Waar ik hiermee op doel is dat een 2D lijn die op een 3D foto meerdere punten verbindt niet kaarsrecht hoeft te zijn. En àls een lijn die meerdere punten verbindt op foto A kaarsrecht is, zal deze dit op een foto vanuit een ander perspectief niet zijn.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik weet niet precies waar je hiermee op doelt.
Over welke artikel gaat het? Want om nou een heel blog te gaan door pluizen vind ik wel wat gortig.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Deze ingenieur claimt voor Nasa gewerkt te hebben en hij ontdekte "onregelmatigheden" met de communicatie met de rover.
https://astroengineer.wor(...)pirit-full-document/
Ik zou verwachten dat (met al die biljoen-dollar hi-tech space cameras) wat van de drie lunar rovers vinden.quote:Op donderdag 11 februari 2016 16:25 schreef Erasmo het volgende:
@Probably_on_pcp: Wat houdt jou en andere theorie aanhangers tegen om geld bij elkaar te leggen en een vliegtuigje te huren? Zo'n grote rover moet je makkelijk kunnen vinden op een Canadees eiland.
Goed punt ja, zonder referentie kan dat varieren van een paar cm tot meer dan een meter. (Als het niet meer is.)quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:36 schreef theguyver het volgende:
maare even voor mijn beeld, die hamster cavia wat het ook mag zijn.
Hoe groot is die?
Er is geloof ik niet erg duidelijk uit te halen in verhouding hoe groot ie wel niet is.
Het is vrij duidelijk dat het zand tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat meerdere lijnen die vanuit perspectief A recht door meerdere punten lopen in perspectief B óók recht door meerdere punten lopen kan nooit kloppen, nee.
[..]
Met identificatie van 'alle' stenen is de exacte plek van de rat-steen nog steeds niet op een betrouwbare manier te bewijzen. Zelfs als je punten (in plaats van stenen) gaat identificeren vraag ik me af of je kunt bewijzen dat die steen weg is.
Zelfs als ik je identificatie van alle stenen volg heb je nog op geen enkele manier aangetoond dat de 'bult' tussen steen 2 en 3 niet de ratvormige steen kan zijn, zeker als we de lijnen 'niet te serieus moeten nemen'.
Je focust je nu steeds op een deel van de groene lijn dat er totaal niet toe doet. Als je rechte lijnen gaat trekken door de hele foto heen, ja dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder als de helling niet egaal omhoog gaat.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:29 schreef De_Hertog het volgende:
Je bent het dus met me eens dat hij ('minimaal') anders loopt?
De stenen zijn niet te groot om als referentiepunt te nemen. Groot of klein maakt niet uit, het gaat om herkenbare punten van stenen die op beide foto's in beide perspectieven te gebruiken zijn.quote:Die 'stenen' zijn veel te groot om als referentiepunt te nemen. Zeker als je niet accepteert dat er meer zand ligt op foto 2 is het punt waar een steen de grond raakt juist het enige referentie-punt dat je kunt nemen.
Je kunt niet met 100% precisie werken, maar je kunt met dit soort foto's met genoeg precisie werken om hopelijk bepaalde conclusies te trekken.quote:Moeten we de lijnen nu wel of niet serieus nemen?
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:40 schreef De_Hertog het volgende:
Nogmaals: waarom zijn (en blijven) jouw lijnen recht?
Dat kan niet omdat het niet dezelfde stenen zijn:quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:35 schreef ATuin-hek het volgende:
En wat nou als de cavia steen links steen 2 is rechts? En steen 2 links dan steen 1 rechts. Waarom kan dat niet?
Als ik het plaatje zo bekijk, dan zou de rat net zo groot kunnen zijn als een boom of zelfs een heuvel..quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.
Rechte lijnen trekken op een landschap als dit is dan ook een stuk verradelijker:
[ afbeelding ]
Dus het is al een steen, mooi.. next!quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat kan niet omdat het niet dezelfde stenen zijn:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je identificeert die hoop zand nu steeds als behorende bij 'Steen 3'. Ik dacht even dat je een typefout maakte, tot je met die schuine rand kwam. De schuine rand lijkt eerder steen 3 ja, maar die gele lijn sluit toch juist naadloos aan op steen 2, de voorste steen dus? De contour loopt gewoon door naar die steen aan de rechterkant.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Het is vrij duidelijk dat het zand tegen de achterkant van steen 3 aan ligt.
(..)
Ook is de hoek die omlijnt is met paars gewoon open en bloot zonder hinder te zien in foto 2, terwijl je rondom die hoek in foto 2 toch enig relief zou moeten zien als de rat-steen daar nog ligt. Maar in plaats daarvan volgt het zand precies de neergaande lijn van steen 3:
Tsja. Er zijn op foto twee duidelijk twee schuine randen: de 'hoop zand' en de achterste steen. Op de eerste foto is maar één schuine rand te zien, de andere stenen hebben afgeronde onderkanten. Waar is die andere schuine rand überhaupt heen?quote:Daarbij is ook duidelijk te zien dat onder de rat-steen lege ruimtes te zien zijn aan de voorkant, maar aan de achterkant zijn die niet te zien. Het kan natuurlijk dat een steen aan 1 kant helemaal bedolven is en aan de andere kant volledig open en ontdaan van zand, maar hoe waarschijnlijk is dat?
En al die andere diensten die raketten kunnen volgen, dat zijn vele duizenden mensen, en die zouden dan generatie na generatie in het complot zittenquote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:47 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Goed punt ja. Gaan de Chinezen en Russen in jouw verhaal mee in dit complot? Ze hebben namelijk beide de techniek om Amerikaanse claims te controleren en de motivatie om het te melden als de boel nep blijkt te zijn.
Ik focus me op de hele lijn. Er zijn zo veel punten die niet overeenkomen dat het onmogelijk te zeggen is waar de lijn nog 'betrouwbaar' is.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je focust je nu steeds op een deel van de groene lijn dat er totaal niet toe doet. Als je rechte lijnen gaat trekken door de hele foto heen, ja dan wordt de lijn steeds onbetrouwbaarder als de helling niet egaal omhoog gaat.
Je kijkt nu naar de grove indeling (een hellend vlak) maar op de schaal waar je vervolgens die stenen mee aan het plaatsen bent kan ieder klein kuiltje of richeltje je positionering onderuit halen.quote:Als je van H naar 2 gaat dan is dat 50% korter dan van H via 2 naar 1. Dus van H naar 2 is betrouwbaarder dan van H naar 1 op een helling. In foto is is duidelijk te zien dat je van H naar 2 niet over een buggle piste heengaat maar dat de helling redelijk egaal omhoog gaat, en van 2 naar 1 gaat hij ook redelijk egaal omhoog. Maar we kunnen niet zeggen dat je van H naar 1 precies een helling hebt van 40 graden over de gehele lengte. Omdat dit niet zo is, kunnen over langere afstanden de lijnen meer gaan afwijken.
Je kunt ze inderdaad als herkenningspunt, of orientatiepunt, gebruiken, maar ze zijn echt te groot om lijnen te trekken waarmee je één specifieke steen, en dan ook nog een relatief kleine, exact kunt positioneren.quote:De stenen zijn niet te groot om als referentiepunt te nemen. Groot of klein maakt niet uit, het gaat om herkenbare punten van stenen die op beide foto's in beide perspectieven te gebruiken zijn.
Nee. Ik denk niet eens dat het steeds rechte lijnen moeten zijn. En ik weet nog steeds niet welke punten de lijn op foto 1 zou moeten raken, en welke hij alleen 'overheen' ligt. Echt, om met iets te komen wat enigszins richting een bewijs gaat zul je met lijnen door referentiepunten moeten komen. En ik denk nog steeds dat deze foto's daar te weinig informatie voor beiden.quote:We zijn het er allebei over eens dat de groene en gele lijn redelijk kloppen toch?
Aangezien je überhaupt niet vind dat hier meer zand ligt verder, waar komt die ene hoop zand ineens vandaan?quote:En verder ben ik het met je eens dat het zand tussen stenen 2 en 3 moeilijk te plaatsen is. Ik heb mezelf eerst ook afgevraagd of de rat-steen niet gewoon een berg zand was, maar na nog beter te kijken ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de rat-steen weg is. Zie ook mijn vorige post.
Ik vraag ook niet om 'eigen inzicht', sterker nog, ik heb juist het idee dat dat hier gedaan is. Ik vraag om referentiepunten.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:40 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Omdat we hier niet te maken hebben met een buggle piste. De helling loopt redelijk egaal omhoog op het stuk dat we analyseren. Als je op zo'n klein stukje helling met zo weinig onderlinge hoogteverschillen en stijltes lijnen gaat trekken naar eigen inzicht, dan ben je nog verder van huis.
Ja, daar heb je een heel goed punt, dat scheelt alweer 95%quote:Op donderdag 11 februari 2016 17:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je gaat natuurlijk niet het hele aardoppervlak onderzoeken.Sowieso is meer dan 70% daarvan water, en het deel dat werkelijk lijkt op Mars is zeer beperkt. Er zijn maar een paar plaatsen die potentieel in aanmerking komen.
Wel meer dan 95%. Er zijn echt maar een paar plaatsen op aarde waar je een foto zou kunnen nemen die daar enigszins op lijkt. Dus als die foto's op aarde zijn genomen dan zou het niet heel lastig moeten zijn om die plaats te vinden.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:52 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, daar heb je een heel goed punt, dat scheelt alweer 95%.
Dan zou dit wel een goed startpunt zijn iig.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wel meer dan 95%. Er zijn echt maar een paar plaatsen op aarde waar je een foto zou kunnen nemen die daar enigszins op lijkt. Dus als die foto's op aarde zijn genomen dan zou het niet heel lastig moeten zijn om die plaats te vinden.
En dat zou ik veel overtuigender vinden dan een vermiste steen-rat.
Great marketing. Not so great beer.quote:Op donderdag 11 februari 2016 18:42 schreef Lichtkogel het volgende:
Heineken heeft zelfs een hele biertap op Mars gezet, kijk maar:
Ik volg je niet meer. Je zult even met plaatjes moeten komen.quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:04 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Je identificeert die hoop zand nu steeds als behorende bij 'Steen 3'. Ik dacht even dat je een typefout maakte, tot je met die schuine rand kwam. De schuine rand lijkt eerder steen 3 ja, maar die gele lijn sluit toch juist naadloos aan op steen 2, de voorste steen dus? De contour loopt gewoon door naar die steen aan de rechterkant.
[..]
Tsja. Er zijn op foto twee duidelijk twee schuine randen: de 'hoop zand' en de achterste steen. Op de eerste foto is maar één schuine rand te zien, de andere stenen hebben afgeronde onderkanten. Waar is die andere schuine rand überhaupt heen?
het zou natuurlijk niet opvallen als ze daar met zo'n dure op afstandbestuurbare ruimte auto overheen gaan lopen crossen, gewoon voor de lol.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Dan zou dit wel een goed startpunt zijn iig.
[ afbeelding ]
http://www.nasa.gov/image(...)s-edging-mount-sharp
(Zou op zich wel hilarisch zijn als NASA zo dom is maar ik betwijfel het)
Sorry maar nu ben je toch echt aan het overdrijven. Zo veel punten die niet overeenkomen?quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:13 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik focus me op de hele lijn. Er zijn zo veel punten die niet overeenkomen dat het onmogelijk te zeggen is waar de lijn nog 'betrouwbaar' is.
Nee daar heb je dus volkomen ongelijk in als je kijkt naar foto 1. Bij foto 1 heb je een goed beeld van de helling en kun je met overtuiging zeggen dat er geen grote hoogte en diepteverschillen zijn op het hellende vlak van H naar 3 naar 2.quote:Je kijkt nu naar de grove indeling (een hellend vlak) maar op de schaal waar je vervolgens die stenen mee aan het plaatsen bent kan ieder klein kuiltje of richeltje je positionering onderuit halen.
Ik heb nu al meerdere malen gezegd dat je rekening moet houden met een kleine foutmarge:quote:Je kunt ze inderdaad als herkenningspunt, of orientatiepunt, gebruiken, maar ze zijn echt te groot om lijnen te trekken waarmee je één specifieke steen, en dan ook nog een relatief kleine, exact kunt positioneren.
Nee het zullen ook niet honderd procent perfecte lijnen zijn, maar het hebben van referentiepunten en het enigszins in kunnen schatten van de helling kunnen je gewoon een redelijk nauwkeurig beeld geven van de situatie in twee foto's vanuit verschillende perspectieven.quote:Nee. Ik denk niet eens dat het steeds rechte lijnen moeten zijn. En ik weet nog steeds niet welke punten de lijn op foto 1 zou moeten raken, en welke hij alleen 'overheen' ligt. Echt, om met iets te komen wat enigszins richting een bewijs gaat zul je met lijnen door referentiepunten moeten komen. En ik denk nog steeds dat deze foto's daar te weinig informatie voor beiden.
Die hoop zand ligt in foto 1 achter steen 3 en is daarom niet te zien. En vergeet ook niet dat je van een heuvel naar beneden kijkt dus de hoop zand kan er daarom groter uitzien dan hij in werkelijkheid is. Hier zie je van de zijkant de situatie:quote:Aangezien je überhaupt niet vind dat hier meer zand ligt verder, waar komt die ene hoop zand ineens vandaan?
Je bent wederom aan het overdrijven, waardoor ik het idee krijg dat je het gewoon niet wilt zien. Je zegt dat we geen idee hebben hoe die ruimte eruit ziet in 3D?? Serieus? Geen idee? Dus we zouden bij foto 1 net zo goed naar beneden kunnen kijken en bij foto 2 kijken we eigenlijk omhoog?quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:16 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik vraag ook niet om 'eigen inzicht', sterker nog, ik heb juist het idee dat dat hier gedaan is. Ik vraag om referentiepunten.
En daarnaast heb ik het niet over de globale helling. Met het formaat van de stenen die je aan het identificeren bent kan die helling er best eens zo uitzien als op de foto die je plaatste. Je hebt geen idee hoe die ruimte er in 3D uit ziet, hoe kun je dan weten dat die lijnen recht moeten lopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |