Dan scherm je die zo goed af , dat mensen je niet eens kunt toevoegen.quote:
Sommigen hebben er meer dan 1100. Zijn meestal hele sociale personen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:52 schreef aloa het volgende:
Hoeveel vrienden heb je?
Ik kom mensen tegen die meer dan 400 vrienden hebbenEn dat nemen ze ook serieus...
Is dit naar mij gericht? Ik heb ook zo'n 400 Facebookvrienden; vrienden, familie, leuke collega's, oud bekenden. Aan de 400 kom je redelijk snel hoor.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:52 schreef aloa het volgende:
Hoeveel vrienden heb je?
Ik kom mensen tegen die meer dan 400 vrienden hebbenEn dat nemen ze ook serieus...
Ja maar of je dat als vrienden kan bestempelen... Bekenden zou een beter woord zijn geweest.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:24 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Is dit naar mij gericht? Ik heb ook zo'n 400 Facebookvrienden; vrienden, familie, leuke collega's, oud bekenden. Aan de 400 kom je redelijk snel hoor.
Als ik al mijn collega's en familie en buren en vage kennissen toe zou voegen wel, maar die wil ik helemaal niet op mijn FBquote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:24 schreef Bananenpap het volgende:
Is dit naar mij gericht? Ik heb ook zo'n 400 Facebookvrienden; vrienden, familie, leuke collega's, oud bekenden. Aan de 400 kom je redelijk snel hoor.
Mja, vanaf welk punt is een bekende opeens een vriend? Ik zou er niet al teveel beslag op leggen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:30 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja maar of je dat als vrienden kan bestempelen... Bekenden zou een beter woord zijn geweest.
Ik heb ooit de fout gemaakt om mijn tante toe te voegen op Facebook en dat heb ik geweten ook.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als ik al mijn collega's en familie en buren en vage kennissen toe zou voegen wel, maar die wil ik helemaal niet op mijn FB
Precies datquote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Stoppen met social media is net zoals stoppen met roken. Als je gestopt ben weet je pas dat je het niet hebt en dat je jezelf er een stuk beter bij voelt.
De mensen die er echt te doen spreek je toch wel, en de informatie van de groep "bekenden" is eigenlijk helemaal niet interessant.
Alleen is social media niet schadelijk voor je noch lichamelijk verslavendquote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Stoppen met social media is net zoals stoppen met roken. Als je gestopt ben weet je pas dat je het niet nodig hebt en dat je jezelf er een stuk beter bij voelt.
De mensen die er echt te doen spreek je toch wel, en de informatie van de groep "bekenden" is eigenlijk helemaal niet interessant.
http://www.newyorker.com/(...)ook-makes-us-unhappyquote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Alleen is social media niet schadelijk voor je noch lichamelijk verslavend
Roken is ook voornamelijk een psychische verslaving. Als ik 3 weken lang rook tijdens vakantie dan heb ik nadien geen enkel lichamelijk probleem met het stoppen. Het zit hem meestal in de handeling / gewoonte. Wat dat betreft verschilt een social media en rookverslaving echt niet veel.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Alleen is social media niet schadelijk voor je noch lichamelijk verslavend
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
http://www.newyorker.com/(...)ook-makes-us-unhappy
Maar het psychische is ook persoonsafhankelijk dan. Sommige mensen kunnen na 5 sigaretten al nauwelijks meer stoppen bijvoorbeeld. Maar goed wellicht is dat voor mij dan ook niet echt goed te begrijpen aangezien ik niet warm of koud wordt van op facebook kijken en er eigenlijk nooit iets op post. Heb het alleen als tijdverdrijf eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:04 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Roken is ook voornamelijk een psychische verslaving. Als ik 3 weken lang rook tijdens vakantie dan heb ik geen enkel probleem om te stoppen als ik weer begin met werken.
Social media kan overigens wel degelijk schadelijk zijn, onderzoek heeft uitgewezen dat het depressies etc. in de hand werkt.
Ik merk dat ik vooral in periodes waarin ik veel vrije tijd heb en mijn vrienden het druk hebben dat ik heel vaak op Facebook kijk. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat mensen met een klein sociaal leven zich vastbijten hierin. Ik denk dat Facebook vooral schadelijk werkt als jezelf niet veel om handen hebt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:06 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
[..]
Maar het psychische is ook persoonsafhankelijk dan. Sommige mensen kunnen na 5 sigaretten al nauwelijks meer stoppen bijvoorbeeld. Maar goed wellicht is dat voor mij dan ook niet echt goed te begrijpen aangezien ik niet warm of koud wordt van op facebook kijken en er eigenlijk nooit iets op post. Heb het alleen als tijdverdrijf eigenlijk.
Het heet op Facebook nu eenmaal 'vrienden'. Dat is wat mij betreft niet ook de waarde dus ik er per persoon aan hang. Wel heb ik, net als CC, met alle mensen in mijn vriendenlijst contact gehad. Onbekenden accepteer ik niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:30 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja maar of je dat als vrienden kan bestempelen... Bekenden zou een beter woord zijn geweest.
Naast deze internationale studentes, die er zeer redelijk uitzagen en vooral erg lief waren, is er ook nog zoiets als zeer mooie meisjes die ik niet ken maar nota bene in dezelfde stad studeren en waar ik via een dm op gewezen ben. Ik werd wild en ik heb daardoor schuimbekkend hier achter mijn scherm liggen tieren op dat onbereikbare. Maar afgezien daarvan heb ik geen verslaving aan Facebook want ik kijk er maar een paar keer in de maand naar.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:26 schreef krulbrul het volgende:
[..]
Ik kom ook uit dat andere topic waar het over FB ging. De enige twee keer dat ik spijt had dat ik geen FB had, was toen ik twee buitenlandse studenten had ontmoet die daarna weer weg waren zonder dat ik hun nummer/email/fb had gevraagd.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
WA is ook echt vreselijk om op aangewezen te zijn? Of bellen, of mailen, of....elkaar in het echt spreken, face-to-face!
Nee, zonder Facebook ligt je leven echt op z'n gat.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:05 schreef Wimperkruller het volgende:
[..]
Dat zegt niemand vlgs mij.
Het is een feit dat de meeste jongeren toch wel aan social media doen. De jongeren die dat niet doen, zijn vaak - zoals iemand in het vorige topic zei - loners of hipsters. Heus niet altijd, maar vaak wel. De meeste mensen doen nou eenmaal aan social media. Facebook vind ikzelf erg handig voor evenementen.
Vertel eens, waaruit leidt je dat af?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:07 schreef Zure het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is hier sprake van een generatiekloof
Principe geldt ook voor tinder:quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:49 schreef Koral het volgende:
Social media maakt gebruik van een aantal beinvloedingsstrategien die Robert Cialdini heeft beschreven.
Six key principles of influence
Reciprocity – People tend to return a favor, thus the pervasiveness of free samples in marketing. In his conferences, he often uses the example of Ethiopia providing thousands of dollars in humanitarian aid to Mexico just after the 1985 earthquake, despite Ethiopia suffering from a crippling famine and civil war at the time. Ethiopia had been reciprocating for the diplomatic support Mexico provided when Italy invaded Ethiopia in 1935. The good cop/bad cop strategy is also based on this principle.
Commitment and Consistency – If people commit, orally or in writing, to an idea or goal, they are more likely to honor that commitment because of establishing that idea or goal as being congruent with their self-image. Even if the original incentive or motivation is removed after they have already agreed, they will continue to honor the agreement. Cialdini notes Chinese brainwashing on American prisoners of war to rewrite their self-image and gain automatic unenforced compliance. See cognitive dissonance.
Social Proof – People will do things that they see other people are doing. For example, in one experiment, one or more confederates would look up into the sky; bystanders would then look up into the sky to see what they were seeing. At one point this experiment aborted, as so many people were looking up that they stopped traffic. See conformity, and the Asch conformity experiments.
Authority – People will tend to obey authority figures, even if they are asked to perform objectionable acts. Cialdini cites incidents such as the Milgram experiments in the early 1960s and the My Lai massacre.
Liking – People are easily persuaded by other people that they like. Cialdini cites the marketing of Tupperware in what might now be called viral marketing. People were more likely to buy if they liked the person selling it to them. Some of the many biases favoring more attractive people are discussed. See physical attractiveness stereotype.
Scarcity – Perceived scarcity will generate demand. For example, saying offers are available for a "limited time only" encourages sales.
His seminal 1984 book, Influence: The Psychology of Persuasion...
Wat mensen binnen Facebook dus eigenlijk doen is een aantal van bovenstaande principes toepassen.
Misschien biedt het wat handvaten voor mensen die sociaal niet zo bedreven zijn. Het bevestigen van mensen (liken), het social proof willen zijn, hetgeen dat beschreven staat bij commitment, het dwepen met autoriteiten zoals sommige mensen in discussies continue doen, het verhoogt allemaal je aanzien en helpt verbinding te maken en psychologische behoeftes van de mens te vervullen.
Daarom is het ook zo lastig voor sommige mensen om te stoppenje geest heeft bepaalde mate van onafhankelijkheid nodig, of er moet een bepaald gevoel van urgentie komen om de verandering door te zetten.
Tieners vinden dingen zoals Facebook en Instagram nu eenmaal belangrijker dan de meeste volwassenen. Ik ben het volkomen met je eens dat Facebook er totaal niet toe doet, maar voor haar is het blijkbaar wel een soort statusmeter. Dat is gewoon de leeftijd. Dus vandaar de generatiekloof.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
[..]
Vertel eens, waaruit leidt je dat af?
Volgens mij is ze ook al in de twintig.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:07 schreef Zure het volgende:
[..]
Tieners vinden dingen zoals Facebook en Instagram nu eenmaal belangrijker dan de meeste volwassenen. Ik ben het volkomen met je eens dat Facebook er totaal niet toe doet, maar voor haar is het blijkbaar wel een soort statusmeter. Dat is gewoon de leeftijd. Dus vandaar de generatiekloof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |