Ik heb een vis gekocht die blijkbaar iets bij zich droeg waardoor nu mijn hele vissenbestand uitgeroeid is.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:43 schreef Dingflofbips het volgende:
Vis een optie?
Wat is de vraag nu precies? Je vis is vies? Kun je even bellen of ze het willen ruilen ofzo.
Lijkt mij risico van het vak. Maar je kan altijd even gaan praten met de winkelquote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:54 schreef Gebruikersna het volgende:
[..]
Ik heb een vis gekocht die blijkbaar iets bij zich droeg waardoor nu mijn hele vissenbestand uitgeroeid is.
Dacht ik ook al, ja. Al heb ik wel eens iets gelezen over verborgen gebreken bij dieren, maar dat zal wel niet voor vissen gelden.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:55 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Lijkt mij risico van het vak. Maar je kan altijd even gaan praten met de winkel
Probleem zit hem in het bewijzen. Als er anderen zijn met hetzelfde... maar dat weet ik natuurlijk ook niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:03 schreef heywoodu het volgende:
http://www.licg.nl/33s/pr(...)onsumentenrecht.html
[ afbeelding ]
Misschien dat dit van toepassing is?
Planten ook weer erin gedaan daarna? En dat filter schoonmaken, hoe grondig heb je dat gedaan, en hoe lang geleden is dat voor het laatst gebeurd? Hoeveel water heb je vervangen?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:28 schreef Gebruikersna het volgende:
Gisteren was het aquarium al troebel en stonk het. Filter schoongemaakt, planten eruit, deel water vervangen. Ruiten en alles schoongemaakt. Aan de vissen was nog weinig te merken.
Planten had ik er vanochtend terug in willen doen nadat de boel bezonken was, filter is 3 weken geleden helemaal vervangen en nu schoongemaakt zoals ik met de oude ook altijd deed... heel goed uitspoelen. Water een derde ongeveer, een stuk of 6-7 emmers.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:24 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Planten ook weer erin gedaan daarna? En dat filter schoonmaken, hoe grondig heb je dat gedaan, en hoe lang geleden is dat voor het laatst gebeurd? Hoeveel water heb je vervangen?
Tropisch, niet al te klein. Tussen de 5-8 cm meestal, met enkele uitschieters zoals m'n wimpelaal. De gevoelige hadden het eerst het loodje gelegd, dus ik vrees dat de enkeling die nu nog leeft (vnl slakken) ook nog wel de pijp aan Joost gaan geven. (die zitten nu in een noodbak, m'n aquarium is leeg nu)quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik herken dit probleem wel.. en 9 van de 10x als je niet binnen 2 dagen terug komt met zo'n vis heb je nergens recht op.
Tenminste er is geen maas in de wet voor vissen (voor een aquarium) en garantie bij ziekte.
Moet je ook maar eens op letten, van die kleine bordjes ergens bij de aquariums in de winkel waar je ze kan uitzoeken.
Waren het tropische vissen trouwens? Grote? Kleine? Gemengd?
Niet alle soorten kun je mengen, en sommige zijn uiterst gevoelig voor de waarde in het water.. hoewel ook ik altijd 100% (nou ja 99% dan) schoon water had, kwam buikzucht bij 1 type vis steeds opnieuw voor.
Alternatief is dan hele bak leeghalen, steriliseren en helemaal opnieuw beginnen.. duur geintje kan ik je vertellen want ook dat kwam door 1 zieke vis uit de winkel.
Ik heb geen vissen zien happen naar lucht, dat was het eerste waar ik gisteren naar keek omdat ik inderdaad zuurstofarm water vermoedde.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:16 schreef Aloria het volgende:
Je hebt het over dat je water stinkt en troebel is... Ik gok zelf meer op een dichtgeslagen bodem of een filter probleem. 1 vis maakt je bak niet vies en troebel. Als dat wel het geval is was je bak al een hele tijd niet in balance.
De enige keer dat mijn water stonk was dat mijn filter gestopt was en dus mijn bacteriën dood gingen en niet genoeg zuurstof in de bak brachten. Ik heb het geweten.... Nog nooit stonk mijn water van 1 dood visjes
dan doen we datquote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:23 schreef Gebruikersna het volgende:
Misschien is een schopje F&F beter op z'n plaats.
Er is dus in korte tijd heel veel veranderd aan de waterhuishouding aan je aquarium. Al die losse dingetjes (nieuw filter, vers water, geen planten, nieuwe vis, ...) kunnen een bijdrage geleverd hebben aan het ineens troebel worden. Het evenwicht is verstoord, maar moeilijk aanwijsbaar wat nu precies de oorzaak is.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:21 schreef Gebruikersna het volgende:
Planten had ik er vanochtend terug in willen doen nadat de boel bezonken was, filter is 3 weken geleden helemaal vervangen en nu schoongemaakt zoals ik met de oude ook altijd deed... heel goed uitspoelen. Water een derde ongeveer, een stuk of 6-7 emmers.
Die veranderingen waren pas ná het troebel worden. Juist vanwege dat; normaal bemoei ik me zo weinig mogelijk met de natuurlijke werking in het aquarium (buiten de normale schoonmaak)quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:40 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Ik ben bang dat dit heel moeilijk te achterhalen is wat de oorzaak precies is van je problemen.
[..]
Er is dus in korte tijd heel veel veranderd aan de waterhuishouding aan je aquarium. Al die losse dingetjes (nieuw filter, vers water, geen planten, nieuwe vis, ...) kunnen een bijdrage geleverd hebben aan het ineens troebel worden. Het evenwicht is verstoord, maar moeilijk aanwijsbaar wat nu precies de oorzaak is.
Toch verbaast het me niet dat de combinatie van bovenstaande acties, hoe goedbedoeld ook, eigenlijk wel deze problemen heeft veroorzaakt:
Je filter werkt voornamelijk door een kolonie bacteriën die in het filtermateriaal zitten. Als je die te grondig uitspoelt ben je vrijwel al je bacteriën kwijt en moet die kolonie zich dus opnieuw op gaan bouwen voordat die weer net zo effectief je water kan schoonmaken.
Je planten zorgen voor zuurstof voor je vissen. Door die een tijdje uit het aquarium te halen verstoor je de hoeveelheid zuurstof in het water, waarschijnlijk met nadelig effect voor je vissen.
Kortom: de balans in je aquarium is waarschijnlijk op meerdere plekken dusdanig verstoord dat deze zichzelf niet meer kon herstellen...
Het is overigens sowieso niet echt goed om je filter compleet schoon te maken. Daar zitten ook bacterieen in. (oh dat was al duidelijk uitgelegd)quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:37 schreef Gebruikersna het volgende:
[..]
Die veranderingen waren pas ná het troebel worden. Juist vanwege dat; normaal bemoei ik me zo weinig mogelijk met de natuurlijke werking in het aquarium (buiten de normale schoonmaak)
T zal inderdaad eerder het filter geweest zijn... morgenochtend ga ik een potje water wegbrengen om te laten testen zodat ik meer weet.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:06 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het is overigens sowieso niet echt goed om je filter compleet schoon te maken. Daar zitten ook bacterieen in. (oh dat was al duidelijk uitgelegd)
Het feit dat je water compleet troebel werd in 1 nacht, doet toch sterk denken aan het filter. Zit er geen verstopping in 1 van de leidingen?
Nee, en inmiddels is hij helemaal schoon. Het zag eruit alsof er een pak melk ingegooid was, ook met die witte sliertjes. Vanochtend was het trouwens wel wat helderder en stonk het ook minder, na een hele dag filteren zonder vissen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Je omschrijft 'troebel', maar het is ook wel gek dat dat van de een op de andere nacht zo is... Heb je foto's van je troebele aquarium gemaakt?
Ik vind het dus ook echt raar dat dat zo van het één op de andere dag is...quote:Op zaterdag 30 januari 2016 18:21 schreef Gebruikersna het volgende:
[..]
Nee, en inmiddels is hij helemaal schoon. Het zag eruit alsof er een pak melk ingegooid was, ook met die witte sliertjes. Vanochtend was het trouwens wel wat helderder en stonk het ook minder, na een hele dag filteren zonder vissen.
M'n moeder dacht dat er een slak oid vergaan was, kan dat zo ineens en zoveel troep geven? Het leek echt alsof er iets ontploft was. Het filter moet een dode slak toch makkelijk aankunnen, en vissen gaan daar toch niet dood van?
Heb ook maar één leeg huis gevonden en dat lag er al lang in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |