http://www.volkskrant.nl/(...)903e7515f52490cf4c74quote:Denise Hupkens (48) is niet de eerste die vindt dat de werkdruk in het onderwijs te hoog is. Ze is niet de eerste die meent dat docenten te veel uren draaien. Ze is niet de eerste die roept dat het onderwijs deels vrijwilligerswerk is geworden.
Maar ze is wel de eerste die naar de rechter stapt om al die extra uren die ze gemaakt heeft uitbetaald te krijgen. Want andere docenten doen dat dus niet, zegt ze. 'Het zijn makke schapen. Ze zorgen niet goed voor zichzelf. Dat is me erg tegengevallen.'
Drie jaar geleden spande Hupkens een zaak aan tegen de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL). En haar pleidooi liegt er niet om. De school waar ze als docent werkte zou zich schuldig maken aan 'een vorm van uitbuiting jegens de werknemer', stelde haar advocaat tijdens de procedure. Uiterlijk morgen (5 januari) hoort ze of de rechter haar gelijk geeft.
Hupkens is tweedegraads docent wiskunde. Ze werkte tussen 2009 en 2012 op de vmbo-afdeling van het Visser 't Hooft Lyceum in Leiden. Officieel op een contract voor nog geen vier dagen, maar daar pasten haar taken bij lange na niet in.
Lange dagen
Naast de 21 lesuren waarvoor ze stond ingeroosterd moest ze opdrachten verzinnen, werk nakijken en klussen voor de sectie doen. Er waren ouderavonden, team- en rapportvergaderingen en open dagen. En dan had ze nog 22 mentorleerlingen onder haar hoede, 19 meer dan de andere docenten. 'Dat vreet tijd bij een vmbo-klas'.
Dus maakte ze lange dagen, Vaak zat ze van acht uur 's ochtends tot half zeven 's avonds op school - meer dan tien uur op een dag, meestal zonder noemenswaardige pauze, want dan moest ze vaak nog even snel een telefoontje naar een ouder plegen, een moeilijke leerling toespreken of wat afspraken met een collega's maken. In het weekend nam ze proefwerken mee naar huis om na te kijken.
Het vrat aan haar. Daarom besloot ze het bij haar leidinggevenden aan te kaarten. Er veranderde niets, ook niet toen ze bijna wekelijks aan de bel trok. Telkens hoorde ze dat er niets aan te doen was, dat dit nu eenmaal bij het onderwijs hoorde en dat ze vooral moest zorgen dat ze haar achterstand zou inlopen.
Ze stuurde een brief waarin ze de school vroeg de extra uren die ze maakte uit te betalen. De school weigerde. En dus besloot ze, na een halfjaar praten, de confrontatie te zoeken. Op een vergadering waar de rapportcijfers van alle leerlingen besproken zouden worden arriveerde ze zonder cijfers. Helaas, daar was ze niet aan toe gekomen. 'Mijn collega's reageerden verbijsterd', herinnert ze zich.
Maar niet overwerken om een bepaalde opdracht uit te kunnen voeren heeft consequenties voor je toekomst perspectieven. Of in iedergeval U merkt het wel tijdens Uw beoordelingsgesprek.quote:Op donderdag 28 januari 2016 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Er was geen specifieke opdracht voor het overwerk dus de school hoeft het niet uit te betalen.
Dan laat ze 19 leerlingen maar door een andere docent begeleiden desnoods doet de directie dat maar.quote:En dan had ze nog 22 mentorleerlingen onder haar hoede, 19 meer dan de andere docenten
Ikzelf betwijfel of het niveau van onze docenten onvoldoende is. Er is al een grote inhaalslag gemaakt op de PABO bijvoorbeeld. In PO en de onderbouw van het VO zijn pedagogische vaardigheden veel belangrijker dan een bul.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
Het gaat hier ook regelmatig over vergelijkingen met Finland. Maar gister hoorde ik van een onderwijsman die daar wel een aantal maal is geweest. Hij kreeg daar terug dat men vanuit Finland weer jaloers is op de sociale ontwikkeling van onze kinderen.
Academisch geschoolde docenten zijn leuk maar is het voor basisscholen ook altijd verstandig en de juiste keuze?
Waarom ben je dan weggegaan?quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik werk overigens niet meer in het onderwijs.
Mijn contract liep af en ik kon een baan krijgen in een andere sector. Nu zou ik niet meer terug willen. Het lesgeven zelf is hartstikke leuk, maar ik heb nu veel en veel minder werkdruk tegen een vergelijkbaar salaris (of eigenlijk verdien ik veel meer, aangezien 0,8 FTE in het onderwijs gewoon 1 FTE of meer is). En ik heb het ook nog eens naar mijn zin op mijn werk.quote:
In theorie wel. 0,5 FTE is dus een 21-urige werkweek (fulltime is 42 uur vanwege de vakanties). Je geeft 15 uur les in de vacature die ik noemde. Lesuren zijn 50 minuten, dus dat zijn 12,5 uur. In de praktijk ben je natuurlijk meer tijd kwijt; je moet op tijd in je lokaal zijn om dingen klaar te zetten en je hebt altijd uitloop, tenzij je lessen elkaar opvolgen. Laten we er 13,5 uur van maken.quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:14 schreef spierbal het volgende:
[..]
dus 0,8 of 0,6 fte is eigenlijk parttime
Als er verder geen taakuren aanhangen (en dat zal niet, als vervanger) dan is dat een opslagfactor van 1,68. Niet ongebruikelijk volgens mij.quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:59 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In theorie wel. 0,5 FTE is dus een 21-urige werkweek (fulltime is 42 uur vanwege de vakanties). Je geeft 15 uur les in de vacature die ik noemde. Lesuren zijn 50 minuten, dus dat zijn 12,5 uur. In de praktijk ben je natuurlijk meer tijd kwijt; je moet op tijd in je lokaal zijn om dingen klaar te zetten en je hebt altijd uitloop, tenzij je lessen elkaar opvolgen. Laten we er 13,5 uur van maken.
Dan heb je dus nog 7,5 uur om 15 lessen voor te bereiden, te evalueren, soms moet je iets nabespreken met leerlingen, toetsen te maken en na te kijken, te overleggen met alles en iedereen, mails te beantwoorden, vakinhoudelijke kennis bij te houden. En dan mag je ook nog surveilleren in de pauzes.
Allicht.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar niet overwerken om een bepaalde opdracht uit te kunnen voeren heeft consequenties voor je toekomst perspectieven. Of in iedergeval U merkt het wel tijdens Uw beoordelingsgesprek.
Niet ongebruikelijk, maar als je meer wil doen dan alleen het riedeltje uit het boek afdraaien red je het dus niet met die uren.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er verder geen taakuren aanhangen (en dat zal niet, als vervanger) dan is dat een opslagfactor van 1,68. Niet ongebruikelijk volgens mij.
Dat begrijp ik ook wel. Het lijkt me niet de taak van een rechter om dat te bepalen. Dat moet de onderwijssector zelf doen of misschien beter gezegd: zelf uitvechten.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Allicht.
Het was dan ook helemaal niet de vraag of dit wel echt overwerk is. Eigenlijk moet de vraag zijn of de urentoekenning voor de taken wel realistisch is, maar daar heeft de rechter zijn vingers niet aan gebrand.
Mee eens.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:22 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook wel. Het lijkt me niet de taak van een rechter om dat te bepalen. Dat moet de onderwijssector zelf doen of misschien beter gezegd: zelf uitvechten.
Wij hebben een paar fantastische ex-pabo'ers rondlopen die lessen nederlands, rekenen en wiskunde geven aan de onderbouw van het vmbo, en die doen dat prima. Drie kwart van je werk in de les bestaat zo ongeveer uit orde houden en kinderen opvoeden, en daar zijn die heel erg goed in. Ik denk niet dat mijn academisch geschoolde, eerstegraads bevoegde, collega van 5/6VWO daar heel erg goed mee uit de voeten zou kunnen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
Het gaat hier ook regelmatig over vergelijkingen met Finland. Maar gister hoorde ik van een onderwijsman die daar wel een aantal maal is geweest. Hij kreeg daar terug dat men vanuit Finland weer jaloers is op de sociale ontwikkeling van onze kinderen.
Academisch geschoolde docenten zijn leuk maar is het voor basisscholen ook altijd verstandig en de juiste keuze?
Inderdaad, ze zijn hoog nodig.quote:Op donderdag 28 januari 2016 15:37 schreef Schanulleke het volgende:
Jammer dat de rechter niet mee is gegaan. Wel een dappere poging. Ik werk zelf in het PO en wij hebben dit geval ook met meer dan gemiddelde interesse besproken tijdens de lunch.
Mensen als deze mevrouw Hupkens zijn nodig om de balans weer terug te brengen.
Het is natuurlijk niet zo dat je academici die eigenlijk labrat hadden willen worden nu voor de klas zet, ze maken de opleiding tot onderwijzend personeel academisch en daarmee van hoog niveau. Dus ze zullen de pedagogiek wat beter doorgronden en daarin ook ontwikkelingen kunnen beoordelen en meenemen. Het nadeel daarvan lijkt me slechts dat je natuurtalenten in de omgang met kinderen uitsluit wanneer ze niet voldoende capaciteiten hebben voor een academische opleiding.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:05 schreef 99.999 het volgende:
Ik hoop dat de onderwijsinspectie boetes uitdeelt aan alle scholen die met onbevoegde docenten werken.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
Gezien het percentage onbevoegd gegeven lessen geloof ik dat scholen inmiddels niet zo moeilijk meer doen over die papiertjes
Dat het vanaf volgend jaar niet meer mag zal wel loslopen, scholen kunnen moeilijk een kwart van de lessen (dat is ongeveer het aantal dat nu onbevoegd wordt gegeven) gaan schrappen.
Hoezo?quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik hoop dat de onderwijsinspectie boetes uitdeelt aan alle scholen die met onbevoegde docenten werken.
Omdat ik last heb van oneerlijke concurrentie en omdat ik 'gedogen' een totaal onzinnig concept vind. We hebben een wet die eigenlijk niet zo handig is, dus dan houden we ons er maar gewoon niet aan.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |