abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159611194
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vind jij dat? Jammer voor jou, jij mist wat. ;)
De een heeft een andere smaak m.b.t. plezier maken dan de ander. Een stel zatlappen om je heen die onsamenhangend en vals schreeuwen en zingen en die uitgedost zijn als dorpsgekken terwijl met een luid volume iets draait wat ik geen muziek kan noemen met de beste wil van de wereld is niet mijn stijl van plezier maken. Ik gun het jou als het wel jouw manier van plezier maken is, gun jij mij mijn manier van plezier maken en het mijden van jouw manier van plezier maken? Dan zijn we allebei tevreden. ^O^
Als je dat mensen zou gunnen zou je in dit topic ook niet direct even moeten laten weten dat dit toch echt niks voor jou is.
pi_159611320
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:33 schreef sp3c het volgende:
dat lijkt me een probleem van de dance industrie zelf

heel veel meer dan drugstokkies, badr en dj's die hun beide handen in de lucht hebben terwijl ze muziek maken kom ik eigenlijk niet tegen

nu ben ik nog best openminded en trek ik niet gelijk conclusies maar ik krijg toch wel de indruk dat er een keer iets aan het imago gedaan zou kunnen/moeten worden
Liever een feest waar veel drugsgebruik is dan feesten waar het meestal uitloopt op knokken. Heb me nooit onveilig gevoeld op een dancefeest waar water het lievelingsdrankje is van de bezoeker.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 23:12:14 #78
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_159611438
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 22:51 schreef sp3c het volgende:
heel weinig, dat is het punt nu juist he

neem het ijshockey, wat komt er in beeld?
vechtpartijen en genaturaliseerde Canadezen ... nu denkt iedereen dat er alleen maar Canadezen lopen te knokken tijdens zo'n wedstrijd, dat het niet klopt is niet heel belangrijk want de vechtpartijen leveren gewoon spectaculaire beelden op

dat creeert een imago probleem die de sport zelf op probeert te lossen

simpeltjes 'jullie zijn gewoon oud' en 'jullie snappen het gewoon niet' roepen is te gemakkelijk
Ik wijs met liefde op sites als 3voor12, partyscene of guestzone waar je een ander beeld van de dance scene krijgt dan vanuit de reguliere media, maar om terug te komen bij je ijshockey, alhoewel ik liever voetbal zou gebruiken, dat staat stukken dichterbij, lezend op sites voor liefhebbers van een genre (of sport) wordt er toch verwacht dat je enigszins weet waar het over gaat, ik heb bijvoorbeeld niks met voetbal, ja 22 overbetaalde jongetjes die anderhalf uur achter een bal aan rennen en een half honderdduizend toeschouwers die door de ME beteugeld moeten worden anders wordt het een veldslag, dat is mijn perceptie daarvan.

Maar anders dan de opmerking, een USB inprikken en play drukken, hou ik m'n commentaar voor me, ik weet er namelijk niks van en er zal vast wel een diepere laag in zitten dan een beetje heen en weer rennen en poen vangen, alleen ik lees in de media dat die en die gescoord heeft, naast een ander bericht dat er rellen zijn geweest, en daar zit hem de kneep, ik lees alleen dat er 30 man zijn opgepakt bij een feest, niet op welke tracks en welke dj de andere 40000 man uit hun plaat zijn gegaan ;)
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_159612173
Toevallig zat ik vorige week nog bij de notaris die mij wist te vertellen dat er bizar veel festivalorganisatoren opgekocht worden door Amerikaanse partijen al vrij kort na oprichting.

Waanzin noemde hij het.
quote:
18s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:35 schreef YuckFou het volgende:
de ex-eigenaren van diverse organisaties als Rocco Veenboer van Awakenings
Is dat die kerel die geïnvesteerd heeft in een hotel in Amsterdam? Ik las laatst al een artikel over dat hij verwachtte voor een prikkie het bedrijf terug te kunnen kopen. :')
  Moderator dinsdag 2 februari 2016 @ 23:40:42 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_159612331
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:12 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Ik wijs met liefde op sites als 3voor12, partyscene of guestzone waar je een ander beeld van de dance scene krijgt dan vanuit de reguliere media, maar om terug te komen bij je ijshockey, alhoewel ik liever voetbal zou gebruiken, dat staat stukken dichterbij, lezend op sites voor liefhebbers van een genre (of sport) wordt er toch verwacht dat je enigszins weet waar het over gaat, ik heb bijvoorbeeld niks met voetbal, ja 22 overbetaalde jongetjes die anderhalf uur achter een bal aan rennen en een half honderdduizend toeschouwers die door de ME beteugeld moeten worden anders wordt het een veldslag, dat is mijn perceptie daarvan.

Maar anders dan de opmerking, een USB inprikken en play drukken, hou ik m'n commentaar voor me, ik weet er namelijk niks van en er zal vast wel een diepere laag in zitten dan een beetje heen en weer rennen en poen vangen, alleen ik lees in de media dat die en die gescoord heeft, naast een ander bericht dat er rellen zijn geweest, en daar zit hem de kneep, ik lees alleen dat er 30 man zijn opgepakt bij een feest, niet op welke tracks en welke dj de andere 40000 man uit hun plaat zijn gegaan ;)
ja en ijshockey is vechten, gamers zijn pukkelige nerds en alles wat er bij de landmacht uit de kazernes komt rollen is een tank, het is een heel bekend probleem ... journalisten weten vaak niet waar ze het over hebben en via wikipedia leren ze het niet

het is niet de schuld van fok! dat de (meeste/luidste) fok!kers niet weten wat er in de dance scene omgaat, dat is de schuld van de dance scene zelf, die is op de een of andere manier niet in staat om dat verhaal te vertellen

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:08 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Liever een feest waar veel drugsgebruik is dan feesten waar het meestal uitloopt op knokken. Heb me nooit onveilig gevoeld op een dancefeest waar water het lievelingsdrankje is van de bezoeker.
gelijk heb je

zelf ga ik liever gewoon naar de kroeg maar als dat op knokken uitloopt vind ik het ook niet leuk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 23:47:38 #81
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_159612483
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:34 schreef Cracka-ass het volgende:
Is dat die kerel die geïnvesteerd heeft in een hotel in Amsterdam? Ik las laatst al een artikel over dat hij verwachtte voor een prikkie het bedrijf terug te kunnen kopen. :')
Klopt helemaal ;)
quote:
Het Parool meldt donderdagochtend dat Awakenings-directeur Rocco Veenboer het Amsterdamse Lloyd Hotel gekocht heeft voor 18 miljoen euro. Veenboer koopt het gebouw van woonstichting De Key en noemt een relatie met Awakenings een ‘schot voor open doel’. De krant meldt ook dat Veenboer van plan is Awakenings terug te kopen van het Amerikaanse moederbedrijf SFX, maar dat ligt wat genuanceerder, zegt hij in een reactie. “Ik heb een bod gedaan de helft terug te kopen.”
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)ings-terugkopen.html
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:40 schreef sp3c het volgende:
het is niet de schuld van fok! dat de (meeste/luidste) fok!kers niet weten wat er in de dance scene omgaat, dat is de schuld van de dance scene zelf, die is op de een of andere manier niet in staat om dat verhaal te vertellen
Het is zeker niet de schuld van FOK! maar wat me zo enorm verbaast is dat FOK! als zelfbenoemde jongerensite&fora kennelijk vooral verrechtse huisvaders en blauwe knoop aanhangers huisvest en zo goed als 0 jongeren die elk weekend een feestje pakken.
Daar sta ik al veel langer, bijvoorbeeld door t opheffen van [UVT] van te kijken, de meerderheid van de [MUZ] posters hier zijn vooral van de rock en indie en de paar techno en trance fans die hier zitten hoor je amper, vandaar mijn betoog richting Twan van Loon ook dat de dance in zoveel vormen terug komt in de muziek dat je er amper aan voorbij kan gaan....
  Moderator dinsdag 2 februari 2016 @ 23:55:00 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_159612631
denk dat het je nog zou verbazen, open er gewoon eens een topic over *)

ik weet dat de mods in MUZ voor vanalles open staan en dat er echt in alle lagen van de bevolking mensen lopen te fok!ken over shit

dat van die verrechtse blauwe knoop vaders zal ik maar niet op in gaan want dat is te matig :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 23:58:04 #83
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_159612697
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:55 schreef sp3c het volgende:
denk dat het je nog zou verbazen, open er gewoon eens een topic over *)

ik weet dat de mods in MUZ voor vanalles open staan en dat er echt in alle lagen van de bevolking mensen lopen te fok!ken over shit
Misschien als ik me morgen verveel dat ik een copy&paste naar [MUZ] breng van dit verhaal, maar goed, je snapt me wel, voor een jongeren site gebeurt er hier bar weinig op t gebied van dance...dus een failliet van SFX is niet interessant genoeg, alhoewel 70% van de Nederlandse dance labels in hun handen is...
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:55 schreef sp3c het volgende:

dat van die verrechtse blauwe knoop vaders zal ik maar niet op in gaan want dat is te matig :')
je zit hier langer dan ik, je snapt me wel ;)
pi_159613130
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:58 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Misschien als ik me morgen verveel dat ik een copy&paste naar [MUZ] breng van dit verhaal, maar goed, je snapt me wel, voor een jongeren site gebeurt er hier bar weinig op t gebied van dance...dus een failliet van SFX is niet interessant genoeg, alhoewel 70% van de Nederlandse dance labels in hun handen is...

Ik zou het lekker laten zitten. Volgens 90% van de fokkers zit iedereen bij dancefeesten aan de shit en is vooral dat het onderwerp. Daarnaast is het blijkbaar zoals alles op een paar bandjes na kutmuziek, is het allemaal voorgeprogrammerd dmv een USB stick of is er iets anders kuts aan as usual. Ik loop hier al enige tijd rond, dance is mijn ding en hoe het hier op fok besproken wordt heeft me lange tijd geïrriteerd. Spec kan prima iets anders beweren, en het staat hem vrij om ook deze posting te verwijderen, maar het is echt zinloos, zie bijv het nagenoeg lege mysteryland 2015 topic w

[ Bericht 3% gewijzigd door opgebaarde op 03-02-2016 01:55:26 ]
  woensdag 3 februari 2016 @ 00:46:32 #85
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_159613327
Er bestaan net zoveel vooroordelen over de dance en EDM-scene dan er bestaan over metal, hip-hop of klassieke muziek. Dat krijg je met kunstvormen als muziek waar alles om persoonlijke voorkeuren en "smaak" draait.

Punt is dat SFX slechte keuzes in de bedrijfsvoering gemaakt heeft en dat de artiesten daar zo indirect de rotte peren van krijgen voorgeschoteld, zoals het zo vaak gaat in de muziekindustrie. Ik vind het een fantastische sector om in te werken met ontzettend toffe mensen (met een enkele klootzak ertussen), maar de manier waarop het hele circus gefinancierd wordt is compleet van de pot gerukt.

Het laatste wat je als artiest of evenementenorganisator moet willen is opgeslokt te worden door zakenmensen die de ballen verstand van hun aankopen hebben. En dat is precies wat er bij SFX dus gebeurd is. En ze komen er nog mee weg ook.
pi_159613513
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 22:45 schreef YuckFou het volgende:
Bij de videotjes ff doorscrollen voorbij de uitleg en geneuzel...
Dan vertaal dat naar de commerciele muziek van vandaag de dag die je overal hoort, het is niet meer de back of disco beat die je hoort, maar de housebeat die echt overal onder geplakt wordt....
Ik zal er eens op letten. Ik luister ook veel naar muziek uit de jaren 60 en 70 dus ik hoor de backbeat best veel. De stijlen waar ik het meest naar luister zijn rock, soul, jazz, blues en country.
Hier laat Stromae zien hoe je een dance-hit maakt. Van Buuren heeft het ook eens gedemonstreerd in DWDD.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-02-2016 01:11:44 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159613544
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en ijshockey is vechten, gamers zijn pukkelige nerds en alles wat er bij de landmacht uit de kazernes komt rollen is een tank, het is een heel bekend probleem ... journalisten weten vaak niet waar ze het over hebben en via wikipedia leren ze het niet

Dat valt volgens mij wel mee, ik heb dat promopraatje toch wel paar keer gehoord van mensen uit de scene.
#NoDAPL
  woensdag 3 februari 2016 @ 09:37:35 #88
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_159615590
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 00:31 schreef opgebaarde het volgende:
Ik zou het lekker laten zitten.
Voorlopig typ ik hier nog wel even door, en als het teveel [MUZ] minded wordt mag een modje hem best daarheen schoppen, ik ben allang blij dat het een beetje begint te leven, in plaats van met wat domme opmerkingen wegzakt in de vergetelheid ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 00:46 schreef Belabor het volgende:
Er bestaan net zoveel vooroordelen over de dance en EDM-scene dan er bestaan over metal, hip-hop of klassieke muziek. Dat krijg je met kunstvormen als muziek waar alles om persoonlijke voorkeuren en "smaak" draait.
Over smaak heb ik het zeker niet, ieder z'n ding, maar ik reageer graag tegen de onwetendheid der natie als het over dance gaat haha, als niemand het uitlegd wordt het nooit beter toch?
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 00:46 schreef Belabor het volgende:
Ik vind het een fantastische sector om in te werken met ontzettend toffe mensen (met een enkele klootzak ertussen),
Ik ook! Alhoewel ik niet op de Alda/ID&T events sta maar op veel kleinere is het qua liefde en passie natuurlijk vergelijkbaar en dat maakt dat ik ook zo fel kan uithalen naar nitwits die maar een beetje lopen te gallen over drugsgebruikende tokkies :P
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 01:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zal er eens op letten.
Leuk!
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 01:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier laat Stromae zien hoe je een dance-hit maakt.
Heel eerlijk, ik denk dat Stromae hier een beetje versimpeld doet alsof tie die hit in een half uurtje in elkaar heeft geknutseld, de meeste producers zijn sowieso weken, maanden jaren met hun eerste hits bezig om vervolgens bij succes onder druk een volgende eruit te moeten poepen, daarnaast is Alors un Dance nou niet echt een moeilijke track en om je wat meer te laten zien heb ik de volgende vid´s opgedoken, Sied van Riel is een Nederlandse producer die graag studio videotjes deelt, Guiseppe een Italliaan die van t Conservatorium komt en tenslotte Paul van Dyk´s live setup waar je kan zien dat de hier genoemde USB stick iets meer behelst dan een mediaplayer met een USB gat :D
  woensdag 3 februari 2016 @ 11:06:06 #89
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_159617261
Ik denk dat elektronische muziek veel dieper gaat. Mn pa snapt er ook de ballen van en zegt ja ze maken alles op de computer. Ja alsof de computer random een track in elkaar zet :') Ik wilde zelf met Fruity Loops aan de gang om Trance te ontwikkelen maar dat is veel moeilijker dan ik dacht :D maar Armin zei ooit in zon zelfde video dat hij geen noten kan lezen bijv. Maar weet wat ie doet.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 21:00:19 #90
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_159687086
Op een blauwe maandag nog geld in SFX gegooid.

Het bedrijf heeft potentie, maar het komt er niet uit.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_159688166
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:44 schreef YuckFou het volgende:

[..]

beatport is in essentie een publishingsite waar producers hun tracks kunnen aanbieden nadat ze gereleased zijn door labels ja, hoeveel detail moet ik voor de botte koppen hier neerzetten voor ze een bericht als dit serieus nemen?
Ik ben trotser op boeken als Mary go Wild, Rudger's This is my Church en het Dutch DJ boek van Anthony Donner wat er aan komt dan een DJ museum, ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat de grootste jongerencultuur van de afgelopen 25 jaar zo onderbelicht blijft in de media, en op een site als FOK!
Daar zullen vast wel hele logische verklaringen voor zijn. Misschien omdat die mensen die voor die media werken geen onderdeel zijn van die cultuur?
Ik heb trouwens wel aardig wat reportages, items (onze DJ's schuiven vaak aan bij actualiteiten- en entertainmentprogramma's) en zelfs docu's gezien over deze subcultuur. Ook zijn er hele optredens live/integraal uitgezonden. Op welke manier vind jij deze subcultuur onderbelicht?
Dat het een hele grote en misschien wel de grootste jongerencultuur is dat is zonneklaar.
#NoDAPL
pi_159688310
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 08:46 schreef nils7 het volgende:

In het DJ topic alleen iig.
Maar zodra je in een ander topic iets over EDM zegt dan wordt je al snel afgeschilderd als iemand die een USB stick in een versterker propt (haal ik even uit dit topic) of dat het geen muziek is.

Het wordt minder goed gewaardeerd dan wanneer je zelf musiceert en zingt. Ja, het is mogelijk dat die DJ van tevoren ijverig heeft gecomponeerd en een deel van hen kan dat goed maar dat geldt voor gewone muziek ook: alleen zie je dan wel mensen live spelen en zingen. Ik denk dat dat ongeveer de verklaring is.
Voor de duidelijkheid, ik begrijp dat er iets meer bij komt kijken dan enkel het afspelen zoals het finetunen van het geluid en het reageren op de sfeer bij de menigte.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bram_van_Loon op 05-02-2016 22:07:25 ]
#NoDAPL
  vrijdag 5 februari 2016 @ 21:45:52 #93
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_159688388
Wat moet een DJ doen livestage?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_159688402
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zullen vast wel hele logische verklaringen voor zijn. Misschien omdat die mensen die voor die media werken geen onderdeel zijn van die cultuur?
Ik heb trouwens wel aardig wat reportages, items (onze DJ's schuiven vaak aan bij actualiteiten- en entertainmentprogramma's) en zelfs docu's gezien over deze subcultuur. Ook zijn er hele optredens live/integraal uitgezonden. Op welke manier vind jij deze subcultuur onderbelicht?
Dat het een hele grote en misschien wel de grootste jongerencultuur is dat is zonneklaar.
Het is vooral zo dat het drugsaspect overbelicht is, waardoor de rest een beetje in het niet valt.
pi_159688461
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Het is vooral zo dat het drugsaspect overbelicht is, waardoor de rest een beetje in het niet valt.
Tja, dat ligt dan toch aan de ontvangers. Ik zie de rest niet minder doordat het ook vaak over de drugs gaat. Ik heb zelf niets met die scene maar ik geef de klagers wel in dusverre gelijk dat je bijvoorbeeld nooit wat hoort over het blowen op NSJ al is dat natuurlijk wel minder gevaarlijk dan bepaalde drugs (in het bijzonder als het onzuivere drugs is) die in de dance-scene worden gebruikt.
#NoDAPL
pi_159688514
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 14:43 schreef LXIV het volgende:
Hoe kan zo'n bedrijf nu failliet gaan. Duizenden mensen die dure kaartjes kopen een 1 discjockey die zijn usb-stick in de versterker steekt en met zijn armen omhoog gaat staan.
Gewoon een trucje om van schulden af te komen en die op een ander af te schuiven. Typisch amerikaanse aasgierenbedrijf. Dat noemen ze investeerders ofzo. gadver.
Whatever...
pi_159689028
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:50 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Gewoon een trucje om van schulden af te komen en die op een ander af te schuiven. Typisch amerikaanse aasgierenbedrijf. Dat noemen ze investeerders ofzo. gadver.
Dat leren ze op hun businessschools (niet enkel MBA). De baas, presentator en medeoprichter van The Young Turks haalde zijn bachelor aan een van de 4 meest prestigieuze businessschools van het land, hij heeft er weleens een boekje over open gedaan wat de cultuur was op die school.
#NoDAPL
pi_159689361
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat leren ze op hun businessschools (niet enkel MBA). De baas, presentator en medeoprichter van The Young Turks haalde zijn bachelor aan een van de 4 meest prestigieuze businessschools van het land, hij heeft er weleens een boekje over open gedaan wat de cultuur was op die school.
Echt niet iedereen denkt zo. Ook niet van businesschools. het is echter wel een typisch neoliberaal idee om negatief som spellen te spelen waarbij 1 partij wel een plusje haalt en de rest in de min gaat. Wat mij betreft grenst dat aan crimineel gedrag.
Whatever...
pi_159689815
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 22:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Echt niet iedereen denkt zo. Ook niet van businesschools. het is echter wel een typisch neoliberaal idee om negatief som spellen te spelen waarbij 1 partij wel een plusje haalt en de rest in de min gaat. Wat mij betreft grenst dat aan crimineel gedrag.
Natuurlijk zijn er ook integere mensen, zoals die man over wie ik het had. Mijn punt was dat de dominante cultuur een negatieve cultuur is die het voedt en faciliteert dat de foute mensen zich nog fouter gaan gedragen.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')