abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158878044
Hier weer verder...

quote:
Burgemeester Keulen heeft oplossing tegen aanrandingen: gedragscode voor jonge vrouwen

'Vrouwen moeten tenminste op armlengte afstand blijven van vreemde mannen'

De burgemeester van Keulen Henriette Reker (partijloos) heeft na afloop van een crisisvergadering dinsdag een persconferentie gegeven. Daarin vertelde zij welke afspraken zijn gemaakt met politie en justitie om nieuwe aanrandingen en diefstallen zoals tijdens afgelopen Oud en Nieuw-viering te voorkomen, bijvoorbeeld tijdens het carnaval dat binnenkort in Keulen losbarst. Belangrijkste voorstel: er komt een gedragscode voor vrouwen, waarin bijvoorbeeld zal staan dat ‘vrouwen het beste op armlengte afstand van vreemde mannen kunnen blijven’.

Letterlijk liet de burgemeester aan de pers weten dat “de stad een gedragscode voor jonge vrouwen online zal zetten”.
Door deze gedragscode, waar onder andere instaat dat vrouwen op armlengte afstand moeten blijven en dat ‘groepen mannen en vrouwen beter niet gescheiden worden’, zullen vrouwen “zich tijdens carnaval veiliger en zekerder voelen”.

De gedragscode zal ook aan jonge mannen van buitenlandse afkomst worden gericht. “Aan mensen van andere culturen moeten we uitleggen hoe we hier carnaval vieren, zodat ze begrijpen dat vrolijk gedrag niet hetzelfde is als seksuele openheid”, aldus Reker.

Tevens beloofde de burgemeester dat er “maatregelen worden genomen zodat dit in de toekomst niet weer gebeurt” en dat met de politie wordt gewerkt aan “een speciaal veiligheidsconcept voor feesten, net als bij voetbalwedstrijden of grote demonstraties”.
Wat dit ‘veiligheidsconcept’ precies inhoudt blijft onduidelijk.

Ook belooft de politie meer cameratoezicht en zal er tijdens de carnavalviering veel politie aanwezig zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar in burger. De videobewaking zal er in de eerste plaats zijn voor controle en veiligheid, inplaats van voor bewijsvoering achteraf.

De politie liet tijdens de persconferentie verder weten dat de vijf mannen die zijn opgepakt niets met de aanrandingen te maken hebben. De politie bevestigde dat er aangifte is gedaan van een verkrachting.

Wederom maakte de politie duidelijk dat “vluchtelingen niets met deze zaak hebben te maken”.
“Het is absoluut ontoelaatbaar om een uit Noord-Afrika afkomstige etnische automatisch te verbinden met vluchtelingen. Er is geen aanwijzing dat mensen die asiel zoeken in Keulen de daders waren”, aldus Wolfgang Albers, de baas van de politie in Keulen.

http://nieuws.tpo.nl/2016(...)gscode-voor-vrouwen/
quote:
Oudejaarsaanrandingen Keulen - Politie bevestigt: 'Daders van Noord-Afrikaanse afkomst'

De politie van Keulen heeft maandag een persconferentie gegeven over de enorme hoeveelheid aanrandingen en berovingen van vrouwen tijdens de afgelopen Oud & Nieuw-viering in Keulen. De vrouwen werden aangerand en beroofd op het stationsplein voor het Centraal station en bij het plein voor de Dom.

Het onderzoek van de politie richt zich op een groep van maarliefst 1000(!) jongemannen. Binnen deze groep heeft een gedeelte zich schuldig gemaakt aan aanrandingen en berovingen. Het is echter nog onduidelijk om hoeveel daders het exact gaat. Wel zijn inmiddels vijf jonge mannen opgepakt.

Er zijn tot nu toe zestig aangiftes gedaan. Maar de politie gaat er van uit dat er zeker 80 slachtoffers zijn. Van alle vrouwen die aangifte hebben gedaan heeft ongeveer een kwart ook aangifte gedaan van aanranding, naast diefstal en beroving.

Vooralsnog zijn er dus tussen de vijftien en twintig slachtoffers van aanranding bekend. De meerderheid is alleen slachtoffer geworden van beroving. Wel heeft de politie laten weten dat het in sommige gevallen gaat om ernstige vergrijpen waarbij vrouwen zijn vastgehouden en betast.

Opvallend genoeg windt de Keulse politie er geen doekjes om als het gaat om de afkomst van de daders: "Deze misdrijven zijn gepleegd door een groep mannen die, afgaande op hun uiterlijk, voornamelijk van Noord-Afrikaanse, Arabische afkomst zijn", aldus Wolfgang Albers, het hoofd van de politie in Keulen.

http://nieuws.tpo.nl/2016(...)ijk-80-slachtoffers/
quote:
Schokkende quotes: agente en slachtoffer vertellen over de aanrandingsnachtmerrie in Keulen

"Rond 23:00 uur kregen we de melding dat er een vechtpartij tussen 400 buitenlanders zou zijn uitgebroken op het centraal station. Toen we daar aankwamen zagen we bijna 2000 mensen die werden bekogeld met zwaar illegaal vuurwerk.

Nadat we meerdere gewonden constateerden besloten we het plein te ontruimen. Maar een groep jonge mannen leek geen enkel woord Duits te verstaan. We hebben ze uiteindelijk met fysiek geweld van het plein moeten verwijderen.

Kort na middernacht kwamen de eerste slachtoffers van aanranding naar ons toe. Huilende en geschokte meisjes die beschreven hoe ze door een grote groep mannen waren aangerand. We zijn toen in de menigte op zoek gegaan naar meer slachtoffers. We vonden een 20-jarig slachtoffer uit Stuttgart. Ze schreeuwde en huilde. De daders hadden haar slipje van haar lichaam gescheurd en ze hadden haar onderlichaam betast. Drie andere meisjes, vriendinnen van het slachtoffer, konden we niet uit de menigte redden omdat we zelf werden bekogeld met vuurwerk.

Uiteindelijk hebben we acht mannen kunnen aanhouden. Allemaal waren ze in het bezit van kopieën van certificaten voor een asielaanvraag.

Wat die vrouwen daar hebben meegemaakt was gewoon verkrachting."

Bovenstaande quotes zijn het verbijsterende relaas van een Duitse politieagente die tijdens de oudejaarswisseling aanwezig was bij het centraal station in Keulen en daardoor één van de getuigen is van een massale aanranding en beroving van vooral jonge vrouwen door vooral Noord-Afrikaanse jonge mannen.

Maar het Duitse Magazine Express heeft niet alleen een politieagente gesproken over die dramatische nacht. Ook één van de vele jonge slachtoffers doet haar ontluisterende verhaal:

"Toen we uit het station kwamen waren we al verbaasd over de enorme groep jonge buitenlandse mannen. We moesten door de menigte heen en ik voelde een hand op mijn kont. Toen greep iemand mijn borsten vast. Daarna waren er handen overal op mijn lichaam, het was een nachtmerrie.

We schreeuwden en sloegen van ons af, maar het hield niet op. Ik denk dat ik tijdens een stukje van 200 meter zeker 100 keer ben betast.

De jongens riepen 'neuken, neuken' en scholden ons uit voor 'slet'.

Ik ben er kapot van, ik ben woedend en bang. Ik hoop dat de politie de daders pakt, want anders ga ik nooit meer naar festiviteiten in de stad."

http://nieuws.tpo.nl/2016/01/04/aanrandingen-keulen-citaten/
Waarom bleef het zo lang stil?
http://www.elsevier.nl/Bu(...)?masterpageid=158493
pi_158878051
Deze shitstorm is voorlopig nog lang niet over.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_158878089
Barbarij moe? Grenzen toe!
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:15:27 #4
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878189
Die reacties van die 'diverse moslimorganisaties' zijn wel sprekend. Ik mag hopen dat zij niet de spreekbuis zijn van de gemiddelde Duitse moslim, want dat zou een enorm misprijzen betekenen van de Duitse moslim naar de Duitse staat, de Duitse politie en de Duitse vrouwen betekenen.

Niet dat dat me zo hard verbaasd, misschien deed ik iets te veel aan wishful thinking ;).

In ieder geval verwacht ik binnen enkele dagen massale arrestaties en daarop volgend zware straffen, zoals Merkel en die achterlijke burgemeester beloofd hebben.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:16:08 #5
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158878205
Wat denken die gasten nou helemaal? Echt, dat er nog geen knokploegen massaal paraat staan om dit tuig eens even een heel goed lesje te leren. Ikmag hopen dat die er zijn en er binnenkort even een duidelijk en beangstigend (voor hun) signaal afgegeven gaat worden?

Wordt echt HOOG tijd dat er eens een heel krachtig signaal afgegeven gaat worden aan Noord Afrikaantjes namens het volk. En dan doel ik niet op onschuldige moslimvrouwtje belagen en dat soort laffe shit.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_158878226
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:16 schreef Villas__Rubin het volgende:
Wat denken die gasten nou helemaal? Echt, dat er nog geen knokploegen massaal paraat staan om dit tuig eens even een heel goed lesje te leren. Ikmag hopen dat die er zijn en er binnenkort even een duidelijk en beangstigend (voor hun) signaal afgegeven gaat worden?

Wordt echt HOOG tijd dat er eens een heel krachtig signaal afgegeven gaat worden aan Noord Afrikaantjes namens het volk. En dan doel ik niet op onschuldige moslimvrouwtje belagen en dat soort laffe shit.
West-Europese mannen zijn geen mannen (meer).
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:17:51 #7
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158878241
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:17 schreef berko13 het volgende:
Tijd omdat weer te worden dus.

Maar er zijn er nog zat hoor...
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:18:12 #8
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_158878249
quote:
6s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:15 schreef Lothiriel het volgende:
Die reacties van die 'diverse moslimorganisaties' zijn wel sprekend. Ik mag hopen dat zij niet de spreekbuis zijn van de gemiddelde Duitse moslim.
Ik denk het het niet want de gemiddelde moslim staat toch bekend om zijn zelfreflectie en inlevingsvermogen.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_158878256
We kunnen later niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn. In feite zeggen ze: dit krijg je als je ons met grote getalen binnenlaat. En het is nog maar het begin.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:18:56 #10
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_158878262
Nog geen protesten in Keulen?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:19:04 #11
168304 Mani89
pi_158878265
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:17 schreef berko13 het volgende:

[..]

We moeten maar gaan leven naar het voorbeeld van Arie Boomsma of Wim Hof. Oermannen.
pi_158878281
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:18 schreef Dr.Mikey het volgende:
Nog geen protesten in Keulen?
Vanmiddag dacht ik iets te lezen dat het wel zo leek te gaan worden maar tot dusver weer niets gehoord. Maarja we hoorde ook pas na dagen over dit hele gedoe
pi_158878325
Inmiddels stromen de aangiftes binnen uit 8 grote steden. Naast Keulen, Stuttgart en Hamburg nu ook Bielefeld, Düsseldorf, Frankfurt, Freiburg en Berlijn. Overal hetzelfde beeld, groepen mannen met Noord-Afrikaans uiterlijk.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_158878326
Overigens zie ik net dat Merkel nog wel even de prestigieuze Four Freedoms award 2016 meepikt.
Geënt op de 4 vrijheden die president Roosevelt noemde in een beroemde toespraak.

http://www.telegraaf.nl/b(...)reedoms_Award__.html
I´m back.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:21:16 #16
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878331
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:18 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Ik denk het het niet want de gemiddelde moslim staat toch bekend om zijn zelfreflectie en inlevingsvermogen.
_O- _O-
- Charlton Heston
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:22:12 #17
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158878353
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:21 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Inmiddels stromen de aangiftes binnen uit 8 grote steden. Naast Keulen, Stuttgart en Hamburg nu ook Bielefeld, Düsseldorf, Frankfurt, Freiburg en Berlijn. Overal hetzelfde beeld, groepen mannen met Noord-Afrikaans uiterlijk.
??
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:22:30 #18
168304 Mani89
pi_158878355
quote:
Weg met ons. Pegida zijn Nazi's.

woensdag 6 januari 2016 @ 18:22:45 #19
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_158878360
quote:
9s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:21 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens zie ik net dat Merkel nog wel even de prestigieuze Four Freedoms award 2016 meepikt.
Merkel... :r
Wat een gigantisch faalwijf.
pi_158878374
quote:
9s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:21 schreef Ryan3 het volgende:
Geënt op de 4 vrijheden die president Roosevelt noemde in een beroemde toespraak.

http://www.telegraaf.nl/b(...)reedoms_Award__.html
Moreel leiderschap _O-

Gewillig gebukt de stekelige cactus van de onvolkomenheid in de rimpelige anus accepteren staat dus gelijk aan moreel leiderschap _O-
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:23:34 #21
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878377
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:22 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Merkel... :r
Wat een gigantisch faalwijf.
Ik vond haar best oké vroeger maar met die vluchtelingencrisis is ze wat mij betreft totaal de bocht uitgevlogen, en ze lijkt de weg maar niet terug te vinden :{
- Charlton Heston
pi_158878378
quote:
Wir schaffen das!!!
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:24:15 #23
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878394
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Wir schaffen das!!!
Nog genoeg vrouwen die misbruikt kunnen worden, een flinke 40 miljoen als ik me niet vergis :Y
- Charlton Heston
pi_158878411
Ik denk dat er echt zoveel gewonden zijn van die avond waar je nu - ook weer- niets over zult gaan horen. Als je dat filmpje kijkt, stampen op hoofden? Die beschieting met vuurwerk...
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:25:37 #25
198365 Morendo
The Real Deal
pi_158878425
Gaat deze affaire nog consequenties hebben voor de politietop in steden als Hamburg en Keulen? Van grove nalatigheid lijkt me toch wel sprake.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_158878447
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:24 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Nog genoeg vrouwen die misbruikt kunnen worden, een flinke 40 miljoen als ik me niet vergis :Y
Wir schaffen das... _O-
pi_158878472
quote:
Bron?
pi_158878477
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:25 schreef Morendo het volgende:
Gaat deze affaire nog consequenties hebben voor de politietop in steden als Hamburg en Keulen? Van grove nalatigheid lijkt me toch wel sprake.
Uiteraard zal er ook daar wel flink zijn bezuinigd... Hoe wil je dat in godsnaam doen als je zo veel in de minderheid bent, het enige wat ze hadden kunnen doen is mensen gewoon neerschieten. Dat is de enige manier waarop je met een grote minderheid meer verschil had kunnen maken. Misschien hadden ze de Duitse ME of zo er op af moeten sturen.
pi_158878490
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_158878496
quote:
Blijf het ook opmerkelijk vinden dat ze het zo onderschat lijken te hebben. Je schakelt toch als de sodemieter de ME in of desnoods het leger...sjezus man. Zeker omdat dit tuig al maanden rondom dat station liepen te etteren blijkbaar. Dan weet je toch waar je aan toe bent als er niet ineens 100 maar 1000 lopen :{
pi_158878511
quote:
Diegenen die alles in de doofpot wilden stoppen mogen gelijk wieberen.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:28:55 #32
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_158878516
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:22 schreef Mani89 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Staatshoofd dat haar eigen land haat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Specularium op 06-01-2016 19:18:16 ]
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:30:28 #33
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878543
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:27 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Uiteraard zal er ook daar wel flink zijn bezuinigd... Hoe wil je dat in godsnaam doen als je zo veel in de minderheid bent, het enige wat ze hadden kunnen doen is mensen gewoon neerschieten. Dat is de enige manier waarop je met een grote minderheid meer verschil had kunnen maken. Misschien hadden ze de Duitse ME of zo er op af moeten sturen.
Wel ja, de oproerpolitie erop, alles uit elkaar jagen, daders tegen de grond knuppelen en arresteren. Bij zwaar verzet taser of rubberen kogels. Hoogstens wat pijn, maar dat is meer dan dat tuig al verdient.

Ik heb dit even bedacht in enkele seconden tijd. Een groot licht zit daar niet bepaald aan de knoppen dus, bij de politietop.
- Charlton Heston
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:31:09 #34
65846 Bocaj
47th President.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:31:37 #35
198365 Morendo
The Real Deal
pi_158878578
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:27 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

ME of andere ordediensten hadden absoluut ingeschakeld moeten worden. Nu werden welbewust honderden mensen overgeleverd aan de wolven.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:31:51 #36
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_158878582
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:22 schreef Mani89 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nazi's konden het anders uitstekend vinden met dat woestijnvolk .
RED ONS HENNIEGOD
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:33:32 #37
65846 Bocaj
47th President.
pi_158878626
Dit heeft ook consequenties voor het aankomende carnaval helaas...
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:33:33 #38
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878628
quote:
9s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:31 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Nazi's konden het anders uitstekend vinden met dat woestijnvolk .
- Charlton Heston
pi_158878639
Dit lijkt wel op een aanslag, of mag je het alleen een aanslag noemen als er doden vallen ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:34:11 #40
198365 Morendo
The Real Deal
pi_158878644
Via welk forum of welke moskee werden deze aanvallen georchestreerd dan?

Het doet ook een beetje denken aan de Pakistaanse bendes in Engeland.
pi_158878688
quote:
2s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:34 schreef Morendo het volgende:
Via welk forum of welke moskee werden deze aanvallen georchestreerd dan?

Het doet ook een beetje denken aan de Pakistaanse bendes in Engeland.
forum.fok.de
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:36:57 #42
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_158878714
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:26 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Wir schaffen das... _O-
Jawohl wir schaffen das >:)
- Charlton Heston
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:39:21 #43
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_158878781
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:33 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Daarom is het ook best raar dat Pegida, PVV uitgemaakt worden voor Nazi's , het juist andersom
RED ONS HENNIEGOD
pi_158878867
quote:
9s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:39 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Daarom is het ook best raar dat Pegida, PVV uitgemaakt worden voor Nazi's , het juist andersom
Nee, het werkt niet zo dat het vergassen van 6 miljoen moslims gelijk een antifascistische heldendaad zou zijn omdat moslims en nazi's toen toevallig bondgenoten waren.
pi_158878893
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:33 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:o Die daarachter lijkt op de jonge Bernhard.
Jullie vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:45:09 #46
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_158878939
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het werkt niet zo dat het vergassen van 6 miljoen moslims gelijk een antifascistische heldendaad zou zijn omdat moslims en nazi's toen toevallig bondgenoten waren.
toevallig ? volgens mij vond de fuhrer veel dingen in de Koran wel mooi en had ie er wel respect voor.
RED ONS HENNIEGOD
pi_158879007
Wel grappig dat na zoveel gezeik men nog steeds niks durft te doen. In 2050 walsen moslims over de gemiddelde Europeaan heen.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:48:38 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158879022
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:47 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Wel grappig dat na zoveel gezeik men nog steeds niks durft te doen. In 2050 walsen moslims over de gemiddelde Europeaan heen.
Voor die tijd is het allang geklapt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_158879039
quote:
1s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Voor die tijd is het allang geklapt.
Gelukkig traint men in Syrië alvast.
  woensdag 6 januari 2016 @ 18:49:46 #50
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158879047
quote:
10s.gif Op woensdag 6 januari 2016 18:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Gelukkig traint men in Syrië alvast.
Westerse bommenwerpers?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')