Hoi,
Een maand geleden heb ik de sleutel van mijn nieuwe huisje gekregen.
In de keuken hing een "mooi" jaren 70 schrootjes plafond. Ik heb deze schrootjes verwijdert en kwam op een gestuct plafond uit. Deze was echter hier en daar wat los aan het laten en hing wat door. Dit heb ik ook verwijdert en. U kijk ik tegen een nehobo vloer aan. (Boven de keuken is een plat dak)
![2d92xhv.jpg]()
Ik zou graag een nieuw gipsplaten plafond aanbrengen, maar zit wat te twijfelen over welk systeem ik moet nemen.
De grootste overspanning is 3,70m
Ik zou een vrijhangend metalstud systeem kunnen plaatsen zodat ik niks aan de nehobo hoef vast te maken. Enige probleem dan, is dat ik 75mm hoge C profielen van gyproc kan gebruiken, maar daardoor komt het plafond vrij laag te hangen. Voor zon grote overspanning zou ik dan ook 2 C profielen rug tegen rug moeten schroeven.
(Of een 100mm hoog profiel nemen, maar dat is echt te veel)
Ik zou ook een lichter C profiel kunnen nemen, bijvoorbeeld 50mm en dan halverwege een lat tegen het plafond bevestigen om als extra ophangpunt te gebruiken.
maar dan kan ik wellicht beter het plagyp systeem gebruiken, deze hebben om de 1,25m een ophangpunt nodig, dan zouden 2 latten tegen het plafond voldoen.
Wat is de beste manier om iets aan dit nehobo plafond te bevestigen?
Ik lees verhalen over midden in de steen boren en met holle wand pluggen, maar ook over bevestiging in de voeg.
Ik zou sowieso kunnen lijmen voor de zekerheid.
Graag had ik advies over de te kiezen methode.
Bij voorbaat dank.