FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Spookschip op de Atlantische Oceaan voor Frankrijk
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 22:11
quote:
Bergers naar stuurloos schip de Modern Express voor Franse kust [+video]

Bergers naar stuurloos schip de Modern Express voor Franse kust [+video]
LA ROCHELLE/LA CORUŅA - De bergers van de Nederlandse onderneming Smit Salvage zijn te hulp geroepen om een stuurloos en slagzij makend vrachtschip in de Golf van Biskaje onder controle te brengen. De actie om het 164 meter lange vrachtschip de Modern Express te redden en te voorkomen dat het op de Franse kust slaat, moet vrijdagmiddag beginnen.

Dit hebben de Franse maritieme autoriteiten vrijdag samen met de betrokken rederij besloten. De Modern Express vervoert een grote lading hout, is instabiel geraakt en maakt 50 graden slagzij. De bemanning is dinsdag al onder moeilijke weersomstandigheden van boord gehaald door Spaanse reddingswerkers.

Het grote schip bevindt zich circa 270 kilometer van de Franse kust bij La Rochelle. Franse en Spaanse media meldden dat mensen aan boord van het scheef hangende vaartuig gaan om te kijken hoe het weggesleept kan worden. Er zijn al drie sleepboten ter plaatse.
http://www.transport-onli(...)ss-voor-franse-kust/

Als Smit is staat is het schip in een haven te krijgen is dat leuk verdienen!
Een schip dat verlaten is op zee is voor de berger.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 30-01-2016 22:39:36 (tagje om quote toegevoegd) ]
#ANONIEMzaterdag 30 januari 2016 @ 22:16
Machtig mooi, die bergingsoperaties _O_
Kapt-Ruigbaardzaterdag 30 januari 2016 @ 22:24
Waarom pas vrijdagmiddag een poging doen :?
wittevioolzaterdag 30 januari 2016 @ 22:27
Spookschip, wat klinkt dat romantisch. De romantiek is er echter gauw af als je nagaat dat het vaak om een olietanker of containervaarder gaat.
Rezaniazaterdag 30 januari 2016 @ 22:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom pas vrijdagmiddag een poging doen :?
Zal wel kutweer zijn en zoiets doe je ook niet even zomaar.
Hathorzaterdag 30 januari 2016 @ 22:35
Dit is waar de kazen goed in zijn. *O*
ToTzaterdag 30 januari 2016 @ 22:35
Donderdag is dat ding al tot de nok toe vol met migranten die naar Engeland willen! _O-
valentijn101zaterdag 30 januari 2016 @ 22:39
quote:
!
Een schip dat verlaten is op zee is voor de berger.
Ik denk dat dat in dit gevalt niet zo is. Het schip is niet verlaten maar geevacueerd.
Beathovenzaterdag 30 januari 2016 @ 22:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:27 schreef witteviool het volgende:
Spookschip, wat klinkt dat romantisch. De romantiek is er echter gauw af als je nagaat dat het vaak om een olietanker of containervaarder gaat.
Ja, de kans dat het een 17e eeuws schip betreft is zo goed als uitgesloten.
Kapt-Ruigbaardzaterdag 30 januari 2016 @ 22:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:43 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ja, de kans dat het een 17e eeuws schip betreft is zo goed als uitgesloten.
De Vliegende Hollander
Haagszaterdag 30 januari 2016 @ 22:50
Ik wil live beelden!!
#ANONIEMzaterdag 30 januari 2016 @ 22:55
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:35 schreef ToT het volgende:
Donderdag is dat ding al tot de nok toe vol met migranten die naar Engeland willen! _O-
:O :')
Tiemiezaterdag 30 januari 2016 @ 22:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom pas vrijdagmiddag een poging doen :?
bericht van gister
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom pas vrijdagmiddag een poging doen :?
beter weer, meer sleepschepen in de buurt?
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:27 schreef witteviool het volgende:
Spookschip, wat klinkt dat romantisch. De romantiek is er echter gauw af als je nagaat dat het vaak om een olietanker of containervaarder gaat.
Wat kan het anders dan die twee zijn? Een LNG tanker, FPSO of bulk carrier?
Leandrazaterdag 30 januari 2016 @ 23:07
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

beter weer, meer sleepschepen in de buurt?
Is het bericht niet eigenlijk van vrijdagochtend?
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:08
Cido-Modern-Express.jpg
Autotransportboot zo te zien :o
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:08 schreef kanovinnie het volgende:
[ afbeelding ]
Autotransportboot zo te zien :o
Wat ik zo lees heeft hij een lading hout en machines aan boord.
Beathovenzaterdag 30 januari 2016 @ 23:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

De Vliegende Hollander
ye good old fata morgana

fata-morgana.jpg
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:10
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat ik zo lees heeft hij een lading hout en machines aan boord.
Hout?
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat kan het anders dan die twee zijn? Een LNG tanker, FPSO of bulk carrier?
Een schip voor autos, voor levend vee, stukgoed, je kan het zo gek niet bedenken of het wordt over zee vervoerd. Van booreilanden tot diepvriesvis.
En dat zijn alleen de vrachtschepen, zijn er ook nog trawlers, fabriekschepen, marineschepen, cruiseschepen, etc etc
Rezaniazaterdag 30 januari 2016 @ 23:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hout?
Ja, je weet wel, waar bomen van zijn gemaakt.
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hout?
In de op
"De Modern Express vervoert een grote lading hout"
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:17
Een schip met hout geladen kan heel gevaarlijk zijn als het in zeenood raakt, het kan zijn dat het niet zinkt maar net aan de oppervlakte blijft drijven. Vrijwel onzichtbaar en een gevaar voor de scheepvaart. Net als overboord geslagen containers die niet zinken.
Vorig jaar is er een groot containerschip in de indische oceaan gezonken en veel containers raakten op drift.
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:18
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een schip voor autos, voor levend vee, stukgoed, je kan het zo gek niet bedenken of het wordt over zee vervoerd. Van booreilanden tot diepvriesvis.
En dat zijn alleen de vrachtschepen, zijn er ook nog trawlers, fabriekschepen, marineschepen, cruiseschepen, etc etc
Ik werk in de offshore ;)
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, je weet wel, waar bomen van zijn gemaakt.
Ja, je weet wel, waarom zou je dat op een autoschip vervoeren?
Rezaniazaterdag 30 januari 2016 @ 23:20
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik werk in de offshore ;)

[..]

Ja, je weet wel, waarom zou je dat op een autoschip vervoeren?
Dan is het dus geen autoschip maar een houtschip.
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik werk in de offshore ;)

[..]

Ja, je weet wel, waarom zou je dat op een autoschip vervoeren?
Waar haal je vandaan dat het een autoschip is?
Is een RORO
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:23
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:20 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dan is het dus geen autoschip maar een houtschip.
Hihaho
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat het een autoschip is?
http://gcaptain.com/listi(...)biscay/#.Vq00hLLhCUk
https://www.vesselfinder.(...)31688-MMSI-356187000
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:26
quote:
Een RORO dus, geen auto transportschip
Calciozaterdag 30 januari 2016 @ 23:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom pas vrijdagmiddag een poging doen :?
Ze moeten een plan bedenken he of wou je zo even zonder plan te werk gaan?
Spanky78zaterdag 30 januari 2016 @ 23:29
Die roro dingen staan er wel om bekend wat minder stabiel te zijn. Ik zou er nu niet graag aan boord gaan. ..
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:29 schreef Spanky78 het volgende:
Die roro dingen staan er wel om bekend wat minder stabiel te zijn. Ik zou er nu niet graag aan boord gaan. ..
Ja, ze zijn niet in compartimenten verdeeld. Als er eenmaal water binnen komt is het niet meer te redden.
ETAzaterdag 30 januari 2016 @ 23:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:27 schreef witteviool het volgende:
Spookschip, wat klinkt dat romantisch. De romantiek is er echter gauw af als je nagaat dat het vaak om een olietanker of containervaarder gaat.
Dan is "mijn"(vlak voor verdwijning heb ik een expeditie reis met het schip naar Antarctica gemaakt) spookschip toch leuker. Daarvan wordt nu gezegd dat het stuurloos ronddobbert ergens in de Atlantische oceaan met als enige matrozen kannibalistische ratten....
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:34
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een RORO dus, geen auto transportschip
Wat is het verschil dan?
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:34
Het ergste wat ik op zee ben tegen gekomen zijn de schepen die levende schapen en runderen naar de golfstaten vervoeren. Die dingen ruik je al over de horizon zo stinken die, maw, de stank neem je al waar voordat je ze kan zien.
Spanky78zaterdag 30 januari 2016 @ 23:37
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, ze zijn niet in compartimenten verdeeld. Als er eenmaal water binnen komt is het niet meer te redden.
Is er laatst een geborgen uit de euro geul. Baltic ace.
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:34 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat is het verschil dan?
Bij een auto transport zijn de autos de lading, denk aan Toyotas gemaakt in Japan, bij een RORO kan dat ook, maar vaak ook vracht in trailers die direct in de haven van het schip gereden kan worden. Beide zijn in principe Roll On Roll Off, een auto transport schip een specifieke versie.
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:39
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is er laatst een geborgen uit de euro geul. Baltic ace.
Als er een schip op zee vergaat en het is niet direct hier voor de kust of een enorme olieramp hoor je er nauwelijks tot niets van in de media
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:40
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij een auto transport zijn de autos de lading, denk aan Toyotas gemaakt in Japan, bij een RORO kan dat ook, maar vaak ook vracht in trailers die direct in de haven van het schip gereden kan worden. Beide zijn in principe Roll On Roll Off, een auto transport schip een specifieke versie.
Gefeliciteerd, op zaterdag om half 12 pak je me op een detail.
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik werk in de offshore ;)


Ik heb jaren op tallships en cruiseschepen gewerkt. Wat keihard werken aangaat kunnen we elkaar een hand geven
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:41
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, op zaterdag om half 12 pak je me op een detail.
Zoentje erop
kanovinniezaterdag 30 januari 2016 @ 23:42
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb jaren op tallships en cruiseschepen gewerkt. Wat keihard werken aangaat kunnen we elkaar een hand geven
Ik zit gewoon op kantoor hoor. :P
Pietverdrietzaterdag 30 januari 2016 @ 23:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik zit gewoon op kantoor hoor. :P
Landrot!
Ik ook al twintig jaar
;)

Heb je wel gevaren? Ik mis het nog vaak, de oceaan is zo mooi, zo indrukwekkend
Woestijnvoszondag 31 januari 2016 @ 01:10
Tegen vrijdag is dat schip vast al gezonken.
wittevioolzondag 31 januari 2016 @ 01:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:34 schreef ETA het volgende:

[..]

Dan is "mijn"(vlak voor verdwijning heb ik een expeditie reis met het schip naar Antarctica gemaakt) spookschip toch leuker. Daarvan wordt nu gezegd dat het stuurloos ronddobbert ergens in de Atlantische oceaan met als enige matrozen kannibalistische ratten....
Ooh, interessant, hoe heet dat schip dan??
Pleun2011zondag 31 januari 2016 @ 10:23
Ik denk dat hij deze bedoelt

quote:
In 1976 voer de MV Lyubov Orlova voor de eerste keer uit. Dit schip – vernoemd naar de Russische filmster Lyubov Orlova – was gebouwd om Antarctische cruises te maken. Dan moet je denken aan cruises voor expeditieleden. Tot 2010 heeft de MV Lyubov Orlova vele expedities naar het Antarctisch gebied gefaciliteerd. Na bijna 35 jaar trouwe dienst zou de MV Lyubov Orlova in de haven van St. John’s (Newfoundland) ontmanteld worden. Deze ontmanteling ging gepaard met vele problemen; naar alle waarschijnlijkheid wilde geen enkele partij de bijbehorende kosten betalen. Om de een of andere – nog altijd onduidelijke – reden kwam de MV Lyubov Orlova in open water terecht. In 2013 dreef dit spookschip rond op de Noord Atlantische Oceaan. Hoewel men dacht dat het daar is vergaan, gingen er begin 2014 berichten dat de MV Lyubov Orlova op koers lag naar de kust van Engeland. En nog bijzonderder, het schip zou vol zitten met kannibalistische ratten! Wel goed om er bij te vertellen dat het verhaal in “The Sun” te lezen was. Serieuze media melden al snel dat het om een nonsensverhaal ging.
TheThirdMarkzondag 31 januari 2016 @ 10:50
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:39 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik denk dat dat in dit gevalt niet zo is. Het schip is niet verlaten maar geevacueerd.
Klopt. Maar in dat geval beur je iets tussen de 10% en 20% van de totale waarde.
Ook niet geheel vervelend.
valentijn101zondag 31 januari 2016 @ 11:35
quote:
14s.gif Op zondag 31 januari 2016 10:50 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Klopt. Maar in dat geval beur je iets tussen de 10% en 20% van de totale waarde.
Ook niet geheel vervelend.
Werkt dat zo? Maar dan zoudn goedkope schepen toch niet geborgen worden?

Is het tegenwoordig niet zo dat er gewoon een prijs afgesproken word? Bootje bergen kost ¤???,- moeilijk bootje bergen kost meer. Gevaarlijk bootje kost nog meer?

Toen de costa concordia geborgen werd heeft smit hier toch ook vooraf een prijs voor aangegeven?
TheThirdMarkzondag 31 januari 2016 @ 11:40
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2016 11:35 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Werkt dat zo? Maar dan zoudn goedkope schepen toch niet geborgen worden?

Is het tegenwoordig niet zo dat er gewoon een prijs afgesproken word? Bootje bergen kost ¤???,- moeilijk bootje bergen kost meer. Gevaarlijk bootje kost nog meer?

Toen de costa concordia geborgen werd heeft smit hier toch ook vooraf een prijs voor aangegeven?
Er zijn geen goedkope schepen die het bergen waard zijn.
Boten zoals de Costa Concordia en de Tricolor hadden andere voorwaarden ivm milieu en werd dus uitbesteed voor grof geld. Net als de Koersk.
hottentotzondag 31 januari 2016 @ 17:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik werk in de offshore ;)

[..]

Ja, je weet wel, waarom zou je dat op een autoschip vervoeren?
Waarom zou je een autoschip leeg terug laten varen?

Daarnaast worden veel schepen na een paar jaar al omgebouwd voor ander of multi-functioneel gebruik.
Spanky78zondag 31 januari 2016 @ 20:41
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Landrot!
Ik ook al twintig jaar
;)

Heb je wel gevaren? Ik mis het nog vaak, de oceaan is zo mooi, zo indrukwekkend
Ik vaar regelmatig op een klein schip. ... wel op de Noordzee. Heerlijk. Overigens ook hard werken op een klein schip ☺

Overigens zal ik nooit een echte zeeman worden....
Pietverdrietdinsdag 2 februari 2016 @ 13:17
Smit Salvage heeft het schip op sleeptouw kunnen nemen
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-kolkende-zee.dhtml
dimmakdinsdag 2 februari 2016 @ 13:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik werk in de offshore ;)

[..]

Ja, je weet wel, waarom zou je dat op een autoschip vervoeren?
Ze gaan meestal vol met auto's richting Afrika en volgeladen met hout terug. :)
RedFever007dinsdag 2 februari 2016 @ 14:02
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 23:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Landrot!
Ik ook al twintig jaar
;)

Heb je wel gevaren? Ik mis het nog vaak, de oceaan is zo mooi, zo indrukwekkend
wat is zo mooi aan een eindeloze watermassa?
Pietverdrietdinsdag 2 februari 2016 @ 15:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 14:02 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

wat is zo mooi aan een eindeloze watermassa?
De desolaatheid en de dynamiek. Maar goed, vond de Sahara ook prachtig