Uitstekende vraag!quote:Op zaterdag 23 januari 2016 17:36 schreef Discombobulate het volgende:
Als bewustzijn een illusie is, waar is het dan een illusie van?
Onzin. Als dat waar zou zijn zou een willekeurige programmeur van die computer zelf een grootmeester kunnen verslaan. Zelfs jij snapt dat dat niet waar is.quote:Op vrijdag 22 januari 2016 12:03 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een computer schaakt niet. Het is een door de mens ingevoerd programma wat het mogelijk maakt dat men tegen een computer kan schaken. Maar de computer zelf imiteert alle door de mens ingestelde kansberekeningen.
Of bewustzijn wel of niet aantoonbaar is hangt vooral af van de vraag wat je daar dan onder verstaat. Hetzelfde probleem zien we bij 'vrije wil'.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 15:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Functioneel is er geen verschil. Wetenschappelijk is er geen verschil vast te stellen omdat bewustzijn niet aantoonbaar is.
Dat is dus het probleem met die uitleg van het begrip. Het tegendeel beweren is daarmee net zo onwetenschappelijk. Deze uitleg van het begrip is eenvoudig onwetenschappelijk, niet coherent.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 15:59 schreef JerryWesterby het volgende:
De hypothese 'die machine is bewust zoals een mens' is niet falsificeerbaar, en dus niet wetenschappelijk. Het is een filosofische hypothese, die bepaalde ethische en juridische konsekwenties heeft voor hoe we zo'n machine behandelen.
Uitstekend punt.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:03 schreef Molurus het volgende:
Overigens... als we het hebben over het begrip 'bewustzijn' zoals mensen dat gebruiken, en we veronderstellen dat 'bewustzijn' fundamenteel onwaarneembaar en onaantoonbaar is... dan doet zich een probleem voor:
Hoe kunnen we ooit hebben geleerd wat dit woord betekent?
Dat we een gedeelde betekenis hechten aan dit woord impliceert dat het - in zekere zin - een waarneembaar verschijnsel is.
Wel filosofisch, maar niet zweverig. Er is niets zweverigs aan. En een zuiver praktische benadering werkt niet, omdat daarmee de essentie van bewustzijn verloren gaat. Zie mijn post hier een eindje boven.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 17:59 schreef Molurus het volgende:
Houden we vast aan zweverige filosofische noties daarvan, of vraagt dit wellicht toch om een praktische benadering?
Leg uit. In minder dan twintig zinnen graag.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 15:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Functioneel is er geen verschil. Wetenschappelijk is er geen verschil vast te stellen omdat bewustzijn niet aantoonbaar is.
Uitstekend punt. De gedeelde betekenis komt alleen voort uit eigen, introspectieve, ervaring. Omdat we het zelf zijn, en blijkbaar hetzelfde ervaren. Niet omdat we het ergens hebben waargenomen. Dit is precies waar het om gaat.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:03 schreef Molurus het volgende:
Overigens... als we het hebben over het begrip 'bewustzijn' zoals mensen dat gebruiken, en we veronderstellen dat 'bewustzijn' fundamenteel onwaarneembaar en onaantoonbaar is... dan doet zich een probleem voor:
Hoe kunnen we ooit hebben geleerd wat dit woord betekent?
Dat we een gedeelde betekenis hechten aan dit woord impliceert dat het - in zekere zin - een waarneembaar verschijnsel is.
En in aanvulling: als bewustzijn niet aantoonbaar is, hoe kom jij dan tot de conclusie dat wij kunnen weten wat jij bedoelt met deze stelling?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 15:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je bedoelt de essentie waarvan het bestaan onmogelijk kan worden aangetoond?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:12 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wel filosofisch, maar niet zweverig. Er is niets zweverigs aan. En een zuiver praktische benadering werkt niet, omdat daarmee de essentie van bewustzijn verloren gaat. Zie mijn post hier een eindje boven.
Juist wel. Als je nooit een ander bewust persoon ontmoet zal je nooit die betekenis kennen. Het gaat weldegelijk om de waarneming.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:16 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Uitstekend punt. De gedeelde betekenis komt alleen voort uit eigen, introspectieve, ervaring. Omdat we het zelf zijn, en blijkbaar hetzelfde ervaren. Niet omdat we het ergens hebben waargenomen. Dit is precies waar het om gaat.
Ik bevestig gewoon wat Molurus zegt. En zie ook mijn posts hierboven. Je kan een subjectieve ervaring niet objectief maken zonder het subjectieve aspect te verliezen. Zo, dat was 1 zin.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leg uit. In minder dan twintig zinnen graag.
Waarom zou je dat uberhaupt willen doen? Dat is nergens voor nodig.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:21 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik bevestig gewoon wat Molurus zegt. En zie ook mijn posts hierboven. Je kan een subjectieve ervaring niet objectief maken zonder het subjectieve aspect te verliezen. Zo, dat was 1 zin.
Dat is wat je wil doen als je iets wetenschappelijk wil aantonen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom zou je dat uberhaupt willen doen? Dat is nergens voor nodig.
Waarom zou dat niet kunnen? Jouw subjectiviteit houdt niet op te bestaan als ik objectief constateer dat jij een andere mening hebt dan ik.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:21 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik bevestig gewoon wat Molurus zegt. En zie ook mijn posts hierboven. Je kan een subjectieve ervaring niet objectief maken zonder het subjectieve aspect te verliezen. Zo, dat was 1 zin.
Niet per se. Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:23 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat is wat je wil doen als je iets wetenschappelijk wil aantonen.
Hoe weet je dat die andere persoon bewust is?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Juist wel. Als je nooit een ander bewust persoon ontmoet zal je nooit die betekenis kennen. Het gaat weldegelijk om de waarneming.
Een rekenmachine kan ook een andere mening hebben.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet kunnen? Jouw subjectiviteit houdt niet op te bestaan als ik objectief constateer dat jij een andere mening hebt dan ik.
Communicatie.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:24 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe weet je dat die andere persoon bewust is?
Met een computer kan je ook communiceren.quote:
Nogmaals, dat hangt af van wat je onder dit begrip verstaat. Als het betekent wat wij vanuit de empirie hebben geleerd, datgene dat ons heeft bijgebracht wat het woord betekent, dan kun je ook weten of iemand bewust is.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:24 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe weet je dat die andere persoon bewust is?
Ok. En dus? Je ontwijkt het punt.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:26 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Met een computer kan je ook communiceren.
Dat klopt ja. Twee verschillende rekenmachines zouden wel eens tot verschillende uitkomsten van dezelfde berekening kunnen komen. In de praktijk is dat nog best regelmatig het geval.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:25 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Een rekenmachine kan ook een andere mening hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |