt zit je ook wel zwaar boven je niveau te leren hè, god mens he...quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:07 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Omdat de leraren kut zijn. Dochter stond een krappe 4 voor scheik in havo 4. Leraar had er geen vertrouwen meer in. Vorige toets 10 uur met haar geoefend met oefenproefwerken en ze haalt een 9.7
Wat loop je te stressen?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:22 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat die dochter van jou gewoon had moeten opletten afgelopen jaar en de stof even moet opfrissen/leren voordat ze het examen in gaat en dat jij je er verder niet mee moet bemoeien.
Dat is wat ik vind.
Omdat het gros van de ouders compleet achterlijk is.quote:
quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Omdat het gros van de ouders compleet achterlijk is.
Ja man.quote:
Dat kind moet dat zelf doen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:26 schreef richolio het volgende:
[..]
[..]
Ja man.
En ze wil alleen maar het beste voor haar kind, lijkt me niet meer dan logisch
Je weet in welk forum je zit?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Omdat het gros van de ouders compleet achterlijk is.
Ow god, ik zie het nu pas. Ik vond het al vreemd dat er weinig mensen met gezond boeren verstand hier warenquote:
Je weet dat het wel normaal is dat er thuis ook wat tijd in de stof gestoken wordt?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:07 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Omdat de leraren kut zijn. Dochter stond een krappe 4 voor scheik in havo 4. Leraar had er geen vertrouwen meer in. Vorige toets 10 uur met haar geoefend met oefenproefwerken en ze haalt een 9.7
Dus ondat je dochter al dan niet een scheikundeleraar heeft die kut is, zijn 'de leraren' ineens kut?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:07 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zelfde geld voor andere leraren. Dit was slechts 1 voorbeeld.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 16:02 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus ondat je dochter al dan niet een scheikundeleraar heeft die kut is, zijn 'de leraren' ineens kut?
Weleens geprobeerd een puberdochter te dwingen om iets te doen? Eerst moeten ze ondervinden dat zoals ze het zelf doen niet werkt en pas als ze zelf aangeven dat ze hulp nodig hebben zullen ze die accepterenquote:Op zaterdag 20 februari 2016 15:58 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Je weet dat het wel normaal is dat er thuis ook wat tijd in de stof gestoken wordt?
Mss had je haar eerder meer werk thuis moeten laten doen zodat ze geen 4 zou komen te staan.
Uit jouw voorbeeld blijkt dat je van de docent verwacht dat hij ervoor zorgt dat je kind leert voor een toets en huiswerk maakt etc.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 16:50 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Zelfde geld voor andere leraren. Dit was slechts 1 voorbeeld.
tsja, wat doe je nu dan? (behalve commentaar van een ervaren bijlesdocent negeren)quote:Op zaterdag 20 februari 2016 16:53 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Weleens geprobeerd een puberdochter te dwingen om iets te doen? Eerst moeten ze ondervinden dat zoals ze het zelf doen niet werkt en pas als ze zelf aangeven dat ze hulp nodig hebben zullen ze die accepteren
een goed verdienmodel, is wat er te doen isquote:Op zaterdag 20 februari 2016 17:12 schreef MariMiep het volgende:
Ik ben nou toch wel heel benieuwd wat er in Leiden te doen is.
Moet ik aan een internaat of aan huiswerkbegeleiding denken? 😄quote:Op zaterdag 20 februari 2016 17:16 schreef simmu het volgende:
[..]
een goed verdienmodel, is wat er te doen is
Dit jaquote:Op zondag 21 februari 2016 00:11 schreef unlimitedzxr het volgende:
Examenbundels en kant-en-klare samenvattingen, sorry, maar daar leer je niets mee.
In mijn tijd hadden we die dingen niet eens. Gewoon lekker zelf je eigen samenvatting maken. Uren mee bezig maar zodra deze klaar is, ken je 70% van de lesstof al en hoef je het alleen nog maar een paar keer te herhalen.
Overschrijven, herhalen, ezelsbruggetjes en dat soort dingen. Zelf creatief zijn en het in je eigen woorden opschrijven helpt veel beter dan letterlijk stampen of lezen uit examenbundels of samenvattingen die door anderen geschreven zijn.
Wat wiskunde betreft, oefenen, oefenen en oefenen. Snappen waarom iets zo is en het in eigen woorden kunnen uitleggen, dat is de sleutel tot succes.
Het verschil tussen een goede en een matige docent is de manier en mate van aanpassingsvermogen. Kun je het overbrengen op de juiste manier zodat je leerlingen het snappen. Je dochter is in deze periode haar eigen docent, ze moet zichzelf dingen overbrengen zodat ze het zelf snapt. Daar gaan geen voorgeschreven teksten bij helpen.
Verder ben ik het eens met anderen hier. Zorg voor een goede omgeving. Juiste afleiding, eten, drinken, geen stress in huis en een rustige plek waar ze kan leren maar soms ook even aan iets anders kan denken. Dat is veel belangrijker dan de spanning van een examentraining op een vreemde locatie met nog meer druk om te presteren. 10 tegen 1 dat de "examentraining" anders is dan de ervaring op het uiteindelijke examen. Weggegooid geld, extra stress en totaal overbodig als je mij vraagt. Ze is al tot aan haar eindexamen gekomen, dit red ze ook wel. Die examens zijn niet zo spannend in vergelijking met de rest.
Heb je wel enig idee wat er in examenbundels staat dan? Daar staan vooral oefeningen in, dus ze helpen je om actief met de stof bezig te zijn. En je kan daardoor zien wat je nog weer een keer wat beter moet leren en wat je al heel goed kent.quote:Op zondag 21 februari 2016 00:11 schreef unlimitedzxr het volgende:
Examenbundels en kant-en-klare samenvattingen, sorry, maar daar leer je niets mee.
In mijn tijd hadden we die dingen niet eens. Gewoon lekker zelf je eigen samenvatting maken. Uren mee bezig maar zodra deze klaar is, ken je 70% van de lesstof al en hoef je het alleen nog maar een paar keer te herhalen.
Je gaat er niet altijd zijn om haar te helpen. Hoe eerder ze zelfstandig gaat worden, hoe beter.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:26 schreef annaliza892 het volgende:
Misschien je kinderen beter opvoeden zodat ze weten dat ze zelf thuis moeite en tijd in hun school moeten stoppen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 14:07 schreef devlinmr het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |