Hier zijn geen vaste waarden voor, het is allemaal relatief aan elkaar. Als je het uit wilt zoeken, in dit document staat alles beschrevenquote:Op donderdag 31 maart 2016 11:38 schreef Merode32 het volgende:
Weet iemand hoe breeed het gangpad en de stoeltjes zijn in een gemiddelde lijnbus? Ik hoorde 1,50 meter en 45 cm? Klopt dat?
blijft oud schrootquote:Op donderdag 31 maart 2016 12:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die zijn al lang weg. Dit zijn de oude bussen van rond Dordrecht/Rivierenland en mogelijk hebben een aantal exemplaren ook nog in Groningen gereden.
wat mij gaaf lijkt.. gelede dubbeldekkersquote:Op donderdag 31 maart 2016 18:01 schreef derLudolf het volgende:
Ik zag een gelede touringcar vanmiddag
ik dacht stel je verbreed een bus met 0,30 cm naar 2,80m(i know mag wettelijk nog niet) zou er dan voldoende plaats zijn voor een 2 stoelen gangpad 3 stoelen configuratie?quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hier zijn geen vaste waarden voor, het is allemaal relatief aan elkaar. Als je het uit wilt zoeken, in dit document staat alles beschreven
http://eur-lex.europa.eu/(...)uri=CELEX:32001L0085
Tip, open de PDF, dan heb je ook plaatjes
Waarom zou je dat willen als de wegen daar niet op ingericht zijn?quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:35 schreef Merode32 het volgende:
[..]
ik dacht stel je verbreed een bus met 0,30 cm naar 2,80m(i know mag wettelijk nog niet) zou er dan voldoende plaats zijn voor een 2 stoelen gangpad 3 stoelen configuratie?
Erftoegangwegen hebben een rijloper van 3,50quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen als de wegen daar niet op ingericht zijn?
Hou je maar een beperkt aantal lijnen over, want veel wegen die ik ken halen die breedte echt niet. Ook in Utrecht niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:46 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Erftoegangwegen hebben een rijloper van 3,50
Gebiedsontsluitingswegen Hebben rijstroken van minimaal 3,10 breed.
Op alle hogere wegen is de breedte gelijk of hoger.
Dus hoezo niet aangepast? In steden waar die extra capaciteit nodig is kan dat makkelijk, rotterdam eindhoven, utrecht.
Er bestaan gewoon regels voor, waarin is vastgelegd dat een gebiedsontsluitendeweg minimaal 3,10 meter breed is. Ik denk dat jij eens moet gaan meten in jouw buurt.quote:Op donderdag 31 maart 2016 19:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Hou je maar een beperkt aantal lijnen over, want veel wegen die ik ken halen die breedte echt niet. Ook in Utrecht niet.
https://www.wegenwiki.nl/Gebiedsontsluitingswegquote:Op donderdag 31 maart 2016 19:56 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Er bestaan gewoon regels voor, waarin is vastgelegd dat een gebiedsontsluitendeweg minimaal 3,10 meter breed is. Ik denk dat jij eens moet gaan meten in jouw buurt.
2x3 meter is ruim voldoende.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
https://www.wegenwiki.nl/Gebiedsontsluitingsweg
Binnen de bebouwde kom kan de breedte onder de 6 meter uitvallen, dus met spiegels erbij gaat dat wel heel krap worden.
Daarnaast zit je altijd met wegen in de bebouwde kom die niet onder de gebiedsontsluitingsweg of een hogere categorie vallen, maar toch doorgaande wegen zijn. Succes met jouw meetlint.
Ruim voldoendequote:
Ik denk dat jij eens vanaf groningen moet neerdalen naar de randstad, steden als rotterdam,eindhoven en utrecht(buiten de binnenstad) hebben brede wegen.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ruim voldoende
Spiegeltjes wel meegerekend? En gedacht aan de bochtjes?
Zoals dit?quote:Op donderdag 31 maart 2016 18:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
wat mij gaaf lijkt.. gelede dubbeldekkers
Ehmmm... nee. Tevens zijn de stations doorgaans in de binnenstad, dus het wordt lastig.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:26 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij eens vanaf groningen moet neerdalen naar de randstad, steden als rotterdam,eindhoven en utrecht(buiten de binnenstad) hebben brede wegen.
Noem in rotterdam eens 1 weg waar een bus met capaciteitsproblemen rijdt en waar de rijstrook minder dan 3 meter breed is?quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ehmmm... nee. Tevens zijn de stations doorgaans in de binnenstad, dus het wordt lastig.
Eindhoven randstad?
Het gaat niet om recht-doorgaande wegen, maar om de bochten.:quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:57 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Noem in rotterdam eens 1 weg waar een bus met capaciteitsproblemen rijdt en waar de rijstrook minder dan 3 meter breed is?
Dat is wat ik zeg, zowel rotterdam als eindhoven hebben daar genoeg ruimte voor, brede straten, ruime bochten.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:03 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Het gaat niet om recht-doorgaande wegen, maar om de bochten.:
- Je hangt meer over,
- je gebruikt veel meer ruimte dan je 3 meter, omdat je niet exact een rechte lijn rijdt.
- je wilt niet 100% van de breedte van de weg gebruiken, omdat je niet op 0,1 mm van de stoep wilt rijden.
Noem je even dé twee steden op zonder historisch centrumquote:Op donderdag 31 maart 2016 22:05 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg, zowel rotterdam als eindhoven hebben daar genoeg ruimte voor, brede straten, ruime bochten.
Ik begrijp ook wel dat niet met zo bus door de grachtengordel of volendam moet rijden.
Juist voordat soort steden is zo bus bedoeld, je kunt uiteraard niet mee door adam.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Noem je even dé twee steden op zonder historisch centrum
En zelfs daar kan die bus niet overal komen.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:19 schreef Peterselieman het volgende:
mja, daar kun je in eerste instantie prima naar de 15 of 18 meter toe qua capaciteit in hoogfrequent verband.
(eigenlijk had er al lang een treinlijn moeten liggen, maar dat terzijde)
Ut-breda moet gewoon een spoorlijn worden daar zijn we het toch over eens.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:28 schreef Peterselieman het volgende:
oh, nu heb je het over de lijnen in Eindhoven. Ik dacht over Utrecht - Breda. Duidelijkheid is wel zo makkelijk
Die Phileas is niet lang genoeg dus. Je kunt nog naar dubbelgeleed toe gaan zoals in Utrecht en Groningen
Bijna Breda dan. Ook goed.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:33 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Ut-breda moet gewoon een spoorlijn worden daar zijn we het toch over eens.
Tussen eindhoven cs en airport is geen enkel perron geschikt voor dubbelgeleed en de meeste zijn ook niet eenvoudig geschikt te maken, alle airport bussen non stop laten rijden en een shuttle voor de tussenliggende haltes mag niet en is commercieel niet haalbaar volgend hermes.
Tussen breda en utrecht rijdt trouwens geen lijn 400 dus mijn post was duidelijk![]()
Kan nooit erger zijn dan Leiden eo.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:40 schreef ShippedFromTheNetherlands het volgende:
In mijn stad Alkmaar is het qua busmaterieel erg saai op dit moment.
Lijkt mij gaaf om zoiets te zien..quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:30 schreef Alexxxxx het volgende:
Morgen onthulling van een oude streekbus omgebouwd tot ambulanceHet is dat ik hem maanden terug al heb gezien, anders dacht ik dat het een grap was...
Dat t past betekend niet dat je het ook moet willen hequote:Op donderdag 31 maart 2016 19:46 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Erftoegangwegen hebben een rijloper van 3,50
Gebiedsontsluitingswegen Hebben rijstroken van minimaal 3,10 breed.
Op alle hogere wegen is de breedte gelijk of hoger.
Dus hoezo niet aangepast? In steden waar die extra capaciteit nodig is kan dat makkelijk, rotterdam eindhoven, utrecht.
Morgen komt er wel een goede grap onlinequote:Op donderdag 31 maart 2016 23:30 schreef Alexxxxx het volgende:
Morgen onthulling van een oude streekbus omgebouwd tot ambulanceHet is dat ik hem maanden terug al heb gezien, anders dacht ik dat het een grap was...
Bij bussen van 2,80m breed betekent dat 30cm tussen de bussen (dan hebt je denk ik 5cm tussen de spiegels, hooguit) en 5cm aan weerszijden. Moet er alleen geen boom of verkeersbord kort langs de weg staan, om over te smalle parkeervakken (of te brede auto's) langs de weg nog maar niet te spreken...quote:
236?quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:54 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat t past betekend niet dat je het ook moet willen heDe 236 hier bij mij in de buurt past nét. Zo nét dat de Lande Departure piept als je tussen de lijntjes rijdt!
Oh, en vergeet geparkeerde auto's niet, en borden, bomen en ander spul langs de rand van de weg..
Nogmaals op bijvoorbeeld lijn 401 eindhoven heb je die beperkingen niet, het is een kwestie van de juiste routes uitzoeken.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:57 schreef dennistd het volgende:
[..]
Bij bussen van 2,80m breed betekent dat 30cm tussen de bussen (dan hebt je denk ik 5cm tussen de spiegels, hooguit) en 5cm aan weerszijden. Moet er alleen geen boom of verkeersbord kort langs de weg staan, om over te smalle parkeervakken (of te brede auto's) langs de weg nog maar niet te spreken...
Op Interschutz stond er ook een.quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:52 schreef ShippedFromTheNetherlands het volgende:
[..]
Lijkt mij gaaf om zoiets te zien..
Ja, totdat iemand zo'n bus op een verkeerde omloop meeneemt en daarmee de bus op de verkeerde lijn terecht komt...quote:Op donderdag 31 maart 2016 23:58 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Nogmaals op bijvoorbeeld lijn 401 eindhoven heb je die beperkingen niet, het is een kwestie van de juiste routes uitzoeken.
Dat is meer een mobiel ziekenhuis dan een ambulancequote:
Wat is de kans dat een hess lighttrain in de verkeerde omloop terecht komt?quote:Op vrijdag 1 april 2016 00:00 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ja, totdat iemand zo'n bus op een verkeerde omloop meeneemt en daarmee de bus op de verkeerde lijn terecht komt...
die is aanwezig, want er is in Groningen al eens een bus op lijn 15 opgedoken, maar dat soort bussen zijn zo afwijkend en schaars dat de kans dat deze op een verkeerde lijn terecht komen zeer klein is.quote:Op vrijdag 1 april 2016 00:24 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Wat is de kans dat een hess lighttrain in de verkeerde omloop terecht komt?
Leuk dat ze brede straten hebben. Maar op het busstation Rotterdam Centraal en op het Zuidplein heb je beperkte ruimte. En dan heb je gewoonweg geen enkele buslijn die daar niet komt. En dan kun je lekker op een verdwaald lijntje in Vlaardingen gaan rijden, maar dat schiet natuurlijk geen reet op.quote:Op donderdag 31 maart 2016 22:05 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg, zowel rotterdam als eindhoven hebben daar genoeg ruimte voor, brede straten, ruime bochten.
Ik begrijp ook wel dat niet met zo bus door de grachtengordel of volendam moet rijden.
Ik heb het er nooit over gehad om de phileas breder te maken, die dingen krijgen een enkeltje sloop.quote:Op vrijdag 1 april 2016 09:45 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Leuk dat ze brede straten hebben. Maar op het busstation Rotterdam Centraal en op het Zuidplein heb je beperkte ruimte. En dan heb je gewoonweg geen enkele buslijn die daar niet komt. En dan kun je lekker op een verdwaald lijntje in Vlaardingen gaan rijden, maar dat schiet natuurlijk geen reet op.
Die Capacity die op lijn 310 (Nieuw Vennep-Schiphol-Amsterdam Zuid) kon prima door de stad van Haarlem rijden. Het probleem lag in de draaicirkel die de bus moest maken op het busstation in Haarlem.
En een Phileas... Heb je daar wel eens ingezeten? Die krengen hebben een capaciteit van een Fiat Panda. Breder maken heeft geen enkele zin, he probleem zit hier in het feit dat die krengen vol met ruimtevretende kasten zitten.
Zo'n reguliere gelede bus kun je makkelijker inzetten op elke lijn, wendbaarder kost minder ruimte.
Wat is het probleem dat je wilt oplossen? Capaciteit toch? Waar rijden ze nu mee? Met 18-meter bussen met een capaciteit van een fiat panda.quote:Op vrijdag 1 april 2016 10:43 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Ik heb het er nooit over gehad om de phileas breder te maken, die dingen krijgen een enkeltje sloop.
Officieel mogen die dingen niet op lijn 15 rijden en dat komt niet door de draaicirkel, maar door een spoorwegovergang (die bij het Hoendiep rechtsaf de ring op ri. Zernike). De afstand tussen de haaientanden en de spoorwegovergang is geen 25 meter, waardoor dat ding met zn kont op de spoorwegovergang staat te wachten en dat mag niet.quote:Op vrijdag 1 april 2016 00:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
die is aanwezig, want er is in Groningen al eens een bus op lijn 15 opgedoken, maar dat soort bussen zijn zo afwijkend en schaars dat de kans dat deze op een verkeerde lijn terecht komen zeer klein is.
In Groningen is het simpel geregeld bij bepaalde lijnen: er zijn bussen gekoppeld aan lijnen en alleen bij hoge uitzondering mogen ze hier vanaf wijken. Omlopen op die lijnen doen er verder niet toe, zolang de lengte maar goed is. Bij de niet HOV-lijnen is het stadsbussen op stadslijnen en streekbussen op streeklijnen, zolang de voorgeschreven lengte maar gehanteerd wordt.
Valt er een Hess-bus uit, dan is bus 3400 (eentje van lijn 15) de eerste vervanger. Bij andere HOV-lijnen is dat bus 3097 die de reservegelede is voor de Qlink als het juiste kleurtje niet meer voorhanden is.
kon het wagenpark nummer ( stond nog binnen in met grote plak cijfers ) niet ontcijferenquote:Op donderdag 31 maart 2016 12:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die zijn al lang weg. Dit zijn de oude bussen van rond Dordrecht/Rivierenland en mogelijk hebben een aantal exemplaren ook nog in Groningen gereden.
Deze dusquote:Op donderdag 31 maart 2016 23:30 schreef Alexxxxx het volgende:
Morgen onthulling van een oude streekbus omgebouwd tot ambulanceHet is dat ik hem maanden terug al heb gezien, anders dacht ik dat het een grap was...
yup.quote:Op vrijdag 1 april 2016 17:31 schreef qu63 het volgende:
[..]
Deze dushttp://www.rtlnieuws.nl/n(...)ancebus-van-het-land
Je wilt niet hard met een bus hoorquote:Op vrijdag 1 april 2016 18:46 schreef dennistd het volgende:
Wat ik me nu wel afvraag: is de begrenzer eraf en zo ja, hoe hard loopt ie nu
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |