abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158913633
Hoi,
Een maand geleden heb ik de sleutel van mijn nieuwe huisje gekregen.
In de keuken hing een "mooi" jaren 70 schrootjes plafond. Ik heb deze schrootjes verwijdert en kwam op een gestuct plafond uit. Deze was echter hier en daar wat los aan het laten en hing wat door. Dit heb ik ook verwijdert en. U kijk ik tegen een nehobo vloer aan. (Boven de keuken is een plat dak)

Ik zou graag een nieuw gipsplaten plafond aanbrengen, maar zit wat te twijfelen over welk systeem ik moet nemen.
De grootste overspanning is 3,70m

Ik zou een vrijhangend metalstud systeem kunnen plaatsen zodat ik niks aan de nehobo hoef vast te maken. Enige probleem dan, is dat ik 75mm hoge C profielen van gyproc kan gebruiken, maar daardoor komt het plafond vrij laag te hangen. Voor zon grote overspanning zou ik dan ook 2 C profielen rug tegen rug moeten schroeven.
(Of een 100mm hoog profiel nemen, maar dat is echt te veel)

Ik zou ook een lichter C profiel kunnen nemen, bijvoorbeeld 50mm en dan halverwege een lat tegen het plafond bevestigen om als extra ophangpunt te gebruiken.
maar dan kan ik wellicht beter het plagyp systeem gebruiken, deze hebben om de 1,25m een ophangpunt nodig, dan zouden 2 latten tegen het plafond voldoen.

Wat is de beste manier om iets aan dit nehobo plafond te bevestigen?
Ik lees verhalen over midden in de steen boren en met holle wand pluggen, maar ook over bevestiging in de voeg.
Ik zou sowieso kunnen lijmen voor de zekerheid.

Graag had ik advies over de te kiezen methode.
Bij voorbaat dank.
pi_158914346
Waarom niet gewoon laten stuccen?
pi_158915246
Het plafond is niet geheel waterpas en heeft een lichte doorzakking..
  donderdag 7 januari 2016 @ 22:52:42 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_158915955
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 22:32 schreef binson1971 het volgende:
Het plafond is niet geheel waterpas en heeft een lichte doorzakking..
Dat kan je er toch uit laten stukken?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_158921180
Zit/komt er wel isolatie tussen?
pi_158923049
Nee, isolatie zit bovenop het plat dak. Verschil eruit stuccen lijkt me lastig, doordat het dek iets afloopt en doorhangt zit er misschien wel 5 cm verschil in.
pi_158925437
Uitraggelen met 32 mm op dikte geschaafde latten hoh 40 cm met 12,5 mm platen. Gewoon strak met spijker pluggen tegen het plafond bevestigen.

Eerst latten er op. Laagste punt vinden en van daaruit uitvullen met vulblokjes waar nodig. Mooie gelegenheid om led spotjes te monteren.
Jeroentje.
pi_158927454
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 12:24 schreef jpajs het volgende:
Uitraggelen met 32 mm op dikte geschaafde latten hoh 40 cm met 12,5 mm platen. Gewoon strak met spijker pluggen tegen het plafond bevestigen.

Eerst latten er op. Laagste punt vinden en van daaruit uitvullen met vulblokjes waar nodig. Mooie gelegenheid om led spotjes te monteren.
Dit.

Ik wil je er verder nog even op wijzen dat die centraaldoos bereikbaar dient te blijven, dus houd daar rekening mee.
pi_158930861
En op welke plaats in de nehobo kan ik het beste bevestigen, in de holte van de steen of in de voeg?
pi_158932226
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:51 schreef binson1971 het volgende:
En op welke plaats in de nehobo kan ik het beste bevestigen, in de holte van de steen of in de voeg?
Gewoon simpele slagpluggen proberen. Je HOH maat is balangrijker dan holte of vast. Als het niet pakt een fischer SX plug 6 mm met een 4x50 schroef. dat zou hem wel moeten doen.

Als je LED spot doet bedenk even van te voren waar je de trafo laat. Heel misschien dat je hem ergens onder het plafon kwijt kan. Maar je zal hem ooit waarschijnlijk mogen vervangen.
Jeroentje.
pi_158939425
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:37 schreef jpajs het volgende:
[..]
Gewoon simpele slagpluggen proberen. Je HOH maat is balangrijker dan holte of vast. Als het niet pakt een fischer SX plug 6 mm met een 4x50 schroef. dat zou hem wel moeten doen.
Ik heb ook een nehobo vloer en kan je vertellen dat slagpluggen kansloos zijn. Sowieso lijkt raggels bevestigen kansloos. Nehobo zijn holle bakstenen, je plug heeft iets van 5mm houvast, max. Ik zou dan eerder aan hollewandpluggen denken.

Niet in de voeg bevestigen want daar lopen de stalen profielen. Hou er rekening mee dat een Nehobo vloer een levensduur heeft van +/- 50 jaar. De stalen profielen gaan roesten en drukken het cement uiteindelijk weg. Sta voor hetzelfde dilemma wat ik ermee ga doen.
pi_158942848
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 20:43 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Ik heb ook een nehobo vloer en kan je vertellen dat slagpluggen kansloos zijn. Sowieso lijkt raggels bevestigen kansloos. Nehobo zijn holle bakstenen, je plug heeft iets van 5mm houvast, max. Ik zou dan eerder aan hollewandpluggen denken.

Niet in de voeg bevestigen want daar lopen de stalen profielen. Hou er rekening mee dat een Nehobo vloer een levensduur heeft van +/- 50 jaar. De stalen profielen gaan roesten en drukken het cement uiteindelijk weg. Sta voor hetzelfde dilemma wat ik ermee ga doen.
De SX plug van Fischer kan ook bij holle baksteen of holle Nehobo vloer prima gebruikt worden.

Bedankt voor de waarschuwing van de wapening, die was ik even vergeten te vermelden. Dat is belangrijk om die niet te door boren. o|O
Jeroentje.
pi_158952827
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:11 schreef jpajs het volgende:
[..]
De SX plug van Fischer kan ook bij holle baksteen of holle Nehobo vloer prima gebruikt worden.
Dat ziet er leuk uit maar in die oude Nehobo vloeren is de baksteen echt hol. D.w.z. je boort door de afwerklaag + 5mm baksteen en schiet dan door naar de bovenkant. Kan het weten want heb er vorig weekend in de kruipruimte nog om zitten vloeken. Als er afwerking op zit kan het nog, maar als je direct tegen de Nehobo stenen aankijkt ben je kansloos zonder hollewand pluggen.

Vergelijk het met een verlaagd plafond.

[ Bericht 3% gewijzigd door Knuppel1983 op 09-01-2016 10:20:56 ]
  zaterdag 9 januari 2016 @ 10:45:41 #14
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_158953211
Injectiehuls gebruiken samen met chemische mortel? Gebruikten wij wel wanneer we in het kanaal uitkwamen van een kanaalplaatvloer. http://www.fischer.nl/Hom(...)category-1001077000/
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_158991926
Ik zal het eens gaan proberen met holle wand pluggen in combinatie met vastkitten..
  Moderator zondag 10 januari 2016 @ 21:32:18 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158996114
Er zijn specifieke hulzen waarin je chemisch anker kunt spuiten in door soort vloeren
http://www.fischer.nl/Hom(...)late-productdetails/
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')