Solderen is niet lastig, even oefenen en rustig en geconcentreerd werken. Belangrijkste "gevaar"is dat er iets in de band vliegt of dat je je huid brandt. Verwijderen dus brandbare stoffen uit de omgeving denk ook aan spinraggen, dat fikt als de neten en zorg voor genoeg ventilatie als in een kleine ruimte soldeert.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 07:43 schreef crv het volgende:
Nu heb ik in het verleden "altijd" met knel gewerkt, maar ik twijfel of ik niet beter kan solderen.
Is dat überhaupt lastig dat solderen
is ook een optie, maar ik was mijn auto nooitquote:Op dinsdag 16 februari 2016 07:55 schreef Fogel het volgende:
Waarom alleen koud voor je Kärcher?
Ik laat koud en warm als buitenkraan monteren omdat de auto makkelijker schoon wordt met warm water. Mijn Kärcher is geschikt voor temperaturen tot 60 graden (maar zo warm is ook weer overdreven).
ok thanks. dus brandertje kopen en soldeeer dat is voldoende ?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 07:57 schreef usernaamvergeten het volgende:
Leidingen die toegankelijk blijven kan je met knelfittingen doen als je wil, de rest moet worden gesoldeerd. Kunststof is ook een goede oplossing, moet je wel zo'n tang huren/lenen/kopen. Als je er makkelijk aan komt prima, anders zou ik lekker solderen. Is niet zo moeilijk, op Youtube zijn zat filmpjes te zien met instructies.
ok mooi stappenplan bedanktquote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Solderen is niet lastig, even oefenen en rustig en geconcentreerd werken. Belangrijkste "gevaar"is dat er iets in de band vliegt of dat je je huid brandt. Verwijderen dus brandbare stoffen uit de omgeving denk ook aan spinraggen, dat fikt als de neten en zorg voor genoeg ventilatie als in een kleine ruimte soldeert.
Volgorde:
1) leidingen en fittingen pas maken
2) de te solderen oppervlakken fijn opschuren, zowel de buisjes als de fittingen
3) klein beetje vloeimiddel aanbrengen
4) spul inelkaar schuiven
5) met blauwe vlam zo heet stoken dat het soldeer smelt op de oppervlakte. N.B. niet met de vlam het soldeer smelten!
6) zo weinig soldeer er in laten vloeien dat de spleten netaan vollopen.
7) trillingsvrij af laten koelen, niet blazen of met natte lap geforceerd afkoelen.
8) als alles gesoldeerd zit en koud is, met natte lap de vloeiresten afnemen. Die zorgen anders voor groene oxidevlekken op de buis.
Bedankt voor de links!!quote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:52 schreef Nixxor het volgende:
Let erop dat je voor drinkwater eigenlijk alleen nog loodvrij mag solderen.
Dit is net even een tikje lastiger dan loodhoudent solderen. Ook bij het vloeimiddel moet je opletten.
Solderen zonder lood moet op een iets hogere temperatuur, en in mijn ervaring red niet ieder bouwmarkt brandertje dat. Ik heb er een aantal geprobeerd en een aantal kregen het niet heet genoeg om de soldeer goed te laten vloeien.
Beide producten (loodhoudend, en loodvrij) zijn nog steeds te koop, maar alleen de loodvrije producten hebben het KIWA keurmerk. (voor drinkwater)
Met deze soldeerset heb je alles (loodvrij) wat je nodig hebt (excl brander)
https://www.gamma.nl/asso(...)et-25-gram/p/B210614
Vloeimiddel is geen WD40, maar S39-CU!
Voor de beginner is het makkelijk om met "soldeerringen" te werken ipv los soldeer. Deze stop je in de koppeling en dan hoef je hem alleen nog te verhitten totdat het vloeit.
https://haxo.nl/griffon-snel-soldeerringen-soldomat/
ok dank je.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:52 schreef Nixxor het volgende:
Let erop dat je voor drinkwater eigenlijk alleen nog loodvrij mag solderen.
Dit is net even een tikje lastiger dan loodhoudent solderen. Ook bij het vloeimiddel moet je opletten.
Solderen zonder lood moet op een iets hogere temperatuur, en in mijn ervaring red niet ieder bouwmarkt brandertje dat. Ik heb er een aantal geprobeerd en een aantal kregen het niet heet genoeg om de soldeer goed te laten vloeien.
Beide producten (loodhoudend, en loodvrij) zijn nog steeds te koop, maar alleen de loodvrije producten hebben het KIWA keurmerk. (voor drinkwater)
Met deze soldeerset heb je alles (loodvrij) wat je nodig hebt (excl brander)
https://www.gamma.nl/asso(...)et-25-gram/p/B210614
Vloeimiddel is geen WD40, maar S39-CU!
Voor de beginner is het makkelijk om met "soldeerringen" te werken ipv los soldeer. Deze stop je in de koppeling en dan hoef je hem alleen nog te verhitten totdat het vloeit.
https://haxo.nl/griffon-snel-soldeerringen-soldomat/
Ze hebben dit spul bij iedere bouwmarkt hoor. Dit waren de eerste resultaten die ik kreegquote:Op dinsdag 16 februari 2016 11:34 schreef crv het volgende:
Eens ff kijken wat ze hier bij de bouwmarkten hebben, want de gamma is wat te ver weg voor mij
ik hoop het, ik woon in Frankrijk hèquote:Op dinsdag 16 februari 2016 11:41 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Ze hebben dit spul bij iedere bouwmarkt hoor. Dit waren de eerste resultaten die ik kreeg
Overigens, let erop dat je bij je soldeerbrander een kleine brander hebt, dus een geconcentreerde vlam.
Eentje met een slang eraan is megahandig, want je kunt zo'n brander met een gastankje eraan NIET!! naar voren/achteren kantelen. Dan zit je ineens met een enorme gele vlam uit je brander ipv een kleine blauwe punt.
aaaaaaaah, dat verklaart en hoopquote:
Nog 1 kleine toevoeging:quote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Solderen is niet lastig, even oefenen en rustig en geconcentreerd werken. Belangrijkste "gevaar"is dat er iets in de band vliegt of dat je je huid brandt. Verwijderen dus brandbare stoffen uit de omgeving denk ook aan spinraggen, dat fikt als de neten en zorg voor genoeg ventilatie als in een kleine ruimte soldeert.
Volgorde:
1) leidingen en fittingen pas maken
2) de te solderen oppervlakken fijn opschuren, zowel de buisjes als de fittingen
3) klein beetje vloeimiddel aanbrengen
4) spul inelkaar schuiven
5) met blauwe vlam zo heet stoken dat het soldeer smelt op de oppervlakte. N.B. niet met de vlam het soldeer smelten!
6) zo weinig soldeer er in laten vloeien dat de spleten netaan vollopen.
7) trillingsvrij af laten koelen, niet blazen of met natte lap geforceerd afkoelen.
8) als alles gesoldeerd zit en koud is, met natte lap de vloeiresten afnemen. Die zorgen anders voor groene oxidevlekken op de buis.
wat ik begreep van mijn duitse kollega is dat het waarschijnlijk wel loodvrij is, maar eerlijk gezegd zal het me worst wezen.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 13:36 schreef Nixxor het volgende:
[..]
aaaaaaaah, dat verklaart en hoopTopografie was nooit mijn sterkste kant...
Die brander set ziet er goed uit, lijkt erg op wat ik heb. Die soldeerset is niet loodvrij, maar aangezien je in het buitenland zit zullen ze er wat andere standaarden op nahouden. Dus of je loodvrij wil gaan is in dat geval een keuze voor jezelf.
ah, goeie idd.quote:Op woensdag 17 februari 2016 10:30 schreef Plankje55 het volgende:
Let even op de maatvoering. De laatste keer dat ik in een Franse bouwmarkt was hadden ze 12, 14 en 16 mm leiding, niet de in NL gebruikelijke 15 mm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |