Het is iets wat vroeger daadwerkelijk gebeurde (tenminste in Brabant) en ik vroeg me af wat de precieze idee/gedachte hierachter was. Wellicht weet een oudere user van de hoed en de rand.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:47 schreef Joran-Joran het volgende:
Wtf is dit nou weer voor verhaal![]()
Heeft je begeleider zijn computer weer aan laten staan?
Dat ook. Het wordt sowieso nog wel gebezigd wanneer men een jonge maagd een kleine som gelds overhandigd. Maar nu in het specifieke geval van die chocoladerepen, weet jij hoe dat dan zat?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:49 schreef Copycat het volgende:
'Voor de kinderwagen' werd gezegd als een bardame oid fooi kreeg.
Ik vond het ook altijd een vreemde gewoonte. Als kind dorstte ik nooit zelf om zo'n reep te vragen, aangezien ik wel wist dat dit niet voor mij bestemd was. In plaats daarvan vroeg ik dan om een 'Sneeuwwitje'quote:
quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:47 schreef Joran-Joran het volgende:
Ik kreeg dat met kerst of oud en nieuw. Eentje. Vanaf mijn twaalfde. En daar deed ik heel de avond over, want helemaal niet lekker.quote:
Het kwam in de vroege jaren 70 in bepaalde afgelegen en kleinere dorpen nog voor. Maar zelfs toen nog werd het al als een steeds zeldzamer voorkomende traditie beschouwd. Je moet dan denken aan de dochter van een varkensfokker die op zondagmiddag om half vijf in het café stond en van een wat oudere vrijgezel, die eigenlijk al in de ossenweide had moeten staan, een drankje kreeg aangeboden. Er werd nog met zilveren guldens voor die repen betaald. Kun je nagaan!quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:54 schreef Juup© het volgende:
[..]
Mij dus ook niet,en ik woon al ruim 41 jaar in het heerlijke Brabant.
Ja, dat was nog voordat er allerlei commerciële drankjes als 'Snor' en dergelijke hip waren. Er was zo te zeggen weinig anders met alcohol speciaal voor kinderen beschikbaar.quote:
Geen ervaring meequote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kwam in de vroege jaren 70 in bepaalde afgelegen en kleinere dorpen nog voor. Maar zelfs toen nog werd het al als een steeds zeldzamer voorkomende traditie beschouwd. Je moet dan denken aan de dochter van een varkensfokker die op zondagmiddag om half vijf in het café stond en van een wat oudere vrijgezel, die eigenlijk al in de ossenweide had moeten staan, een drankje kreeg aangeboden. Er werd nog met zilveren guldens voor die repen betaald. Kun je nagaan!
Mwah, wij mochten bij voetbal ook sneeuwwitjes of boze wolvenquote:
Wat zijn boze wolven?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:00 schreef bleiblei het volgende:
Mwah, wij mochten bij voetbal ook sneeuwwitjes of boze wolven.
En ik zat toen in groep 6-7-8 dus tel maar uit.
quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:00 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mwah, wij mochten bij voetbal ook sneeuwwitjes of boze wolven.
En ik zat toen in groep 6-7-8 dus tel maar uit.
Ja idd.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:47 schreef Joran-Joran het volgende:
Tering, was dat in Netersel-zuid ofzoquote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het kwam in de vroege jaren 70 in bepaalde afgelegen en kleinere dorpen nog voor. Maar zelfs toen nog werd het al als een steeds zeldzamer voorkomende traditie beschouwd. Je moet dan denken aan de dochter van een varkensfokker die op zondagmiddag om half vijf in het café stond en van een wat oudere vrijgezel, die eigenlijk al in de ossenweide had moeten staan, een drankje kreeg aangeboden. Er werd nog met zilveren guldens voor die repen betaald. Kun je nagaan!
Bijna. Ik ben uit 1970quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:01 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tering, was dat in Netersel-zuid ofzo.
Of ben je stiekem 127?
Eh, bij ons was een sneeuwwitje bier met 7up aangelengd en boze wolf de variant met cola ipv. 7up. Zeg een jaar of 20 geleden. In de voetbalkantine van VvAquote:
Ik kende die hele colavariant niet. Sneeuwwitje was het bij ons. Of Shandy.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:03 schreef bleiblei het volgende:
Eh, bij ons was een sneeuwwitje bier met 7up aangelengd en boze wolf de variant met cola ipv. 7up. Zeg een jaar of 20 geleden. In de voetbalkantine van VvA.
Oja oom Theo die op een feestje een scheut bier in je 7up goot. Wat een tijden.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik kende die hele colavariant niet. Sneeuwwitje was het bij ons. Of Shandy.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |