Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk niet dat je 'het gemaakt' hebt als je een vriendin hebt, ik denk dat de meeste mensen ongeacht hun problemen/situaties op een bepaalde leeftijd de behoefte krijgen aan iemand om hun leven mee te delen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:10 schreef TARDIS. het volgende:
Goed topic Chai.
Verder kan ik me zo voorstellen dat, wanneer je een beperkte sociale kring hebt en niet helemaal lekker ligt bij mannen wat vriendschap betreft, dé manier om genegenheid en socialiteit te ervaren een vriendin kan zijn. Misschien zelfs een stapje naar een bredere sociale kring.
Daarbij is een 'vriendin' of 'vrouw' hebben ook een beetje de laatste stap. The definitie article so to speak. Als je een vriendin hebt heb je 'het gemaakt' voor jezelf of voldoen je aan de norm.
Het is denk een cumulatie van factoren, voor de één kan het anders zijn dan voor de ander en een ieder heeft zo zijn of haar redenen.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:17 schreef jr32 het volgende:
[..]
Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk niet dat je 'het gemaakt' hebt als je een vriendin hebt, ik denk dat de meeste mensen ongeacht hun problemen/situaties op een bepaalde leeftijd de behoefte krijgen aan iemand om hun leven mee te delen.
Dit.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:04 schreef Frag_adder het volgende:
Een vriendin wordt gewoon gezien als oplossing voor een problem dat ze niet onder ogen willen zien of aanpakken.
Dat is verlegenheid, géén introversie.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:31 schreef Koral het volgende:
[..]
Wij mij betreft klopt het behoorlijk. Introverten doordenken over het algemeen eerst (dit wordt vaak opgevat alsof ze geen mening hebben), en moeten zich veilig voelen voordat ze zich uiten (hoe herkenbaar voor sociaal uitgedaagde maagden). Extraverten krijgen juist energie juist energie van omgang met andere mensen terwijl introverten juist meer behoefte hebben om op zichzelf te zijn.
De enige manier waarop je daarvan af kunt komen (en daar kun je vanaf komen) is door jezelf bloot te blijven stellen aan dat soort (nieuwe) situaties. Op een gegeven moment krijg je meer vertrouwen in jezelf dat je weet hoe je met die situaties/mensen om moet gaan. Het wordt dan normaal. Ik heb het zelf ook in mindere mate gehad.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:38 schreef jr32 het volgende:
[..]
Ik heb recentelijk een topic geopend op dit forum en daar vroeg iemand zich af of ik geen sociale fobie heb, na een beetje te kijken wat de symptomen zijn en een paar persoonlijke verhalen gelezen te hebben waar ik mijzelf erg in terug kon vinden weet ik vrijwel zeker dat ik hier last van heb. Het is niet dat ik niet graag sociaal wil zijn of het niet kan zijn, maar ik word gewoon heel erg zenuwachtig naar aanloop van en tijdens sociale activiteiten. Ik weet dat dit nergens voor nodig is en probeer mezelf hier altijd doorheen te slepen maar het blijft toch een nare eigenschap. Zo kwam ik bijvoorbeeld op mijn laatste sollicitatie gesprek helemaal bezweet aan terwijl ik er naartoe was gaan wandelen bij een matige temperatuur en er dus geen enkele reden zou moeten zijn om zo hevig te zweten.
Yiwei zegt dat er sprake is van een achterstand, dat is onjuist. Het is geen graadmeter voor hoe sociaal je bent, maar een spectrum wat weergeeft op wélke manier je dat bent.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:31 schreef Koral het volgende:
[..]
De strekking van YiWei dat introverten minder snel op basis van trail en error zich zullen ontwikkelen om dingen te ondernemen (qua omgang met mensen) is niets op af te dingen. Het is gewoon tegen de natuur van introverte mensen om dat te doen. Dat maakt ze niet minder, maar vergt gewoon wat meer zorg/ moeite om uit de verf te komen (in vergelijking met extraverten, en voor zover men daar uberhaubt behoefte aan heeft).
Exact. Al is het wel zo dat bepaalde problemen zich eerder voor zullen doen bij introverte mensen dan bij extraverte mensen, maar dat is andersom net zo goed het geval.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:16 schreef Chai het volgende:
[..]
Yiwei zegt dat er sprake is van een achterstand, dat is onjuist. Het is geen graadmeter voor hoe sociaal je bent, maar een spectrum wat weergeeft op wélke manier je dat bent.
Verlegenheid is dat je 'bang' bent voor de mening van een ander? Introversie is meer onzekerheid over jezelf? Voor beide moet je je veilig kunnen voelen? Maar misschien iets voor een ander topic. Hoop dat we hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is verlegenheid, géén introversie.
Introversie is niet per se onzekerheid, het is een persoonlijkheidskenmerk.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:23 schreef Koral het volgende:
[..]
Verlegenheid is dat je 'bang' bent voor de mening van een ander? Introversie is meer onzekerheid over jezelf? Voor beide moet je je veilig kunnen voelen? Maar misschien iets voor een ander topic. Hoop dat we hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden.
Introversie heeft niks met angst of onzekerheid te maken, dat is neuroticisme. Kijk het TED filmpje maar als het je interesseert.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:23 schreef Koral het volgende:
[..]
Verlegenheid is dat je 'bang' bent voor de mening van een ander? Introversie is meer onzekerheid over jezelf? Voor beide moet je je veilig kunnen voelen? Maar misschien iets voor een ander topic. Hoop dat we hetzelfde bedoelen maar anders verwoorden.
Dit dus. Genoeg stellen die hun dagen door brengen op de bank zonder al te veel woorden uit te wisselen. Behoefte aan intimiteit is iets heel anders dan behoefte aan sociale contacten maar het kan wel weer hand in hand gaan.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik snap niet zo goed dat je niet sociale activiteiten (vaak met groepen mensen) niet kan willen maar een relatie wel. Dat kan toch gewoon? Vind het niet per se vergelijkbare dingen.
Hoe je er een gaat krijgen zonder naar buiten te gaan is weer een ander verhaal natuurlijk, maar goed.
De wens kan best losstaan van hoe je sociale leven eruitziet.
Ik neem mijn woorden wel terug wat dat betreft. Al sluit het 1 op 1 vriendschappen dan niet uit.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 12:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik snap niet zo goed dat je niet sociale activiteiten (vaak met groepen mensen) niet kan willen maar een relatie wel. Dat kan toch gewoon? Vind het niet per se vergelijkbare dingen.
Hoe je er een gaat krijgen zonder naar buiten te gaan is weer een ander verhaal natuurlijk, maar goed.
De wens kan best losstaan van hoe je sociale leven eruitziet.
Intimiteit hoeft toch niet gelijk in de vorm van een liefdesrelatie plaats te vinden?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 15:26 schreef Panaewa het volgende:
Biologie?
Voortplanten is biologisch gezien het doel van het leven. Het lijkt me daarom ook niet gek dat de drang om intimiteit te hebben groter kan zijn dan de drang om sociaal contact te hebben. En dat je daardoor, rationeel gezien, de prioriteiten verkeerd legt.
Ik heb het mezelf ook wel eens afgevraagd toen ik ook een sterke drang voelde maar sociaal gezien mijn leven niet op de rit had.
Klopt,quote:Op vrijdag 8 januari 2016 15:28 schreef Chai het volgende:
[..]
Intimiteit hoeft toch niet gelijk in de vorm van een liefdesrelatie plaats te vinden?
Maar friends with benefits lost dat dan toch ook op? Of leek zoiets onbereikbaarder dan een liefdesrelatie?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 15:33 schreef Panaewa het volgende:
[..]
Klopt,
Ik denk dat in mijn hoofd dat de makkelijkste manier was om blijvend intimiteit te ervaren, daarnaast lost het ook meteen het sociaal aspect van geen tot weinig vrienden op.
Het is ook echt een compleet verkeerde manier van denken.
Tot op zeker hoogte wel ja.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 15:34 schreef Chai het volgende:
[..]
Maar friends with benefits lost dat dan toch ook op?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |