abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159626790
Link naar het vorige topic: F&F / [Centraal] Cavia's met foto's deel 38.

Nuttige cavialinks:

Informatie:
- http://www.knoevel.net
- http://www.degrotecavia.nl
- http://www.caviarassen.nl

Caviafora, voor raad, advies en cavia's vinden
- http://www.caviagids.nl
- http://www.knoevel.nl/forum
- http://www.eccforum.nl
- http://www.nhdp.nl/caviaforum3

Caviashops:
- http://www.knoevelshop.nl (tip!)
- http://www.cafepress.com/cavycomic
- http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)

Caviaopvang:
- www.kuufke.com
- www.knoevel.net
- www.stichtingcavia.nl

Korte caviatips:

Huisvesting

- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia's 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia's van boven komt (de roofvogel), worden cavia's erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.

Inrichting

- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia's prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico's op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia's spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.

Eten en drinken

- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia's te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels;) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia's drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).

Cavia's

- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia's zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia's leven graag in een groep. Wie cavia's gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.

Geslachten

Een duidelijke site met veel voorbeeldfoto's is http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.

Gedrag

- Cavia' staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ook wel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage 'prrrrrrrrts' laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia('s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia's hebben vaak 'de gekke vijf minuten', wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia's eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedingsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.

Wanneer naar de dierenarts?

Cavia's zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptomen hebben:

- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)

Bij ieder gedrag dat je niet herkent van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
Tap tap tap
pi_159626969
Ik had vanmiddag nog een afspraak bij de dierenarts. Ik heb Otje in haar reismandje gestopt en die ging in een grote boodschappentas met handdoeken zodat ze het niet koud zou krijgen en ze niet zou gaan schuiven in de auto. Ik stond bij de lift hier en voelde die tas bewegen en dacht nog, nou, die is ineens actief. In de lift besefte ik dat het schokken waren ;( nog even gekeken maar ja, ik stond in de lift. Ik twijfelde nog, terug naar boven of snel naar de auto. Naar de auto gelopen, handdoeken weggehaald, bakje open en daar lag ze, heel rustig ademend, op haar zij. Ik heb haar geaaid en zag haar heel langzaam wegzakken, ademen ging langzamer, ik voelde het hartje nog heel zwak en toen niet meer. En toen was ze stil, meteen ging het lichtje uit in haar oogjes.

M'n lieve Otje, m'n knuffeltje, m'n snotje, m'n zwelgje, m'n hooligan en m'n kötje, allemaal bijnamen, maar ze heeft nog geen drie jaar oud mogen worden. En een week geleden leek er nog niets aan de hand en heb ik haar nog lekker gekriebeld, donderdag zat ze nog bij me op schoot en later in haar mandje op de bank, lekker alles onder zeiken. En nu ligt ze bij m'n ouders in de garage, in het reismandje en bedekt met handdoeken ;( tot ze van het weekend begraven kan worden.

Otje ;(

En dan zit Knofje alleen. Kooi schoongemaakt, koppelen in de badkamer, schaap en ollie erbij. En schaap is een vuile heks en blijft Knofje achterop zitten. En ik wil er eigenlijk geen cavia bij. Dus komt er eentje alleen te zitten ;(

Gewoon qua alles is het even heel erg kut.

[ Bericht 0% gewijzigd door CherryLips op 03-02-2016 18:24:08 ]
Tap tap tap
  woensdag 3 februari 2016 @ 18:02:33 #3
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_159627685
Ah jeetje wat n treurig nieuws.
Je hebt alles gedaan om haar te helpen, maar dit is gewoon ronduit kut. Sterkte. ;(
pi_159634007
Ahwww Otje ... Je hebt in ieder geval alles gedaan
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  Moderator woensdag 3 februari 2016 @ 21:31:03 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_159634427
Sterkte :*
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_159647595
Dak jullie wel :*

Ik had zondag en maandag op Facebook nog een dierenarts benaderd die overal de hemel in wordt geprezen, maar die woont in België. Nou is dat voor mij minstens anderhalf uur rijden enkele reis (en België kennende wordt dan 2,5 uur) en dat was geen optie. Nu is ze online en krijg ik een berichtje dat m'n dierenarts wel even bijgeschoold mag worden voor knaagdieren. Niks geen begrip, sorry, je hebt alles gedaan.
Tactloze trut. Zit weer te janken want blijkbaar heb ik het weer niet goed gedaan, bij de vorige kreeg ik ook al kritiek dat m'n dierenartsen (meervoud he) waardeloos waren.
Ik mis Otje zo ;(
Tap tap tap
pi_159662645
Wat een rare dierenarts .. Collegas afvallen Vind ik niet zo chique.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  Eindredactie Games donderdag 11 februari 2016 @ 22:16:49 #8
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_159848403
Heb ik dat. Ik werd vond de afgelopen dagen ineens kleine torretjes in mijn huiskamer. Eerst eentje per dag, daarna een paar, en gisteravond ineens 30 stuks. Aangezien mijn huis half van hout is gemaakt, dacht ik eerste instantie aan houttorren. En dan ben je niet jarig.

Dus ik al het voedsel wat openstond meteen afsluiten. Alles nog een keer schoonmaken. Caviakooi een keer extra verschoont. De volgende dag had ik er ineens nog meer overlast. Dus ik zoeken in alle kieren waar die beesten vandaan kunnen komen, al het hout opnieuw gecontroleerd op gaatjes, maar niets gevonden.

Uiteraard waren de twee piepcaafs van mij moord en brand aan het schreeuwen om eten. Terwijl ik de beesten aan het pesten ben en expres eten erin leg wat zij niet lekker vinden, zie ik dat de harde brokjes op waren. Dus als een brave slaaf als ik ben, loop ik naar de doos waar de brokjes in zitten, trek de deksel open en zie ineens tientallen torretjes eruit springen en zie ik larven kroelen in hun eten :9

Het zijn van die geperste hooibrokken met vitamine c. Hebben meer mensen hier ooit last van gehad?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_159848512
quote:
4s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:16 schreef donald_dick het volgende:
Heb ik dat. Ik werd vond de afgelopen dagen ineens kleine torretjes in mijn huiskamer. Eerst eentje per dag, daarna een paar, en gisteravond ineens 30 stuks. Aangezien mijn huis half van hout is gemaakt, dacht ik eerste instantie aan houttorren. En dan ben je niet jarig.

Dus ik al het voedsel wat openstond meteen afsluiten. Alles nog een keer schoonmaken. Caviakooi een keer extra verschoont. De volgende dag had ik er ineens nog meer overlast. Dus ik zoeken in alle kieren waar die beesten vandaan kunnen komen, al het hout opnieuw gecontroleerd op gaatjes, maar niets gevonden.

Uiteraard waren de twee piepcaafs van mij moord en brand aan het schreeuwen om eten. Terwijl ik de beesten aan het pesten ben en expres eten erin leg wat zij niet lekker vinden, zie ik dat de harde brokjes op waren. Dus als een brave slaaf als ik ben, loop ik naar de doos waar de brokjes in zitten, trek de deksel open en zie ineens tientallen torretjes eruit springen en zie ik larven kroelen in hun eten :9

Het zijn van die geperste hooibrokken met vitamine c. Hebben meer mensen hier ooit last van gehad?
Gadverdamme :r :r
Nee, nooit gehad :D ik heb alleen last van vliegen in de zomer, en van die zwarte latrinevliegjes :r Die heten niet zomaar zo.
Bij het hamstervoer/knaagstengels weleens maden gehad, daar komen dan van die motjes uit. Maar goed, hamsters lusten maden, de maden hebben het voer gegeten, dus eigenlijk kan dat geen kwaad, maar ik gooi het toch weg als dat gebeurt. Met die knaagstengels had ik het vroeger altijd bij een bepaalde winkel, en met schepvoer.
Tap tap tap
pi_159848869
Gaaaadverdamme :X
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 11 februari 2016 @ 23:21:07 #11
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_159850352
:{

Ik heb weleens maden gehad in een (nog dichte!) zak appelschijfjes. Meteen weggegooid uiteraard. En ook in van die blokken geperst hooi met kruiden bovenop geplakt. Ewww.
Gelukkig nog nooit in een zak voer ofzo.
pi_159861998
pi_159868345
Onze hond liep altijd met een grote boog om de cavia's en hamsters heen :')
Tap tap tap
pi_159869626
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 20:22 schreef CherryLips het volgende:
Onze hond liep altijd met een grote boog om de cavia's en hamsters heen :')
Nee Sari-kiz is heel lief, maakt weinig uit wat het is, als het van mij is vind zij het ook mooi.
De andere kangal Shengye is een heel ander verhaal, die kreeg enorme pupillen, begon te fixeren, slikte zichzelf om de bek en zat toen even in de hal, die zag me er net iets te graag een lekker hapje in.
pi_159870945
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 20:52 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Nee Sari-kiz is heel lief, maakt weinig uit wat het is, als het van mij is vind zij het ook mooi.
De andere kangal Shengye is een heel ander verhaal, die kreeg enorme pupillen, begon te fixeren, slikte zichzelf om de bek en zat toen even in de hal, die zag me er net iets te graag een lekker hapje in.
Toen de hond dement werd kreeg ze ook ineens zo'n blik in de ogen als de hamster losliep, ik had het niet door en ze rende zo op dat arme beestje af, die liet van schrik de plas lopen. Ik kon de hond net tegenhouden, terwijl ze anders geen intersse had en wegliep.
Tap tap tap
pi_159871032
Ik heb alle drie de monsters weer eens bij elkaar gezet, want ik weet nog steeds niet wat ik ermee aan moet. Heb eerst de twee probleemkinderen bij elkaar gezet in de douche op schone handdoeken (caafs die naar wasverzachter ruiken :') ) zonder huisje, dat ging goed, hoorde maar twee keer een piepje waarvan in ieder geval één aanstelleritis was. Na een uur of vier de castraat erbij gezet, toen een huisje. Allemaal prima. Nu zitten ze met z'n drieën in één kooi. Knofje de onderdanige is in een hoekje gaan zitten potten en Schaap de tiran en Ollie de castraat hebben het gezellig. Knofje is not amused maar de bloedspatten zitten in ieder geval niet tegen het plafond. Vorige week vlogen ze elkaar meteen naar de keel.
Tap tap tap
  vrijdag 12 februari 2016 @ 21:29:22 #17
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_159871359
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

Toen ik 6 ofzo was, hadden we thuis 2 katten waarvan er eentje ook dacht dat mijn cavia een leuk speeltje was. Totdat de caaf in zn poot beet. Daarna durfde hij niet meer in de buurt te komen. :')
pi_159872186
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 21:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Toen de hond dement werd kreeg ze ook ineens zo'n blik in de ogen als de hamster losliep, ik had het niet door en ze rende zo op dat arme beestje af, die liet van schrik de plas lopen. Ik kon de hond net tegenhouden, terwijl ze anders geen intersse had en wegliep.
Ze is altijd even lief tegen dieren, maar zie nooit enige vorm van kwaad, maar goed ze gaat al richting de 12 en heeft soms ook wat verwarde momenten dus let altijd wel op.
Zoals je ziet maakt het weinig uit wat het is, alleen de emoe van de kinderboerderij daar moest ze wel even wat langer naar kijken van, wat is dat nou weer?
pi_159873500
Ze liggen alle drie te maffen _O_ Schaap trapte Knofje net nog wel wat gewelddadig uit het huisje, maar goed. En Ollie slaapt eigenlijk altijd en overal, dus dat is geen verrassing.
Echt he, ik had ze loslopen in de badkamer, ga ik op een gegeven moment kijken, ligt ie gestrekt, net met zn achterwerk over de rand van de plasdoek. had natuurlijk net daar liggen zeiken en kakken in z'n slaap dus hij zat ook zelf helemaal onder, en hij lag languit, roze pootjes naar achter, alsof hij daar zo neergekwakt was.
Ik dacht dat ie dood was :') Hij schrok ook niet van me, bleef gewoon liggen. Uiteindelijk schrok ie wel wakker, maar het is zo'n mooi beest :') Hij bromt ook de hele tijd, je hoeft maar naar hem te wijzen of de motor gaat aan.

O god ze zijn weer wakker.
Tap tap tap
pi_159894590
quote:
_O- Die bovenste foto

Ik heb nog ergens een foto van een van mijn eerste cavia's op de rug van de golden retriever van mijn oom en tante.
Die deed geen vlieg kwaad en vond het wel interessant op een goede manier.
Niet de snacktijd -manier
pi_159894819
Over koppelen gesproken, ooit had ik wijlen Spikey en die zat bij een konijn. Was niet zo'n goede match, dus konijn naar buiten met een konijnenvriendje en de Spikey kreeg gezelschap van jonkie Yanou.

Spikey veranderde in een zwart duiveltje en joeg die arme jonge Yanou voor minstens een week op in het hok. Daarna was het 5,5 jaar lang gelukkig vrede.

Ze zaten nooit echt dicht bij elkaar, meer zo ver mogelijk en ze tolereerde elkaar min of meer :')

Ik kan bij die drie monsters die ik nu heb niet goed bepalen wie er nu echt de baas is. Maar wellicht is dat een goed teken, geen idee.
pi_159895030
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:08 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

_O- Die bovenste foto

Ik heb nog ergens een foto van een van mijn eerste cavia's op de rug van de golden retriever van mijn oom en tante.
Die deed geen vlieg kwaad en vond het wel interessant op een goede manier.
Niet de snacktijd -manier
ja ze is al een oude sokkenhond en dat is heel duidelijk te zien op die foto
pi_159895143
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Over koppelen gesproken, ooit had ik wijlen Spikey en die zat bij een konijn. Was niet zo'n goede match, dus konijn naar buiten met een konijnenvriendje en de Spikey kreeg gezelschap van jonkie Yanou.

Spikey veranderde in een zwart duiveltje en joeg die arme jonge Yanou voor minstens een week op in het hok. Daarna was het 5,5 jaar lang gelukkig vrede.

Ze zaten nooit echt dicht bij elkaar, meer zo ver mogelijk en ze tolereerde elkaar min of meer :')

Ik kan bij die drie monsters die ik nu heb niet goed bepalen wie er nu echt de baas is. Maar wellicht is dat een goed teken, geen idee.
Ze zitten hier nu al sinds gisteravond in één hok, Knofje is volgens mij nog amused, die trekt zich weer terug en zit eigenlijk alleen maar in de kittenbak vol hooi. Ik had ze vanmorgen kruiden gegeven en daar mocht ze niet bij van Schaap. En als ze ergens zit waar Schaap wil zijn, hoor je een piep en ramt Knofje even langs het plexiglas tijdens haar vlucht. De kooi is bijna anderhalve meter breed en te klein voor die twee. Dus het zit me nog niet helemaal lekker. Hopelijk gaat het nog beter, tussen Knofje en Otje was het eerst ook haat en nijd.
Tap tap tap
  zaterdag 13 februari 2016 @ 22:25:15 #24
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_159896716
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 21:27 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ze zitten hier nu al sinds gisteravond in één hok, Knofje is volgens mij nog amused, die trekt zich weer terug en zit eigenlijk alleen maar in de kittenbak vol hooi. Ik had ze vanmorgen kruiden gegeven en daar mocht ze niet bij van Schaap. En als ze ergens zit waar Schaap wil zijn, hoor je een piep en ramt Knofje even langs het plexiglas tijdens haar vlucht. De kooi is bijna anderhalve meter breed en te klein voor die twee. Dus het zit me nog niet helemaal lekker. Hopelijk gaat het nog beter, tussen Knofje en Otje was het eerst ook haat en nijd.
Probeer te koppelen in een grote ruimte. Kans op accorderen is dan groter, al kan het wel wat langer duren ;)
pi_159896822
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 22:25 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Probeer te koppelen in een grote ruimte. Kans op accorderen is dan groter, al kan het wel wat langer duren ;)
Ze hebben gisteren een uur of vijf in de ren in de badkamer gezeten voor ik ze in de kooi zette ;)
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')