Iets dat je waarneemt zegt niets over de wereld.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Afhankelijk van hoe je het begrip uitlegt:
1) alles dat we waarnemen
2) alles dat we potentieel kunnen waarnemen
3) alles dat bestaat ongeacht of het kan worden waargenomen.
Ik heb geen voorkeur voor de uitleg, zolang we maar weten over welke we het hebben.

Het is de definitie van de wereld. De werkelijkheid zou totaal anders kunnen zijn, of wellicht bestaat die geheel niet (solipsisme). In dat laatste geval hebben wij geen discussie, maar de illusie van een discussie en is dit antwoord de illusie van een antwoord.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:07 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Iets dat je waarneemt zegt niets over de wereld.

Het is de definitie van de wereld.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is de definitie van de wereld. De werkelijkheid zou totaal anders kunnen zijn, of wellicht bestaat die geheel niet (solipsisme). In dat laatste geval hebben wij geen discussie, maar de illusie van een discussie en is dit antwoord de illusie van een antwoord.

Dat is correct. Maar dat zegt dan weer niets over waar die dingen vandaan komen die er 'zijn'.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 22:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Je kan er eigenlijk niet over praten, de meest accurate beschrijving is dat het gewoon is.
Alles dat je erop plakt is een concept, een gedachte, een geloof, het rust allemaal op het simpele zijn.

Je bent je eigen tekst al vergeten op het moment dat je mijn reactie leest?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:12 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het is de definitie van de wereld.
Het? Wat is het dan? :p

"Kennis" impliceert voor mij ook een zeker niveau van begrip. Maar het is net hoe je het uitlegt.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:12 schreef Discombobulate het volgende:
De realiteit is dus voor ons mensen voornamelijk empirisch, maar is dat wat we kennis noemen?
Ik dacht dat het logisch positivisme e.d. al lang verworpen was. Kijk naar Wittgenstein o.a.

Precies.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:18 schreef tybo het volgende:
wat ik denk te begrijpen en misschien is dat niet veel maar als je alle concepten/betekenissen weg haalt dan is er niets, zelfs de hoogste waarheid is dan niets meer dan een concept Behalve dat er misschien een bewustzijn over blijft dat verbonden is met alles wat er is. Een soort staat van ZIJN, het is wat het is.

quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:18 schreef tybo het volgende:
wat ik denk te begrijpen en misschien is dat niet veel maar als je alle concepten/betekenissen weg haalt dan is er niets, zelfs de hoogste waarheid is dan niets meer dan een concept Behalve dat er misschien een bewustzijn over blijft dat verbonden is met alles wat er is. Een soort staat van ZIJN, het is wat het is.

Tja, het begrip kennis is een ontzettend lastige vraag. Ik durf niet te zeggen dat waarnemen een vorm van kennis is.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Kennis" impliceert voor mij ook een zeker niveau van begrip. Maar het is net hoe je het uitlegt.
Iets waarnemen is iets anders dan het ook begrijpen.

Letters kunnen precies formuleren. Net zoals een getal een precieze uitkomst kan zijn voor een juiste berekening.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:33 schreef Evolved het volgende:
[..]Hoe kun je hier nou 'precies' op antwoorden lol. Hier staan enkel letters.

Dit is ook niet iets wat het verstand kan begrijpen, omdat het verstand die diepte niet in kan gaan. Je kan het alleen maar ervaren. Maar dat zal heel moeilijk zijn voor mensen die alleen maar in het denken zitten.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:33 schreef Evolved het volgende:
[..]Hoe kun je hier nou 'precies' op antwoorden lol. Hier staan enkel letters.

Ik zou zeggen dat je alleen maar kan waarnemen, wat gelijk staat aan weten.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Tja, het begrip kennis is een ontzettend lastige vraag. Ik durf niet te zeggen dat waarnemen een vorm van kennis is.
Voor Russell e.d. was kennis datgene wat empirisch en verificationistisch verworfen kon worden (logisch positivisme). Quine heeft dat verworpen in een van zijn essay's. Ik weet het een, twee drie niet echt meer aangezien ik de bronnen niet paraat heb. Hoe dan ook, wanneer iemand iets waar neemt, waar spreken we dan van? Is kennis niet hetzelfde als waarnemen? Waarnemen in de zin van zowel begrijpen en waarnemen, of beide? Zo niet, wat voor vorm is waarnemen dan?
Stel dat ik een roos heb waargenomen en ik heb geen kennis opgedaan. Wat is datgene dan wat is waargenomen heb? Als het geen kennis is, wat dan?

Dit volgt nergens uit.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:18 schreef tybo het volgende:
wat ik denk te begrijpen en misschien is dat niet veel maar als je alle concepten/betekenissen weg haalt dan is er niets

Als je iets waarneemt waarmee je geen enkele associatie kunt vinden neem je het waarschijnlijk niet eens waar.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Stel dat ik een roos heb waargenomen en ik heb geen kennis opgedaan. Wat is datgene dan wat is waargenomen heb? Als het geen kennis is, wat dan?

Een waarneming. In mijn ervaring is het voor mensen wel buitengewoon lastig om het over hun waarnemingen te hebben zonder die waarnemingen te interpreteren. Zonder te veronderstellen dat ze kennis hebben van de waarneming.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe dan ook, wanneer iemand iets waar neemt, waar spreken we dan van? Is kennis niet hetzelfde als waarnemen? Waarnemen in de zin van zowel begrijpen en waarnemen, of beide? Zo niet, wat voor vorm is waarnemen dan?
Je hebt wel kennis opgedaan, je zou zelfs kunnen stellen dat je een roos hebt waargenomen. Alleen dat laatste weet je dan niet.quote:Op vrijdag 15 januari 2016 23:37 schreef Discombobulate het volgende:

Dat dus ja.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 10:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je iets waarneemt waarmee je geen enkele associatie kunt vinden neem je het waarschijnlijk niet eens waar.

Ah, dus alle onbewuste waarnemers nemen dus eigenlijk helemaal niets waar?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 10:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je iets waarneemt waarmee je geen enkele associatie kunt vinden neem je het waarschijnlijk niet eens waar.

Iets onbewust waarnemen en iets waarnemen zonder associatie lijken me verschillende dingen?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ah, dus alle onbewuste waarnemers nemen dus eigenlijk helemaal niets waar?
Hoe kan een metertje tijdens het double-slit experiment dan "waarnemen"?

Mij ook, maar is alles wat je associatief waarneemt niet bewust en alles wat je niet-associatief waarneemt onbewust?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iets onbewust waarnemen en iets waarnemen zonder associatie lijken me verschillende dingen?

Dit is een heel lastige.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat betekend waarnemen eigenlijk?

Je hebt het over technische mogelijkheden van verruimde waarneming en waar de waarnemer een bepaalde interpretatie aan geeft.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ah, dus alle onbewuste waarnemers nemen dus eigenlijk helemaal niets waar?
Hoe kan een metertje tijdens het double-slit experiment dan "waarnemen"?

Waarneming lijkt mij in grote mate gelijk te staan aan 'interactie'. Hoe 'diep' de waarneming dan is hangt vervolgens van de waarnemer af.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een heel lastige.
De beste poging in die richting die ik kan bedenken is de volgende:
"Verkeren in een staat die in zekere zin representatief is voor de omgeving (het onderwerp van waarneming) waarin je/het zich bevindt".
In deze uitleg neemt alles tot op bepaalde hoogte wel iets waar, dat realiseer ik me.Maar natuurlijk zit er best een groot verschil tussen een steen die nat is van de regen, en een mens die zijn eigen natheid interpreteert als 'er valt regen'.
Een natte steen heeft daarbij geen enkele associatie, geen enkele structurering van gegevens, zoals een mens die door de regen loopt dat wel heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |