abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159063433
Mijn vrouw is zwanger, ik 31 en zij 33, ons eerste kindje. We zijn beiden gezond en we hebben geen gekke dingen in de familie zitten zoals ziektes of familieleden met downsyndroom.

Toch sta je voor de keuze, wel of geen combinatietest doen. Het geeft wellicht extra overbodige stress tijdens de zwangerschap en ook kunnen er een heleboel andere complicaties plaats vinden dat je niet met een combinatietest kan tegengaan (of vooraf kan onderzoeken). Aan de andere kant zou ik een kindje met downsyndroom heel erg moeilijk vinden om mee om te gaan, liever niet zoals 99,99% van Nederland dat zou willen (neem ik aan).

Zou jij in ons geval een combinatietest doen? En leg uit waarom.

Poll: Combinatietest
Ja
Nee
Misschien
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_159063451
Is eventuele stress niet gewoon waard om te weten waar je aan toe bent?
pi_159063501
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2016 10:35 schreef TARDIS. het volgende:
Wellicht, maar aan de andere kant lees ik ook verhalen dat er niets mee valt uit te sluiten. Zo las ik een verhaal van iemand dat ze een 1 op 70 kans hadden om een kind met downsyndroom te krijgen (wat tot veel verdriet heeft geleid). Alsnog een kleine kans maar wel een verhoogd risico. Daarna een vruchtwaterpunctie hetgeen dat kan leiden tot een miskraam (wat wij al 2x mee hebben gemaakt, dus dat wil je niet nog een keer). En uiteindelijk hadden zij wel een gezond kindje gekregen (gelukkig).

Voors en tegens voor ons dus :{
pi_159063507
Plus dat dit niet iets is wat ik af zou laten hangen van vreemden op het internet, dit is zo persoonlijk en iets wat je eigenlijk alleen kan beslissen wanneer het goed voelt als ouders.
pi_159063528
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2016 10:39 schreef TARDIS. het volgende:
Plus dat dit niet iets is wat ik af zou laten hangen van vreemden op het internet, dit is zo persoonlijk en iets wat je eigenlijk alleen kan beslissen wanneer het goed voelt als ouders.
Ik weet dus niet wat er mee te doen, daarom vraag ik hier om ervaringen. Maar in essentie heb je gelijk.
pi_159063550
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2016 10:35 schreef TARDIS. het volgende:
Op zich wel; maar de combinatietest geeft geen absolute uitslag .Ik (mijn vrouw) heeft het bij beide keren gedaan. Eerste kind <1/5000; rustige zwangerschap gehad. Tweede kind 1/125, is officieel geen verhoogde kans (dat is het pas bij >1/100) maar dat leverde haar behoorlijk wat stress op, juist omdat het dicht bij die grens zat, en het klinkt alsof de kans best aanzienlijk is (hangt ook af van je eigen redenatie af).

Kortom ze kon pas echt gerust zijn toen ons tweede kind geboren was en bleek dat ze gezond was... Dat gezegd hebbende, zou ik het denk ik sowieso doen, maar bedenk van te voren of een dergelijk iets bij jou stress op kan leveren of niet.
  woensdag 13 januari 2016 @ 10:50:54 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_159063717
Ik lees dit argument bijna altijd, maar wel of geen Downsyndroom in de familie zegt niks he.
De combinatietest checkt daarnaast ook alleen drie chromosoomafwijkingen, trisomie 13, 18 en 21. Dus of ziekte in de familie voorkomt is ook niet relevant.

De afweging is dus echt puur persoonlijk. Maar ik neem aan dat je die voorlichting ook hebt gekregen bij je verloskundige. Het is een kansberekening. En de één vindt dat fijn en de ander niet. Ik ga je poll dus ook niet beantwoorden omdat alleen jullie de keuze kunnen maken. Er zijn dus geen goede of slechte antwoorden.

[ Bericht 3% gewijzigd door SQ op 13-01-2016 12:04:22 ]
disclaimer
pi_159063776
voor ons was het niet eens een kwestie, we hebben er thuis eigenlijk ook amper over gepraat.
was voor ons een must om te doen.
pi_159064097
In hoeverre zou een eventuele vruchtwaterpunctie (als mogelijk gevolg) een downsyndroom kunnen detecteren? Is dat dan nog steeds een kansberekening?
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:13:38 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_159064110
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:12 schreef Apekoek het volgende:
In hoeverre zou een eventuele vruchtwaterpunctie (als mogelijk gevolg) een downsyndroom kunnen detecteren? Is dat dan nog steeds een kansberekening?
Nee, een vruchtwaterpunctie geeft uitsluitsel.
disclaimer
pi_159064117
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:13 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nee, een vruchtwaterpunctie geeft uitsluitsel.
Ok.
pi_159064203
Het blijft inderdaad een hele persoonlijke keuze. Wij hebben de test wel gedaan bij onze tweeling, niet zozeer vanwege down maar wel voor de 2 andere afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn. En in geval van down zouden we dat vooraf willen weten.
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:19:24 #13
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_159064212
Ik heb het niet gedaan omdat ik niet veel kan met een kansberekening en ik geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilde. Ik zou het nu eerder doen en dan eventueel nog de nipt
(al geeft die wel valse positives af en dat er dan dus geen down is)
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  † In Memoriam † woensdag 13 januari 2016 @ 11:40:18 #14
43556 miss_dynastie
pi_159064643
Ik zou het niet doen, maar wel voor de Nipt gaan in België. Ik heb helemaal niks met kansberekeningen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:19 schreef Moppert het volgende:
Ik heb het niet gedaan omdat ik niet veel kan met een kansberekening en ik geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilde. Ik zou het nu eerder doen en dan eventueel nog de nipt
(al geeft die wel valse positives af en dat er dan dus geen down is)
Maar dan wordt er altijd nog een vruchtwaterpunctie gedaan toch (indien de ouder(s) dat willen), voor zover ik heb begrepen?
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:41:12 #15
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_159064656
Ja klopt dan doen ze inderdaad een vruchtwaterpunctie, die zou ik dan dus afslaan :)
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_159064859
Vind het een erg moeilijke beslissing. Ze heeft al 2 miskramen gehad en dan is een vruchtwaterpunctie extra moeilijk in de wetenschap dat dat een miskraam kan opleveren. Aan de andere kant is slechts een combinatietest nog niet heel ingrijpend.

Wat is de Nipt in België dan? Wat is daar anders aan?
pi_159065112
Ik krijg de indruk dat je niet bijzonder volledig bent gecounseld bij de verloskundige of gynaecoloog. In plaats van een poll te voeren, zou ik als ik jou was even je zorgverlener bellen om nog een gesprek hierover te hebben. Verder kun je je nog even kijken op www.prenatalescreening.nl waar je alle feitelijke informatie nog even op een rij kan zetten.
De keuze voor een vruchtwaterpunctie kun je even parkeren, daar kom je niet op voorhand voor in aanmerking. De routing in Nederland is eerst een combinatietest en bij een verhoogd risico voor 1 van de 3 aandoeningen (trisomie 13, 18 en 21), kom je in aanmerking voor vervolgonderzoek. Meestal is dat de NIPT, soms alleen een punctie, afhankelijk van omstandigheden. Een verhoogd risico is overigens een kans groter dan 1:200, itt wat iemand hiervoor me postte. In perspectief: 1:200 is hetzelfde als 0,5%.
pi_159065475
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:01 schreef WupWup het volgende:
Een verhoogd risico is overigens een kans groter dan 1:200, itt wat iemand hiervoor me postte. In perspectief: 1:200 is hetzelfde als 0,5%.
Oh sorry, kan wel; ik vond het allemaal minimaal in ieder geval. Dan was het bij ons 1:210 of iets dergelijks. Hoe dan ook; zoals ze bij de praktijk zeiden hoefden we geen zorgen te maken, omdat er geen verhoogde kans was. Wat ik daar zo scheef in vond, is dat het maar 1:195 hoeft te zijn en je moet je in een keer wel zorgen gaan maken.

Tel daarbij op dat ze het doen op basis van meerdere factoren, waaronder leeftijd en mijn vrouw een maand later een jaar ouder zou worden, en daarmee misschien wel in een keer tot de "verhoogde" risico groepen zou horen, zorgden vooral voor meer onzekerheden.

Als je inderdaad echter zekerheid wilt; ga dan voor NIPT. Maak er een leuk weekendje Antwerpen van; heb je er zelf ook nog wat aan.
  woensdag 13 januari 2016 @ 12:21:43 #19
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_159065556
Voor de Nipt hoef je niet meer naar België toe!
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_159065670
De verloskundige heeft ons niet verteld over de Nipt, maar dat is dus iets anders als de combinatietest?
  † In Memoriam † woensdag 13 januari 2016 @ 12:29:03 #21
43556 miss_dynastie
pi_159065725
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:21 schreef Moppert het volgende:
Voor de Nipt hoef je niet meer naar België toe!
Ook zonder combinatietest-indicatie? Zou mooi zijn!
pi_159066540
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Apekoek het volgende:
De verloskundige heeft ons niet verteld over de Nipt, maar dat is dus iets anders als de combinatietest?
Hoe ver is ze nu?

En ja, dat is een ander onderzoek. Ik raad je aan te bellen en uit te leggen dat je het lastig vindt. Zorg dat je goed advies krijgt, bij je vk of gyn. Geef het aan als je het niet begrijpt, dan leggen ze het nog maar eens uit.
Home is where the O+ is...
pi_159066628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Apekoek het volgende:
De NIPT is ook een screeningstest, maar dan wel eentje die een uitslag met 98% zekerheid kan geven. Het is een bloedtest, dus zonder gevaar voor de zwangerschap. De reden dat je vlk dit niet heeft verteld, is omdat het nog niet standaard mag worden aangeboden. De NIPT wordt in NL alleen nog na verhoogd risico uit de combinatietest en in onderzoeksverband aangeboden.
Je kunt hem tegenwoordig inderdaad zelf aanvragen. De kosten zijn ook voor eigen rekening, ong 550 euro.
pi_159067170
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:07 schreef WupWup het volgende:

[..]

De NIPT is ook een screeningstest, maar dan wel eentje die een uitslag met 98% zekerheid kan geven. Het is een bloedtest, dus zonder gevaar voor de zwangerschap. De reden dat je vlk dit niet heeft verteld, is omdat het nog niet standaard mag worden aangeboden. De NIPT wordt in NL alleen nog na verhoogd risico uit de combinatietest en in onderzoeksverband aangeboden.
Je kunt hem tegenwoordig inderdaad zelf aanvragen. De kosten zijn ook voor eigen rekening, ong 550 euro.
Ok, mijn redenatie klopt wellicht niet helemaal maar wanneer je een kans van 1 op 200 hebt dmv de combinatietest dan heb je 0,5% kans op een kindje met down. Dan heb je eigenlijk ook al 99,5% kans dat het goed gaat, ook al een behoorlijke zekerheid. Bij 1 op 1000 is het zelfs slechts 0,1% kans.

Al is het niet helemaal vergelijkbaar inderdaad.
pi_159067390
Wij hebben het wel laten doen omdat we wat ouder zijn.
Er volgde een onverwacht goede score uit. Geen vervolgtesten laten doen (NIPT was voor ons nog een optie), vlokkentest werd juist afgeraden omdat de score zo goed was, kans was groter op een miskraam dan een kindje met Down.
Inmiddels trotse ouders van een gezond kindje.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_159067481
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:35 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wij hebben het wel laten doen omdat we wat ouder zijn.
Er volgde een onverwacht goede score uit. Geen vervolgtesten laten doen (NIPT was voor ons nog een optie), vlokkentest werd juist afgeraden omdat de score zo goed was, kans was groter op een miskraam dan een kindje met Down.
Inmiddels trotse ouders van een gezond kindje.
Welke leeftijd destijds?
  woensdag 13 januari 2016 @ 13:41:01 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_159067554
ik heb 'm overigens ook wél laten doen, vooral omdat wij er al vrij snel over uit waren dat we geen kindje met een ernstige afwijking op de wereld willen zetten.
Ik was 33 en had op alle afwijkingen een kans van 1:5000. Ik had wel vervolgonderzoek laten plegen bij verhoogde kans. Het is ook maar wat je met die informatie wil doen.
disclaimer
pi_159067709
Let wel op: Als de combinatietest een extreem verhoogd risico aangeeft kom je niet meer in aanmerking voor de NIPT. Bij de nekplooimeting van ons kindje met 11 weken werd een dusdanig verdikte nekplooi gemeten (dikker dan 6mm) dat er alleen nog een vlokkentest of vruchtwaterpunctie werd gedaan.

Uit de vlokkentest kwam een definitieve uitsluiting van Down en Trisomie. Ook is er verder genetisch onderzoek gedaan (array) naar andere chromosoomafwijkingen. Daar kwam ook niks uit. Met de 20-weken echo was de nekplooi nog steeds verdikt. Er is toen een DNA-onderzoek gedaan naar het syndroom van Noonan. Ook negatief. Nu ben ik 31 weken zwanger en lijkt alles goed te gaan en het jongetje gezond te zijn. Al weten we dat natuurlijk pas helemaal zeker na de bevalling. Dus achteraf was het allemaal 'voor niks'.

Alle onderzoeken hebben ons heel veel spanning opgeleverd. Ik zit zelf in de ziektewet tot mijn verlof begint en mijn man was er ook kapot van. Ook al gaat het nu goed, het was een spannende periode en gewoon geen leuke zwangerschap.

Maar toch zou ik het weer doen. Ik wil namelijk weten wat er aan de hand is, en dan in elk geval alle informatie hebben die er te verzamelen valt. Ook al zijn het kansberekeningen, op basis van die kansen kun je in elk geval besluiten tot verder onderzoek. Niks laten onderzoeken past niet bij ons, maar dat is dus een heel persoonlijke beslissling.
pi_159068888
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:38 schreef Apekoek het volgende:
Welke leeftijd destijds?
Rond de veertig allebei. Daarom ook verhoogde kans op problemen.
We hadden al bedacht in ieder geval de combinatietest te laten doen, heeft immers zeer beperkt risico. Ook al wel van te voren bedacht dat een kindje met Down ook welkom zou zijn. Dat moet je je van te voren wel al bedenken, want dat bepaalt natuurlijk ook deels de vervolgstappen. Wij konden het in ieder geval van te voren niet over ons hart krijgen al te beslissen om het weg te laten halen bij een bepaald percentage, dan hadden we verder onderzoek gedaan.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_159069010
Ik heb bij de eerste geen combinatietest laten doen, maar bij de tweede wel.
Juist omdat ik toen al een ventje had rondlopen. Als er een afwijking naar voren was gekomen had ik de mogelijkheid om ons er goed op voor te bereiden...
pi_159069301
Wij hebben het niet laten testen, omdat we niets met het antwoord zouden kunnen. 1 op zoveel, wat zegt dat nou? Je kunt nog steeds die ene zijn, maar dat hoeft net zo goed niet.
  woensdag 13 januari 2016 @ 14:48:17 #32
437909 GVman
korte tekst
pi_159069409
Vanwege een TESE/ICSI zwangerschap kwamen wij in aanmerking voor prenatale diagnostiek. Wij hebben dat laten doen, in het ziekenhuis. Wij hebben dat laten doen en het leidde tot een mooie uitkomst.
ruimte gereserveerd voor signature...
pi_159069446
Iedereen moet dit inderdaad voor zich bepalen en zich niet laten intimideren of het overgrote deel 'ja' of 'nee' zal stemmen.

Ik heb bij allebei de kinderen de combinatietest laten doen. Momenteel zwanger van nr. 3 en ook hier zal dat bij gebeuren.

De reden:
Zoveel mogelijk uitsluiten dat ik een (zwaar) gehandicapt kindje op de wereld zal zetten.

Mocht het na een goede uitslag van de combinatietest en 20-wekenecho alsnog gebeuren, so be it. Maar dan heb ik voor mijn gevoel al het mogelijke gedaan om het uit te sluiten.

Ik heb in de afgelopen 30 jaar genoeg gezien op het gebied van gehandicaptenverzorging, aangezien mijn zus verstandelijk beperkt is.
pi_159073817
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:49 schreef Apekoek het volgende:
Vind het een erg moeilijke beslissing. Ze heeft al 2 miskramen gehad en dan is een vruchtwaterpunctie extra moeilijk in de wetenschap dat dat een miskraam kan opleveren. Aan de andere kant is slechts een combinatietest nog niet heel ingrijpend.

Wat is de Nipt in België dan? Wat is daar anders aan?
Maar als je kindje dus down heeft dan breken jullie de zwangerschap dus af?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_159074312
Wij hebben het ook gewoon laten doen, vergelijkbare leeftijden als TS en drie miskramen achter de rug. Score was op alle drie de afwijkingen >1:5000 maar anders hadden we gewoon een vruchtwaterpunctie laten doen ondanks de voorgaande miskramen gewoon omdat we het willen weten voor zover mogelijk.
pi_159121549
wij hebben het niet laten doen 6 jaar terug. ik was toen 38, dus wel een verhoogde kans. ik ben zelf statisticus en besef wat kansen zeggen. vervolgonderzoek wilden we niet, ivm de verhoogde kans op een miskraam, die in ons geval nog hoger werd, want tweeling dus alles dubbel. plus dat wij zoiets hebben van "down of niet, het is ons kind en dus welkom".

down syndroom is de ergste niet qua chromosoomafwijkingen. dat gezegd hebbend; bij onze tweeling was er eentje met en eentje zonder down. tsja. wat hadden we moeten doen dan wanneer we wel getest hadden? selectieve abortus is mogelijk, maar risicovol. dus ik sta nog altijd achter die beslissing want het had niks uitgemaakt. uitgebreidere medische controles hadden we al, want tweeling. hou er rekening mee dat een kindje met down vaak (maar niet altijd) ook fysiek vanalles mankeert. zo ook onze zoon, die uiteindelijk na 4 maanden stierf na nooit thuis geweest te zijn.

kies gewoon lekker voor jezelf en je vrouw. jullie kind, jullie keuze, laat de rest van de wereld dan fijn de rambam krijgen en trek je niks aan van andermans oordeel, want iedereen heeft hier wel een mening over ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_159253490
@simmu: Dat klinkt als mijn mening :o Geen tweeling, maar wel de beslissing die komende week moet worden gemaakt. Ik geloof dat het 'm niet gaat worden.

@apekoek: Volgens mij kun je jezelf en je vrouw het beste twee vragen stellen:
1. Wat zou je doen als je wist dat je een kindje met Down kreeg? (afbreken ja/nee)
2. Wat zou je doen als je wist dat de combitest een verhoogde kans aangeeft? (vervolgdiagnostiek ja/nee)

Vooral als 1 ja is, snap ik de keuze voor de combitest heel goed. Over die vervolgdiagnostiek moet je je echt even goed laten voorlichten. Even uit mijn hoofd: Bij een verhoogde kans kun je (mits niet te hoog) ook de NIPT doen. Als die dan (met 99% zekerheid) positief is, volgt er alsnog een vlokkentest/vruchtwaterpunctie.

Persoonlijk zouden mijn antwoorden op de twee vragen zijn: 1. Nee. 2. Nee. Ik kan niet echt leven met het afbreken van een zwangerschap vanwege een 'kans'. Maar dit is zo persoonlijk, dat ik het - heel toepasselijk - een beetje apekoek vind om daar een poll over uit te schrijven.

Succes met de keuze :)

Damn, en intussen zijn wij er uit wat we doen. Bedankt daarvoor ;)
pi_159253703
Maar ze testen niet alleen op Down he? Ook op Edwards en Patau, twee aandoeningen die (bij mijn weten) niet met het leven verenigbaar zijn.

Zelf nog niet bezig met kindjes, maar tegen die tijd denk ik dat ik wel voor de combinatietest zou gaan. Vooral dus voor die twee andere aandoeningen. Ook al zijn ze nog zo zeldzaam, hoe eerder je dit weet hoe eerder er actie ondernomen kan worden (ik krijg het niet goed verwoord, maar afbreken bij 12 weken lijkt mij "minder erg" dan dat je er pas bij de 20 weken echo achter komt.).
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  woensdag 20 januari 2016 @ 14:04:29 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_159253787
Bij de twintig weken echo kom je daar ook niet zonder meer achter. Dit soort syndromen zijn niet altijd even goed zichtbaar op een echo.
disclaimer
pi_159265025
Wij hebben 1 kindje en de combinatietest niet laten doen. Van te voren zei ik altijd dat ik absoluut een test wilde omdat ik geen kindje wilde met een beperking, maar toen ik eenmaal zwanger was wist ik dat ik de zwangerschap nooit zou kunnen laten afbreken, ongeacht de uitkomst van een test. Daarbij zeiden onze vk en echografiste dat trisomy 13 en 18 ook uit vervolgecho's zouden blijken, dus daar vertrouwden we op.

De rest van de zwangerschap heb ik mij er ook niet druk om gemaakt, en ik weet dat ik dat wel zou hebben gedaan wanneer de kansberekening bijvoorbeeld 1:500 zou zijn geweest. Bij een eventueel volgende kindje zou ik het wel doen, puur om te weten wat me te wachten zou staan omdat we al een kindje hebben. Mijn man's zusje is zwaar geestelijk gehandicapt en hij zal later haar voogd worden, mocht er iets met mijn schoonouders gebeuren. Ik weet niet of ik dat van mijn dochter wil vragen.
Sarcasme. Herken het.
pi_159265421
Wij gaan de test niet doen. Ik ben al zo onzeker over alles wat met mijn lichaam te maken heeft dat 'een kans op' mij totaal niet gaat helpen om wat zekerheid in de zwangerschap te krijgen. De nadelen wegen voor ons niet op tegen de voordelen.
En mocht het kindje down hebben, zou ik (wij) het niet over ons hart kunnen krijgen om de zwangerschap af te laten breken.
pi_159265897
Voor iedereen die zegt dat ze niks kunnen met 'een kans op': vind je dan geen geruststelling in de eventuele vervolgonderzoeken die je bij een verhoogde kans op een chromosoomafwijking kan laten doen?

Stel je krijgt te horen: 'Er is een kans van 1:200 op Down/Edwards/Patau'. Dan heb je dus de mogelijkheid om verder te testen, waardoor ze die syndromen kunnen uitsluiten of bevestigen. Dan is de kans veranderd in een zekerheid.

Bij Down weet ik niet wat we gedaan hadden, maar Edwards en Patau zijn niet met het leven verenigbaar, en dan had het me vreselijk geleken om de hele zwangerschap uit te dragen en dan te bevallen van een kind dat maar heel kort zou leven.
pi_159266233
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 20:59 schreef Razztwizzle het volgende:
Voor iedereen die zegt dat ze niks kunnen met 'een kans op': vind je dan geen geruststelling in de eventuele vervolgonderzoeken die je bij een verhoogde kans op een chromosoomafwijking kan laten doen?

Stel je krijgt te horen: 'Er is een kans van 1:200 op Down/Edwards/Patau'. Dan heb je dus de mogelijkheid om verder te testen, waardoor ze die syndromen kunnen uitsluiten of bevestigen. Dan is de kans veranderd in een zekerheid.

Bij Down weet ik niet wat we gedaan hadden, maar Edwards en Patau zijn niet met het leven verenigbaar, en dan had het me vreselijk geleken om de hele zwangerschap uit te dragen en dan te bevallen van een kind dat maar heel kort zou leven.
Wat ik er van begrepen heb krijg je die vervolgonderzoeken pas bij een kans hoger dan 1:200. Dan heb je dus ook de kans dat het pak hem beet 1:400 is en dan kan je er nog helemaal niks mee. En inderdaad een hele zwangerschap een kindje dragen van een kind dat maar kort kan leven... Ja dat lijkt mij ook vreselijk. Dit voelt voor ons alleen als de beste keuze, lastig uitleggen.
pi_159273781
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 14:04 schreef Stormqueen het volgende:
Bij de twintig weken echo kom je daar ook niet zonder meer achter. Dit soort syndromen zijn niet altijd even goed zichtbaar op een echo.
bij onze kiro was het niet meteen duidelijk dat hij downsyndroom had zelfs. de testen werden georderd om dingen uit te sluiten vanwege de vroeggeboorte, dat daar down uitkwam was voor iedereen een verrassing ;)
pi_159621686
We zijn toch wel vrij goed uit de combinatie test gekomen De slechtste score was 1:800 wanneer het gaat om het downsyndroom en dat is gelukkig ver buiten de risico groep.

Wel werd er een iets verdikte nek plooi gezien, maar ook maar echt net buiten de standaard marge/range. Er werd verteld dat dit (nog) geen reden tot zorgen is. Bij de echo (na 13 weken) om de organen te checken werd min of meer vastgesteld dat de nek plooi er momenteel goed uitziet en ook niet echt verdikt lijkt te zijn (binnen de marges). Ook zien de organen er goed uit.

Toch was de dokter verplicht om ons op de hoogte te stellen dat wij een test kunnen uitvoeren omtrent translocatie (chromosoomafwijking) aangezien wij al 2 miskramen hebben gehad voor de leeftijd van 35 jaar (en nog geen kinderen hebben).

Nu dus de twijfel, verder onderzoeken of het op ons af laten komen zoals het is. Wanneer is het voldoende?
pi_159628467
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 14:13 schreef Apekoek het volgende:
We zijn toch wel vrij goed uit de combinatie test gekomen De slechtste score was 1:800 wanneer het gaat om het downsyndroom en dat is gelukkig ver buiten de risico groep.

Wel werd er een iets verdikte nek plooi gezien, maar ook maar echt net buiten de standaard marge/range. Er werd verteld dat dit (nog) geen reden tot zorgen is. Bij de echo (na 13 weken) om de organen te checken werd min of meer vastgesteld dat de nek plooi er momenteel goed uitziet en ook niet echt verdikt lijkt te zijn (binnen de marges). Ook zien de organen er goed uit.

Toch was de dokter verplicht om ons op de hoogte te stellen dat wij een test kunnen uitvoeren omtrent translocatie (chromosoomafwijking) aangezien wij al 2 miskramen hebben gehad voor de leeftijd van 35 jaar (en nog geen kinderen hebben).

Nu dus de twijfel, verder onderzoeken of het op ons af laten komen zoals het is. Wanneer is het voldoende?
Als jullie het voldoende vinden.
Home is where the O+ is...
pi_159629450
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 14:13 schreef Apekoek het volgende:

die vraag kunnen alleen jullie zelf beantwoorden. daar spelen zo vreselijk veel dingen in mee die ook nog eens voor iedereen anders zijn, daar kan niemand een antwoord op geven. succes met beslissen en bedenk je maar dat wat je ook beslist; het is de goede beslissing, want het is jullie beslissing :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')