Pajanus | zondag 10 januari 2016 @ 23:17 |
Ik ben momentaal aan t sparen voor een derbi en vroeg me af of jullie weet waar je op moet letten bij een. Ook vraag ik me af of jullie meer weten over problemen met de oliepomp. vaak staat er dat ie dan op mengsmering rijd, en dat t preventief gedaan was voordat de oliepomp zou kunnen falen. Als dit niet zo is heeft ie toch een tijdje zonder olie gelopen? Geeft dat problemen? Sorry dat ik t vraag, maar miss mis ik anders iets ofzo. Mvg Pajanus | |
DieselTank | zondag 10 januari 2016 @ 23:43 |
Ik weet nog van vroeger dat mengsmering betrouwbaarder is dan een los olie reservoir. Verder kan ik niet aan ons bloed voelen of hij al een tijdje zonder olie heeft gereden. | |
silenthill | zondag 10 januari 2016 @ 23:51 |
Let op de km stand. Als hij is opgevoerd, is bij 20.000 km vaak een revisie nodig. Kijk naar het totaalplaatje van de brommer. Zegt veel hoe er mee is omgegaan. Kijk of de versnellingen nog goed hun werk doen. Neem desnoods iemand mee met verstand ervan. | |
Pajanus | maandag 11 januari 2016 @ 09:13 |
Heel vaak is de teller stuk, moet ik dat dan geloven? | |
DieselTank | maandag 11 januari 2016 @ 18:06 |
Als de brommer ergens op het kamp staat dan niet of hij van een bontkraagje is, als het gewoon eerlijke mensen zijn dan wel. | |
Pajanus | maandag 11 januari 2016 @ 19:38 |
Oke. | |
garfieldrulez | woensdag 13 januari 2016 @ 11:34 |
Oliepomp is inderdaad een zwak punt. De mijne heeft het na een paar jaar begeven. Dat kostte me dus een cilinder(nee, bij het oude type blok is dat nicasil en niet te honen) Verder is de km teller een zwak punt,gaan vaak kapot. (Als je er 1 hebt met een ouderwetse kabel geen probleem) Blokken zijn erg sterk,zelfs zwaar opgevoerd is 20000 km geen enkel probleem. Kijk ook even of er geen speling op de wielen zit en op de achterbrug. Is niet duur om te herstellen,maar vooral de lagerbussen van de achterbrug is een hoop werk. (De scharnierbout zit ook door het motorblok en zit meestal vastgeroest..) Verder erg sterke en betrouwbare brommers hoor. | |
Pajanus | donderdag 14 januari 2016 @ 09:52 |
| |
Pajanus | donderdag 14 januari 2016 @ 09:53 |
Hooo.. dat ging ff helemaal fout. Maar ging alleen de cilinder stuk? Of neemt het nog meer mee. | |
garfieldrulez | donderdag 14 januari 2016 @ 11:11 |
Gelukkig alleen de cilinder. Ik hoorde het aankomen en trok gelijk de koppeling in. Vreemd genoeg was de zuiger vrijwel onbeschadigd(maar lag een groot gedeelte van de cilinderwand eruit...) Nieuwe cilinder erop gezet(ook nieuw pistonpenlagertje) en gelijk de oliepomp losgehaald. Daar heb je kant en klare afdekplaatjes voor. Rijd alweer tijden op mengsmering(1 op 50 is vet genoeg) | |
Pajanus | donderdag 14 januari 2016 @ 12:09 |
Sorry. Hoeveel olie moet er dan bij 1 liter benzine? Ben niet zo'n rekenwonder. Maar wel mooi dat alleen de cilinder dr dan eig uit moet. Gebeurd het vaak dat zo'n blok vastloopt? | |
derLudolf | donderdag 14 januari 2016 @ 12:32 |
1L olie op 50L benzine, of 1/50L (=20mL) olie op 1L benzine | |
Pajanus | donderdag 14 januari 2016 @ 13:11 |
Dankjewel! | |
garfieldrulez | donderdag 14 januari 2016 @ 13:47 |
Nee,die blokken lopen nooit vast... (tenzij je zonder olie rijdt,of zonder koelvloeistof natuurlijk) Verder zitten er weinig zwakke punten aan. Ze zijn nogal degelijk gebouwd. Meeste problemen zijn met de digitale tellers,de oudere analoge tellers gaan nooit kapot. Verder elk jaar een verse bougie en het luchtfilter uitwassen en opnieuw in de olie zetten. Als je verder regelmatig de ketting en de kabel s smeert heb je nooit problemen. | |
Pajanus | donderdag 14 januari 2016 @ 14:17 |
Oke bedankt! | |
-Richard- | donderdag 14 januari 2016 @ 14:49 |
Eens met de rest hier. Kijk inderdaad naar het totaal plaatje, zijn de kappen netjes, is hij mooi schoon, zit er weinig roest aan, rijd hij goed (vering niet versleten, als de achterveer versleten is dan merk je dat doordat deze alleen veert en bijna niet dempt, het moet relatief stug zijn. De voorvork wordt zacht als de keerringen lek zijn, er lekt dan olie uit de vork en door gebrek aan olie wordt deze steeds zachter, maar ze zijn opzich vrij zacht) of hij geen lekkage's heeft en hoe de ketting/tandwielen/banden/remblokken zijn. Gewoon het totaal plaatje, bij zo'n brommer stelt het niet veel voor en in 5 minuten heb je alles wel vlug kunnen controleren. En inderdaad als het een model is met Pro-Link achterbrug/vering dan is het vervangen van de lagertjes veel werk (niet moeilijk) en de lagers zijn niet spotgoedkoop. Alles is zelf te doen aan zo'n Derbi, als je het maar zelf wilt doen! Succes met je aanschaf, mooie apparaten zijn het ![]() Olie pompje zou ik zelf vervangen en dan weer lekker gebruiken. Ik heb zelf een scooter gehad met oliepomp en mengsmering tanken is echt vervelend als je zo'n olietank hebt. Pompje is niet spotgoedkoop maar zeker waard om te vervangen. Kun je overal gewoon dat ding vol knikkeren en rijden maar! | |
Pajanus | vrijdag 15 januari 2016 @ 12:39 |
Gelukkig dat alles zelf te doen valt, ik heb een heel handige vader die me wel kan helpen, maar hoe voelt de vering aan als ie niet goed is? Ik snap hem niet helemaal. Iig bedankt voor alle info | |
UberPhreak | vrijdag 15 januari 2016 @ 21:03 |
Het is een veer en een demper erin. Als de demper kapot of slecht is dan blijft hij langer veren. De demper dempt het veren van de veer zodat je na een hobbel niet blijft stuiteren | |
Pajanus | vrijdag 15 januari 2016 @ 23:03 |
Die dempt de veer dus zegmaar? | |
-Richard- | zondag 17 januari 2016 @ 17:26 |
Ja, je de veer die draagt het gewicht. Deze kun je instellen, door een ding te draaien onderaan de schokdemper kun je de veer versterken of verslappen. Beetje afhankelijk van je gewicht. Zie de foto hieronder, de gekartelde ring rechts zit met schroefdraad vast, daarmee stel je de veersterkte in. Binnen tussen de veer in zit de demper. Een veer kan niet stoppen met veren vanuit zichzelf, daarom zit er een demper bij om dit te stoppen, de schokdemper dus. Het zwarte rechts is dus de demper, deze loopt door tussen de veer en je zit dan een chroomkleurig dunner stukje stang, dit is de zuigerstang. Die 2 onderdelen maken de demper en vanzelfsprekend de veer eromheen. Helemaal rechts net boven de bevestiging zie je een nippel, soort band-ventiel. Daar wordt de demper gevuld met gas. Als de schokdemper dus slijt dan ontsnapt dat gas, en stopt hij met dempen. ![]() Heb ooit een scooter gekocht die alleen de spiraal veer nog overhad als ophanging ![]() | |
spijk860 | zondag 17 januari 2016 @ 21:17 |
Gaaf dat je een derbi wilt halen. Zelf 2 gehad weet dus wel waar je op moet letten. Bij Senda's moet je goed letten op eventuele lagerspeling(voorvork,achterbrug,wiellagers) Ook moet je een testritje maken(duhhh) Voordat je aan een testritje begint moet je aan het blok en de uitlaat voelen of deze beide koud zijn, zo niet dan is het blok waarschijnlijk al warm en start hij gemakkelijker. Waar je dan op moet letten is aparte geluiden van de remmen of het blok, test gelijk de remmen even op piepen en kraken. Wat betreft het uiterlijk, check de ketting, staat deze erg slap dan is er in onderhoud waarschijnlijk verzuimdt. en wat betreft de bovengenoemde tellers, een Senda heeft een analoge teller, contact aan zetten en kijken of alle lampjes gedurende 5 seconden branden, zo ja dan is alles goed. check ook of je teller geen afgebroken tellernaald heeft, duur grapje dit(+/- 150-200 euro) Uiteraard moet je de bovengenoemde adviezen van mede Fokkers ook meenemen(veer,voorvork,uiterlijk etc.) Bij vragen horen we het wel. En als je hem hebt, even foto uppen [ Bericht 4% gewijzigd door spijk860 op 17-01-2016 21:19:22 (uitbreiden) ] | |
Pajanus | zondag 17 januari 2016 @ 22:18 |
Snap m! Bedankt voor de uitleg! | |
Pajanus | zondag 17 januari 2016 @ 22:20 |
Hmm testrit is wel moeilijk, kan nog niet schakelen op een brommer. Kan mn vader t ook doen? Die rijd al 30 jaar motor. Of verschilt t heel erg? Natuurlijk kick ik dan t topic met een foto als ik m heb, gaat nog wel paar maandjes duren. | |
spijk860 | zondag 17 januari 2016 @ 22:22 |
Als je vader al 30 jaar motor rijdt weet hij waarschijnlijk al het genoemde al. schakelen is 1 omlaag rest omhoog. als je dit tegen je pa vertelt weet hij het wel | |
-Richard- | zondag 17 januari 2016 @ 22:36 |
Mooi dat je vader motor rijd en technisch is, komt wel goed dan! Succes bij de bezichtiging! ![]() | |
Pajanus | zondag 17 januari 2016 @ 23:51 |
Mooi! | |
Pajanus | zondag 17 januari 2016 @ 23:52 |
Ja hij is hartstikke technisch, maar eerst nog toesten enzo voordat ik brommerrijbewijs kan halen, dus duurt nog ff.. | |
Pajanus | zondag 17 januari 2016 @ 23:53 |
Iedereen énorm bedankt voor de info, en als er nog iets toe te voegen is of ervaringen, leuk verhaal dr over, graag zeggen. Nu leren en sparen.. | |
spijk860 | maandag 18 januari 2016 @ 09:48 |
Mijn Derbi tijd is pas afgesloten, met een domper wel te verstaan. Eerst een ongeluk gehad met mijn Drd Limited, ![]() Mijn advies, rij eerst netjes 45, leer de omgeving kennen en weet wanneer en waar er een rollerbank staat. Voorderest alvast heel veel veilige km-ers gewenst | |
Pajanus | maandag 18 januari 2016 @ 17:53 |
Ah das wel kut man, die snelheid ligt een beetje aan wat voor eentje ik koop dan. | |
spijk860 | maandag 18 januari 2016 @ 19:21 |
ja ligt er maar net aan welke je haalt, met enkel een andere snellere uitlaat zit je al gauw aan de 90/100 km/h, terwijl een standaard uitlaat niet harder dan 65/70 gaat als alle begrenzers eruit zijn. maar een begrensde uitlaat kost geen drol, voor 3/4-tientjes heb je er wel eentje | |
-Richard- | maandag 18 januari 2016 @ 21:10 |
Begrenst is max 60 inderdaad. Maar ontgrenst zit je gewoon op 85 kmh hoor. Klasgenoot heeft meerdere gehad en die reden allemaal 85. Met een niet originele uitlaat ging hij 100kmh. Alles GPS en dus echte snelheden. | |
Pajanus | maandag 18 januari 2016 @ 22:40 |
Ja snelle dingen, vind oom agent nie zo leuk.. | |
Pajanus | maandag 18 januari 2016 @ 22:40 |
Maar rijd dat nog een beetje zo hard? | |
garfieldrulez | maandag 18 januari 2016 @ 23:04 |
Ja hoor.. Het is allemaal wel berekend op hogere snelheden. (Al vind ik de remmen wat aan de kleine kant..) Zelfs met ruim 100 km per uur stuurt het nog rustig.. Het is meer een kwestie van wat vind je zelf te hard ![]() | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 07:00 |
Maar als je eenmaal op 80 zit, hoelang duurt t dan tot de 100 ongeveer? | |
-Richard- | dinsdag 19 januari 2016 @ 15:47 |
Durf ik niet te zeggen. Zoek eens op youtube, staat vast wel wat op. Ik zoek straks ook wel even voor je. Verder rijd het inderdaad prima, maar de overheid is er gewoon niet zo blij mee. Ik heb me er nooit zoveel van aangetrokken en reed na 2 weken al met een 70cc cilinder. Top rond de 110km/h op de scooter. Omdat dit toch wel erg opviel heb ik toen de uitlaat weer vervangen voor een standaard uitlaat. Zo ging de top wel omlaag maar kreeg ik er wel veel koppel voor terug en minder aandacht ![]() De remmen van een standaard Derbi zijn opzich voldoende, maar een DRD limited heeft bijvoorbeeld 2 remschijven voorop. ![]() En een DRD Racing heeft 1 schijf maar deze is extra groot (260mm). ![]() | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:03 |
Naja, die remmen geloof ik wel. Maar is t niet zo dat je heel snel niet meersnel optrekt. | |
-Richard- | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:12 |
Oh als je een andere uitlaat monteerd gaat het beide omhoog, de trekkracht gaat omhoog en zo ook de topsnelheid, eigenlijk doet iedereen het voor de trekkracht. (en die merk je goed!) Het werkt niet hetzelfde als de kettingwiel-verhouding veranderen. | |
spijk860 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:13 |
4/5 seconden in zn 6 ![]() | |
spijk860 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:17 |
Mijn ervaring leert dat optijd stil staan vanaf een km of 70/75 geen enkel probleem is, Derbi's worden hier op berekend omdat ze in Spanje gemaakt worden en daar rijd bijna iedereen minimaal 70. Wat wel invloed heeft op je remweg is de kwaliteit van je rem en de banden. Met goede banden en goede remblokken sta je zo stil, natuurlijk zijn er ook nog wel andere factoren(remdruk etc.) die meetellen. Met een senda zit je tot een km-tje of 80/90 wel oke, met een limited met 2 dubbele voorremmen sta heel rap stil(eigen ervaring). Ik stond met 2 voorremmen van een snelheid van 50 tot 0 binnen 6/7 meter stil Dit was mijn speeltje, nu we het over remmen hebben ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door spijk860 op 19-01-2016 16:23:01 ] | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:18 |
Ooh.. maar is t veranderen van tandwielverhoudingen heel erg van invloed op snelheid?, anders moet je heul snel schakelen denk.. | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:19 |
Ga je dan niet snel over t stuur? | |
spijk860 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:21 |
Ik zelf niet, maar je moet je dan wel goed schrapzetten, nooit geprobeerd met iemand achterop | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:26 |
Ohja, wat gebeurd met snelheid, evenwicht, optrekken enz als er mensen achterop zitten? Word t echt enorm minder? | |
spijk860 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:28 |
Ligt ook aan je tandwielverhouding, optrekken gaat wel wat langzamer als je niet begrensd rijdt. top scheelt enkele km-ers. Evenwicht en balans verschilt niet veel, alleen iets meer druk op het achterwiel waardoor je hem achter moeilijker kan laten blokkeren, en je bochtenwerk moet je iets aanpassen. | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:29 |
Mooi ding! | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:31 |
Maar t is dus niet heel anders? En wegrijden met gasgeven? | |
spijk860 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:32 |
je moet met het wegrijden iets meer gas geven en iets langzamer je koppeling op laten komen, voor de rest is het zoals je het normaal ook zou doen | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:33 |
Kan een meerijder ook normaal zitten? Heel ver naar voor/achter ofzo? | |
spijk860 | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:35 |
ligt eraan hoe lang je bent, ik had met mn 1,95 genoeg ruimte nodig waardoor iemand die iets groter was dan 1,65 niet heel veel ruimte had, maar ben je bijvoorbeeld maar 1,80 dan ontstaat er voor de bijrijder veel meer ruimte. | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:39 |
Oke.. andere vraag. Hoeveel verbruik je in de praktijk/hoe lang rijd je met een tank? Bedoel dus gwn met doorrijden. | |
Pajanus | dinsdag 19 januari 2016 @ 16:39 |
Heel erg bedankt voor alle info trouwens! | |
Pajanus | woensdag 20 januari 2016 @ 22:49 |
Niemand? | |
spijk860 | vrijdag 22 januari 2016 @ 16:39 |
Ligt aan je rechterhand en je set-up. een 80cc verbruikt natuurlijk meer als een standaard brommer. ga uit van 1 op 15 en dan zit je wel goed. met 2 man ga je gwn uit van 1 op 12 | |
Pajanus | zaterdag 23 januari 2016 @ 01:18 |
Das nog best heel veel voor zo'n klein ding. | |
-Richard- | zaterdag 23 januari 2016 @ 02:06 |
Is ook wel wat overdreven. Denk eerder aan 1 op 20. Maar ach who cares. Paar euro heb je de tank weer vol en kun je weer lekkee rijden. | |
Straatcommando. | zaterdag 23 januari 2016 @ 03:03 |
Dat is een derbi blok dacht ik. Ik heb met 70cc am6 1 op 20 gereden en dat was met stevige rijstijl. | |
spijk860 | zaterdag 23 januari 2016 @ 13:18 |
klopt is heel ruim genomen maar ik heb een tijdje zonder tanksensor gereden, toen hield ik dit aan. maar 1 op 20 is realistischer | |
Pajanus | zaterdag 23 januari 2016 @ 18:03 |
7 liter in zo'n tank toch? Kun je nog best ver mee rijden. | |
spijk860 | zondag 24 januari 2016 @ 18:57 |
Ikzelf heb er nog nooit 7 liter ingekregen, je zit eerder aan de 6/6,5 liter. Maar 120 km is wel te doen op een tank | |
garfieldrulez | zondag 24 januari 2016 @ 19:07 |
Als ie standaard is en je niet konstant volgas rijdt is 1 op 30 best te halen hoor. Eenmaal op topsnelheid kan je namelijk best het gas een stuk dichtdoen. Dus met de 6 liter(gaat bij 6 liter op reserve) kan je ongeveer 150 km halen. Bij veel stadsverkeer wat minder,op lange afstanden iets meer. Kontroleer wel of het lampje van het benzinenivo nog werkt,dat moet gaan branden als je nog 1 liter in de tank hebt zitten. (Bij mij was de sensor kapot en 10 km lopen is niet echt leuk..) | |
spijk860 | zondag 24 januari 2016 @ 23:21 |
Je kan beter een scooter duwen dan een leert de ervaring ![]() | |
Pajanus | zondag 5 juni 2016 @ 01:47 |
Ha, ben ik weer. Ondertussen mn rijbewijs gehaald en vandaag m'n derbi gekocht, t is een x-treme uit 2008. Meteen 170 km mee gereden naar huis, kzal ff voor foto's kijken maar duurt denk wel even. |