Merode32 | donderdag 7 januari 2016 @ 21:01 |
Hallo, Ik heb een aanbod gekregen om een aantal aandelen in een bekende veerboot bedrijft te kopen. Nu geeft dat recht op een x aantal gratis overtochten op voorwaarden dat je staat ingeschreven in het aandelenregister. Hoe werkt zoiets? Ik moet zowiezo langs de notaris voor de overdracht, regelt die ook meteen de inschrijving? | |
Ferrari_Tape | donderdag 7 januari 2016 @ 21:24 |
Wel een even aantal overtochten hoop ik? Anders moet je aan de overkant blijven en koop je een kat in de zak. | |
Merode32 | donderdag 7 januari 2016 @ 21:26 |
De terugtocht is vrij, geen controle geen verplichting. Dus je singel is in praktijk een retour | |
Ferrari_Tape | donderdag 7 januari 2016 @ 21:29 |
Nou ja, als ze je aanbieden aandelen te kopen, zou ik achterdochtig worden. De redenen hiervoor zijn namelijk: 1. het gaat slecht met de zaak, en doordat jij aandelen koopt is er weer geld om de boel te redden of schulden te betalen. 2. jij als mede-aandeelhouder zal je geld kwijt zijn. | |
Born2trade | donderdag 7 januari 2016 @ 21:32 |
Gaat zeker om TESO? De veerboot naar Texel heeft namelijk altijd gratis retourvaarten ![]() | |
Merode32 | donderdag 7 januari 2016 @ 21:33 |
Wees gerust het is een bedrijf wat is opgericht door en voor zijn aandelhouders, de lokale bevolking was/is de aandeelhouders van dit bedrijf. Er is ook een grote handel in en er word elk jaar een veiling georganiseerd waar een aantal aandelen worden geveild, bedrijf is financieel in perfecte staat. | |
Ferrari_Tape | donderdag 7 januari 2016 @ 21:36 |
Hoeveel dividend schuift dat? | |
Merode32 | donderdag 7 januari 2016 @ 21:37 |
Geen | |
Born2trade | donderdag 7 januari 2016 @ 21:40 |
Heb je informatie over de koers van de afgelopen jaren? Ik kwam dit namelijk tegen: http://www.texel-plaza.nl/nieuws/artikel/050625/2013-03-20/ Het is dus een investering die riskant is en je waarschijnlijk alleen moet doen als je Texel een warm hart toedraagt ![]() | |
Merode32 | donderdag 7 januari 2016 @ 21:43 |
De koers zegt niks, het is een niet beurs genoteerd aandeel dus het is vooral wat de gek er voor geeft. Op de lionveiling is er recentelijk een aandeel voor 8000 euro over de toonbank gegaan. Ik wil hem kopen omdat ik een vakantiewoning heb op texel(die binnen 5 jaar gaat dienen als hoofdwoning) en omdat de jaarlijkse gratis overtochten op termijn goedkoper zijn. | |
Mark | vrijdag 8 januari 2016 @ 00:24 |
Je kunt idd een rekensommetje maken of je het geld eruit gaat halen door je besparing op betaalde overtochten. Hoeveel zou je moeten betalen en hoeveel betaal je nu? | |
123hopsaflops | vrijdag 8 januari 2016 @ 01:06 |
Als het op termijn goedkoper is, waarom zou je het dan niet doen?! | |
icloud | vrijdag 8 januari 2016 @ 02:11 |
Die keuze had ik allang gemaakt ![]() ![]() ![]() ![]() | |
icloud | vrijdag 8 januari 2016 @ 02:17 |
Voor een 5 retourtickets betaal ik nu 118 euro. Omdat zowel mijn vrouw als ik een aandeel kopen en wij onze zetel naar texel verhuizen hebben wij recht op 2*10 ritten met de wagen. 20 ritten kosten normaal 318(15 rittenkaart) + 118(5 ritten kaart) is 436 euro. De normale veiling prijs voor een aandeel ligt tussen de 4 en 5 k dus samen 9000 euro dat betekend dat je in 20 jaar uit de kosten bent, er van uitgaande dat ik over 30 jaar per kist naar de wal word gebracht reis ik dan 30 jaar voor niks. | |
Merode32 | vrijdag 8 januari 2016 @ 02:23 |
30 jaar is natuurlijk 50 jaar zo snel gaan we nog niet dood | |
johnson555 | vrijdag 8 januari 2016 @ 03:08 |
Is dit je kloon ofso ![]() | |
miro86 | vrijdag 8 januari 2016 @ 03:24 |
Terugverdientijd van 20 jaar is wel erg slecht. | |
Merode32 | vrijdag 8 januari 2016 @ 03:46 |
Een kloon kun je delete, een trouwring niet ![]() ![]() | |
Merode32 | vrijdag 8 januari 2016 @ 03:47 |
Het is vooral een investering in een perfecte boot voorziening. De texelstroom word natuurlijk betaald door de aandeelhouders | |
Hi_flyer | vrijdag 8 januari 2016 @ 08:39 |
Met dit verschil dat je na 20 jaar nog steeds dat aandeel hebt dat je (hopelijk) te gelde kunt maken. | |
Hi_flyer | vrijdag 8 januari 2016 @ 08:40 |
Dat is helemaal niet natuurlijk. De texelstroom moet betaald worden door de reizigers en de winst zou de aandeelhouders moeten toevallen. Maar volgens mij wordt er dus uberhaupt geen winst gemaakt. | |
hottentot | vrijdag 8 januari 2016 @ 10:33 |
Het sommetje is natuurlijk iets anders. 15 rittenkaart kost 318+ 1/3e van een 15 rittenkaart. Of zou je daadwerkelijk een vijf ritten kaart hebben gekocht.?Is dus 318+106 = 424,- per jaar. Tenzij het bedrijf failliet gaat (Wat ik zeer zeker niet verwacht) is je terugverdien tijd wel korter want je mag toch aannemen dat de kaartjes periodiek duurder worden. Als dat gemiddeld 1,5% is (ik heb geen idee...) dan zouden deze 20 overtochten je al ¤ 562,63 kosten. Hierdoor zou bij gelijkblijvende vraag je aandeel ook mee in waarde stijgen. Rente op de bank is kut, en je bent lekker van het gedoe van kaartjes kopen af, als je het in één keer kunt missen zou ik het zeer zeker doen. | |
Merode32 | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:04 |
Er word meer dan gnoeg winst gedraaid, er word geen dividend betaald dat klopt. Als je het jaarverslag 2013/2014 bekijkt dan staan ze er zeer gied voor. | |
Hi_flyer | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:06 |
En waar gaat de winst dan naartoe? | |
Merode32 | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:35 |
De algemene reserve, dat is wat ik zeg ondermeer de texelstroom zal daar van betaald worden, links of rechtsom moet je geld reserveren voor een nieuwe boot | |
MutedFaith | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:48 |
Het aandeelhoudersregister moet worden bijgehouden door het bestuur van de vennootschap. Het is in feite een lijst van iedereen die aandelen in de vennootschap bezit. Voornamelijk gebruikt door de notaris bij een titelonderzoek in t geval van (ver-)koop van aandelen. Als er zoiets aan t register vasthangt, dan zal dat register vast wel netjes bijgehouden worden. Als de koop via een vaste notaris gaat regelt die t waarschijnlijk. Anders is t een kwestie van de veerdienst even contacteren en checken of je bijgeschreven bent. | |
hottentot | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:51 |
Word meestal toegevoegd aan de statutaire reserve. Mocht de aandeelhoudersvergadering anders besluiten dan voorzien de statuten in een (gedeeltelijke of gehele) verdeling aan de aandeelhouders. | |
Schnitzels | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:14 |
Toepasselijke typo. ![]() Zoals de berekening is ziet het er wel gunstig uit. Het zou wel ongunstig zijn zodra het bedrijf er op welke manier dan ook er mee kapt. | |
icloud | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:30 |
Het is de enige veerverbinding en toen in 2008 de mogelijkheden werden bekeken om de teso een concessie te geven stond het hele eiland op zijn kop, en is er massaal gedemonstreerd. Ik denk dat het bedrijf over 150 jaar nog steeds bestaat. | |
hottentot | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:57 |
Dit dus. De noodzaak van oversteek zal altijd blijven bestaan, en door de eilanders zelf zal elk ander initiatief worden opgeblazen. Het ergste wat kan gebeuren is denk ik dat na een paar magere jaren als de buffers (welke zeer groot zijn trouwens) zijn opgegeten er een bijdrage per aandeelhouder word gevraagd. Vooralsnog geven de cijfers daar geen enkele aanleiding toe. Ook een overname is uitgesloten omdat geen 1 partij meer dan 250.000,- waarde aan aandelen mag bezitten, uitgaande van 5000,- per aandeel is dat 1,37% van de aandelen. Veel veiliger aandelen dan dit zijn er niet. | |
Schnitzels | vrijdag 8 januari 2016 @ 14:03 |
Ik ben totaal niet bekend in deze regio, maar mogen er ook geen andere veerboot bedrijven zich melden en gaan concurreren met hen? | |
hottentot | vrijdag 8 januari 2016 @ 14:22 |
Dan zal men nog steeds contracten moeten weten te sluiten voor de aanlegsteigers en overige voorzieningen. Of zelf een enorme investering moeten doen (mits men daar al de vergunningen voor krijgt) Totaal niet interessant vooral omdat je de eilandbewoners niet achter je weet te krijgen, die door de opzet best wel strakke prijzen weten te hanteren. | |
icloud | vrijdag 8 januari 2016 @ 14:31 |
De aanlegsteigers zijn van rijkswaterstaat, doordat de teso als enige een dienstencontract heeft en geen concessie zijn ze vrij zeker van hun zaak. Geen enkele commerciele partij kan concureren met de teso, dankzij de constructie met de bewoners als aandeelhouders kunnen ze spotprijzen hanteren. Zeg nu zelf 2.50 om met de benenwagen over te mogen, dat kan rederij doeksen niet leveren. | |
miro86 | zaterdag 9 januari 2016 @ 14:19 |
Komt neer op zo'n 3,55% per jaar. Wel beter dan een spaarrekening maar zeker niet goed voor een aandeel met diens risico. | |
icloud | zaterdag 9 januari 2016 @ 14:41 |
Welk risico? | |
miro86 | zaterdag 9 januari 2016 @ 16:29 |
Market risk, credit risk, liquidity risk etc etc. Alle risico's die je tegenkomt bij het investeren in de eigen vermogen van een relatief klein bedrijf. | |
Mark | zaterdag 9 januari 2016 @ 21:52 |
Lijkt me de meest zekere investering die ik in 16 jaar in WGR langs heb zien komen | |
Cybersijp | zondag 10 januari 2016 @ 01:07 |
Aandeel moet via de notaris overgeschreven worden , per aandeel krijg je 10 auto-overtochten en ik meen 25 voetgangers overtochten , en al heb je tig aandelen je hebt maar voor een aandeel stemrecht . Kwestie van rekenen voor je, als je op Texel zelf gaat wonen betaal je nl nog maar 12,65 voor een retour met de auto ![]() Dat kun je ook nog eens automatisch overlaten maken , pas nadat je er gebruik van hebt gemaakt. Moet wel eerst een auto incasso voor komen , maar dat kun je op het kantoor van de T.E.S.O regelen . Je kan een hoop zeggen over de teso maar het is "onze" boot, en heeft zijn nieuwe schip "texelstroom" handje contantje betaald in pecunia. En das uniek in de wereld ! Daar gaat de winst heen , t.e.s.o heeft goed materiaal, dienstboten varen twintig jaar en gaan aan wal of worden verkocht . Nee ik, en met mijn de rest van de texelaars zijn dr blied mee ![]() En voor de texelaars onder ons: "welkom thuis" ![]() | |
Merode32 | zondag 10 januari 2016 @ 01:15 |
Volgens de teso staan die overtochten op je persoonlijke naam, iedereen die 1 aandeel heeft, kan dus zijn 10 overtochten claimen. Dat op rekening is toch alleen voor grootverbruikers volgens de website? | |
Cybersijp | zondag 10 januari 2016 @ 01:40 |
je krijgt een pas, en of je nu meerdere of maar een aandeel hebt je krijgt maar 1x de overtochten. automatisch betalen is voor iedereen te fixen, willen ze graag juist . Hebben niet voor niets drie automaten neer gezet aan betonville kant ![]() | |
Merode32 | zondag 10 januari 2016 @ 01:43 |
Dat klopt dus niet met de informatie die ze zelf geven, iedereen met 1 aandeel op zijn naam heeft recht op 10 persoonlijke auto overtochten, zo staat het ook in het regelement. Een man en vrouw die allebei 1 aandeel bezitten hebben volgens de klantenservice recht op 2x10 persoonlijke overtochten. | |
Cybersijp | zondag 10 januari 2016 @ 13:12 |
Klopt toch? per persoon maar een keer de 10 overtochten ![]() | |
hottentot | zondag 10 januari 2016 @ 13:22 |
Precies wat hij dus beweerd. Hij zegt alleen dat het voordeel kleiner is omdat je als Texelaar toch al korting zou krijgen. | |
icloud | zondag 10 januari 2016 @ 13:40 |
Dus als je spreid over man en vrouw 20 ![]() ![]() ![]() | |
Cybersijp | zondag 10 januari 2016 @ 16:36 |
ouders doen vaak een aandeel kado aan de kinderen , dus die hebben dan ook weer 10 overtochten . En met kado bedoel ik dan schenken , omdat ze "normaal" ronde de 3500¤ doen is dat als ouder=>kind schenking te doen . Soms zijn er gewoonweg geen aandelen voorhanden en gaan ze weg voor mijns inziens ridicule prijzen (aandelen zijn nominaal ƒ 5, of ƒ 25) en komt door marktwerking . Hoewel er voldoende aandelen zijn komen ze soms langere tijd zo goed als niet los. Het heeft ook helemaal geen voordeel om meer dan een aandeel te hebben. Je krijgt er niet meer stemrecht door, dividend word niet uitgekeerd (okay als je een keer per jaar een buffet tijdens de aandeelhoudersvergadering dividend wil noemen, be my guest ![]() Echt een bedrijf om trots op te zijn , er zijn zo goed als geen kleine N.V 's meer , alles is B.V . De enige veerdienst in deze vorm wereldwijd die van de bewoners zelf is (daarom gaf het op Terschelling ook zo'n herrie met doeksen dat de EVT daar ook voor zichzelf begon . Doeksen is een rederij die marktprijzen vraagt voor zijn tickets(want er moet geld verdient worden na aftrek van alle kosten ). T.e.s.o gooit alles wat er over blijft in de eigen reserve, die dient om de nieuwe boot te bekostigen (ja die in 2025 moet verschijnen, de nieuwe Texelstroom die dit jaar komt is al contant betaald (ook uniek). En ja ben Texelaar , ben der trots op ! toen een jaar of tien terug de overheid dacht dat ze marktwerking maar moest laten komen (kwamen concessies voor de veerdiensten) stond heel texel op zijn achterste poten. hele busladingen volk met de boot en bus naar den haag . Politiek Den Haag keek wel ff. raar (hadden niet verwacht dat het zo zou leven bij de inwoners van t eiland . Komt niet aan de teso bij n texelaar , hij kan wat fel reageren ![]() | |
hottentot | zondag 10 januari 2016 @ 20:51 |
De herrie was volgens mij vooral omdat de EVT de krenten uit de pap viste. Als ik alleen in de spits hoef te rijden, dan kan ik de NS ook wel concurrentie bieden ![]() |