* julekes heeft er nu al zin in.
Ik hoop alleen wel dat ook de lijsttrekkers van de kleine partijtjes worden uitgenodigd, anders is er geen ruk aan natuurlijk.
quote:zonde
Op vrijdag 22 november 2002 11:26 schreef CloudBox het volgende:
LN, Nawijn.com en Winnie.nu mogen met een verwachting van 0 tot 2 zetels niet eens meedoen aan het debat.
quote:Die worden niet uitgenodigd, dus veel lol zul je er niet aan hebben.
Op vrijdag 22 november 2002 11:25 schreef julekes het volgende:Ik hoop alleen wel dat ook de lijsttrekkers van de kleine partijtjes worden uitgenodigd, anders is er geen ruk aan natuurlijk.
De SP werd bij de vorige verkiezingen ook nog te klein bevonden, die zullen nu wel aan mogen schuiven. D66 kan het nu ook wel schudden denk ik.
quote:Ik denk dat een debat tussen de SP en de VVD meer vuurwerk oplevert dan een debat tussen D66 en VVD.
Op vrijdag 22 november 2002 11:28 schreef R@b het volgende:De SP werd bij de vorige verkiezingen ook nog te klein bevonden, die zullen nu wel aan mogen schuiven. D66 kan het nu ook wel schudden denk ik.
quote:Die zal wel uitgenodigd worden denk ik, omdat het een regeringspartij betreft.
Op vrijdag 22 november 2002 11:26 schreef CloudBox het volgende:Nawijn
Ik schat: CDA, VVD, PvdA, SP, LPF en GroenLinks.
quote:Want?
Op vrijdag 22 november 2002 11:30 schreef julekes het volgende:[..]
Ik denk dat een debat tussen de SP en de VVD meer vuurwerk oplevert dan een debat tussen D66 en VVD.
quote:Dat is denk ik een van de redenen dat Nawijn het debat van de afgelopen week heeft overleefd als demissionair minister. Een debat met een beschadigde lijsttrekker is natuurlijk altijd makkelijker.
Op vrijdag 22 november 2002 11:30 schreef R@b het volgende:[..]
Die zal wel uitgenodigd worden denk ik, omdat het een regeringspartij betreft.
quote:CDA, VVD, PvdA, SP en misschien LPF (op basis van het huidige aantal zetels). Zelfs GL moet al vrezen voor haar plekje, in de laatste campagne is meerdere keren gebleken dat 5 deelnemers aan een debat eigenlijk al teveel is.
Op vrijdag 22 november 2002 11:28 schreef R@b het volgende:[..]
Die worden niet uitgenodigd, dus veel lol zul je er niet aan hebben.
De SP werd bij de vorige verkiezingen ook nog te klein bevonden, die zullen nu wel aan mogen schuiven. D66 kan het nu ook wel schudden denk ik.
quote:gematigd links vs. rechts of zwaar links vs. rechts, nou dan weet ik het wel hoor.
Op vrijdag 22 november 2002 11:30 schreef CloudBox het volgende:[..]
Want?
quote:Ik heb weinig vertrouwen in de gekken, ze zullen weinig echte informatie toevoegen en alleen maar overal tegen aan gaan lopen schoppen. Ik heb me ook dood geergerd aan Fortuyn in alle debatten dus zal het met Ratelband wel niet veel beter worden aangezien ik met Fortuyn nog wel een beetje het idee had dat ie een beetje na kon denken.
Op vrijdag 22 november 2002 11:25 schreef julekes het volgende:
Met alle nieuwe mensen zoals Bos en Halsema, de oude garde, Balkenende , Marijnissen en Zalm, en de gekken Ratelband, Nawijn en De Jong* julekes heeft er nu al zin in.
Ik hoop alleen wel dat ook de lijsttrekkers van de kleine partijtjes worden uitgenodigd, anders is er geen ruk aan natuurlijk.
quote:halverwege januari schat ik
Op vrijdag 22 november 2002 11:39 schreef BazP het volgende:
Wanneer is het eerst volgende lijstrekkers debat eigenlijk?
quote:Dat denk ik ook. Thom de Graaff is sowieso niet echt een toegevoegde waarde in een debat.
Op vrijdag 22 november 2002 11:28 schreef R@b het volgende:[..]
Die worden niet uitgenodigd, dus veel lol zul je er niet aan hebben.
quote:Inderdaad, maar ik vrees het ergste.
Op vrijdag 22 november 2002 11:25 schreef julekes het volgende:Ik hoop alleen wel dat ook de lijsttrekkers van de kleine partijtjes worden uitgenodigd, anders is er geen ruk aan natuurlijk.
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 12:20 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Dat denk ik ook. Thom de Graaff is sowieso niet echt een toegevoegde waarde in een debat.
Zelfs als hij op TV verschijnt, worden de beelden vaag.
quote:Ik krijg er wat Anne Frank visioenen bij en een verhaal over een achteraf bijzonder heldere enige juiste keuze. Thom de Graaf als moraalridder van de 21e eeuw zal hij de komende verkiezingen als een ritueel gebaar nog één keer met zijn vingertje mogen wijzen naar ANDEREN?
Op vrijdag 22 november 2002 14:41 schreef M.ALTA het volgende:[..]
![]()
D66 ?
Thom de Graaff is nog kleurlozer, smaaklozer en reuklozer dan water.Zelfs als hij op TV verschijnt, worden de beelden vaag.
quote:Ik snap hier echt geen bout van.
Op vrijdag 22 november 2002 16:00 schreef hoppe het volgende:[..]
Ik krijg er wat Anne Frank visioenen bij en een verhaal over een achteraf bijzonder heldere enige juiste keuze. Thom de Graaf als moraalridder van de 21e eeuw zal hij de komende verkiezingen als een ritueel gebaar nog één keer met zijn vingertje mogen wijzen naar ANDEREN?
quote:Wat dacht je van JOHAN VLEMIX
Met alle nieuwe mensen zoals Bos en Halsema, de oude garde, Balkenende , Marijnissen en Zalm, en de gekken Ratelband, Nawijn en De Jong* julekes heeft er nu al zin in.
quote:Wat dacht je van JOHAN VLEMMIX
quote:Voor jou dan een uitleg:
Op vrijdag 22 november 2002 17:51 schreef Alcatraz het volgende:[..]
Ik snap hier echt geen bout van.
Nog één keer slaat op de laatste keer dat D66 vertegenwoordigd is in de kamer. Na deze verkiezingen zal het gebeurd zijn en haalt D66 mogelijk de kiesdrempel niet.
Het wijzende vingertje: D66 mag evenals Groen Links graag de goede gids spelen die de wijsheid in pacht heeft. Uiteraard heeft die goede gids zichzelf tot taak gesteld de arme onwetenden tegen wil en dank de eigen werkelijkheidsbeleving als enige moreel juiste waarheidsbevinding voor te houden.
quote:Zei Pim niet: die Thom, jongensachtige krullebol ?
Op vrijdag 22 november 2002 20:23 schreef hoppe het volgende:[..]
Voor jou dan een uitleg:
Thom de Graaf vond het nodig Pim Fortuyn als het grote kwaad neer te zetten door te gaan voorlezen uit Het Achterhuis van Anne Frank en vervolgens te insinueren dat een stem op Pim Fortuyn eenzelfde soort kwaad zou veroorzaken als Anne Frank beschreef. Een pathetische vertoning.Nog één keer slaat op de laatste keer dat D66 vertegenwoordigd is in de kamer. Na deze verkiezingen zal het gebeurd zijn en haalt D66 mogelijk de kiesdrempel niet.
Het wijzende vingertje: D66 mag evenals Groen Links graag de goede gids spelen die de wijsheid in pacht heeft. Uiteraard heeft die goede gids zichzelf tot taak gesteld de arme onwetenden tegen wil en dank de eigen werkelijkheidsbeleving als enige moreel juiste waarheidsbevinding voor te houden.
Die De Graaff is mij teveel nietszeggend.
quote:
HILVERSUM D66 is niet uitgenodigd voor het lijsttrekkersdebat van het Radio 1 Journaal op 12 januari. Gekozen is voor zes deelnemers (CDA, LPF, VVD, PvdA, SP en GroenLinks) waarbij D66 sneuvelt.bron: Teletekst
quote:Met het verschil natuurlijk dat D66 ook daadwerkelijk de waarheid in pacht heeft.
Op vrijdag 22 november 2002 20:23 schreef hoppe het volgende:
D66 mag evenals Groen Links graag de goede gids spelen die de wijsheid in pacht heeft.
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 21:24 schreef Kozzmic het volgende:[..]
voor de rest verheug ik me niks op de komende verkiezingscampagne, ik vond de vorige al niet om aan te zien, ik verwacht zeker geen verbetering.
Maar dat lukt niet omdat het onoverzichtelijk is zoveel lijsttrekkers, en het is niet interessant voor tv-kijkers denk ik. Gezichten die je goed kent zijn voornamelijk die van grote partijen, en die weten wel kijkers te trekken voor zo'n uitzending.
Begrijpelijk dat niet iedereen er kan zitten. Maar het zou toch leuk zijn als er een soort van alternatief lijsttrekkers debat zou zijn, een voor de kleine partijen. Okee, het trekt minder kijkers, maar het is wel zo eerlijk. Want het is idd jammer dat je pas mee mag doen als je er goed voor staat in de peilingen. Om wat te stijgen in die peilingen, heb je toch echt de media nodig. Okee, met goed je best doen in het land kan je ook ver komen, maar met media aandacht gaat het sneller. En het is zonde als je een partij hebt met goede ideeën en een grote partij alle aandacht krijgt omdat ie al veel zetels had of zo, maar verder eigenlijk nog voor weinig staat.
2 debatten met in de ene de ene helft van de grote en kleine partijen en in de 2e de andere helft is misschien ook wel wat.
Of een tournament
quote:D66 is midden, een ideaale regeringspartner voor zowel links als rechts.
Op vrijdag 22 november 2002 11:33 schreef julekes het volgende:[..]
gematigd links vs. rechts of zwaar links vs. rechts, nou dan weet ik het wel hoor.
quote:Als je GL er bijlaat dan moet D66 er ook bij. Die verschillen qua grootte weinig.
Op vrijdag 22 november 2002 11:30 schreef R@b het volgende:[..]
Die zal wel uitgenodigd worden denk ik, omdat het een regeringspartij betreft.
Ik denk alleen CDA, VVD, PvdA, SP en misschien LPF. 5 is wel de max imo.
quote:Maar ik had gelijk:
Op zaterdag 23 november 2002 00:43 schreef ghettoman het volgende:[..]
Als je GL er bijlaat dan moet D66 er ook bij. Die verschillen qua grootte weinig.
Ik denk alleen CDA, VVD, PvdA, SP en misschien LPF. 5 is wel de max imo.
quote:Dem, GL heeft daar imo net zo weinig te zoeken als D66. jammer.
Op zaterdag 23 november 2002 01:01 schreef R@b het volgende:[..]
Maar ik had gelijk:
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=24054
quote:Wel lekker overzichtelijk!
Vier partijen in verkiezingsdebat RTL4HILVERSUM - Aan het verkiezingsdebat van RTL doen vier lijsttrekkers mee. Op grond van de meest recente peilingen zijn Jan-Peter Balkenende (CDA), Wouter Bos (PvdA), Gerrit Zalm (VVD) en Jan Marijnissen (SP) voor het debat gevraagd.
Het debat staat onder leiding van politiek verslaggever Frits Wester en wordt op 3 januari rechtstreeks uitgezonden (RTL4, 21.30-23.15 uur). Aan het debat gaat een aparte voorbeschouwing vooraf. Onder leiding van Rick Nieman wordt het debat nabeschouwd door onder meer ex-minister Herman Heinsbroek.
http://nu.nl/news.jsp?n=91375&c=11
quote:Denk ook dat, hoewel GL en de LPF zeker een eigen authentieke stempel hebben, ze weinig meerwaarde hebben als je simpelweg een discussie wil houden. GL is prima te verdedigen door de SP en LPF simpel door enerzijds VVD en anderzijds CDA.
Op dinsdag 24 december 2002 00:00 schreef Kozzmic het volgende:
RTL4 nodigt slechts 4 partijen uit...
[..]Wel lekker overzichtelijk!
quote:Ben ik volledig met je eens, de nummer 2 van D66, die oorspronkelijk in het Europees parlement zat, komt volgens mij veel beter uit de verf. Zij is iemand die in een debat mijns inziens wel een zinvolle bijdrage kan leveren en in het algemeen veel stemmen (meer dan de Graaf is niet zo moeilijk) kan trekken. In het Europees parlement is ze in positieve zin erg opgevallen. Haar naam ontgaat me even, die heeft ze niet echt mee en ik wil geen spelfouten maken, dat staat zo lullig.
Op vrijdag 22 november 2002 14:41 schreef M.ALTA het volgende:[..]
![]()
D66 ?
Thom de Graaff is nog kleurlozer, smaaklozer en reuklozer dan water.Zelfs als hij op TV verschijnt, worden de beelden vaag.
quote:Ehmm ook al zou je gelijk hebben, dan nog zie ik niet in waarom een lijsttrekker niet het vermogen zou moeten hebben om zijn standpunten duidelijk over te brengen.
Op vrijdag 22 november 2002 21:05 schreef - het volgende:
mensen, thom de graaf is wel de meest intelligent overkomende man die de politiek rijk is op dit moment. hij mag dan misschien niet spectaculair zijn, geen grote bek hebben en weinig extreme standpunten hebben (op de volledige legalisatie van marihuana als speerpunt na dan), hij is wel heel erg slim en ook nog eens subtiel. maar ja, dat schijnt niet meer belangrijk te zijn in de nieuwe politiek.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je een erg intelligent persoon bent, het moeilijk is om naar het niveau van de gemiddelde kiezer te "schakelen", maar dat moet je wel kunnen als lijsttrekker. Mijns inziens ligt daar het grote probleem voor hem.
Zijn Anne Frank gedoe vond ik trouwens van weinig intelligentie getuigen, dat had beduidend intelligenter gekund.
quote:Imo veel verstandiger. LPF had er wel nog wel bij gemogen aangezien he teen regeringspartij is, maar GL en D66 horen er niet thuis imo. Die staan gewoon te slecht in de peilingen.
Op dinsdag 24 december 2002 00:00 schreef Kozzmic het volgende:
RTL4 nodigt slechts 4 partijen uit...
[..]Wel lekker overzichtelijk!
quote:
LPF en GroenLinks te klein voor RTL 4
Femke Halsema heeft geen idee waarom ze vrijdagavond niet mag aanschuiven bij het grote lijsttrekkersdebat van RTL 4. Ze vindt het wel een beetje raar, zegt ze. De aanvoerster van GroenLinks had het graag opgenomen tegen haar collega-lijsttrekkers. 'Ik sta al een maand in de startblokken voor een goed debat', zegt Halsema. Maar als het vrijdag eindelijk zover is, moet ze het op televisie bekijken.
Hetzelfde geldt voor LPF-leider Mat Herben, die eveneens tot zijn verbazing buiten de boot is gevallen. RTL 4 houdt het dit keer namelijk klein. Alleen de voormannen van de grote partijen CDA, VVD, PvdA en de SP zijn welkom aan de debattafel van presentator Frits Wester.Dat is balen voor de anderen, want er staat wat op het spel. Het RTL-debat in april, toen nog omlijst door de finale van de Soundmixshow, was goed voor meer dan twee miljoen kijkers, het hoogste aantal dat een politiek debat ooit scoorde. Protesten van de afvallers mochten de afgelopen weken niet baten: RTL toonde zich onverbiddellijk. Debatleider Frits Wester legt uit waarom: 'Je moet ergens de grens leggen. We hebben een uitzending van een uur. Als je met zijn zessen aan tafel gaat zitten, wordt het een kakofonie. Dat hebben we in de vorige campagne gezien.'
Als selectiecriterium geldt het zetelaantal in de recente peilingen. Wester: 'Daarom was nieuwkomer Pim Fortuyn er de vorige keer bij en dit keer de SP: dat wordt toch een politieke factor van belang. Als we GroenLinks en de LPF ook uitnodigen, zijn we op grond van de peilingen welhaast verplicht ook D66 en de ChristenUnie erbij te halen, anders wordt het pas echt arbitrair. Dan is dus het einde zoek.'Wester wil overigens niet verhullen dat hij het 'gezeur' meer dan zat is. De vorige keer kreeg RTL na afloop van de deelnemers het verwijt dat de opzet van het debat wat al te frivool was. Daarom eisten de deelnemende partijen dit keer inspraak in de aanpak. Wester: 'We waren zelf al van plan alle amusement- en showelementen weg te laten. We wilden alleen een voor- en een nabeschouwing rond het debat, maar zelfs daar wilde iedereen toch weer inspraak in hebben.'
Om ervan af te zijn, doet RTL de omlijsting nu in een apart programma, vanuit een andere studio, waar de lijsttrekkers zelf niet bij zijn. In dit programma komen oud-minister Herman Heinsbroek, Volkskrant-journalist Jan Tromp en logopediste Pauline van Aken als commentatoren in actie. Die laatste zal vooral letten op de non-verbale communicatie van de deelnemers.Voor LPF, GroenLinks en de andere kleintjes rest de schrale troost dat er nog meer kansen zijn. Tot 22 januari ontmoeten de lijsttrekkers elkaar nog bij Twee Vandaag (8 januari) en op Radio 1 (12 januari). Dit laatste is geen echt radiodebat, want het wordt voor het eerst ook op televisie uitgezonden. Op de avond van 21 januari is er ten slotte het debat van het Jeugdjournaal, later op de avond gevolgd door het traditionele lijsttrekkersdebat van de NOS. En dan zijn er nog de vele duo-confrontaties die de actualiteitenrubrieken organiseren. Netwerk trapt zondagavond af met Balkenende tegen Marijnissen.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1041227802734.html
quote:2 miljoen kijkers... Daar kan een politieke partij niet tegen opfolderen! Daarbij zal de opzet anders zijn dan vorig jaar. Dit keer wordt het puur een lijsttrekkersdebat. Amusements- en showelementen worden weggelaten. En met slechts 4 deelnemers zal het debat ook een stuk overzichtelijker zijn.
Op dinsdag 31 december 2002 12:34 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik zou geeneens uitgenodigd WILLEN worden bij die kindershow van RTL4. Sjeez, wat was dat erg.
Waarom geen appart debat voor de kleinere politieke partijen??
Bij elkaar zijn er heel wat Nederlanders die op die partijen stemmen.
Hoe serieus wordt de democratie genomen als de media alleen maar aandacht geeft aan de grote gevestigde partijen????
Daarnaast zou er eigenlijk altijd een kennismakingsdebat moeten zijn met de nieuwe politieke partijen die voor de 1e keer mee gaan doen aan de verkiezingen. Dat is toch onderdeel van de democratie?
De macht en de invloed van de media is zo groot, dat je soms wel van manipulatie zou kunnen spreken.
Dan kan je het de commerciele stations nog niet kwalijk nemen. Die gaan voor de kijkcijfers en de daaraan gekoppelde reclameblokken.
Maar de publieke omroep, gesubsidieerd door onze belastingelden. En echt niet alleen met het belastinggeld van de stemmers van grotere partijen.
Voor degene die intresse hebben in een nieuw en klein, maar integer partijtje.... zie http://www.avd-web.nl/index.php
gr. Afra
quote:
Politici zoeken stardom op tv
BAS SOETENHORST
Net de stroom jaaroverzichten achter de rug, en nu wacht de televisiekijker een nieuwe bezoeking. Tot aan 22 januari komt een stoet lijsttrekkers voorbij die de dagen vanuit Hilversumse studio's gaat vullen. Vanavond is het eerste grote lijsttrekkersdebat op RTL 4, dit weekeinde gevolgd door nog meer debatten en discussies, en de avonden daarna nóg veel meer.
De politieke partijen, die over het algemeen tegen slecht tot matig gevulde partijkassen aankijken, maken dankbaar gebruik van de gratis publiciteit die de omroepen bieden. De tv-campagne is mede te danken (of te wijten) aan Albert de Booij, een ondernemer die tot begin vorig jaar een complete leek was op het gebied van campagnevoeren.In de praktijk was hij na het vertrek van Pim Fortuyn bij Leefbaar Nederland diens campagneleider. Hij bedacht dat het zonde van het geld en de inspanning was om Fortuyn te laten optreden in zaaltjes in het land, en dat via tv-programma's veel meer effect kon worden gesorteerd. Het gevolg van het succes van die aanpak is dat de meeste partijen deze keer slechts een handvol grote avonden hebben georganiseerd en zich concentreren op tv-optredens.
De VVD vindt het niet meer nodig om, zoals bij de vorige twee verkiezingscampagnes, elke ochtend persconferenties te organiseren op het Binnenhof, in een poging het nieuws van de avondkranten en de radio te bepalen. De PvdA, die dit idee de vorige keer van de liberalen afkeek, doet het nog slechts mondjesmaat. Dat allemaal vanuit de gedachte dat in Hilversum alle deuren voor politici openstaan.
De vraag is of de programmamakers de plank niet misslaan door zo veel zendtijd in te ruimen voor een campagne die qua spanning wellicht niet in de schaduw van de vorige kan staan. Weliswaar mag Jan Marijnissen voor het eerst deelnemen aan de grote debatten, maar of dat tot groot spektakel leidt, staat nog te bezien. De kans is niet denkbeeldig dat de kijkcijfers op den duur tegenvallen, waardoor de partijen bij de volgende verkiezingen moeten terugvallen op de traditionele bijeenkomsten in rokerige zaaltjes.
Inmiddels begint het voornaamste thema van deze campagne zich af te tekenen: de economie, zoals de VVD al eerder voorzag. Gisteren gaf VVD-leider Gerrit Zalm op hoofdlijnen aan hoe hij wil reageren op de tegenvaller van niet minder dan tien miljard euro die het Centraal Planbureau (CPB) voor de volgende kabinetsperiode voorziet.
Het is een gigantisch bedrag dat de VVD wil bezuinigen, zelfs vergeleken bij de miljarden guldens die Ruud Lubbers bezuinigde, hetgeen hem zijn imago van no-nonsense premier bezorgde. Zalm wil 8,5 miljard extra bezuinigen en bepleit loonmatiging. De exacte invulling volgt maandag. Zalm daagde CDA en PvdA uit met eigen voorstellen te komen, zodat de kiezer weet waar hij aan toe is.Vandaag kwam GroenLinks als eerste met een alomvattend plan. Volgens financieel specialist Kees Vendrik is de helft van de tegenvaller die het CPB heeft becijferd, conjunctureel en moet er in feite geen tien, maar vijf miljard worden bezuinigd. Vendrik meent bovendien dat Zalm de zaken niet bij de naam noemt, door van loonmatiging te spreken waar hij doelt op ontkoppeling van lonen en uitkeringen. Zo is de toon te gezet voor een campagne die vaak zal gaan over technische kwesties: de invulling van bezuinigingen en lastenverzwaringen. Belangrijk, maar verre van meeslepend.
Wat de stembusstrijd wel bijzonder maakt, is het grote aantal nieuwe lijsttrekkers. PvdA, VVD, GroenLinks, de ChristenUnie, de LPF - alle hebben een debuterende nummer één (die hierboven nader wordt belicht). Alleen het CDA, de SP en D66 doen het met een vertrouwd gezicht.
Voorlopig lachen de peilingen Jan Peter Balkenende toe. Het weekblad Elsevier signaleerde onlangs dat de demissionaire CDA-premier 'beleidsimmuun' is geworden, waarmee wordt bedoeld dat hij niet wordt aangekeken op de chaos rondom hem. Balkenende vertoont de trekken van 'de teflonman', wie niets blijft aankleven.
Zijn staat van dienst als premier is desondanks niet indrukwekkend. Hij stond aan het hoofd van het kortst zittende naoorlogse kabinet, dat de incidenten, ruzies en rellen aaneenreeg en weinig van de grond kreeg. Dat het CDA er toch voor kiest Balkende centraal te stellen in zijn campagne, is geen strategische blunder. In een tijdsgewricht waarin, na alle razendsnelle machtswisselingen bij de partijen, er nauwelijks echt gezaghebbende leiders zijn, boezemt Balkenende vertrouwen in.Met Balkenende is Marijnissen de gedoodverfde winnaar. De SP-leider is deze dagen niet van de buis te slaan, of het nu gaat om de Top 2000, het jaaroverzicht van Kopspijkers of een politiek debat. De enige bedreiging voor hem zijn de hooggespannen verwachtingen, waardoor ook een ruime overwinning in de ogen van de buitenwacht nog een tegenvaller kan zijn. Net als in het verleden bij D66 zou de uitslag van de SP kunnen achterblijven bij de riante prognoses.
Thom de Graaf zal zich in ieder geval niet rijk rekenen. Gezien het slagveld in de nasleep van de vorige verkiezingen is het een klein wonder dat hij D66 nog aanvoert. Mocht hij op 22 januari weer een nederlaag incasseren, dan staat Lousewies van der Laan klaar om de failliete boedel over te nemen. Houdt De Graaf de schade beperkt, dan kan hij een belangrijke rol spelen in de kabinetsformatie.
De kans is reëel dat CDA en VVD D66 nodig hebben voor een stabiele meerderheid. Daarvoor zal De Graaf dan wel een fikse aanpassing van het Strategisch Akkoord eisen. De verwikkelingen na de verkiezingen zouden daarom wel eens interessanter kunnen zijn dan de verkiezingsstrijd zelf.
http://www.parool.nl/1041574512731.html
quote:Ik ben het ten dele met je eens. Bij de vorige campagne was er ook een debat tussen SP, CU en Leefbaar NL. Ik meen bij 2 Vandaag. Ik denk dat het ook wel interessant is om een debat te houden tussen een aantal partijen die nu nog niet in de Kamer zitten. Of een debat tussen LPF, AVD en Conservatieven.nl bijvoorbeeld. Alhoewel Ratelband en Winny de Jong natuurlijk wel de nodige aandacht krijgen.
Op dinsdag 31 december 2002 16:24 schreef Afra het volgende:
Waarom geen appart debat voor de kleinere politieke partijen??
Bij elkaar zijn er heel wat Nederlanders die op die partijen stemmen.
Hoe serieus wordt de democratie genomen als de media alleen maar aandacht geeft aan de grote gevestigde partijen????Daarnaast zou er eigenlijk altijd een kennismakingsdebat moeten zijn met de nieuwe politieke partijen die voor de 1e keer mee gaan doen aan de verkiezingen. Dat is toch onderdeel van de democratie?
Aan de andere kant schieten momenteel de partijen als paddestoelen uit de grond, zonder dat ze echt zicht hebben op politiek succes. Ik denk dat je van de media niet mag verwachten dat ze aan elke splinter aandacht gaan besteden. Daarbij is het zeker ook een verantwoordelijkheid van die partijen zelf om met bepaalde acties het nieuws te halen. De SP was daar als kleine partij erg goed in. Afwachten totdat NOVA je belt en klagen als ze je niet gebeld hebben zal niet helpen.
quote:
Hoe scoor je in een TV-debat?De verpakking
Charisma en uitstraling zijn essentieel voor een politicus op jacht naar stemmen. De inhoud is niet het enige dat stemmen trekt. Een lijsttrekker moet 'smoel' hebben en goed overkomen.Presentatie
Pauline van Aken is presentatrice en communicatiedeskundige. Als mediatrainer kijkt ze vrijdag mee met Rick Nieman naar de vier debatteerders: hoe doen ze het? Wie presenteert zich het beste? Klopt dat WAT ze zeggen met HOE ze dat zeggen?Kracht
Spreekt iemand krachtig, met overtuiging en rust of klinkt iemand nerveus of niet boeiend? Pauline herleidt dat uit bijvoorbeeld de ademhaling, de articulatie, het spreektempo en het gebruik van de stem. Zo geeft een snel verhaal zonder adempauze de luisteraar bijvoorbeeld geen kans om echt te horen wat wordt gezegd.Lichaamstaal
Daarnaast is volgens haar de lichaamstaal ook van groot belang bij een open, eerlijke en krachtige communicatie. Zaken als de zithouding (rechtop, voeten gelijk naast elkaar en stevig op de grond: kracht), de positie van de armen en handen (armen over elkaar voor de romp: niet open voor echte discussie), en de houding van het hoofd (scheef of juist recht) werken van nature ondersteunend bij de spraak. Als iemand krachtig spreekt en zijn zithouding wijst op het tegenovergestelde, dan wekt dat bij een kijker onbewust verwarring.Betrokkenheid
Verder is het voor een krachtige en overtuigende presentatie ook belangrijk dat je echt betrokken bent bij het gesprek. Dus niet maar een beetje erbij hangen (Ad Melkert), nee: je moet je gesprekspartners echt aankijken en menen wat je zegt. Ook merkt Pauline op dat het gebruik van gebaren hierbij veel kan zeggen. Let op de lichaamstaal: het gebruik van veel hand- en hoofdgebaren geeft kracht aan wat wordt gezegd. De spreker is dan echt enthousiast over wat hij beweert.bron: RTL4
quote:waarom was d66 er de vorige verkiezingen wel bij dan, die stonden in de peilingen ook lager dan bijv. de SP
Als selectiecriterium geldt het zetelaantal in de recente peilingen. Wester: 'Daarom was nieuwkomer Pim Fortuyn er de vorige keer bij en dit keer de SP: dat wordt toch een politieke factor van belang. Als we GroenLinks en de LPF ook uitnodigen, zijn we op grond van de peilingen welhaast verplicht ook D66 en de ChristenUnie erbij te halen, anders wordt het pas echt arbitrair. Dan is dus het einde zoek.'
Toen zei men: dat is een regeringspartij
nu zit de lpf nog in het kabinet en heeft ook nogeens 26 zetels maar die mogen niet komen. Belachelijk
quote:
Vanmorgen werd ik bij de Tweede Kamer opgewacht door RTL 4 die een opname wilden maken in verband met het lijsttrekkersdebat van vanavond. Men wist mij al mee te delen dat Marijnissen vooral zijn pijlen op mij zal richten. Dat lijkt me prima want de verschillen tussen SP en VVD zijn hemelsbreed. Wij stellen de economie voorop, Marijnissen wil vooral een enorme nivelleringsoperatie uitvoeren en fors de lasten verzwaren voor het bedrijfsleven en voor de burgers.
quote:
Zalm wil een kussentje? Dan krijgt hij een kussentje
Netwerk-hoofdredacteur Kees Boonman kreeg de afmelding van LPF-lijsttrekker Mat Herben pas afgelopen dinsdag binnen. Boonman: 'Herben zei ons letterlijk dat hij geen prioriteit geeft aan programma's als Netwerk. Hij vertelde dat hij liever in Hart van Nederland of op lokale zenders zit. Nou ja, wij zijn dus uitgepraat met hem. We gaan niet op onze knieen.' Het is maar één van de voorbeelden waaruit blijkt dat politici tijdens de huidige campagne steeds selectiever worden in hun media-optredens. 'Politici willen wel veel optreden, maar niet te veel risico nemen', zegt Boonman. 'Hun campagneleiders kiezen steeds vaker voor programma's waarin ze niet al te kritisch worden benaderd.' Campagneleiders stellen ook steeds meer eisen voor een tv-optreden, vindt hij. Met bijna alle programma's wordt onderhandeld over onderwerpen, setting, en debatkandidaten. 'Ze willen het liefst zelf bepalen tegenover wie ze zitten, hoe lang ze spreken, en welke vragen ze krijgen.'Parlementair journalist Frits Wester, die vrijdagavond het lijsttrekkersdebat op RTL 4 leidde, beaamt dat de druk vanuit de campagneteams op televisieprogramma's toeneemt. 'We hadden in eerste instantie een programmavoorstel waarin Herman Heinsbroek en Volkskrant-journalist Jan Tromp de voor- en nabeschouwing zouden houden. Maar de PvdA, de VVD en het CDA wensten niet beoordeeld te worden door Heinsbroek en de VVD vond Jan Tromp te links. Ook had iedereen iets te zeuren over de communicatie-deskundige. Daarom hebben we hen in aparte programma's gezet. Konden de voorlichters er ook niet meer over steggelen.'
Maar sommige eisen gaan verder dan dat. Buitenhof ontving tijdens de vorige campagne vragen over de kleur en de hoogte van de stoelen. En Wester zou volgens ingewijden zelfs een telefoontje hebben gehad van de voorlichters van Zalm: die eisten dat Zalm een extra kussentje op zijn stoel zou krijgen, omdat hij anders zo klein leek naast Balkenende. Het extra kussentje kwam er.
Campagneleiders willen ook van tevoren weten op welke plek hun lijsttrekkers zitten en hoeveel spreektijd ze kunnen claimen. Politiek redacteur Simone van Geest van Buitenhof: 'Bij het debat dat we tijdens de vorige verkiezingen hielden, werd afgesproken wie als eerste op een bepaald thema mocht reageren. Op zondagochtend bleek ineens dat ik me had vergist, waardoor Balkenende twee keer niet mocht beginnen. Het CDA was ontstemd. Gelukkig was Ad Melkert die dag zo sportief om een van zijn onderwerpen af te staan.'
De meeste tv-journalisten zeggen geen vragen van tevoren te verklappen of toe te geven aan extreme eisen. Toch is onderhandelen dagelijkse praktijk en wordt een deel van de verzoeken ingewilligd, vooral wanneer er gedebatteerd moet worden.
De enige partij die volgens de tv-journalistiek nergens moeilijk over doet is de SP. Maar de rest? Wester: 'Politici zijn tegenwoordig bereid om op nieuwjaarsdag de zee in te duiken of soep te scheppen om maar op het Journaal te komen. Maar voor debatteren? Daarvoor hebben ze meer koudwatervrees dan voor de Noordzee.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1041575410198.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |