Bak een taart en vier hetquote:Op vrijdag 1 juli 2016 22:24 schreef Hr-Flip het volgende:
[..]
Ja ik kan de nummers gewoon ouderwets draaien, maar voor bellen met nummers met een keuzemenu, hebben we ook nog gewoon een druktoets telefoon. Heb nog 2 T65 toestellen in huis liggen, eentje met druktoetsen (T65-TDK) en nog een T65 met draaischijf uit 1981(voor de onderdelen) Het toestel waar ik mee bel, komt uit 1968
Heeft er dan helemaal niemand wat ter verbetering?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 08:30 schreef bouwkloon het volgende:
Nou daar komt ie dan. Ben druk aan het verbouwen, zie dit topic.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op ons to-do lijstje staat al:
* Verhangen en vervangen van COAX splitter (sommige kabels werden gesplitst op de eerste etage, nu hebben we alle COAX tot in de meterkast getrokken)
* Weghalen ongebruikte kabels alarm (zie bovenin in het midden)
* Slimme meters laten installeren (DONE)
* Bestaande telefoonkabels vervangen voor UTP6 en simpele PoE switch ophangen
* Lampje in meterkast maken
* Voeding voor twee spotjes aansluiten op WCD in meterkast (even zien hoe dit netjes kan) - Kabels zie je nu hangen rechtsboven en linksonder in flexibele buis.
* Kabelgoot aan de linkerkant maken voor UTP naar boven/beneden vanuit de switch
Nog aanvullingen of commentaren?
Al die losse kabels en flex buis eruit halen.. En de kabels die je er nog van moet gebruiken netjes aansluiten door middel van buizen en/of goten.quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:06 schreef bouwkloon het volgende:
[..]
Heeft er dan helemaal niemand wat ter verbetering?
Gas en electriciteit bij elkaar is echt een no-go , levensgevaarlijk ivm vonkvorming en gas.. Ik zou de gasmeter laten verplaatsen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 08:30 schreef bouwkloon het volgende:
Nou daar komt ie dan. Ben druk aan het verbouwen, zie dit topic.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op ons to-do lijstje staat al:
* Verhangen en vervangen van COAX splitter (sommige kabels werden gesplitst op de eerste etage, nu hebben we alle COAX tot in de meterkast getrokken)
* Weghalen ongebruikte kabels alarm (zie bovenin in het midden)
* Slimme meters laten installeren (DONE)
* Bestaande telefoonkabels vervangen voor UTP6 en simpele PoE switch ophangen
* Lampje in meterkast maken
* Voeding voor twee spotjes aansluiten op WCD in meterkast (even zien hoe dit netjes kan) - Kabels zie je nu hangen rechtsboven en linksonder in flexibele buis.
* Kabelgoot aan de linkerkant maken voor UTP naar boven/beneden vanuit de switch
Nog aanvullingen of commentaren?
gelukkig zit in half nederland de gasmeter in de meterkast....quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Gas en electriciteit bij elkaar is echt een no-go , levensgevaarlijk ivm vonkvorming en gas.. Ik zou de gasmeter laten verplaatsen.
Plaats dan gelijk type B aardlekschakelaars.quote:Op woensdag 6 juli 2016 19:43 schreef PasopA het volgende:
[..]
Al die losse kabels en flex buis eruit halen.. En de kabels die je er nog van moet gebruiken netjes aansluiten door middel van buizen en/of goten.
Misschien die steense muur afwerken met een houten plaat? Kun je er er ook makkelijker iets aan bevestigen.
Tevens lijkt mij die gasleiding vrij weinig gebeugeld, en vraag ik mij af of er wel een afpers aansluiting in zit?
[ afbeelding ]
Zo hebben wij het een jaartje geleden opgelost toen we het netwerk gingen aanpassen naar glasvezel van coax
De groepenkast zal nog wel een keer iets aan moeten gebeuren, maar dat komt wel als we bezig gaan met zonnepanelen plaatsen.
Dit zijn aardlekautomaten dus nog minder kans op stroomuitval op meerdere groepen tegelijk, als er iets gebeurd.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Plaats dan gelijk type B aardlekschakelaars.
Ik had al zo'n vermoeden dat het aardlekautomaten waren door hun breedte. Het ging me meer om het gebruikte type. Type B aardlekschakelaars blijven functioneren als er per ongeluk gelijkstroom op het net komt. Die kans is steeds groter geworden door geschakelde voedingen, frequentieregelaars en niet op de laatste plaats: inverters van zonnepanelen. De oude type AC aardlekschakelaars raken in verzadiging bij gelijkstroom waardoor ze of bij een veel hogere stroom of helemaal niet afschakelen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 22:02 schreef PasopA het volgende:
[..]
Dit zijn aardlekautomaten dus nog minder kans op stroomuitval op meerdere groepen tegelijk, als er iets gebeurd.
Denk dat we toch een 3-fase aansluiting gaan gebruiken. Dus nieuwe kast plaatsen en dan misschien wel een paar aardlekschakelaars+automaten erin voor de "normale" groepen. En voor de groepen die we extra beveiligd willen hebben (deze of nieuwe) aardlekautomaten.![]()
Nog maar even kijken wat we er mee gaan doen.![]()
Iniedergeval goed opgemerkt, want het valt inderdaad niet zo goed op dat dit aardlekautomaten zijn.
quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:20 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Gas en electriciteit bij elkaar is echt een no-go , levensgevaarlijk ivm vonkvorming en gas.. Ik zou de gasmeter laten verplaatsen.
99% lijkt mij ook niet onwaarschijnlijkquote:Op woensdag 6 juli 2016 20:37 schreef bouwkloon het volgende:
gelukkig zit in half nederland de gasmeter in de meterkast....
Waarom niet?quote:Op donderdag 29 september 2016 08:27 schreef RB42 het volgende:
Ik zie best vaak stekkerdozen in meterkasten. Volgens mij zijn die eigenlijk niet bedoeld om aan de vast te monteren, toch?
Niemand in Nederland kent alle regels. Ik niet, en Vonkenboer ook niet.quote:Op donderdag 29 september 2016 17:10 schreef RB42 het volgende:
ik dacht dat het niet mocht (van Vonkenboer)
Stekkerdozen die daar voor geschikt zijn mag je best bevestigen.quote:Op donderdag 29 september 2016 17:10 schreef RB42 het volgende:
ik dacht dat het niet mocht (van Vonkenboer)
Whuuut, die gebruik ik altijd!quote:Op donderdag 29 september 2016 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Stekkerdozen die daar voor geschikt zijn mag je best bevestigen.
Dat zijn niet van die stekkerdozen van de action van ¤ 1,-
OK, ik denk juist vaak die goedkope dingen te zienquote:Op donderdag 29 september 2016 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Stekkerdozen die daar voor geschikt zijn mag je best bevestigen.
Dat zijn niet van die stekkerdozen van de action van ¤ 1,-
Je bedoelt zoiets?quote:Op donderdag 29 september 2016 08:27 schreef RB42 het volgende:
Ik zie best vaak stekkerdozen in meterkasten. Volgens mij zijn die eigenlijk niet bedoeld om aan de vast te monteren, toch?
Ja, maar dat exemplaar ziet er wel ophangbaar uit. Goedkope varianten zonder bevestigingspunten zou ik zelf niet graag als permanente oplossing gebruiken.quote:
Ik kom ze regelmatig tegen in meterkasten. Uiteraard zonder adereindhulsjesquote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Altijd nog beter dan zo'n flut stekkerdoosje van ¤ 1,95
¤60.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 11:29 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Vraag aan de pro's
Hoeveel kost het ongeveer om 1 wandcontactdoos door een installateur te laten aanleggen in een meterkast?![]()
Ik wil naar glasvezel overstappen en het modem in de meterkast ophangen vandaar
aha dat valt mee daar ga ik zelf niet voor prutsen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 11:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
¤60.
Welke provider? De meeste providers bieden dit ook aan tijdens de installatie.
Tijdens de aanvraag wel aangeven dat je een stopcontact wilt i.v.m. materialen, tijdsplanning en natuurlijk een gecertificeerde monteur. De monteur met alleen NEN3140 mag de groepenkast niet openhalen. De NEN1010 monteur mag dat wel.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:23 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
aha dat valt mee daar ga ik zelf niet voor prutsen.
Ik weet nog niet welke aanbieder ik ga kiezen zie ik tegen die tijd wel wie een leuke aanbieding heeft
Thanks!quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tijdens de aanvraag wel aangeven dat je een stopcontact wilt i.v.m. materialen, tijdsplanning en natuurlijk een gecertificeerde monteur. De monteur met alleen NEN3140 mag de groepenkast niet openhalen. De NEN1010 monteur mag dat wel.
Maar is het dan met flexibele geleiders aangesloten of met "hard" vd draad ?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 10:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kom ze regelmatig tegen in meterkasten. Uiteraard zonder adereindhulsjes
Pcies ! De meeste cai of glasvezelmonteurs komen echt geen wandcontactdoosje in jou meterkast aansluiten/maken.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tijdens de aanvraag wel aangeven dat je een stopcontact wilt i.v.m. materialen, tijdsplanning en natuurlijk een gecertificeerde monteur. De monteur met alleen NEN3140 mag de groepenkast niet openhalen. De NEN1010 monteur mag dat wel.
De cheap ass stekkerdozen hebben allemaal flexibele draden van 1.5mm2 of minder. Daarvan knippen ze de stekker af, twisten ze de flexibele draad enigszins vast om vervolgens achter een eindgroep te drukken naast een reeds bestaande draad. De boel hangt dan zonder trekontlasting uit een vrij gat boven de groepenkast. Met een beetje geluk zijn de stekkerdozen met tie-rips gefixeerd, maar meestal hangen ze los. Uiteraard zonder randaarde....quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:41 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar is het dan met flexibele geleiders aangesloten of met "hard" vd draad ?
Dat eerste is fout; het tweede is uiteraard goed.
Die brief van Liander heb ik ook voor me liggen. Wat is de consequentie als ik het nu weiger? Moet ik dan later wel gaan betalen? Ik heb namelijk weinig zin om er voor thuis te blijven en voordeel zie ik niet in mijn geval.quote:Op zondag 22 januari 2017 19:34 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Sorry voor de bagger foto wegens gebrek aan licht, maar wil jullie mijn meterkast laten zien
Ik schijn binnenkort een slimme meter te krijgen maar deze stoppenkast is uit jaar nul
[ link | afbeelding ]
geen idee want ik heb nog geen brief, de aankondiging kwam van de buren die aan verbouwen zijn en hun meterkast gaan verplaatsenquote:Op zondag 22 januari 2017 19:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die brief van Liander heb ik ook voor me liggen. Wat is de consequentie als ik het nu weiger? Moet ik dan later wel gaan betalen? Ik heb namelijk weinig zin om er voor thuis te blijven en voordeel zie ik niet in mijn geval.
Ik heb m ook geweigerd nav die brief. Ik geloof niet dat ze je extra kosten kunnen laten betalen... Op t moment dat je huidige meter niet meer voldoet moeten ze m wel vervangen...quote:Op zondag 22 januari 2017 19:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die brief van Liander heb ik ook voor me liggen. Wat is de consequentie als ik het nu weiger? Moet ik dan later wel gaan betalen? Ik heb namelijk weinig zin om er voor thuis te blijven en voordeel zie ik niet in mijn geval.
Je mag net zolang weigeren als dat je huidige meter goed werkt en niet word afgekeurd op ouderdom (gaat met hele series tegelijk), krijg je daarna een nieuwe dan mag je niet weigeren om een slimme meter te krijgen, wel kun je de slimme functie dan uitzetten/niet aansluiten.quote:Op zondag 22 januari 2017 19:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
quote:Op zondag 22 januari 2017 19:34 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik schijn binnenkort een slimme meter te krijgen maar deze stoppenkast is uit jaar nul
Weigeren kan, als de huidige meter nog voldoet mag die blijven hangen, anders kan je vragen om een domme digitale meter. Moet je wel op aandringen trouwens, ze proberen je maar al te graag een slimme meter aan te smeren.quote:Op zondag 22 januari 2017 19:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Waar komt die binnen dan? In de keuken lol.quote:Op maandag 23 januari 2017 00:45 schreef derLudolf het volgende:
Ik vraag mij altijd af bij het zien van dit topic zijn mijn ouders echt de enige mensen waarbij de glasvezel (en vroeger de coaxkabel en telefoonlijn) niet in de meterkast binnenkomt?
Coax en glaavezel in de woonkamer, de buitenmuur zit aan de kant van de weg (maar alsnog 10m er vanaf). De telefoonkabel was nog vreemder, die hoofdaansluiting zat op een binnenmuur.quote:Op maandag 23 januari 2017 01:02 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Waar komt die binnen dan? In de keuken lol.
Dat ze daar mee akkoord gingen? Zijn ze al heel oud of zo?quote:Op maandag 23 januari 2017 01:08 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Coax en glaavezel in de woonkamer, de buitenmuur zit aan de kant van de weg (maar alsnog 10m er vanaf). De telefoonkabel was nog vreemder, die hoofdaansluiting zat op een binnenmuur.
Hier bij de voordeurquote:Op maandag 23 januari 2017 00:45 schreef derLudolf het volgende:
Ik vraag mij altijd af bij het zien van dit topic zijn mijn ouders echt de enige mensen waarbij de glasvezel (en vroeger de coaxkabel en telefoonlijn) niet in de meterkast binnenkomt?
Lijntje van tele2 ligt hier 11.5 MB/sec 3in1 40per maand,quote:Op maandag 23 januari 2017 01:17 schreef ZetaOS het volgende:
Wij hebben dual Glasvezel, maar gebruik er maar 1 lijn van.
Wat is oudquote:Op maandag 23 januari 2017 01:12 schreef ZetaOS het volgende:
[..]
Dat ze daar mee akkoord gingen? Zijn ze al heel oud of zo?
uiteindelijk is het belangrijk dat het maar werkt.
Dat is een heel belangrijk punt. Want 5ghz doet het al slecht door de muren heen, maar WiFi-AD komt echt de meterkast niet uit.quote:Op maandag 23 januari 2017 01:20 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waar de aansluiting zit vind ik verreweg de meest logische plek en je Wifi signaal wordt niet 'verstoord' door een kast.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |