Ik kom ook uit dat andere topic waar het over FB ging. De enige twee keer dat ik spijt had dat ik geen FB had, was toen ik twee buitenlandse studenten had ontmoet die daarna weer weg waren zonder dat ik hun nummer/email/fb had gevraagd.quote:
Vertel dat maar aan de mensen met 10001 vrienden.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:12 schreef Ticootje het volgende:
Ontvolgen van mensen die alleen maar zooi posten of "me" als bezittelijk voornaamwoord gebruiken, ontvrienden van mensen die je nog nooit hebt gezien en mensen waar je eigenlijk niks mee hebt.
Bij een rustige timeline zul je ook gewoon minder vaak in hoeven loggen met het idee dat je echt iets mist.
Fb is geen verzameling wie de meeste vrienden heeft.
Facebook = dikke sociale wetenschapquote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:15 schreef Bananenpap het volgende:
Naar aanleiding van een ander topic leek het mij wel interessant om het te hebben over de verslavende werking van Social Media.
Ik denk dat ik zo'n zes jaar geleden begon met Facebook. Ik had het aangemaakt om in contact te komen met mijn buitenlandse huisgenoten die ik binnenkort zou gaan ontmoeten. Vrijwel niemand uit mijn vriendenkring had Facebook, toen deed iedereen nog aan Hyves. Ik gebruikte Facebook voornamelijk om wat oppervlakkige berichtjes te sturen naar wat bekenden. Later toen mijn vrienden ook op Facebook kwamen werden er vooral veel foto's van het uitgaan en persoonlijke verhalen gedeeld.
Ik merk de laatste twee jaar dat dit enorm is omgeschakeld. 'Social' Media is eigenlijk helemaal niet meer zo social. Heel mijn startpagina staat vol met nieuwsberichten, foto's van Kim Kardashian, memes en grappige foto's waar mensen elkaar in taggen. Echt leuke verhalen of foto's van mijn kennissenkring kom ik niet meer tegen. Waarschijnlijk is iedereen toch wat voorzichtiger geworden met het plaatsen van persoonlijke informatie.
Ondanks dat ik het eigenlijk helemaal niet meer interessant vind merk ik dat het inmiddels wel gewoon een soort van verslaving is geworden om even een kijkje te nemen op Facebook. Het is het eerste wat ik doe als ik opsta en mijn mobiel check en het laatste wat ik nog even doe voordat ik naar bed ga. Telkens weer de verleiding om het even te bekijken en telkens ben ik weer teleurgesteld omdat het vrijwel allemaal onzin is. Ik sta op het punt om het maar gewoon te verwijderen, maar iets in mij houdt het tegen omdat ik ergens toch wel benieuwd ben naar net dat ene leuke berichtje.
Hoewel niet iedereen het zal toegeven merk ik in mijn omgeving dat het toch wel een algemeen probleem lijkt te worden. In mijn vriendenkring zie ik het iets minder, maar als ik bijvoorbeeld op een verjaardag kom waar er mensen zitten die elkaar niet kennen verstoppen ze zichzelf achter hun telefoon ipv zich even te verdiepen in de onbekende persoon naast hun. Ook op mijn bijbaan zie ik het gebeuren. Collega's van een jaar of 17/18 lijken helemaal niet meer in staat te zijn om een fatsoenlijk gesprek te houden en zitten de hele pauze constant op hun mobiel, erg zonde. Zo ken ik ook genoeg mensen die dagelijks honderden appjes krijgen of likes op hun nieuwste foto's. Maar de zaterdagavond gaan ze niet uit omdat ze eigenlijk niemand hebben om even iets mee te gaan drinken.
Klinkt dit herkenbaar voor jullie? Zijn er mensen die zich er in herkennen en abrupt zijn gestopt met social media? Ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen.
Het posten van iets op social media en het halen van likes heeft dezelfde uitwerking als cocaine... Je MOET like halen, je MOET kijken of je al meer likes hebt en je raakt depressief als niemand je post leuk vindt..quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:14 schreef K44S het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de mensen met 10001 vrienden.
Ik heb iedereen met gezeik over zwarte piet en vluchtelingen geblokkeerd. Het is nu een stuk rustiger gewordenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:21 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Min of meer , ik ben een tijd terug ook gestopt met facebook omdat er toen zoveel te doen was om de zwarte pieten discussie , vluchtelingen etc en ''kijk mijn kindjes eens leuk zijn''. Toen was ik er wel een beetje klaar mee. De sociale media die ik nog gebruik zijn Whatsapp, FOK!, LinkedIn en Snapchat.
Verwijder je FB account nou maar, je zult er geen spijt van krijgen.
Sowieso mensen die lopen te zeiken.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb iedereen met gezeik over zwarte piet en vluchtelingen geblokkeerd. Het is nu een stuk rustiger geworden
Vergelijkbaar met Hyves:quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:16 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Het posten van iets op social media en het halen van likes heeft dezelfde uitwerking als cocaine... Je MOET like halen, je MOET kijken of je al meer likes hebt en je raakt depressief als niemand je post leuk vindt..
Nee geweldig dat fb.
Stelselmatig posten over zwarte piet, vluchtelingen, 'grappige' relatieplaatjes en andere onzin levert je een ontvriend of een ontvolg op hier.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:16 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb iedereen met gezeik over zwarte piet en vluchtelingen geblokkeerd. Het is nu een stuk rustiger geworden
Dit.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En het is rete irritant dat FB je tijdlijn elke keer automatisch terugzet naar 'top stories' terwijl ik gewoon 'recent' wil hebben
Dat laatste is echt zwaar irritant jaquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:21 schreef motorbloempje het volgende:
Stelselmatig posten over zwarte piet, vluchtelingen, 'grappige' relatieplaatjes en andere onzin levert je een ontvriend of een ontvolg op hier.
Ik heb vooral FB om te zien wat vrienden en familie bezig houdt, en gebruik het vaak voor sportclubactiviteiten/regelzooi aangezien het in groepen een makkelijk communicatiemiddel is.
En het is rete irritant dat FB je tijdlijn elke keer automatisch terugzet naar 'top stories' terwijl ik gewoon 'recent' wil hebben
Zoveel is dat ook alweer niet als je al je kennissen toevoegt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:52 schreef aloa het volgende:
Hoeveel vrienden heb je?
Ik kom mensen tegen die meer dan 400 vrienden hebbenEn dat nemen ze ook serieus...
Dan gooi je toch al je vrienden weg?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:01 schreef MPC60 het volgende:
Ik zou er persoonlijk wel mee willen stoppen maar dan ben ik bang dat ik niet meer bij mijn artiestenpagina kan. Iemand hier ervaring mee?
Dan bestaat m'n account toch nog?quote:
Dan scherm je die zo goed af , dat mensen je niet eens kunt toevoegen.quote:
Sommigen hebben er meer dan 1100. Zijn meestal hele sociale personen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:52 schreef aloa het volgende:
Hoeveel vrienden heb je?
Ik kom mensen tegen die meer dan 400 vrienden hebbenEn dat nemen ze ook serieus...
Is dit naar mij gericht? Ik heb ook zo'n 400 Facebookvrienden; vrienden, familie, leuke collega's, oud bekenden. Aan de 400 kom je redelijk snel hoor.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:52 schreef aloa het volgende:
Hoeveel vrienden heb je?
Ja maar of je dat als vrienden kan bestempelen... Bekenden zou een beter woord zijn geweest.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:24 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Is dit naar mij gericht? Ik heb ook zo'n 400 Facebookvrienden; vrienden, familie, leuke collega's, oud bekenden. Aan de 400 kom je redelijk snel hoor.
Als ik al mijn collega's en familie en buren en vage kennissen toe zou voegen wel, maar die wil ik helemaal niet op mijn FBquote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:24 schreef Bananenpap het volgende:
Is dit naar mij gericht? Ik heb ook zo'n 400 Facebookvrienden; vrienden, familie, leuke collega's, oud bekenden. Aan de 400 kom je redelijk snel hoor.
Mja, vanaf welk punt is een bekende opeens een vriend? Ik zou er niet al teveel beslag op leggen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:30 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja maar of je dat als vrienden kan bestempelen... Bekenden zou een beter woord zijn geweest.
Ik heb ooit de fout gemaakt om mijn tante toe te voegen op Facebook en dat heb ik geweten ook.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als ik al mijn collega's en familie en buren en vage kennissen toe zou voegen wel, maar die wil ik helemaal niet op mijn FB
Precies datquote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Stoppen met social media is net zoals stoppen met roken. Als je gestopt ben weet je pas dat je het niet hebt en dat je jezelf er een stuk beter bij voelt.
De mensen die er echt te doen spreek je toch wel, en de informatie van de groep "bekenden" is eigenlijk helemaal niet interessant.
Alleen is social media niet schadelijk voor je noch lichamelijk verslavendquote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:38 schreef Revolution-NL het volgende:
Stoppen met social media is net zoals stoppen met roken. Als je gestopt ben weet je pas dat je het niet nodig hebt en dat je jezelf er een stuk beter bij voelt.
De mensen die er echt te doen spreek je toch wel, en de informatie van de groep "bekenden" is eigenlijk helemaal niet interessant.
http://www.newyorker.com/(...)ook-makes-us-unhappyquote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Alleen is social media niet schadelijk voor je noch lichamelijk verslavend
Roken is ook voornamelijk een psychische verslaving. Als ik 3 weken lang rook tijdens vakantie dan heb ik nadien geen enkel lichamelijk probleem met het stoppen. Het zit hem meestal in de handeling / gewoonte. Wat dat betreft verschilt een social media en rookverslaving echt niet veel.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Alleen is social media niet schadelijk voor je noch lichamelijk verslavend
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
http://www.newyorker.com/(...)ook-makes-us-unhappy
Maar het psychische is ook persoonsafhankelijk dan. Sommige mensen kunnen na 5 sigaretten al nauwelijks meer stoppen bijvoorbeeld. Maar goed wellicht is dat voor mij dan ook niet echt goed te begrijpen aangezien ik niet warm of koud wordt van op facebook kijken en er eigenlijk nooit iets op post. Heb het alleen als tijdverdrijf eigenlijk.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:04 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Roken is ook voornamelijk een psychische verslaving. Als ik 3 weken lang rook tijdens vakantie dan heb ik geen enkel probleem om te stoppen als ik weer begin met werken.
Social media kan overigens wel degelijk schadelijk zijn, onderzoek heeft uitgewezen dat het depressies etc. in de hand werkt.
Ik merk dat ik vooral in periodes waarin ik veel vrije tijd heb en mijn vrienden het druk hebben dat ik heel vaak op Facebook kijk. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat mensen met een klein sociaal leven zich vastbijten hierin. Ik denk dat Facebook vooral schadelijk werkt als jezelf niet veel om handen hebt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:06 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
[..]
Maar het psychische is ook persoonsafhankelijk dan. Sommige mensen kunnen na 5 sigaretten al nauwelijks meer stoppen bijvoorbeeld. Maar goed wellicht is dat voor mij dan ook niet echt goed te begrijpen aangezien ik niet warm of koud wordt van op facebook kijken en er eigenlijk nooit iets op post. Heb het alleen als tijdverdrijf eigenlijk.
Het heet op Facebook nu eenmaal 'vrienden'. Dat is wat mij betreft niet ook de waarde dus ik er per persoon aan hang. Wel heb ik, net als CC, met alle mensen in mijn vriendenlijst contact gehad. Onbekenden accepteer ik niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:30 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ja maar of je dat als vrienden kan bestempelen... Bekenden zou een beter woord zijn geweest.
Naast deze internationale studentes, die er zeer redelijk uitzagen en vooral erg lief waren, is er ook nog zoiets als zeer mooie meisjes die ik niet ken maar nota bene in dezelfde stad studeren en waar ik via een dm op gewezen ben. Ik werd wild en ik heb daardoor schuimbekkend hier achter mijn scherm liggen tieren op dat onbereikbare. Maar afgezien daarvan heb ik geen verslaving aan Facebook want ik kijk er maar een paar keer in de maand naar.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:26 schreef krulbrul het volgende:
[..]
Ik kom ook uit dat andere topic waar het over FB ging. De enige twee keer dat ik spijt had dat ik geen FB had, was toen ik twee buitenlandse studenten had ontmoet die daarna weer weg waren zonder dat ik hun nummer/email/fb had gevraagd.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
WA is ook echt vreselijk om op aangewezen te zijn? Of bellen, of mailen, of....elkaar in het echt spreken, face-to-face!
Nee, zonder Facebook ligt je leven echt op z'n gat.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:05 schreef Wimperkruller het volgende:
[..]
Dat zegt niemand vlgs mij.
Het is een feit dat de meeste jongeren toch wel aan social media doen. De jongeren die dat niet doen, zijn vaak - zoals iemand in het vorige topic zei - loners of hipsters. Heus niet altijd, maar vaak wel. De meeste mensen doen nou eenmaal aan social media. Facebook vind ikzelf erg handig voor evenementen.
Vertel eens, waaruit leidt je dat af?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:07 schreef Zure het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij is hier sprake van een generatiekloof
Principe geldt ook voor tinder:quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:49 schreef Koral het volgende:
Social media maakt gebruik van een aantal beinvloedingsstrategien die Robert Cialdini heeft beschreven.
Six key principles of influence
Reciprocity – People tend to return a favor, thus the pervasiveness of free samples in marketing. In his conferences, he often uses the example of Ethiopia providing thousands of dollars in humanitarian aid to Mexico just after the 1985 earthquake, despite Ethiopia suffering from a crippling famine and civil war at the time. Ethiopia had been reciprocating for the diplomatic support Mexico provided when Italy invaded Ethiopia in 1935. The good cop/bad cop strategy is also based on this principle.
Commitment and Consistency – If people commit, orally or in writing, to an idea or goal, they are more likely to honor that commitment because of establishing that idea or goal as being congruent with their self-image. Even if the original incentive or motivation is removed after they have already agreed, they will continue to honor the agreement. Cialdini notes Chinese brainwashing on American prisoners of war to rewrite their self-image and gain automatic unenforced compliance. See cognitive dissonance.
Social Proof – People will do things that they see other people are doing. For example, in one experiment, one or more confederates would look up into the sky; bystanders would then look up into the sky to see what they were seeing. At one point this experiment aborted, as so many people were looking up that they stopped traffic. See conformity, and the Asch conformity experiments.
Authority – People will tend to obey authority figures, even if they are asked to perform objectionable acts. Cialdini cites incidents such as the Milgram experiments in the early 1960s and the My Lai massacre.
Liking – People are easily persuaded by other people that they like. Cialdini cites the marketing of Tupperware in what might now be called viral marketing. People were more likely to buy if they liked the person selling it to them. Some of the many biases favoring more attractive people are discussed. See physical attractiveness stereotype.
Scarcity – Perceived scarcity will generate demand. For example, saying offers are available for a "limited time only" encourages sales.
His seminal 1984 book, Influence: The Psychology of Persuasion...
Wat mensen binnen Facebook dus eigenlijk doen is een aantal van bovenstaande principes toepassen.
Misschien biedt het wat handvaten voor mensen die sociaal niet zo bedreven zijn. Het bevestigen van mensen (liken), het social proof willen zijn, hetgeen dat beschreven staat bij commitment, het dwepen met autoriteiten zoals sommige mensen in discussies continue doen, het verhoogt allemaal je aanzien en helpt verbinding te maken en psychologische behoeftes van de mens te vervullen.
Daarom is het ook zo lastig voor sommige mensen om te stoppenje geest heeft bepaalde mate van onafhankelijkheid nodig, of er moet een bepaald gevoel van urgentie komen om de verandering door te zetten.
Tieners vinden dingen zoals Facebook en Instagram nu eenmaal belangrijker dan de meeste volwassenen. Ik ben het volkomen met je eens dat Facebook er totaal niet toe doet, maar voor haar is het blijkbaar wel een soort statusmeter. Dat is gewoon de leeftijd. Dus vandaar de generatiekloof.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
[..]
Vertel eens, waaruit leidt je dat af?
Volgens mij is ze ook al in de twintig.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:07 schreef Zure het volgende:
[..]
Tieners vinden dingen zoals Facebook en Instagram nu eenmaal belangrijker dan de meeste volwassenen. Ik ben het volkomen met je eens dat Facebook er totaal niet toe doet, maar voor haar is het blijkbaar wel een soort statusmeter. Dat is gewoon de leeftijd. Dus vandaar de generatiekloof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |