abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158993997

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_158994017
T.a.v. Zelfstroom 4:

De rentevergoeding is zo te zien gestegen.
Bij SPV 2 en 3 was het nog 5,0%, bij SPV 4 is het 5,5%.

Edit: ik zie nu net dat SPV 3 later naar 6% was verhoogd. Het zal wel niet snel genoeg gegaan zijn.
Dat wetende, zullen we maar geen haast maken met inschrijven op SPV 4....... :)

[ Bericht 27% gewijzigd door obligataire op 10-01-2016 21:38:49 ]
Pecunia non olet
pi_158994498
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 20:31 schreef obligataire het volgende:
T.a.v. Zelfstroom 4:

De rentevergoeding is zo te zien gestegen.
Bij SPV 2 en 3 was het nog 5,0%, bij SPV 4 is het 5,5%.
Een project met een looptijd van 10 jaar vind ik echt veel te lang, 5 jaar is voor mij toch wel het maximum.
Ik ga duurzaaminvesteren.nl wel in de gaten houden, want op zich spreken de projecten mij wel aan.
pi_158998519
Op Lendahand.nl is een nieuw land toegevoegd: Zambia.
De website is het afgelopen half jaar flink gegroeid. Momenteel is er meer dan ¤4,5 miljoen uitgeleend via die website, waarvan meer dan ¤500.000 in de laatste 30 dagen. Ik vind dat best indrukwekkende cijfers. Momenteel staat er overigens geen enkel project open.
pi_159003212
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 20:46 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Een project met een looptijd van 10 jaar vind ik echt veel te lang, 5 jaar is voor mij toch wel het maximum.
Ik ga duurzaaminvesteren.nl wel in de gaten houden, want op zich spreken de projecten mij wel aan.
Ik vind lange looptijden prima, maar dan wel bij een platform waarvan ik verwacht dat ze er tegen die tijd nog zijn. Van duurzaaminvesteren verwacht ik dat wel, van regiofund bijv. niet.

Zelfstroom vind ik een mooi bedrijf, maar zou mijn 1e project zijn op dat platform, dus ik denk er nog even over na.
  maandag 11 januari 2016 @ 11:35:03 #6
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_159008353
Nieuwe crowdfunder gevonden ( eq. mijn financieel adviseur meldde het mij ) www.sameningeld.nl

Deze richt zich op de Nederlandse vastgoed markt en voor zover ik kan zien vooral woningen.

Let wel ze zijn erg vers op de markt, dus weinig projecten
pi_159009071
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 11:35 schreef whoeier het volgende:
Nieuwe crowdfunder gevonden ( eq. mijn financieel adviseur meldde het mij ) www.sameningeld.nl

Deze richt zich op de Nederlandse vastgoed markt en voor zover ik kan zien vooral woningen.

Bestaat al vrij lang. Denk zeker 1+ jaar. Het loopt alleen niet zo goed. Pas 1 project gefund
pi_159009702
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 11:35 schreef whoeier het volgende:

Is al 11 maanden op de markt:
http://amweb.nl/financiel(...)tapt-in-crowdfunding

Ik hoop dat je je financieel adviseur stevig betaalt voor dit soort insider informatie :)
pi_159009959
quote:
2s.gif Op maandag 11 januari 2016 12:03 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Bestaat al vrij lang. Denk zeker 1+ jaar. Het loopt alleen niet zo goed. Pas 1 project gefund
Was dit er ook niet een die projecten op meerdere platformen heeft?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_159010810
Zie in mijn betaalschema dat project 8800 (GVE) vandaag een betaling heeft gedaan. Dat zou goed nieuws zijn. Iemand al iets gehoord via de mail?
  maandag 11 januari 2016 @ 13:32:59 #11
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_159011709
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 12:22 schreef redbull666 het volgende:

[..]

Is al 11 maanden op de markt:
http://amweb.nl/financiel(...)tapt-in-crowdfunding

Ik hoop dat je je financieel adviseur stevig betaalt voor dit soort insider informatie :)
haha nee godzijdank niet, hij zit zelf als ondersteunende partij hierachter ;) en poogt investeerders erbij te krijgen.

Gezien ik hem verder nog niet, gedurende het lurken, had voorbij zien komen, wilde ik hem toch vermelden. De opmerking vers was idd verwezen naar het relatief korte bestaan van 11 maanden
pi_159012817
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2016 13:03 schreef gve74 het volgende:
Zie in mijn betaalschema dat project 8800 (GVE) vandaag een betaling heeft gedaan. Dat zou goed nieuws zijn. Iemand al iets gehoord via de mail?
Zojuist termijn 13 op mijn rekening ontvangen. Termijn 11 en 12 missen dus nog. Ook nog geen communicatie van GVE gezien. Even afwachten dus.
pi_159017141
Vandaag eerste betaling ontvangen van Investormatch betreffende ons amsterdamse biertje !
pi_159017516
Ik heb ook geconstateerd dat de eerste betaling van brouwerij Frankendael binnen is. Op hun website lees ik: "3000+ bottles ready to go to our customers. A hard working day to kick start 2016! a special thanks to Brouwerij de Hemel". Daarbij een foto van een lachende Lei van der LInden-Li. Mooi toch!
  maandag 11 januari 2016 @ 17:02:27 #15
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_159017798
Medio 2015 gestart met het funden van enkele projecten, en van 2 van de 4 heb ik inmiddels een of meerdere betaling(en) binnen gekregen. Doordat ik niet heel veel spaargeld heb, en ook dit jaar richting naar een koopwoning wil gaan (indien er een hypotheek mogelijkheid is), zal ik waarschijnlijk weinig dit jaar gaan doen, of het moet mij (1) aanspreken, (2) in de omgeving waar ik woon zijn.

Ook het excel documentje (keihandig!) gevonden in een van de eerdere topics, moet daar nog wat dieper op in duiken, daar de maandbetalingen niet overeenkomen met wat is binnen gekomen. Maar dat gaat mij vast wel lukken.
pi_159017832
Iemand de betalingen van lendico al binnen? Zijn al een week te laat...
pi_159017930
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 16:51 schreef Ivanvan1 het volgende:
Ik heb ook geconstateerd dat de eerste betaling van brouwerij Frankendael binnen is. Op hun website lees ik: "3000+ bottles ready to go to our customers. A hard working day to kick start 2016! a special thanks to Brouwerij de Hemel". Daarbij een foto van een lachende Lei van der LInden-Li. Mooi toch!
Dan lees je meer dan ik op hun site! Ik lees alleen dat de funding onder 55 investeerders geslaagd is. Afijn als de dame nu maar goed gaat verkopen dan kan die eerste ronde naar de klanten toe. Nog wel een aantal over houden voor de investeerders borrel! :Y
pi_159018847
Zelf vind ik het leuk om het wel en wee van mijn projecten te volgen.
Zal ik nieuws wat ik tegen kom ook hier plaatsen?

Buffetrestaurant Thijs & Aafke laat zich van haar goede kant zien
http://www.emmen.nu/nieuw(...)bij-thijs-aafke.html
pi_159019249
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 17:04 schreef crowdiefunder het volgende:
Iemand de betalingen van lendico al binnen? Zijn al een week te laat...
Hier ook nog niks!
pi_159020528
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 12:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb gisteren ook gemaild.
Na het retourmailtje over het grondige onderzoek van de FC medewerker :O met ook bij mij de passsage over toevallige andere persoon met dezelfde naam heb ik gisteravond nog maar een keer gemaild om een uitleg te geven over de VOF, de firmanten en de struktuur van de KvK nummers.
Ik heb op mijn laatste mail met uileg nog geen antwoord mogen ontvangen.

We kunnen echter inderdaad het antwoord wel op de site lezen, het project is verdwenen.

Met dank aan het grondige onderzoek van de crowd hier. Ik heb alleen dit bedankje van FC aan de Crowd nog niet gezien. :(

Zal maandag wel komen.............................

Of zal er toch nog een tweede persoon met dezelfde naam in de zelfde plaats werkzaam indezelfde Branche uit de hoge hoed komen? :)
Ik moet door het stof, er zijn toch 2 personen, met dezelfde naam, in dezelfde stad Ede, in dezelfde branche. Kreeg vandaag een keurige mail van FC dat ze het nog eens nagevraagd hebben bij de lening aanvrager en dat hij niets met het faillissement te maken heeft.

Ik heb ook zelf maar even ter controlle bij de KvK de gegevens van beide bedrijven opgevraagd en inderdaad de ene Gerrit is van 05-09-1975 en de ander Gerrit met dezelfde achternaam van het failliete bedrijf is van 23-12-1951.

Pfffffffffffff.
Excuses aan FC ik was te voorbarig met mijn conclusie dat ze het wel weer niet goed uitgezocht hadden.
pi_159021533
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 18:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik moet door het stof, er zijn toch 2 personen, met dezelfde naam, in dezelfde stad Ede, in dezelfde branche. Kreeg vandaag een keurige mail van FC dat ze het nog eens nagevraagd hebben bij de lening aanvrager en dat hij niets met het faillissement te maken heeft.

Ik heb ook zelf maar even ter controlle bij de KvK de gegevens van beide bedrijven opgevraagd en inderdaad de ene Gerrit is van 05-09-1975 en de ander Gerrit met dezelfde achternaam van het failliete bedrijf is van 23-12-1951.

Pfffffffffffff.
Excuses aan FC ik was te voorbarig met mijn conclusie dat ze het wel weer niet goed uitgezocht hadden.
En toch zijn we je dankbaar dat je je er zo in vast bijt :)
pi_159021847
Ik kreeg zojuist bericht van KOM dat
SPOILER
de aflossing nog niet heeft overgemaakt ook niet na eerdere toezegging. Ze zijn nogal aan de late kant want de aflossing moet op de 1e werkdag van de maand naar KOM worden overgemaakt.

Op de site van Hype Kappers staat trouwens dat er geen online afspraken kunnen worden gemaakt voor de vestiging in
SPOILER
.
Problemen met de WIFI zodat ze niet kunnen internetbankieren,geen mailtje naar KOM kunnen sturen naar KOM en niet niet kunnen bellen (VOIP) met KOM?

8-) 8-)
pi_159022456
Ik moet zeggen, ik heb dit jaar nog niet veel bijzonders voorbij zien komen, de teller staat nog op 0 euro geïnvesteerd deze maand :)
pi_159022531
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 17:43 schreef dyna18 het volgende:
Zelf vind ik het leuk om het wel en wee van mijn projecten te volgen.
Zal ik nieuws wat ik tegen kom ook hier plaatsen?
Ja graag! Altijd interessant om projecten een beetje te volgen. Zelf kom ik er door tijdsgebrek eigenlijk zelden aan toe.
pi_159022660
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 18:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Pfffffffffffff.
Tjonge, dat geloof je toch bijna niet.
Toch goed gedaan hoor! De kans op deze uitkomst is natuurlijk immens kleine.... Maar ja, het kan dus wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')