quote:
Op zondag 21 februari 2016 19:46 schreef Szikha2 het volgende:Wat is het gemiddeld maand inkomen van Marokkanen? In Tunesië is het gemiddeld 450 Dinar ( 190 euro zoiets?) maar van dit geld moet je wel alles van betalen hé ( internet ook en bijvoorbeeld zorgverzekering)
Ik denk dat het gemiddelde inkomen in Marokko en Tunesie overeenkomt. Een agent verdient gemiddeld 550 dinar (250 euro) in Tunesie en in Marokko zal dat niet snel anders zijn. Dat is een straatagentje. Groente en fruit is nog wel redelijk te betalen maar vooral huur of hypotheeklasten zijn hoog. Makkelijk 250 tot 300 dinar in Tunesie, dus 50% van je salaris en dat is erg veel. Als je op twee salarissen zit (man en vrouw) heb je wel wat meer te besteden. Beste job is programmeur dan begin je met een universiteitsdiploma met een salaris van 900 dinar en loopt het snel op (eerste vijf jaar) tot 1400/1500 dinar. Maar dan zit je wel al aan je max. Alleen is de concurrentie moordend dus zal je wel er tussen uit moeten springen.
Ik denk dat Marokko in de grote steden salarissen iets hoger liggen dan Tunesie omdat het ontwikkelder is en ook meer open met het aantrekken van grote internationale bedrijven door een aantrekkelijk investeringsklimaat. Kan me niet voorstellen dat in grote steden als Casablanca of Rabat de huren lager zijn dan in de grote steden van Tunesie. Op zijn minst hetzelfde of duurder, dus de salarissen zullen er ook wel iets hoger liggen. Dit geldt natuurlijk voor de baantjes in de zakenwereld of bij grotere bedrijven, neit de lokale fruitboer, taxichauffeur die voor zichzelf werkt of kassiere bij monoprix.