abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159850149
Hoi Fokkers,

Afgelopen week een Honda Civic Hybrid 1.3 uit 2008 aangeschaft. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of deze auto een distributieriem of distributieketting heeft. In het boekje van de auto kan ik hier niets over terug vinden en in het onderhoudsboekje staat hierover ook niets.

Heeft iemand misschien het antwoord voor mij? :-D

Gr.

FoinFoin
pi_159850238
Naar mijn weten hebben ze een riem.
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:25:38 #3
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159850481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:17 schreef emil23 het volgende:
Naar mijn weten hebben ze een riem.
Voor zover ik weet ook. De Prius heeft wel een ketting.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_159850593
Ok. En als je niet weet wanneer deze vervangen is, wat is qua gereden kilometers dan een beetje de richtlijn?
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:30:41 #5
343196 RingBewoner
pi_159850640
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:29 schreef foinfoin het volgende:
Ok. En als je niet weet wanneer deze vervangen is, wat is qua gereden kilometers dan een beetje de richtlijn?
Als je constant denkt over een kat te rijden moet je even naar de garage.
pi_159850645
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:29 schreef foinfoin het volgende:
meestal 100.000 km. Bij het vervangen van de distributieriem wordt dit nog wel eens op de motor(kap) geschreven met een marker.

Denk erom... Bij de hybrides is het wel belangrijk dat ze kilometers maken, want de accu kan niet tegen stilstaan. Dus meer kilometers is beter dan weinig kilometers. En als de accu verrot is, is de auto economisch total loss.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_159850690
Hij staat nu op 200.000 dus er is goed mee gereden. Waarschijnlijk wel tijd om de riem te vervangen dan... Ik zal morgen nog ff onder de kap checken.

Thanks!
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:33:03 #8
343196 RingBewoner
pi_159850711
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:32 schreef foinfoin het volgende:
Hij staat nu op 200.000 dus er is goed mee gereden. Waarschijnlijk wel tijd om de riem te vervangen dan...
Dat zou ik wel aanraden.
pi_159850769
Als ik zo een beetje google is hij met een ketting uitgerust. Die zijn onderhoudsvrij, maar denk erom dat je vreemde motorproblemen kan krijgen als hij uitgerekt raakt (niet dat je je zorgen moet maken, maar als je een keer vreemde motorproblemen krijgt, hou dan in je achterhoofd dat je naar de ketting laat kijken).

Als je zeker wil weten of het een ketting of riem is, moet je even langs de garage wippen om dat na te trekken, maar ik vermoed dat het een ketting betreft.

[ Bericht 14% gewijzigd door Jordy-B op 11-02-2016 23:56:51 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:47:18 #10
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_159851119
Gewoon je kenteken invullen op een onderdelen site, dan kan je zien of het een ketting of riem is :p
pi_159851421
Als ik op carsom.nl een het kenteken van een civic hybride uit 2008 invoer is te zien dat het om een ketting gaat.
Maar waarom neem je niet even contact op met een Honda dealert?
Feel the fuzz!
pi_159852159
quote:
14s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:30 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Als je constant denkt over een kat te rijden moet je even naar de garage.
dat is een slippende v-snaar.
een distributieriem heeft tandjes.
als die gaat slippen, sta je gauw stil.

wat ik zo snel kan vinden; ketting. in principe onderhoudsvrij.
pi_159853941
Vervangingsinterval is 120.000 / 5 jaar. Vervangen is wel heel erg duur. Onderdelen (riem, rollenset, waterpomp) kosten al +/- 500 euro) En naar ik weet is er geen auto waarbij het vervangen meer werk is dan bij een Civic Hybride. Ik zou rekening houden met een factuur van 1750,- of meer. Maar ja, dure onderdelen en reparaties kun je ook verwachten als je een Honda koopt.
  vrijdag 12 februari 2016 @ 09:35:21 #14
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_159854272
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 09:06 schreef emil23 het volgende:
Vervangingsinterval is 120.000 / 5 jaar. Vervangen is wel heel erg duur. Onderdelen (riem, rollenset, waterpomp) kosten al +/- 500 euro) En naar ik weet is er geen auto waarbij het vervangen meer werk is dan bij een Civic Hybride. Ik zou rekening houden met een factuur van 1750,- of meer. Maar ja, dure onderdelen en reparaties kun je ook verwachten als je een Honda koopt.
Jonge jonge wat een roeptoeterij hierboven weer. Om te beginnen: zon ding heeft een ketting.......

dus onder de motorkap kijken heeft geen zin, ja alleen wel om te zien dat er geen riem zit.

En dan die bangmakerij van emil: 1750 euro gelijk hahaha. Wat is dit voor praat, je heb er duidelijk geen hol verstand van.
pi_159855942
Thanks voor alle tips. Idd, hij heeft een distributieketting ipv een riem, erg fijn om te weten.

Bedankt voor het meedenken en wees een beetje lief voor elkaar! 😉
pi_159865626
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

meestal 100.000 km. Bij het vervangen van de distributieriem wordt dit nog wel eens op de motor(kap) geschreven met een marker.

Denk erom... Bij de hybrides is het wel belangrijk dat ze kilometers maken, want de accu kan niet tegen stilstaan. Dus meer kilometers is beter dan weinig kilometers. En als de accu verrot is, is de auto economisch total loss.
Onzin een nieuwe accupakket is vaak goedkoper dan een nieuwe turbo laten plaatsen of een koprevisie. Van de Honda weet ik het niet, maar de Prius is kwa betrouwbaarheid een van de beste koopjes als occasion.

En een Honda komt niet uit Duitsland, dus weinig kans op een rekkende ketting met haperende spanner.
.
pi_159866201
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 18:40 schreef Fer het volgende:

[..]

Onzin een nieuwe accupakket is vaak goedkoper dan een nieuwe turbo laten plaatsen of een koprevisie. Van de Honda weet ik het niet, maar de Prius is kwa betrouwbaarheid een van de beste koopjes als occasion.

En een Honda komt niet uit Duitsland, dus weinig kans op een rekkende ketting met haperende spanner.
Het vervangen van de accu van een civic hybrid kost zo'n 3000 euro. Ik heb ernaar gezocht toen ik een vervangende auto zocht en de Civic Hybrid opvallend goedkoop te krijgen was.

Een turbo is ongeveer 1500 om te vervangen.
pi_159870597
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 19:07 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het vervangen van de accu van een civic hybrid kost zo'n 3000 euro. Ik heb ernaar gezocht toen ik een vervangende auto zocht en de Civic Hybrid opvallend goedkoop te krijgen was.

Een turbo is ongeveer 1500 om te vervangen.
Aha, lees ook veel over defecte IMA accu's binnen en buiten de garantie. Rommel dus. Prius accu kost 1200¤ en vervanging is meestal pas na 500000km nodig.
.
pi_159872176
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 09:06 schreef emil23 het volgende:
een reparatie van een honda is duur, ja.
maar voordat er een reparatie nodig is, zijn er al heel wat kilometertjes onder de wielen door gegaan.
mijn civic van 1995 was al 15 jaar oud, voordat er een paar dure reparaties uitgevoerd moesten worden. daarvoor enkel onderhoud en slijtagedelen vervangen.
daarna nog 3 jaar mee kunnen rijden, totdat ze met een apk een probleem tegenkwamen, wat mij het niet meer waard was om te laten repareren. zeg maar 3X de dagwaarde.
de spreekwoordelijke deutsche grundlichkeit heeft niks op de betrouwbaarheid van een honda.
mijn werkgever en zijn gezin hebben verscheidene mercedessen, opels en volkswagens gehad, de laatste 10 jaar.
allemaal hebben ze regelmatig met de bek open gestaan, voor zowel elektrische als motorische storingen.
om het nog maar niet te hebben over de problemen met de franse en italiaanse auto's
pi_159875445
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 21:10 schreef Fer het volgende:

[..]

Aha, lees ook veel over defecte IMA accu's binnen en buiten de garantie. Rommel dus. Prius accu kost 1200¤ en vervanging is meestal pas na 500000km nodig.
Het is geen rommel, je moet er gewoon vaak genoeg mee rijden, zodat de accu niet te lang niet wordt opgeladen. De auto's met een kapotte accu hebben te weinig kilometers gemaakt.
pi_159876026
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 23:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het is geen rommel, je moet er gewoon vaak genoeg mee rijden, zodat de accu niet te lang niet wordt opgeladen. De auto's met een kapotte accu hebben te weinig kilometers gemaakt.
Hoeveel Priussen zijn er wereldwijd verkocht? Denk veel meer als Civics IMA.

Google op Prius battery problems, het komt echt amper voor. Terwijl er alleen al in Nederland vele IMA's zijn met defecte accu's. Snelle conclusie, de Prius is degelijker, Civic IMA is troep.
.
pi_159876531
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 21:47 schreef marc0871 het volgende:

[..]

een reparatie van een honda is duur, ja.
maar voordat er een reparatie nodig is, zijn er al heel wat kilometertjes onder de wielen door gegaan.
mijn civic van 1995 was al 15 jaar oud, voordat er een paar dure reparaties uitgevoerd moesten worden. daarvoor enkel onderhoud en slijtagedelen vervangen.
daarna nog 3 jaar mee kunnen rijden, totdat ze met een apk een probleem tegenkwamen, wat mij het niet meer waard was om te laten repareren. zeg maar 3X de dagwaarde.
de spreekwoordelijke deutsche grundlichkeit heeft niks op de betrouwbaarheid van een honda.
mijn werkgever en zijn gezin hebben verscheidene mercedessen, opels en volkswagens gehad, de laatste 10 jaar.
allemaal hebben ze regelmatig met de bek open gestaan, voor zowel elektrische als motorische storingen.
om het nog maar niet te hebben over de problemen met de franse en italiaanse auto's
Wat is er mis met Frans en Italiaans? Als er een goede monteur aan werkt, en het gebeurt conform onderhoud schema, dan is het gewoon fatsoenlijk spul punt.
pi_159904383
Als we het dan toch over de accu hebben... Hoe kom je erachter als zo'n ding zn beste tijd gehad heeft??
pi_159904764
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 11:38 schreef foinfoin het volgende:
Als we het dan toch over de accu hebben... Hoe kom je erachter als zo'n ding zn beste tijd gehad heeft??
Als de electronica hem uitschakelt trekt ie voor geen meter meer, maar tot punt, volgens mij weinig.
.
pi_159904876
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 11:38 schreef foinfoin het volgende:
Als die vaak een hercalibratie krijgt en niet linear laad of of ontlaad.
pi_159904927
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 23:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Onzin. Ik heb destijds met een nieuwe Civic Hybrid uit 2009 drie accupakketten stuk gehad over 110.000km bij een jaarkilometrage van 40k per jaar.

Het schijnt dat het accupakket uit balans raakt als je de accu veelvuldig belast door met maximale ima assist rijdt OF veel volledig electrisch rijdt. Ook schijnt het gebrek aan koeling van het pakket voor extra slijtage te zorgen.

In 2010 kwam Honda ook met een update die de IMA assist verminderde.
De Honda insight, Jazz en alle Toyota's kennen deze problemen niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')