Ik ben altijd blij dat ik weet met wie en wat ik te maken heb wanneer ik je username lees.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:23 schreef Stompzinnig het volgende:
Peachbeard snapt niet dat je ook uitspraken kan doen die geen meningen verkondigen.
Als ik zeg: 'Peachbird heeft gisteren drie baby's in de kont geneukt!' Dan is dat GEEN mening, en valt dus NIET onder de vrijheid MENINGSsuiting.
Dus nee, jouw bewering dat vrijheids van meningsuiting betekent dat je kan zeggen wat je wil is onjuist.
Simpeler kan ik het niet maken.
Het is misschien goed bedoeld, maar het enige dat jij hier zegt is dat zwarte mensen overduidelijk meer uiterlijke kenmerken hebben van een aap dan blanke mensen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Zwarten met apen vergelijken gaat over uiterlijk en gedrag. Dat kun je van de vergelijking blanken en apen hooguit over gedrag zeggen.
Leuk, maar die vlieger gaat niet op. Als je stelt 'zwarten zijn nog dommer dan apen' is het alsnog racisme.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:07 schreef Montagui het volgende:
De TT is misleidend. Deze agent zegt toch niet dat zwarten apen zijn?
Hij vergelijkt een groepje zwarten met apen omdat zij zich (qua foto) in een vergelijkbare situatie bevinden om zijn afkeuring voor de actie van de zwarten uit te spreken. Hij beweert dat apen geciviliseerder zijn dan deze zwarten, wat dus meteen inhoudt dat hij deze zwarten juist niet als apen ziet.
Dat er een achterliggende racistische gedachte achter zit is dan ook alleen maar een aanname, geen feit. Vandaar ook zijn vrijspraak. Top!
Zwart, rood, blank, of geel. We zijn allemaal evolutionair verwant aan apen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 14:57 schreef Joezi het volgende:
[..]
Hier hebben we onze eigen regels, wij willen jouw soort hier liever niet.
Tevens mensen met apen vergelijken is prima, echter de tekst bij het plaatje doet er nog een schepje bovenop.
Jep bijna goed. Hij ziet ze niet net als apen, maar het is nog steeds zeer racistisch.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:07 schreef Montagui het volgende:
Hij vergelijkt een groepje zwarten met apen omdat zij zich (qua foto) in een vergelijkbare situatie bevinden om zijn afkeuring voor de actie van de zwarten uit te spreken. Hij beweert dat apen geciviliseerder zijn dan deze zwarten, wat dus meteen inhoudt dat hij deze zwarten juist niet als apen ziet.
Dat er een achterliggende racistische gedachte achter zit is dan ook alleen maar een aanname, geen feit. Vandaar ook zijn vrijspraak. Top!
DIE!!!!! zwarten. DIE!!!!! is een aanwijzend voornaamwoord. DIE!!!!! slaat alleen op de personen die op die auto staan te dansen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Leuk, maar die vlieger gaat niet op. Als je stelt 'zwarten zijn nog dommer dan apen' is het alsnog racisme.
Die rechter lijkt wel sprekend op een aap, terugsturen naar haar apenland.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:05 schreef Braindead2000 het volgende:
Die agent heeft het over die gasten op de foto.
Ander voorbeeld:
[ afbeelding ]
Tuig van de richel. White trash. Gedraagt zich als witte apen.![]()
Hiermee bedoel ik niet dat elke "witte" een aap is maar alleen dat witte gespuis op die foto.
Im english, did you just tell blacks to die?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
DIE!!!!! zwarten. DIE!!!!! is een aanwijzend voornaamwoord. DIE!!!!! slaat alleen op de personen die op die auto staan te dansen.
Dat stelt hij dan ook niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:11 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Leuk, maar die vlieger gaat niet op. Als je stelt 'zwarten zijn nog dommer dan apen' is het alsnog racisme.
Een uitspraak interpreteren is weer erg lastig. Nou is het artikel uit de OP ook ruk, maar de rechter oordeelde wel degelijk dat de uitlatingen racistisch waren, enkel dat de agent zich niet schuldig maakte aan [i]aanzetten tot[i] racisme. Dat was kennelijk hetgeen waar hij voor was aangeklaagd. Mensen uitmaken voor apen heeft in het verleden ook wel degelijk tot veroordelingen op basis van de antiracismewet geleid:quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:07 schreef Montagui het volgende:
quote:De uitroep aan het adres van vijf Pakistani die in een café van de kelner en de uitbater te horen kregen dat ‘die vijf bruine apen’ het café moesten verlaten, werd veroordeeld als een inbreuk op artikel 1 van de antiracismewet (Antwerpen 17 november 1995).
Het in een restaurant uitroepen: ‘zorg dat die makak van mijn eten blijft, anders sla ik u de kop in’ en ‘mee die zwette kan ik niet om’ werd door de rechtbank beschouwd als een inbreuk op de antiracismewet. Aan de beklaagde werd evenwel het voordeel van de opschorting van de uitspraak van de veroordeling toegekend wegens diens smetteloos strafverleden. Aan de burgerlijke partij werd een schadevergoeding van 10.000 frank toegekend (Corr. Turnhout 5 januari 1999).
Het roepen op straat ‘vuile aap, ze moesten u afvoeren naar Polen. Heil Hitler’ en het uiten van openlijk racisme werd door de correctionele rechtbank in Leuven aangemerkt als ‘verwerpelijk, aanstootgevend en onaanvaardbaar’. De beklaagde werd in toepassing van de wet van 30 juli 1981 veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf van zes maanden. Het vonnis benadrukt dat ‘een duidelijk teken moet gezet worden dat de maatschappij geen enkele vorm van discriminatie aanvaardt’(Corr. Leuven 15 september 2000)
Ik vind de foto's treffend en uitermate geschikt om zijn afkeer uit te spreken van de acties van het tuig op de bovenste foto.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:17 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Jep bijna goed. Hij ziet ze niet net als apen, maar het is nog steeds zeer racistisch.
Daarbij is het vooral wrang omdat behalve op de positionering rond de auto na de situatie natuurlijk geenszins vergelijkbaar is. De apen vinden de auto interessant omdat ze niet goed weten wat het is. De jongens vernielen een politieauto omdat ze zeer goed weten wat het is en het symbool staat voor een autoriteit die de burgers zou moeten beschermen, maar een vijand blijkt van deze burgers onder andere vanwege hun huidskleur en sociaal-maatschappelijke positie. Dan is het natuurlijk zeer betreurenswaardig dat juist een agent dit gebruikt om even wat racistische opmerkingen over donkere mensen het internet op te gooien.
Hij maakt ze dan ook niet uit voor apen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een uitspraak interpreteren is weer erg lastig. Nou is het artikel uit de OP ook ruk, maar de rechter oordeelde wel degelijk dat de uitlatingen racistisch waren, enkel dat de agent zich niet schuldig maakte aan [i]aanzetten tot[i] racisme. Dat was kennelijk hetgeen waar hij voor was aangeklaagd. Mensen uitmaken voor apen heeft in het verleden ook wel degelijk tot veroordelingen op basis van de antiracismewet geleid:
[..]
Ja, hij benadrukt hun huidskleur en brengt dat in verband met een gebrek aan beschaving en het idee dat je ze niks kunt leren. Toevallig staan apen in onze cultuur apen meer symbool voor een gebrek aan beschaving dan pelikanen, juist omdat ze nauw aan ons verwant zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind de foto's treffend en uitermate geschikt om zijn afkeer uit te spreken van de acties van het tuig op de bovenste foto.
Zou het ook racistisch zijn als op de onderste foto allemaal pelikanen stonden?
Wat ik zeg klopt gewoon.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:36 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Ik ben altijd blij dat ik weet met wie en wat ik te maken heb wanneer ik je username lees.
Dat mag je vinden, maar je kan 'die zwarten' ook best interpreteren als zwarten in het algemeen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:24 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
DIE!!!!! zwarten. DIE!!!!! is een aanwijzend voornaamwoord. DIE!!!!! slaat alleen op de personen die op die auto staan te dansen.
Dus als ik die fiets jat, jat ik alle fietsen?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:01 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar je kan 'die zwarten' ook best interpreteren als zwarten in het algemeen.
Als ik zeg 'die fietsers letten nooit goed op' verwijs ik inderdaad naar alle fietsers.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:45 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dus als ik die fiets jat, jat ik alle fietsen?
Nee, dan verwijs je naar een beperkte groep fietsers. Als je alle fietsers bedoel zeg je "Fietsers letten nooit nooit goed op"quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:48 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als ik zeg 'die fietsers letten nooit goed op' verwijs ik inderdaad naar alle fietsers.
In dit geval zijn hij heus wel de huidskleur benadrukken, maar in principe is het een aanname.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:45 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Ja, hij benadrukt hun huidskleur en brengt dat in verband met een gebrek aan beschaving en het idee dat je ze niks kunt leren. Toevallig staan apen in onze cultuur apen meer symbool voor een gebrek aan beschaving dan pelikanen, juist omdat ze nauw aan ons verwant zijn.
Daarbij vind ik het zeer zorgwekkend dat openlijk racistische mensen bevoegd worden met de taak om de orde te bewaken. In de VS is dat een zeer groot probleem, maar ook in België en Nederland zie je het helaas meer dan eens.
Nee hoor. Maar goed, ik heb verder weinig zin om een discussie aan te gaan waarin mensen dit soort uitspraken nog verdedigen. Dat dit racistisch is staat natuurlijk buiten kijf, dat heeft de rechter ook zo beoordeeld. Alleen rechtse policor wegkijkers proberen dat nog te ontkennen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Nee, dan verwijs je naar een beperkte groep fietsers. Als je alle fietsers bedoel zeg je "Fietsers letten nooit nooit goed op"
Dat is nu juist een aanname van jouw kant. De feiten die er zijn is dat hij de jongens, waarvan hij de huidskleur benadrukt in verband brengt met onbeschaafdheid en het minder bij kunnen brengen dan apen. Dat hij dat ook zou doen met de haarkleur van roodharigen is wensdenken van jou.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
In dit geval zijn hij heus wel de huidskleur benadrukken, maar in principe is het een aanname.
Als het groep blanke mannen waren geweest met rood haar, dan waren het 'rooien' geweest.
Gewoon als aanduiding van een specifiek groep waarover je wat wil zeggen.
We leven dan ook niet in een maatschappij zonder racisme, maar één waarin negers historisch dichterbij de aap werden geplaatst om hun onbeschaafdheid te benadrukken en misdragingen jegens hen goed te praten. En het zijn niet de mensen die dit verband blijven leggen die voorlopen in uitbannen van racisme, hoe graag sommige rechtse wegkijkers ook willen doen alsof racisme verdwijnt als je er maar niks meer van zegt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:51 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk is het superrascistisch om moeilijk te gaan doen als negers voor apen worden uitgemaakt (en dat bij blanken niet te doen). Daar impliceer je mee dat het apen noemen van negers gevoeliger ligt en dat ze dus eigenlijk ook meer op apen lijken dan blanken.
In een totaal onrascistische maatschappij zou het niet uit mogen maken of je negers danwel blanken voor apen uitmaakte. Dat was hooguit een belediging maar geen racisme.
Net zoals het geen racisme is om een neger pelikaan te noemen. Daar doet niemand moeilijk over. Maar als je zegt "Gisteren was die aap van een Humberto Tan weer op TV", dan zijn de poppen aan het dansen.
Daar ben ik het wel mee eens. Het ligt gevoeliger omdat in de historische context negers als een soort tussenvorm werden beschouwd.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:13 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
We leven dan ook niet in een maatschappij zonder racisme, maar één waarin negers historisch dichterbij de aap werden geplaatst om hun onbeschaafdheid te benadrukken en misdragingen jegens hen goed te praten. En het zijn niet de mensen die dit verband blijven leggen die voorlopen in uitbannen van racisme, hoe graag sommige rechtse wegkijkers ook willen doen alsof racisme verdwijnt als je er maar niks meer van zegt.
Als het roodharigen waren geweest had hij de vergelijking en het twitterbericht waarschijnlijk niets eens gemaakt. Daarom is het ook vanuit een racistische achtergrond geplaatst.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:08 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Dat is nu juist een aanname van jouw kant. De feiten die er zijn is dat hij de jongens, waarvan hij de huidskleur benadrukt in verband brengt met onbeschaafdheid en het minder bij kunnen brengen dan apen. Dat hij dat ook zou doen met de haarkleur van roodharigen is wensdenken van jou.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |