Heel eerlijk gezegd moet ik toegeven niet echt thuis te zijn in het boeddhisme of de oosterse filosofie, maar is het niet meer een levensbeschouwing en niet per definitie religieus? Je hoort wel eens dingen over reïncarnatie en dergelijke wat mij niet heel rationeel lijkt, maar verder valt het toch wel mee?quote:Op zondag 3 januari 2016 15:51 schreef Molurus het volgende:
Als mensen gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijk / irrationeel / zweverig denken dan zijn ze gevoelig voor alle vormen daarvan. Dat vind ik op zich niet zo heel verrassend.
Ik zou het juist heel vreemd vinden als dat niet zo was.
Het zijn dezelfde intuities en denkfouten, weliswaar met andere labels en conclusies.
Boeddhisme is een religie in elke zin van het woord.quote:Op zondag 3 januari 2016 16:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel eerlijk gezegd moet ik toegeven niet echt thuis te zijn in het boeddhisme of de oosterse filosofie, maar is het niet meer een levensbeschouwing en niet per definitie religieus? Je hoort wel eens dingen over reïncarnatie en dergelijke wat mij niet heel rationeel lijkt, maar verder valt het toch wel mee?
Niet noodzakelijkerwijs waar.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Boeddhisme is een religie in elke zin van het woord.
Met uitzondering van zen-boeddhisme wat een soort Japanse versie van de Renaissance is.
Maar de rest is... bidden... moraliteitsdictaat... monikken... tempels... liederen... spiritualiteit... heilige teksten... mythische verhalen. Etc..etc..
Gewoon religie dus.
Boeddhisme zonder geloof in het bovennatuurlijke lijkt vooral een westerse wensdroom te zijn. Ik woon in een boeddhistisch land omringt door boeddhistische landen en mensen moeten hier nogal lachen om zulke ideeen.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:44 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs waar.
http://secularbuddhism.or(...)-ritual-no-religion/
Ik heb nog verder gezocht maar kreeg het niet boven water, maar heeft de Boeddha zelf niet gezegd dat je boeddhist kunt zijn, zonder geloof in het bovennatuurlijke?
Misschien dat een FOK boeddhist het weet?
Er valt wel meer te zweven dan alleen "oosters" of "boedhistisch", dus je redenatie klopt niet. Lees de vraag nog eens.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:51 schreef Molurus het volgende:
Als mensen gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijk / irrationeel / zweverig denken dan zijn ze gevoelig voor alle vormen daarvan. Dat vind ik op zich niet zo heel verrassend.
Ik zou het juist heel vreemd vinden als dat niet zo was.
Het zijn dezelfde intuities en denkfouten, weliswaar met andere labels en conclusies.
We zijn nooit echt in controle. We denken dat we controle hebben als er dingen gebeuren zoals wij willen dat ze gaan. Klopt het een keer niet dan zijn dat de bewijzen die aantonen dat controle een denkbeeld is.quote:Ik denk dat het vaak mensen zijn die controle willen hebben.[...]
[...]We zijn gevoelsmatig in staat om de wereld naar onze wil te voegen, of het nou daadwerkelijk klopt of niet. Klopt het een keer niet, dan zal het ons op dat moment wel niet gegund zijn, deed je het simpelweg niet goed genoeg of is het een momentje van pech [...]
Waarschijnlijk omdat het beide een 'andere kijk' is, oftewel een alternatief voor de Westerse visie. Als mensen niets willen weten van de gangbare visie zoeken ze een andere.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Vaak als ik mensen met de grootste pseudowetenschap zie komen, merk ik dat dergelijke mensen vaak ook gevoelig zijn voor oosterse filosofie en boeddhisme. Waardoor is deze relatie te verklaren? Je ziet het naar mijn mening wel vaker bij de alternatieve "geneeskunde".
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Waar is deze relatie door te verklaren?
Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.quote:
Tuurlijk, ik heb controle als ik loop, maar toch kan ik vallen. Ik heb controle over wat ik denk, maar toch kan ik dingen vergeten. Ik heb controle in wat ik vertel, maar een ander kan daar voor mij vervelend op reageren. Ik heb controle over mijn handen, maar toch laat ik geregeld wat vallen.quote:Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.
Je hebt zeker geloof nodig, in verlichting, reïncarnatie. Het boeddhisme is gebaseerd op meerdere levens, en je wil die ketting van reïncarnatie breken. Je moet ook geloven in de ziel...quote:Op zondag 3 januari 2016 17:44 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs waar.
http://secularbuddhism.or(...)-ritual-no-religion/
Ik heb nog verder gezocht maar kreeg het niet boven water, maar heeft de Boeddha zelf niet gezegd dat je boeddhist kunt zijn, zonder geloof in het bovennatuurlijke?
Misschien dat een FOK boeddhist het weet?
Controle komt en gaat in gradaties. Jij gaat uit van een absolute controle over alles en iedereen. Nee, die hebben we inderdaad niet. En daarnaast is gevoelsmatig controle hebben iets totaal anders dan een "objectieve" controle, voor zover dat te bepalen is.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik heb controle als ik loop, maar toch kan ik vallen. Ik heb controle over wat ik denk, maar toch kan ik dingen vergeten. Ik heb controle in wat ik vertel, maar een ander kan daar voor mij vervelend op reageren. Ik heb controle over mijn handen, maar toch laat ik geregeld wat vallen.
Waarom zou ik, als ik de controle heb, dat allemaal laten gebeuren?
Het is toch een illusie volledige controle na te streven? Daarom sta ik sceptisch tegenover het verlichtingsideaal. Blijkt al duizenden jaren een kwestie van blind rondjes rennen om bij dezelfde conclusie uit te komen.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Controle komt en gaat in gradaties. Jij gaat uit van een absolute controle over alles en iedereen. Nee, die hebben we inderdaad niet. En daarnaast is gevoelsmatig controle hebben iets totaal anders dan een "objectieve" controle, voor zover dat te bepalen is.
Idd, zelfrealisatie, om te beseffen wie je niet bent, dat is vrijheid.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om verlicht te raken moet je je mind met al z'n gehechtheden en verslavingen aan dingen zien te overwinnen en voortdurend in het hier & nu kunnen verblijven, en je denken eigenlijk enkel en alleen aanwenden voor praktische besluiten. Inzien dat je zelf-beeld een illusie is, etc.
Zelfs voorbij dat, dat is alleen maar het begin.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om verlicht te raken moet je je mind met al z'n gehechtheden en verslavingen aan dingen zien te overwinnen en voortdurend in het hier & nu kunnen verblijven, en je denken eigenlijk enkel en alleen aanwenden voor praktische besluiten. Inzien dat je zelf-beeld een illusie is, etc.
Okee, thanks. SpecialK ook.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Je hebt zeker geloof nodig, in verlichting, reïncarnatie. Het boeddhisme is gebaseerd op meerdere levens, en je wil die ketting van reïncarnatie breken. Je moet ook geloven in de ziel...
Hmmmm, dit moet ik eens gaan uitzoeken dan in hoeverre dit waar is. Het klinkt me iig bijzonder onaantrekkelijk in de oren! Ik krijg hier het idee bij van totale apathie en nihilisme to da bone. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:41 schreef erodome het volgende:
Zelfs voorbij dat, dat is alleen maar het begin.
*knip*
Ho ho, zo snel gaat dat niet!quote:Op maandag 4 januari 2016 14:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.
Waarom zou je dat willen nastreven? Wat is dan de heilige belofte van dat alles? Ik zie er werkelijk niets aantrekkelijks in. Je kunt dat doel ook sneller bereiken: gewoon een kogel door je kop jagen of een glaasje cyanidethee drinken. Maar goed, dan blijf je natuurlijk volgens de theorie nog steeds reïncarneren.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:06 schreef erodome het volgende:
Dat is werkelijk waar alleen het begin. Complete onthechting is het doel, je begint alleen maar met het meest "kwalijke".
Er is geen extase, geen alleen nog maar positief. Als je dat wil moet je in het samsara blijven, alleen in een hogere sfeer. Het doel van het boeddhisme is het samsara achter je laten. Nirvana tot je overlijden, dan het oplossen van het zijn, het ultieme einde van het zijn, het oplossen van alles dat is.
Omdat het samsara lijden is, een eeuwige cirkel van lijden, genot, lijden, genot. Men wil dat loslaten, vrijkomen van de illusie waarin we onszelf gevangen hebben en de waarlijke dood kennen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen nastreven? Wat is dan de heilige belofte van dat alles? Ik zie er werkelijk niets aantrekkelijks in. Je kunt dat doel ook sneller bereiken: gewoon een kogel door je kop jagen of een glaasje cyanidethee drinken. Maar goed, dan blijf je natuurlijk volgens de theorie nog steeds reïncarneren.
Maar nee, jezelf een beetje innerlijk dood maken zie ik echt helemaal niks in. Sluit ook niet aan bij bij wat ik diep van binnen geloof of iets.
Het is wel natuurlijk in zekere zin consequent: wil je niet meer reïncarneren, dan moet je gewoon voor eeuwig dood gaan. Maar ik heb altijd gedacht dat verlichting toch echt effe wat anders is dan het eeuwige donkere zwarte gat.
Er is ook een staat van zijn die, volgens wat jij dan zegt ergens blijft haken, maar dat noem ik dan maar even 'gewoon bevrijding'. Dat is wat Christenen vaak beschrijven, mensen die aan paden doen zoals Advaita, waar vipassana-meditatie toe kan leiden etc. Zo zie ik het begrip 'verlichting' iig meer dan dat. Laat die zogenaamde 'echte ultieme verlichting' dan maar lekker zitten. Geen interesse in. Doe mij maar gewoon gelukkig zijn en een gevoel van bevrijding.
Hoe kijk je dan ook uit je ogen vraag ik me af, wat straal je nog uit, bij die zogenaamde 'echte ultieme verlichting'? Het lijkt me eerlijk gezegd vreselijk. Must be satan's work, lie, illusion...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |