abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160065331
Hallo iedereen,

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen, en ik wil als ouder niet tekort schieten in de voorbereiding ervan. Nu is het natuurlijk niet altijd gratis, dus ik ben benieuwd hoe andere ouders dit hebben aangepakt.

Ik heb examenbundels op bol.com gevonden voor niet al te veel, alleen ik vraag me af... hoeveel werkt het nou echt, en is het wel motiverend om uit zo'n "saai" boek te lezen?

Iets anders wat ik vond is "training software" ( exado.nl), niet duur en lijkt me meer motiverend maar aan de andere kant... als ze op de computer of de mobiel zitten, lijdt dat ook weer af lijkt me...

Waar ik ook van gehoord heb is speciale examentrainingen in Leiden. Ik begrijp dat de motivatie hier hoog is (je kan geen andere kant op), maar er zit wel een enorm prijskaartje aan... dus dan zou ik weer liever voor de software kiezen, als dat werkelijk het gewenste effect heeft.

Wat vinden jullie? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen en mening!

Dankjewel

[ Bericht 2% gewijzigd door annaliza892 op 20-02-2016 12:41:13 (uitleg beter) ]
facebook
pi_160065359
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 12:20 schreef annaliza892 het volgende:
Wat vinden jullie?
Dat die dochter van jou gewoon had moeten opletten afgelopen jaar en de stof even moet opfrissen/leren voordat ze het examen in gaat en dat jij je er verder niet mee moet bemoeien.

Dat is wat ik vind.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_160065365
quote:
dus ik ben benieuwd hoe andere ouders dit hebben aangepakt.
Die laten het gewoon aan hun kinderen over.

Jezus man }:|
pi_160065374
Die examenbundels zijn goed. Als je kind verder geen leerproblemen of faalangst heeft zie ik niet in waarom ze examentrainingen zou moeten doen. De centraal schriftelijk-examens zijn sowieso van een belachelijk laag niveau als je het vergelijkt met de schoolonderzoeken. Althans dat was bij mijn school zo.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:23:38 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_160065375
quote:
Wat vinden jullie?
Wat je dochter vind is veel belangrijker. Ze moet het wel willen.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_160065394
Dit is hilarisch. Je dochter doet EINDEXAMEN, ik mag hopen dat ze ondertussen haar manier van leren op orde heeft.
pi_160065404
Het hangt ervan af hoe ze ervoor staat, welke vakken ze moeilijk of makkelijk vindt, of ze leren leuk vindt, op welke manier ze leert, of ze veel of weinig zelfvertrouwen heeft enz. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_160065432
Wat een reacties allemaal...

Ik ken genoeg ouders die hun kind bijvoorbeeld naar Leiden hebben gestuurd...

Dochter geeft zelf ook aan moeite te hebben met bepaalde vakken, nu wil ik niet tekort schieten in het helpen daarn als daar goede middelen voor bestaan.
facebook
pi_160065456
quote:
Hallo iedereen,

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen, en ik wil als ouder niet tekort schieten in de voorbereiding ervan. Nu is het natuurlijk niet altijd gratis, dus ik ben benieuwd hoe andere ouders dit hebben aangepakt.

Ik heb examenbundels op bol.com gevonden voor niet al te veel, alleen ik vraag me af... hoeveel werkt het nou echt, en is het wel motiverend om uit zo'n "saai" boek te lezen?

Iets anders wat ik vond is "training software" (www.exado.nl), niet duur en lijkt me meer motiverend maar aan de andere kant... als ze op de computer of de mobiel zitten, lijdt dat ook weer af lijkt me...

Waar ik ook van gehoord heb is speciale examentrainingen in Leiden. Ik begrijp dat de motivatie hier hoog is (je kan geen andere kant op), maar er zit wel een enorm prijskaartje aan... dus dan zou ik weer liever voor de software kiezen, als dat werkelijk het gewenste effect heeft.

Wat vinden jullie? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen en mening!

Dankjewel
je er vooral niet mee bemoeien
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:29:52 #10
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_160065509
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 12:26 schreef annaliza892 het volgende:

Dochter geeft zelf ook aan moeite te hebben met bepaalde vakken, nu wil ik niet tekort schieten in het helpen daarn als daar goede middelen voor bestaan.
Welke vakken en welk eindexamen?

Bijles op school is geen optie?
UI Made bij VanilleKwark.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 20 februari 2016 @ 12:31:49 #11
284411 crew  heywoodu
pi_160065549
Paar van die examenbundels kopen voor een paar stuivers en zeggen dat ze moet gaan stampen en voor vragen/extra uitleg naar de leraar moet.
pi_160065599
Alle oude examens laten doen.
pi_160065620
Op youtube staan ook filmpjes met uitleg door docenten.
pi_160066177
Ik kan alleen maar spreken uit mijn eigen ervaringen met het eindexamen. Zelf had ik ook moeite met bepaalde vakken en voor wiskunde had ik gedurende het laatste schooljaar bijles, hoewel dat weinig hielp voor mijn gevoel, omdat ik toch niets deed aan huiswerk.

Mijn ouders lieten me verder vrij. Ik had de examenbundels en samengevat-bundels voor sommige vakken en heb hier veel aan gehad. Een enkele samengevat-bundel heb ik zelfs op de universiteit weer ingekeken om bepaalde dingen op te frissen.

Verder heeft het voor mij gewoon heel veel uitgemaakt dat ik in de weken voor het examen de stof helemaal heb doorgenomen, maar dit deed ik op eigen initiatief. Ik had de jaren ervoor niets gedaan aan school, maakte geen huiswerk en spijbelde ongeveer driekwart van de tijd. Tentamens haalde ik met zesjes door de dag van tevoren zoveel mogelijk nog in mijn hoofd te stampen.

Gelukkig zag ik zelf wel in dat ik mijn examen niet zou gaan halen op die manier, dus heb ik de weken ervoor drie jaar aan lesstof doorgewerkt. Wat ik niet snapte zocht ik op op Internet. Als mijn ouders mij hadden verplicht dit zo te doen, was het niet succesvol geweest, dat weet ik zeker. Het gaat vooral om eigen instelling en motivatie. Ze hebben er echter wel voor gezorgd dat ik een goede omgeving had om in te leren in die laatste weken. Ik kon ongestoord aan de keukentafel zitten en kreeg op regelmatige tijden iets te eten of drinken, zodat ik voldoende pauze nam. Mij moeder was geinteresseerd in hoe het ging, maar heeft verder nooit gecontroleerd of ik wel alles deed. Ik denk dat dit voor mij belangrijker is geweest dan dat zo'n training had kunnen zijn.

Natuurlijk is het misschien anders als iemand juist wel heel hard heeft gewerkt en het dan nog net niet haalt. In dat geval kan een training uitkomst bieden. Alleen zou ik me voor eventueel vervolgonderwijs wel afvragen of het niet zinvoller is om een niveau omlaag te gaan.
pi_160066753
Ik heb mijn eindexamens nu bijna 3 jaar geleden gedaan. Onze school had een paar weken voor de echte examems een week ingepland met oefenexamens, sommige ook echt in de gymzaal en sommige gewoon in de klas.

Mijn manier van leren is (zoveel mogelijk) oefenexamens te maken en dan leren wat je daar niet van snapt. Dit jaar ben ik begonnen op het hbo en pas ik weer die tactiek toe en het werkt erg goed. Heb alles gehaald tot nu toe. Dus voor het leren een oefenexamen maken zodat je weet wat je kan verwachten.

Ik kan mij ook voorstellen dat dit niet voor iedereen de juiste manier is. Die bundels zullen ongetwijfeld helpen. Ik heb ze zelf niet gehad maar volgens mij staan er ook representatieve oefenvragen/examens in. Persoonlijk lijkt mij een examentraining een beetje overdreven, maar dit zal ook per persoon verschillen, ik weet niet of ze bijvoorbeeld normaal gesproken zenuwachtig is voor toetsen?

In ieder geval succes voor je dochter! ^O^
  zaterdag 20 februari 2016 @ 13:53:15 #16
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_160067110
Wat ia dat toch met al die ouders die hun kinderen naar buitenschoolse instanties sturen om hun middelbare school af te ronden, de laatste tijd. Hoor en zie het steeds vaker.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_160067262
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 13:53 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Wat ia dat toch met al die ouders die hun kinderen naar buitenschoolse instanties sturen om hun middelbare school af te ronden, de laatste tijd. Hoor en zie het steeds vaker.
dat is deels een falen op de scholen, deels een steeds harder wordende maatschappij. ik geef sinds 1992 bijlessen trouwens ;)

ts; ten eerste; je kan jezelf flink wat geld besparen op examenbundels; die hele rataplan is gewoon op internet te vinden :) ten tweede; hoe je kind er nu voorstaat zou een goede indicatie moeten zijn over de haalbaarheid van de examens. ten derde; bijlessen op het laatste nippertje heeft weinig zin, net als examentraining. bij die examentrainingen gaat het ook allemaal over oude examens oefenen. en dat is ook echt de kern van elke vorm van voorbereiding; oefenen oefenen oefenen. en niet vergeten dat je kind dit moet doen, niet jij ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_160067294
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 12:26 schreef annaliza892 het volgende:

Heb het gevoel dat je te veel druk op haar legt. Op school maken ze oefenexames etc, ik zou me er niet teveel mee bemoeien. De school heeft haar immers het hele jaar voorbereid
pi_160067318
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 13:53 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Omdat de leraren kut zijn. Dochter stond een krappe 4 voor scheik in havo 4. Leraar had er geen vertrouwen meer in. Vorige toets 10 uur met haar geoefend met oefenproefwerken en ze haalt een 9.7
pi_160067427
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 14:07 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Omdat de leraren kut zijn. Dochter stond een krappe 4 voor scheik in havo 4. Leraar had er geen vertrouwen meer in. Vorige toets 10 uur met haar geoefend met oefenproefwerken en ze haalt een 9.7
Als je na 10 uur leren ook geen voldoende haalt zit je ook wel zwaar boven je niveau te leren hè, god mens he...
  zaterdag 20 februari 2016 @ 14:23:56 #21
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_160067543
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 12:22 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat die dochter van jou gewoon had moeten opletten afgelopen jaar en de stof even moet opfrissen/leren voordat ze het examen in gaat en dat jij je er verder niet mee moet bemoeien.

Dat is wat ik vind.
Wat loop je te stressen? :') Ze wil alleen wat opheldering/antwoorden.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_160067550
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 14:23 schreef richolio het volgende:

[..]

Wat loop je te stressen? :')
Omdat het gros van de ouders compleet achterlijk is.
pi_160067557
Maar ik bracht het netjes.

Ergo: ik loop niet te stressen :)
  zaterdag 20 februari 2016 @ 14:25:16 #24
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_160067567
Ik ging naar de bieb mijn eigen gemaakte samenvattingen van de lesstof leren. En heul veel oefenexamens/oude examens doen en nakijken. En vervolgens van die fouten weer leren.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_160067573
Tenzij je kind er slecht voor staat, een gebrek aan motivatie heeft of gewoon dom is zou ik me er niet veel mee bemoeien. Het eindexamen is niet moeilijker dan de rest van het jaar, dus met gewoon leren moet je het gewoon kunnen halen. eea faciliteren is natuurlijk prima, maar stuur je kind niet tegen dr wil op examentraining oid.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')